نگارش صحیح متن قولنامه تراکتور و کاربردی‌ترین نکات قانونی درباره این معامله

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/12/22
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قولنامه تراکتور

تراکتور (Tracteur) یکی از قدیمی‌ترین ماشین‌های تولید کننده نیرو است که در کشاورزی به کار می‌رود. اولین تراکتورها در حدود 150 سال پیش تولید شدند و به وسیله نیروی محرکه بخار آب حرکت می‌کردند. از تراکتور در کارهای کشاورزی مانند شخم زدن، درو کردن، سطح بندی کردن، بذرافشانی، نرم کردن خاک، سم پاشی، بار کشی و بسیاری از کارهای دیگر استفاده می‌شود. بنابراین، تمام کشاورزان باید یک یا چند تراکتور مناسب را برای انجام کارهای کشاورزی در اختیار داشته باشند. نمونه قولنامه تراکتور ، سندی است که برای معامله تراکتور تنظیم می‌شود. در واقع این سند میان خریدار و فروشنده تراکتور تنظیم خواهد شد و توافق میان آن‌ها را به اثبات می‌‎رساند.

امضای قولنامه ، برای هر دو طرف آثاری حقوقی مشخصی را به دنبال خواهد داشت. انتقال مالکیت تراکتور مورد معامله به خریدار، مهمترین اثر امضای این سند است. تنظیم دقیق و همه جانبه این سند از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. می‌توان گفت که عدم تنظیم دقیق این سند می‌توانند پیامدهای منفی متعددی را برای طرفین معامله به دنبال داشته باشد. شرایط اجرای معامله که در این سند قید می‌شود، به واسطه توافق میان طرفین معامله تعیین خواهد شد. از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشته باشیم، شرایط اجرای این سند نباید به گونه‌ای تعیین شود که با قوانین لازم الاجرا و نظم عمومی جامعه در تضاد باشد.

به همین دلیل، بهتر است که طرفین معامله در هنگام امضای این سند با نحوه معامله تراکتور و آثار قانونی آن، آشنایی داشته باشند. در این نوشته با طریقه نوشتن قولنامه تراکتور و همچنین نکات قانونی که هنگام تنظیم این سند باید در نظر گرفته شود، آشنا می‌شویم.

قانونگذار چه اشخاصی را از امضای نمونه قولنامه تراکتور ممنوع کرده است؟

انتقال مالکیت، یک معامله است. معامله نیز یک عمل حقوقی است زیرا باعث انتقال مالکیت تراکتور مورد معامله به خریدار می‌شود. از سوی دیگر، قانونگذار برخی اشخاص را از انجام اعمال حقوقی ممنوع کرده است. این اشخاص برای انجام معامله و امضای قرارداد خرید تراکتور از صلاحیت قانونی لازم برخوردار نیستند. افراد نابالغ، غیر رشید (سفیه)، مجنون و همچین، اشخاصی که حکم ورشکستی آن‌ها صادر شده است، از انجام معامله و امضای قولنامه ممنوع هستند که در ادامه این نوشته به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

ضمانت اجرای امضای سند معامله از سوی شخص نابالغ، غیر رشید و مجنون

نابالغ به کودکی گفته می‌شود که هنوز به سن بلوغ شرعی نرسیده است. قولنامه‌ای که توسط کودک نابالغ تنظیم شود یک سند باطل و غیر معتبر است و باعث انتقال مالکیت تراکتور مورد معامله به خریدار نمی‌شود.

از طرف دیگر، منظور از غیر رشید، فردی است که دخل و تصرف او در اموالش عاقلانه نیست. به همین دلیل، یک فرد غیر رشید نمی‌تواند در اموال و دارایی‌های خود تصرف کند. در رویه قضایی و اداری ما افرادی که به سن 18 سال تمام شمسی رسیده‌اند، رشید فرض می‌شوند. مسئولیت نگهداری و اداره اموال و دارایی‌های فرد غیر رشید به ولی (پدر و جد پدری) یا قیم آن‌ها سپرده می‌شود. بنابراین قولنامه‌ای که توسط غیر رشید امضا شده غیر نافذ است. این قولنامه در صورتی نافذ و معتبر می‌شود که ولی یا قیم غیر رشید معامله تراکتور را اجازه بدهد.

منظور ما از مجنون، فردی است که قوای مغزی و ادراکی او مختل شده یا کاملاً از بین رفته است. قولنامه‌ای که فرد مجنون امضا کرده نیز یک سند باطل است و باعث انتقال مالکیت مال مورد معامله به خریدار نمی‌شود.

شرایط امضای قولنامه تراکتور از سوی شخص ورشکسته

ورشکسته به فردی می‌گویند که حکم ورشکستگی او از سوی دادگاه صادر شده باشد. اشخاص ورشکسته نیز از تصرف در اموال و دارایی‌های خودشان ممنوع هستند. بنابراین، شخص ورشکسته نمی‌تواند این قولنامه را به عنوان خریدار یا فروشنده امضا کند حتی اگر مالک قانونی تراکتور مورد معامله یا بهای آن نیز باشد.

اهمیت تعیین دقیق مورد معامله در نمونه قولنامه تراکتور

منظور از مورد معامله، تراکتوری است که خریدار و فروشنده در خصوص نقل و انتقال مالکیت آن با یکدیگر توافق می‌کنند. به زبان ساده‌تر، مورد معامله در واقع همان تراکتوری است که مالکیت آن در ازای پرداخت یک مبلغ مشخص به خریدار منتقل می‌شود.

یکی از موضوعات مهم که در هنگام تنظیم و امضای فرم قولنامه تراکتور باید به آن توجه کنیم، تعیین دقیق مال مورد معامله است. ارزیابی اولیه تراکتور از بروز کلاهبرداری‌ یا مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری می‌کند. شرکت سازنده، نوع، مدل، سال ساخت، قدرت موتور، سیستم، شماره موتور، شماره شاسی و شماره انتظامی ناجا از جمله مشخصات تراکتور هستند که بهتر است در قولنامه قید شوند. باید به این موضوع توجه داشته باشیم، مشخصاتی که در فرم قولنامه تراکتور نوشته می‌شوند باید با مشخصاتی که در سند آن نوشته شده است، مطابقت داشته باشند.

نحوه تعیین ثَمَن و شرایط پرداخت آن در نمونه قولنامه تراکتور

ثَمَن، یک اصلاح حقوقی است و به بهایی گفته می‌شود که خریدار باید بابت مال مورد معامله پرداخت کند. تعیین ثَمَن (بهای مال مورد معامله)، یکی از موضوعات مهمی است که در هنگام بررسی طریقه نوشتن قولنامه تراکتور باید در نظر گرفته شود. مبلغی که به عنوان ثمن در فرم خام قولنامه تراکتور نوشته می‌شود، براساس توافق میان طرفین معامله و با توجه به نرخ بازار تعیین خواهد شد. شرایط و تاریخی که در فرم خام قولنامه تراکتور برای پرداخت بهای مال مورد معامله در نظر گرفته می‌شود نیز به توافق میان خریدار و فروشنده بستگی دارد.

باید به این نکته مهم اشاره داشته باشیم که اصل بر پرداخت نقدی بهای مال مورد معامله است. بنابراین، پرداخت نسیه یا اقساطی بهای تراکتور در صورتی امکان پذیر می‌شود که فروشنده با این موضوع موافقت کرده باشد.

همچنین، علی الاصول، فروشنده باید هزینه‌های مربوط به نقل و انتقال مالکیت تراکتور را پرداخت کند. با این حال، طرفین معامله می‌توانند نحوه پرداخت هزینه‌های مربوط به نقل و انتقال مالکیت تراکتور را با توافق یکدیگر نیز تعیین کنند.

شما می‌توانید در متن قرارداد درباره چگونگی پرداخت شدن مبلغ مورد توافق طرفین برای انجام این معامله، توضیح دهید. علاوه براین، این امکان را دارید که در خصوص عدم پرداخت مبلغ قرارداد یا تاخیر در پرداخت مبلغ توافق شده، شروطی را تعیین کنید. این شروط حتی می‌توانند مستقیما به فسخ قرارداد اشاره کنند. در واقع یکی از مهمترین عواملی که می‌تواند به عنوان شروط فسخ قرارداد در نظر گرفته شود، عدم پرداخت ثمن قرارداد خواهد بود.

آثار قانونی امضای نمونه مبایعه نامه تراکتور چیست؟

امضای نمونه مبایعه نامه تراکتور باعث ایجاد آثار و تعهداتی می‌شود که در ادامه، به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

  1. اولین و مهمترین اثر قانونی امضای مبایعه نامه ، انتقال مالکیت تراکتور مورد معامله به خریدار است. بنابراین، خریدار پس از امضای این سند به عنوان مالک قانونی تراکتور مورد معامله شناخته می‌شود؛
  2. الزام خریدار نسبت به پرداخت بهای مورد معامله، دومین اثر قانونی امضای این سند است. خریدار باید بهای تراکتور مورد معامله را مطابق با شرایط و تاریخی که در مبایعه نامه قید شده است، به فروشنده پرداخت کند؛
  3. سومین اثر قانونی امضای این سند نیز الزام فروشنده نسبت به تحویل تراکتور مورد معامله به خریدار است. فروشنده باید تراکتور مورد معامله را مطابق با شرایط و تاریخ مقرر در مبایعه نامه به خریدار تحویل بدهد.

بررسی شرایط و چگونگی انحلال نمونه قولنامه تراکتور

متن قولنامه تراکتور پس از آنکه به امضای طرفین معامله رسید، تبدیل به یک قرارداد لازم الاجرا و غیر قابل انحلال می‌شود. به عبارت دیگر، طرفین معامله باید مفاد قولنامه را اجرا کنند و پس از امضای آن نیز حق برهم زدن معامله را ندارند. قانونگذار در برخی از موارد و شرایط استثنائی به طرفین معامله اجازه داده است که نمونه قولنامه تراکتور را فسخ کنند. لازم به ذکر است که در اصطلاح قانون مدنی به انحلال معامله از سوی خریدار یا فروشنده، فسخ گفته می‌شود. قانونگذار، شرایط و موارد فسخ معامله را در ماده 396 قانون مدنی پیش بینی کرده است.

خیار نیز به معنای اختیار فسخ قرارداد است. در ماده 396، ده نوع خیار که باعث ایجاد حق فسخ معامله می‌شوند، پیش بینی شده است. قانونگذار، شرایط تحقق خیارات فسخ و نحوه استناد به آن‌ها را نیز پیش بینی می‌کند. طرفین معامله با استناد به این خیارات می‌توانند متن قولنامه تراکتور را فسخ کنند.

دسترسی آسان و سریع به سند معامله

این قولنامه پس از آنکه به امضای خریدار و فروشنده برسد، باعث انتقال مالکیت تراکتور مورد معامله به خریدار می‌شود. تنظیم دقیق قولنامه اهمیت زیادی دارد. عدم تنظیم دقیق این قولنامه می‌تواند باعث بروز اختلاف میان خریدار و فروشنده تراکتور یا باطل شدن معامله شود. توصیه می‌کنیم که تنظیم این قولنامه را به افرادی بسپارید که با قانون مدنی و سایر قوانین لازم الاجرای ایران تسلط و آشنایی کامل دارند.

خدمات تنظیم قرارداد رکلا این امکان را برای شما فراهم آورده است که قولنامه را به صورت اختصاصی و به واسطه کارشناسان حقوقی تنظیم کنید.

برای آشنایی با شرایط و ضوابط قانونی مربوط به تنظیم و اجرای مبایعه نامه نیز می‌توانید با کارشناسان حقوقی حاضر در بخش خدمات مشاوره حقوقی رکلا در تماس باشید.

قرارداد فروش تراکتور (نقدی)

با امضای این قرارداد، می‌توانید یک تراکتور را بخرید یا بفروشید. برای تهیه سریع آن روی لینک بزنید.

نمونه قرارداد فروش تراکتور
دانلود نمونه قرارداد فروش تراکتور
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات