بررسی ویژگی‌های قرارداد خرید تاور کرین و قرارداد فروش تاور کرین در یک مقاله

-
بروزرسانی:1401/05/30
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد خرید تاور کرین

تاور کرین (Tower Crane)، یک اهرم تعادلی غول‌پیکر و مرتفع است و قابلیت حمل اجسام سنگین وزن را به صورت 360 درجه دارد. ممکن است شما در سطح شهر، این وسیله را هنگام ساخت و ساز دیده باشید. البته این دستگاه در سایر حوزه‌ها از جمله در ساخت سد، سیلو و حمل بار در بنادر کاربردهای زیادی دارد. هزینه خرید این دستگاه، از چند صد میلیون تا چندین میلیار تومان است. با توجه به حجم کار یک پروژه ساختمانی، ممکن است تاور کرین را خریداری کنند یا تنها برای مدتی از آن استفاده شود. اینطور به نظر می‌رسد که در صورت گسترده بودن یک پروژه، خرید این دستگاه معقول‌تر به نظر می‌رسد. همانطور که بیان شد، به منظور خرید تاور کرین، باید قراردادی تنظیم کرد. این قرارداد، نمونه قرارداد خرید تاور کرین نام دارد. این قرارداد، در واقع یک قرارداد بیع نامه محسوب می‌شود.

قرارداد فروش تاور کرین ؛ از مصادیق بیع کالا

در نمونه قرارداد خرید تاور کرین ، عملیات خرید و فروش تاور کرین میان خریدار و فروشنده صورت می‌گیرد. به این حالت که مالکیت تاور کرین به موجب این قرارداد، از فروشنده به خریدار منتقل می‌شود و خریدار موظف است در برابر مالکیت خود، مبلغی را به فروشنده بپردازد. بنابراین این قرارداد از قراردادهای معینی است که در چارچوب نظام حقوقی حاکم بر قراردادها، قواعد منحصر به فرد خود را دارد. به همین دلیل، شما در زمان تنظیم این قرارداد، باید از کلیه اصول مطرح شده تحت مواد 338 تا 465 قانون مدنی در خصوص قراردادهای بیع کالا پیروی کنید. در غیر این صورت، قرارداد شما اعتباری نخواهد داشت.

ممکن است که تاور کرین توسط دو یا چند شخص خریداری شود. به این صورت که آن اشخاص با روی هم گذاشتن مبلغی، تاور کرین را خریداری کنند و هر شخص به ازای میزان سرمایه‌ای که آورده است؛ مالک تعداد دانگ‌های مشخصی از تاور کرین شود. برای تنظیم قرارداد این معامله، باید با ذکر میزان سهم، به تمام خریداران اشاره کرد. علاوه براین، اگر یکی از خریداران، مسئولیت کار با تاور کرین را نیز به عهده می‌گیرد، بهتر است که در یک توافق مجزا، با او قرارداد اپراتور تاور کرین را امضا کنید. در خصوص این قرارداد، در یک مقاله به صورت مفصل توضیح داده‌ایم. اگر چنین شرایطی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که آن مقاله را نیز مطالعه کنید.

آیا اراده طرفین نقشی در تنظیم قرارداد خرید تاور کرین دارد؟

توجه داشته باشید قصد طرفین قرارداد خرید تاورکرین ، در این قرارداد نسبتا موثر واقع می‌شود. از سویی، این قرارداد یک قرارداد معین است و در زمان تنظیم و انعقاد آن باید کلیه احکام موجود در قانون مدنی برای خرید و فروش تاور کرین اعمال شود. از سوی دیگر اراده طرفین در تعیین برخی از شروط قرارداد نقش دارد. این مسئله در ماده 10 قانون مدنی مورد بحث قرار گرفته است. در این میان باید به دو نکته اشاره کرد:

  1. طرفین نمی توانند در مورد مسائل و شرایطی که تحت مواد 338 تا 465 قانون مدنی در خصوص معامله تاور کرین تعیین و تکلیف شده است، بر اساس توافق عمل کنند؛
  2. در مواردی که طرفین قادر به توافق در خصوص برخی از شرایط حاکم بر نمونه قرارداد خرید تاور کرین هستند، موارد مورد نظر آن‌ها باید مشروع و بر اساس ماده 10 قانون مدنی، در راستای شرع و قانون باشند.

آیا در همه موارد نیاز است معامله تاور کرین، به صورت کتبی تنظیم شود؟

قبل از پرداختن به مبحث ضرورت تنظیم نمونه قرارداد خرید تاور کرین ، باید در خصوص رضایی بودن آن نکته‌ای را توضیح داد. رضایی بودن معامله تاور کرین، به این معنا است که به محض این که خریدار و فروشنده با قصد و نیت شخصی برای انجام این معامله اقدام کنند، حقوق و تکالیف ناشی از این قرارداد بر آن‌ها بار می‌شود. به این صورت مالکیت دستگاه، از فروشنده به خریدار منتقل خواهد شد و در برابر، فروشنده نیز مالک پول خریدار می‌شود. این موضوع، در ماده 339 قانون مدنی تصریح شده است.

البته باید به این نکته توجه کنید که منظور از قصد طرفین برای خرید و فروش تاور کرین، هر نوع قصدی نیست. مطابق با ماده 340 قانون مدنی، اعلام قصد طرفین در این قرارداد، باید به طور صریح به معنای معامله خرید و فروش تاور کرین باشد. در غیر این صورت معامله اثری ندارد. بنابراین شاید در نگاهی کلی به این مسئله، برای شما ضرورت انعقاد قرارداد خرید و فروش تاور کرین احساس نشود اما به یاد داشته باشید که شما برای تضمین برخی از چالش‌های احتمالی ناشی از خرید و فروش تاور کرین، باید این قرارداد را تنظیم کنید.

در بسیاری از موارد عدم تنظیم قرارداد، اگرچه در شکل گیری حقوق و تعهدات طرفین تاثیر نداشته است اما در اثبات آن‌ها موثر خواهد بود. در این راستا نمونه قرارداد خرید تاور کرین ، چهارچوب حاکم بر چنین آثاری را مورد تاکید قرار می‌دهد و احقاق حقوق طرفین آن را آسان‌تر می‌کند. بنابراین حتما به شما توصیه می‌شود برای معامله تاور کرین مد نظر خود، قراردادی در این خصوص تنظیم کنید.

برخی دیگر از ابعاد شاخص قرارداد خرید تاور کرین

در این قسمت، برخی دیگر از ویژگی‌های این قرارداد را بیان می‌کنیم:

  1. معوض بودن قرارداد : شما نمی‌توانید این قرارداد را به صورت مجانی تنظیم کنید زیرا این قرارداد از جمله قراردادهای معوض است و در ازای پرداخت پول شکل می‌گیرد. بنابراین بدون ثمن یا همان مبلغ، قرارداد معتبر نیست.
  2. تملیکی بودن نمونه قرارداد خرید تاور کرین : در صورتی که از انتقال مالکیت تاور کرین به خریدار ممانعت شود، عملا نمی‌توان این قرارداد را منعقد کرد زیرا ذات قرارداد معامله تاور کرین تملیکی است و به محض اعلام قصد طرفین بر معامله آن، مالکیت تاور کرین به خریدار منتقل می‌شود و فروشنده به تسلیم تاور کرین به خریدار متعهد خواهد شد.

ثمن قرارداد خرید تاور کرین چیست؟

ثمن، یکی از اجزای اساسی در نمونه قرارداد خرید تاور کرین است و به عنوان پولی خواهد بود که خریدار باید به فروشنده بپردازد. این مبلغ، در برابر انتقال مالکیت به خریدار پرداخت می‌شود. این موضوع که مبلغ قرارداد چقدر باشد و به چه صورتی پرداخت شود، براساس توافق خریدار و فروشنده تعیین می‌شود. برای مثال ممکن است خریدار، به صورت اقساط، ثمن قرارداد فروش تاور کرین را بپردازد. اگر خریدار در این مواقع، سفته یا چکی را برای تضمین به فروشنده بدهد، مشخصات آن سفته یا چک باید در قسمت مبلغ قرارداد درج شود.

تعهدات خریدار و فروشنده در قرارداد خرید تاور کرین

به موجب نمونه قرارداد خرید تاور کرین ، خریدار متعهد می‌شود مبلغ تعیین شده در متن قرارداد را به فروشنده بپردازد. این مبلغ باید در مدت معین و به نحو مقرر پرداخت شود. در برابر، فروشنده، به تسلیم تاور کرین به خریدار تعهد دارد. اگر فروشنده، نتواند تاور کرین را پس از انعقاد قرارداد به خریدار تحویل دهد، قرارداد باطل محسوب می‌شود. در این راستا ماده 348 قانون مدنی نیز مقرر می‌کند چیزی که فروشنده، قدرت بر تسلیم آن را ندارد، باطل است مگر این که مشتری، خودش بتواند آن را تحویل بگیرد.

چگونه قرارداد خرید تاور کرین را فسخ کنیم؟

نمونه قرارداد خرید تاور کرین ، میان طرفین آن الزام آور است و هر یک از خریدار و فروشنده، باید به تعهدات خود به موجب این قرارداد عمل کنند. به همین دلیل، آن‌ها نمی‌توانند براساس اراده خود، هر وقت که تصمیم گرفتند این تعهدات را انجام ندهند اما مسئله خاتمه تعهدات طرفین، زمانی که به صورت جمعی یا به علت وجود عوامل قانونی رخ دهد، مشکلی ندارد. پس شما به عنوان یکی از طرفین این قرارداد، می‌توانید با کسب توافق از طرف دیگر قرارداد، تعهدات خود را به پایان رسانید یا به علت وقوع عواملی، آن‌ها را از خود سلب کنید.

عوامل قانونی برای فسخ معامله تاور کرین

در این قسمت به برخی از عواملی اشاره می‌کنیم که در قانون، به عنوان عوامل اعمال حق فسخ این قرارداد شناخته می‌شوند.

  1. زمانی که میان تاور کرین و مبلغ آن تعادلی وجود نداشته باشد و این عدم تعادل، موجب ضرر یکی از طرفین قرارداد شود. در این حالت طرف متضرر، حق فسخ قرارداد را خواهد داشت.
  2. پیش بینی مدتی در متن نمونه قرارداد خرید تاور کرین برای اعمال حق فسخ به این معنا که خریدار و فروشنده می‌توانند مدتی را تعیین کنند تا در زمان سر رسید آن تاریخ، امکان اعمال حق فسخ برای یکی از طرفین وجود داشته باشد.
  3. زمانی که فروشنده نتواند تاور کرین را به خریدار تسلیم کند. در این حالت برای خریدار، امکان اعمال حق فسخ وجود دارد.
  4. زمانی که تاور کرین ایرادی داشته باشد، خریدار می‌تواند قرارداد را فسخ کند.
  5. زمانی که خریدار، ثمن قرارداد را در موعد مقرر نپردازد، فروشنده می‌تواند قرارداد را فسخ کند.

برای امضای این قرارداد به خاطر داشته باشید که:

برای امضای این قرارداد، به خاطر داشته باشید که رمز موفقیت شما آگاهی از ابعاد حقوقی قراردادی است که امضا می‌کنید. به این منظور، لازم است که پیش از مذاکره با خریداران یا فروشندگان، با یک مشاور حقوقی مجرب گفتگو کنید تا شما را به درستی راهنمایی کند. تیم حقوقی رکلا، با ارائه امکان ثبت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی ، شرایطی را ایجاد کرده است که می‌توانید به سهولت با مشاوران حقوقی گفتگو کنید. علاوه براین، شما می‌توانید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد ، قراردادتان را مطابق با خواست خود تنظیم کنید.

قرارداد فروش اقساطی تاور کرین

برای معامله اقساطی تاور کرین، می‌توانید از این فرم قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی تاور کرین
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی تاور کرین

قرارداد فروش تاور کرین (نقدی)

برای دسترسی آسان به فرم این قرارداد، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد فروش تاور کرین
دانلود نمونه قرارداد فروش تاور کرین
فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات