نمونه قرارداد مشارکت در ساخت املاک ؛ راهی برای افزایش سرعت ساخت و ساز!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/10/13
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشارکت در ساخت املاک

قرارداد مشارکت در ساخت املاک ، از جمله قراردادهای مهم و کاربردی در زمینه قرارداد مشارکت مدنی است. این قرارداد با عنوان قرارداد سرمایه گذاری در ساخت ملک نیز شناخته می‌شود، زیرا در آن دو یا چند نفر به قصد ساخت و ساز املاک با هم شراکت می‌کنند و سرمایه نقدی یا غیر نقدی خود را روی هم می‌گذارند. مشارکت در ساخت ملک از شراکت‌های پر درآمد و موفق است. بسیاری از سرمایه داران، سرمایه خود را در ساخت و ساز املاک هزینه می‌کنند. به همین دلیل است که این قرارداد را قراردادی کاربردی و مفید ارزیابی می‌کنیم. البته در تنظیم و نوشتن این قرارداد باید احتیاط و دقت زیادی داشته باشیم، زیرا این قرارداد دارای نکات مهمی می‌باشد که بی‌توجهی نسبت به هر یک از آن‌ها به نفع هیچ کدام از طرفین نیست.

نمونه قرارداد مشارکت در ساخت املاک چیست؟

قرارداد مشارکت در ساخت املاک از انواع قراردادهای مشارکت است که در گروه شراکت‌های سرمایه گذاری قرار می‌گیرد. در اینجا بیشتر سرمایه گذاری نقدی ملاک است. زیرا هر دو یا چند نفر حاضر در شراکت باید آورده و سرمایه نقدی داشته باشند. از این قرارداد برای ساخت املاک و مجتمع‌های مختلف مانند ساختمان مسکونی، مجتمع تجاری، مغازه، کارخانه، کارگاه، مراکز عمومی مانند ساختمان مترو، مدارس، ورزشگاه‌ها و ساخت و ساز املاک با کاربری خاص استفاده می‌شود. اشخاص حاضر در این قرارداد می‌توانند دو نفر یا بیشتر باشند و البته می‌توانند اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند. نمونه قرارداد مشارکت در ساخت املاک یک سند معتبر قانونی است که در دست طرفین قرارداد و شرکا قرار می‌گیرد. این قرارداد مدرک معتبری است که در صورت لزوم می‌توان از آن در مراجع قضایی استفاده کرد.

نمونه قرارداد مشارکت در ساخت املاک از نگاه قانون

قرارداد موضوع این نوشتار، قراردادی معتبر است و اگر مطابق با اصول قانون مدنی تنظیم شود، ایرادی در تنظیم و امضای آن وجود ندارد. این قرارداد از اصل آزادی قراردادها پیروی می‌کند. آزادی قراردادها در ماده 10 قانون مدنی آمده است. ماده 10 قانون مدنی می‌گوید: «قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن‌ها را منعقد (امضا) نموده‌اند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد، نافذ است.»

به عبارت دیگر در صورتی که نمونه قرارداد مشارکت در ساخت املاک براساس قانون و شرع تنظیم شود و از قواعد پیروی کند، صحیح و موجه است و ایرادی در تنظیم آن وجود ندارد. علاوه براین در قانون مدنی به طور مستقیم درباره عقد شراکت صحبت شده است. قانون مدنی شراکت یا مشارکت را در ماده 571 اینگونه تعریف می‌کند: «درآمیختن سهم‎الشرکه نقدی یا غیرنقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد، به نحو مشاع، به منظور انتفاع، طبق قرارداد.» براساس این تعریف شرکا می‌توانند سرمایه خود را روی هم بریزند و در هدف مشترکی که همان ساخت املاک است همکاری کنند. توجه داشته باشید که میزان سود و زیان این کار نیز متعلق به تمام شرکا خواهد بود.

قرارداد مشارکت در ساخت املاک ، عقدی جایز یا لازم؟

قراردادهای لازم قراردادهایی هستند که طرفین در آن‌ها بدون رضایت یکدیگر امکان و حق خروج از قرارداد را ندارند. به عبارت دیگر تحت هر شرایطی، موضوع قرارداد باید اجرا شود و طرفین و شرکا باید متعهد به قرارداد باشند. در قرارداد لازم حق فسخ به تنهایی و به صورت یک طرفه وجود ندارد مگر اینکه در متن قرارداد شرایطی برای فسخ نوشته شده باشد و به تایید طرفین قرارداد برسد. اما عقد جایز آزادی بیشتری برای ترک قرارداد دارد. در قراردادهای جایز طرفین می‌توانند به خواست خود قرارداد را ترک کنند یا به دلایلی آن‌ها را فسخ کنند و به اتمام برسانند. با این وجود قرارداد مشارکت در ساخت املاک یک نوع عقد لازم است و در میان عقود مشارکت مدنی از قراردادهای بسیار هدفمند و قدرتمند به شمار می‌آید. بنابراین می‌توانید از سرمایه گذاری و تنظیم این قرارداد اطمینان کافی را داشته باشید.

نمونه قرارداد مشارکت در ساخت املاک

مراحل قانونی پس از تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت املاک

ساخت یک ملک از تنظیم قرارداد شروع می‌شود و تا پایان انجام پروژه ساخت مراحلی را پشت سر می‌گذارد. برای انجام مراحل ساخت نیز قراردادهای دیگری مانند قرارداد پیمانکاری دست دوم تنظیم می‌شود که همگی به پیشرفت ساخت و ساز کمک می‌کنند. در تمامی این قراردادها نیز یک طرف قرارداد شرکا هستند. در ادامه به مراحل قانونی مشارکت در ساخت و ساز املاک اشاره می‌کنیم.

  1. نوشتن، تنظیم و امضای نمونه قرارداد مشارکت در ساخت املاک
  2. تعیین یک وکیل از سوی شریک‌ها برای رسیدگی به امور ساخت و ساز یا تقسیم کارها و دادن مسئولیت انجام هر کار به هر یک از شرکا
  3. تهیه نقشه ساخت املاک و تحویل نقشه به مهندس پروژه
  4. تهیه نقشه معماری، نقشه محاسبات و نقشه برق کشی و مکانیکی
  5. دریافت و اخذ مجوزها و گواهی‌های مورد نیاز از سازمان‌های شهرداری، آتش نشانی، نظام مهندسی، اداره اوقاف، فضای سبز و…
  6. پرداخت عوارض و مالیات‌ها توسط صاحبان پروژه
  7. دریاف جواز ساخت و ساز در زمین
  8. اگر در آن مکان، ساختمان دیگری از قبل وجود داشته است، باید پیش از شروع به ساخت به تخریب آن ساختمان اقدام کرد.
  9. شروع به ساخت و ساز اسکلت ساختمان
  10. انتقال بخشی از سند به صاحب پروژه
  11. انجام ساخت و سازها و عملیات ساخت ساختمان
  12. عملیات نازک کاری و تحویل نهایی ملک
  13. انتقال تمام سند به صاحب پروژه
  14. شروع دوره تضمین نمونه قرارداد مشارکت در ساخت املاک

انواع قرارداد مشارکت در ساخت املاک

این قرارداد به روش‌های مختلف میان طرفین تنظیم می‌شود. در ادامه به این موارد اشاره می‌کنیم.

مشارکت عادی یا معمولی

در این شراکت با توافق طرفین، هر شریک میزانی سرمایه می‌گذارد و به نسبت سرمایه‌ای که می‌گذارد، از سهم برخوردار خواهد بود. این سهم می‌تواند متفاوت باشد و ممکن است میان دو شریک به صورت 50-50 تقسیم شده باشد.

مشارکت سهامی (سهمی)

ممکن است در جریان قرارداد نیاز به خرید یک زمین باشد. اگر یکی از طرفین یا یکی از شرکا، زمین را خریداری کند، شراکت با احتساب سهم زمین برای آن شریک، محاسبه خواهد شد.

مشارکت تهاتری

هر نوع معامله‌ای را که در آن دو کالا مستقیماً‌ با یکدیگر مبادله شوند، معامله پایاپای یا تهاتر می‌نامند. در این نوع مشارکت بر فرض مثال یک طرف، زمین و ملک را برای ساخت در اختیار شریک خود قرار می‌دهد و شریک نیز به میزان ارزش زمین، برای ساخت ساختمان هزینه می‌کند و در انتها هر دو شخص مالک ساختمان هستند و به میزان برابر سهم می‌برند.

مشارکت تکمیلی

اگر پروژه‌ای نیمه کاره مانده باشد و به دلیل نداشتن سرمایه امکان انجام آن وجود نداشته باشد، می‌توانید با مشارکت تکمیلی آن را به پایان برسانید. در واقع در این نوع از شراکت، میزان کار انجام شده و همچنین میزان کار باقی مانده مشخص می‌شود و در نتیجه شریک جدید، کار باقی مانده را انجام می‌دهد و به همان نسبت از پروژه مربوطه سهم می‌برد.

آورده‌ها و سهم هر شریک در نمونه قرارداد مشارکت در ساخت املاک

لازم است که در متن قرارداد به طور دقیق از میزان آورده و سرمایه هر شریک صحبت شود و میزان و مبلغ سرمایه گذاری هر شریک به صراحت نوشته و مکتوب باشد. شریک‌ها می‌توانند به شکل‌های مختلفی آورده و سرمایه داشته باشند. برای مثال ممکن است شرکا به میزان برابر و یا با کمی تفاوت از یکدیگر، سرمایه نقدی بیاورند یا ممکن است شریکی زمین یا ساختمان فرسوده‌ای داشته باشد که ملک آن را برای شراکت ساخت در اختیار سازنده بگذارد.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت املاک خود را به ما بسپارید. ثبت درخواست در صفحه تنظیم قرارداد انجام می‌شود. روی لینک بزنید و به صفحه آن وارد شوید. در ادامه می‌‎توانید با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، درخواستتان را ثبت کنید.

علاوه براین، استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز می‌تواند برای شما کاربردی و مفید باشد. با استفاده از این سرویس می‌توانید به سهولت با مشاوران حقوقی و وکلای مجرب تیم رکلا ارتباط بگیرید و پاسخ سوالات قانونی و حقوقی خود را از آن‌ها جویا شوید.

قرارداد مشارکت در ساخت و ساز

به منظور شروع مشارکت در ساخت و ساز ملک، می‌توانید از این نمونه قرارداد استفاده کنید.

دریافت نمونه قرارداد مشارکت ساخت و ساز
دریافت نمونه قرارداد مشارکت ساخت و ساز
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات