قرارداد لباس فرم مدارس ؛ قراردادی معتبر برای طراحی و دوخت یونیفرم دانش آموزان

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/07/04
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد لباس فرم

ایجاد نظم و اتحاد، یکی از مسائل مهم در محیط‌های گروهی و دسته جمعی است. استفاده از یونیفرم‌ها و لباس‌های متحد الشکل ، تاثیر قابل توجهی در ایجاد نظم و اتحاد میان اعضای یک گروه دارد. به همین دلیل، کارکنان بسیاری از ارگان‌های دولتی و خصوصی باید با لباس فرم در محل کار خود حاضر شوند. مدارس، یکی‌ از مهمترین ارگان‌هایی هستند که به داشتن لباس فرم نیاز دارند. تقریباً تمام دانش آموزان با لباس فرم در مدرسه حاضر می‌شوند. در ایران، طراحی و دوخت لباس فرم برای دانش آموزان از زمان رضاشاه شروع شد و تاکنون نیز ادامه دارد. در اغلب موارد، مدارس طراحی و دوخت لباس فرم برای دانش آموزان خود را به تولیدی‌های لباس واگذار می‌کنند. مدارس و تولیدی‌های لباس در قالب تنظیم قرارداد لباس فرم مدارس با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

کاربرد و ضرورت قرارداد لباس فرم به خصوص در مدارس

داشتن لباس فرم باعث می‌شود که دانش آموزان یک فضای آموزشی منظم و متحد داشته باشند. به همین دلیل، معمولاً هر مدرسه یونیفرم مخصوص به خود را دارد. رنگ لباس فرم و همچنین نوع طراحی آن به جنسیت دانش آموزان و همچنین مقطع تحصیلی آن‌ها بستگی دارد. دانش‌ آموزان، حداقل 8 ساعت از شبانه روز را در مدرسه سپری می‌کنند.

به همین دلیل، طراحی و دوخت لباس فرم مناسب و استاندارد برای دانش آموزان، بسیار دارای اهمیت است. همچنین، تولیدی باید لباس فرم را متناسب با جنسیت، سن و مقطع تحصیلی دانش آموزان طراحی کند. به همین دلیل، تولید انبوه لباس فرم استاندارد برای دانش آموزان به تجهیزات، مهارت و نیروی کار متخصص نیاز دارند.

مدارس، دوخت لباس فرم برای دانش آموزان خود را به تولید‌هایی می‌سپارند که از امکانات و تجربه لازم در این زمینه برخوردار هستند. تنظیم قرارداد باعث می‌شود که مدارس و تولیدی‌های لباس با یکدیگر همکاری موثرتری داشته باشند. در ادامه، با مفاد قراردادی که به منظور طراحی و دوخت لباس فرم برای دانش آموزان تنظیم شده است و شرایط اجرای آن، بیشتر آشنا می‌شویم.

قرارداد لباس فرم مدارس ؛ توافق نامه‌ای از نوع قراردادهای پیمانکاری خدمات

قرارداد پیمانکاری به قراردادی گفته می‌شود که طرفین آن پیمانکار و کارفرما هستند. پیمانکار به واسطه امضای قرارداد پیمانکاری، متعهد می‌شود که کار معینی را در ازای دربافت حق الزحمه برای پیمانکار انجام بدهد. قرارداد پیمانکاری خدمات نیز یکی از انواع قراردادهای پیمانکاری است که در راستای انجام امور خدماتی خاصی تنظیم می‌شود.

قراردادهای پیمانکاری از اصل آزادی قراردادها و ماده ده قانون مدنی تبعیت می‌کنند. به همین دلیل، شرایط اجرای این قراردادها به واسطه توافق میان طرفین آن‌ها مشخص خواهد شد.

در نظر داشته باشید

به صورت کلی می‌توان گفت، قرارداد دوخت لباس فرم مدارس در صورتی تحقق پیدا می‌کند که توسط مدرسه و تولیدی امضا شده باشد. مدرسه، این قرارداد را به عنوان کارفرما امضا می‌کند. تولیدی لباس نیز پیمانکار این قرارداد خواهد بود. شرایط اجرای این قرارداد نیز به واسطه توافق میان مدرسه و تولیدی تعیین می‌شود. این قرارداد باید به صورت همه جانبه و با در نظر گرفتن تمام جزئیات مورد توافق میان مدرسه و تولیدی تنظیم شده باشد. همچنین، این قرارداد در حکم سندی است که توافق میان مدرسه و تولیدی لباس را به اثبات می‌رساند.

با توجه به مقدمات فوق الذکر می‌توان گفت، تعیین مفاد توافق نامه‌ای که به منظور طراحی و دوخت یونیفرم برای دانش آموزان تنظیم شده، بسیار دارای اهمیت است. در ادامه، مهمترین مفاد نمونه قرارداد دوخت لباس فرم مدارس را بررسی می‌کنیم.

طرفین قرارداد لباس فرم مدارس

همانگونه که گفتیم، این قرارداد به واسطه توافق میان مدرسه و تولیدی لباس تحقق پیدا می‌کند. به همین دلیل، بهتر است که نخستین بخش این قرارداد به درج مشخصات تولیدی لباس و مدرسه اختصاص پیدا کند. فردی که این قرارداد را به نمایندگی از مدرسه امضا کرده است نیز باید مشخصات هویتی خود را در آن بنویسد.

نام (مدرسه و تولیدی لباس)، نام نماینده، سمت نماینده، آدرس و شماره تلفن، از جمله اطلاعات مربوط به مدرسه و تولیدی لباس هستند که باید در این قرارداد قید شوند.

باید به این نکته توجه داشته باشیم، متن قرارداد لباس فرم مدارس که فاقد مشخصات طرفین است از اعتبار قانونی برخوردار نخواهد شد.

موضوع توافق چگونه تعریف می‌شود؟

مهمترین و اصلی‌ترین بخش این قرارداد، تعیین موضوع آن است. موضوع این قرارداد، شرح وظایف و مسئولیت‌های تولیدی (پیمانکار) را مشخص می‌کند. به همین دلیل، مدرسه در هنگام تنظیم این قرارداد باید تمام مشخصات یونیفرم دانش آموزان مانند رنگ و سایز آن را تعیین کند. همچنین، در هنگام تعیین موضوع این قرارداد، باید جنسیت دانش آموزان، سن و همچنین مقطع تحصیلی آن‌ها نیز معین باشد. عدم تعیین دقیق موضوع این قرارداد می‌تواند باعث بروز اختلاف میان تولیدی و مدرسه شود.

مدت قرارداد لباس فرم مدارس

مدت نمونه قرارداد دوخت لباس فرم مدارس ، یک بازه زمانی معین و مشخص است که برای طراحی و دوخت یونیفرم دانش آموزان در نظر گرفته می‌شود. تعیین دقیق مدت این قرارداد نیز بسیار حایز اهمیت است زیرا یونیفرم دانش آموزان تا پیش از شروع سال تحصیلی جدید باید به آن‌ها تحویل داده شود. تولیدی باید مطابق با تاریخی که در این توافق نامه تعیین شده است، لباس فرم دانش آموزان را آماده کند و به آن‌ها تحویل بدهد.

تعیین مدت قرارداد لباس فرم مدرسه به توافق میان طرفین آن بستگی دارد. به همین دلیل، مدرسه و تولیدی این لباس در هنگام تنظیم این قرارداد باید تاریخ شروع و پایان آن را با توافق یکدیگر تعیین کنند.

مبلغ قرارداد لباس فرم مدارس

در واقع مبلغ قرارداد لباس فرم مدارس، همان حق الزحمه‌ای است که مدرسه باید به تولیدی لباس پرداخت کند. مبلغ این قرارداد با توجه به کمیت و کیفیت لباس فرم مشخص می‌شود. برای مثال، کیفیت پارچه به کار رفته در لباس فرم، یکی از عوامل تاثیرگذار در تعیین مبلغ این توافق نامه است. سایز و تعداد لباس فرم و همچنین نوع طراح و دوخت آن نیز در تعیین مبلغ این قرارداد موثر خواهد بود.

به صورت کلی می‌توان گفت که بهای این قرارداد، براساس توافق میان مدرسه و تولیدی لباس و با توجه به کمیت و کیفیت لباس فرم، مشخص می‌شود. تعیین شرایط و چگونگی پرداخت مبلغ قرارداد لباس فرم مدرسه نیز به توافق میان مدرسه و تولیدی لباس بستگی دارد.

بهتر است که طرفین این قرارداد در هنگام امضای آن، در خصوص هزینه حمل و نقل لباس فرم از تولیدی تا مدرسه نیز تعیین تکلیف کنند.

تعهدات طرفین در قرارداد لباس فرم مدارس

تعهدات قید شده در متن قرارداد لباس فرم مدارس ، شرایط و موضوعاتی فرعی هستند که مدرسه و تولیدی درباره اجرای آن‌ها با یکدیگر به توافق رسیده‌اند. قرارداد تنظیم شده میان مدرسه و تولیدی، از انواع قرارداد لازم الاجرا است و به همین دلیل، تمام تعهدات و شرایط قید شده در این قرارداد نیز لازم الاجرا هستند. به عبارت دیگر، مدرسه و تولیدی لباس به واسطه امضای این قرارداد ملزم می‌شوند که به تمام شرایط و تعهدات مندرج در آن عمل کنند. هر یک از مدرسه یا تولیدی لباس که به شرایط و تعهد مندرج در این قرارداد عمل نکرده باشد باید خساراتی که از این بابت به طرف دیگر وارد شده است را جبران کند.

تعیین شرایط فسخ در قرارداد دوخت لباس فرم مدارس

در ابتدا باید بگوییم که واژه فسخ در اصطلاح قانون مدنی به معنای انحلال قرارداد توسط یکی از طرفین آن است. از طرف دیگر باید به این نکته توجه داشته باشیم که قرارداد تنظیم شده میان تولیدی و مدرسه، یک قرارداد لازم الاجرا و غیر قابل انحلال است و به همین دلیل، یکی از طرفین این قرارداد با اراده خودش و بدون کسب رضایت طرف دیگر نمی‌تواند نسبت به انحلال این قرارداد اقدام کند.

لازم به ذکر است که مدرسه و تولیدی در هنگام تنظیم این قرارداد می‌توانند شرایط فسخ آن را پیش بینی کنند. بنابراین می‌توان گفت، فسخ قرارداد ، صرفاً در صورتی امکان پذیر می‌شود که شرایط پیش بینی شده برای فسخ آن، تحقق پیدا کرده باشد.

خدمات گروه حقوقی رکلا

قرارداد دوخت لباس فرم می‌تواند به صورت پیمانکاری یا در قالب قرارداد جعاله تنظیم شود. قرارداد پیمانکاری و عقد جعاله در صورتی معتبر و قابل استناد هستند که مطابق با شرایط و ضوابط قانونی تنظیم شده باشند. به همین دلیل، می‌توان گفت که تنظیم قرارداد پیمانکاری و عقد جعاله در حوزه تخصص کارشناسان حقوقی است.

خدمات تنظیم قرارداد و مشاوره حقوقی تلفنی به سفارش دهنده و تولید کننده لباس فرم امکان می‌دهد که قرارداد پیمانکاری یا عقد جعاله مد نظر خودشان را به صورت اختصاصی و توسط کارشناسان حقوقی تنظیم کنند.

سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات