لزوم استفاده از قرارداد مشاور ثبتی و اهمیت بهره مندی از این نوع خدمات مشاوره‌ای

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/03/14
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشاور ثبتی

نمونه قرارداد مشاور ثبتی ، توافق نامه‌ای معتبر است که میان ارائه دهنده و دریافت کننده خدمات مشاوره‌ حقوقی در زمینه امور ثبتی تنظیم می‌‌شود. در دنیای امروز به دلیل پیچیدگی روابط میان اشخاص، تنظیم و ثبت اسناد رسمی در رابطه امور مختلف از اهمیت زیادی برخوردار شده است. سند رسمی به سندی گفته می‌شود که در دفاتر اسناد رسمی یا توسط ماموران رسمی دولتی به ثبت رسیده باشد. به صورت کلی می‌توان گفت که اسناد رسمی انواع مختلفی دارند و هر یک از انواع آن نیز دارای قوانین و اصطلاحات پیچیده‌ای است.

عدم آشنایی با قوانین این اسناد و معنای اصطلاحات حقوقی که در آن‌ها به کار رفته است باعث بروز اختلاف میان افراد و تضییع حقوق و منافع مالی و غیر مالی آن‌ها می‌شود. به همین دلیل، پیش از تنظیم اسناد رسمی یا انجام امور ثبتی دیگر بهتر است که از خدمات مشاوران حقوقی حرفه‌ای در زمینه مشاوره ثبتی استفاده کنیم.

ارائه و دریافت مشاوره در زمینه امور ثبتی یکی از تخصصی‌ترین و مهمترین حوزه‌ها مشاوره حقوقی است که برای ثبت اسناد، انتقال اموال، نوشتن قرارداد ، تنظیم وکالت نامه و مشارکت نامه کاربرد دارد. این توافق نامه حدود مسئولیت‌ها، وظایف و تعهدات هر یک از ارائه دهنده و دریافت کننده خدمات مشاوره ثبتی را مشخص می‌کند و به همین دلیل، تنظیم دقیق و همه جانبه آن بسیار حائز اهمیت است.

در ادامه این نوشته با شرایط تنظیم و اجرای قراردادی که برای ارائه و دریافت خدمات مشاوره‌ای در زمینه امور ثبتی تنظیم می‌شود، آشنایی پیدا خواهیم کرد. این قرارداد، یکی از انواع قرارداد خدمات مشاوره ای خواهد بود.

چه اشخاصی به تنظیم نمونه قرارداد مشاور ثبتی نیاز دارند؟

تمام اشخاص حقوقی و حقیقی که با ثبت اسناد و مدارک سر و کار دارند، باید یک مشاور حقوقی مجرب در زمینه امور ثبتی را در کنار خودشان داشته باشند. برای مثال، افرادی که در زمینه معاملات املاک و مستغلات فعالیت می‌کنند، بهتر است که پیش از انجام معامله از یک مشاور ثبتی در خصوص ثبت اسناد مرتبط با املاک و مستغلات راهنمایی بگیرند.

از طرف دیگر افرادی که در زمینه ارائه خدمات بلند مدت مشاوره ثبتی به اشخاص حقوقی و حقوقی فعالیت می‌کنند نیز به تنظیم این قرارداد نیاز دارند.

بنابراین، طرفین نمونه قرارداد مشاوره ثبتی ، می‌توانند شخص حقوقی یا شخص حقیقی باشند. در اغلب موارد، شخصی که نمونه قرارداد مشاور ثبتی را به عنوان ارائه دهنده خدمات امضا کرده است، یک شخص حقیقی است. در هر حال این قرارداد در صورتی معتبر خواهد بود که توسط هر یک از دریافت کننده و ارائه دهنده خدمات امضا شده باشد. مشخصات شخص حقیقی یا حقوقی که این قرارداد را به عنوان ارائه دهنده و دریافت کننده خدمات امضا کرده است نیز باید در آن نوشته شود.

اهمیت شرح و تعیین موضوع

موضوع این قرارداد در واقع همان هدف و انگیزه اصلی طرفین از امضای آن است. به عبارت دیگر می‌توان گفت که موضوع نمونه قرارداد مشاور ثبتی ، مهمترین و اصلی‌ترین انتظارات دریافت کننده خدمات را مشخص می‌کند. مشاور نیز در صورتی می‌تواند خدمات مشاوره ثبتی را به بهترین شکل ممکن ارائه بدهد که از تمام انتظارات دریافت کننده (طرف دیگر قرارداد) آگاهی پیدا کرده باشد. موضوع این توافق نامه در تعیین شرح وظایف و مسئولیت‌های ارائه دهنده خدمات بسیار موثر خواهد بود. به همین دلیل، بهتر است که یکی از ماده‌های این توافق نامه به تعیین و شرح موضوع آن اختصاص پیدا کند.

منظور از محل انجام کار در نمونه قرارداد مشاور ثبتی چیست؟

منظور از محل انجام کار، مکانی است که مشاور باید در آنجا حاضر شود و خدمات مشاوره ثبتی را به طرف دیگر قرارداد ارائه بدهد. همچنین، ارائه دهنده خدمات ثبتی باید در جلساتی که به حضور او نیاز است نیز حاضر شود. بهتر است که طرفین این قرارداد در زمینه نحوه پرداخت هزینه ایاب و ذهاب و همچنین هزینه محل اقامت که به دلیل ارائه خدمات ثبتی به مشاور تحمیل شده است نیز تعیین تکلیف کنند.

تعیین مجموع مبلغ نمونه قرارداد مشاور ثبتی و جزئیات پرداخت آن

مشاور در ازای خدمات ثبتی که به طرف دیگر این قرارداد ارائه می‌دهد، مستحق دریافت حق الزحمه است. حق الزحمه‌‌ای که به مشاور پرداخت می‌شود، به توافق میان او و دریافت کننده خدمات مشاوره ثبتی بستگی دارد. در هنگام تنظیم و امضای نمونه قرارداد مشاوره ثبتی باید مجموع مبلغ دقیق حق الزحمه ارائه دهنده خدمات ثبتی و شرایط پرداخت آن مشخص شود. عدم تعیین مبلغ دقیق حق الزحمه مشاور باعث افزایش احتمال بروز اختلاف میان او و طرف دیگر قرارداد می‌شود. در هنگام تعیین مبلغ حق الزحمه ارائه دهنده خدمات، بهتر است که نحوه پرداخت آن نیز مشخص شود. به همین دلیل، بهتر است که یکی از ماده‌های نمونه قرارداد مشاور ثبتی به مجموع حق الزحمه ارائه دهنده خدمات، شرایط و تاریخ پرداخت آن اختصاص پیدا کند.

شرایط تعیین مدت در نمونه قرارداد مشاور ثبتی

مدت این قرارداد، یک بازه زمانی محدود و مشخص است که برای ارائه خدمات ثبتی از سوی مشاور تعیین می‌شود. مدت این قرارداد می‌تواند از چند ساعت تا چندین سال باشد. به صورت کلی می‌توان گفت، مدت این قرارداد براساس توافق و تصمیم مشترک کارفرما و اراده دهنده خدمات ثبتی تعیین می‌شود. همچین طرفین این قرارداد با توافق یکدیگر می‌توانند مدت آن را برای چند ساعت تا چندین سال دیگر نیز تمدید کنند. تعیین مدت این قرارداد از جنبه‌های مختلفی دارای اهمیت است و باید به صورت دقیق تعیین شود.

تعهدات طرفین نمونه قرارداد مشاور ثبتی

منظور از تعهدات، موضوعاتی فرعی است که طرفین این قرارداد درباره اجرای آن‌ها با یکدیگر به توافق رسیده‌اند. همان گونه که خود این قرارداد، یک قرارداد لازم الاجرا است، تعهدات فرعی که در ضمن آن آورده می‌شوند نیز لازم الاجرا هستند. بنابراین، طرفین این توافق نامه باید تعهداتی که در اثر امضای این قرارداد بر عهده آن‌ها گذاشته می‌‎شود را به صورت کامل و بی عیب و نقص اجرا کنند.

هر یک از ارائه دهنده و دریافت کننده خدمات ثبتی که به تعهدات خود عمل نکند و عذر موحهی نیز نداشته باشد، باید خساراتی که از این بابت به طرف دیگر قرارداد وارد شده است را جبران کند.

همچنین، ارائه دهنده و دریافت کننده خدمات در هنگام امضای این قرارداد می‌توانند برای تخلف از تعهدات فرعی و اصلی آن، وجه التزام تعیین کنند. وجه التزام، مبلغی است که به عنوان جریمه معین می‌شود. در این صورت، هریک از ارائه دهنده و دریافت کننده خدمات مشاوره که به تعهدات خود عمل نکرده باشد، باید مبلغ وجه التزام را به عنوان جریمه پرداخت کند.

شرایط فسخ نمونه قرارداد مشاور ثبتی

نمونه قرارداد مشاوره ثبتی ، قراردادی لازم الاجرا و غیر قابل انحلال شمرده می‌شود. فسخ قرارداد به معنای انحلال یک قرارداد لازم الاجرا به واسطه هر یک از طرفین آن است. ارائه دهنده و دریافت کننده خدمات ثبتی می‌توانند در هنگام تنظیم و امضای این توافق نامه شرایط فسخ آن را به نفع خود پیش بینی کنند. در این حالت، اگر شرایط مذکور به وقوع بپیوندد باعث ایجاد حق فسخ برای یکی از طرفین این توافق نامه می‌شود. برای مثال، دریافت کننده خدمات در این قرارداد قید می‌کند که اگر ارائه دهنده خدمات ثبتی در بیشتر از سه جلسه مشاوره حاضر نشود، (دریافت کننده) از حق فسخ این قرارداد برخوردار خواهد شد. در این مثال، عدم حضور مشاور در بیشتر از سه جلسه باعث ایجاد حق فسخ برای طرف دیگر این توافق نامه می‌شود.

اقاله قرارداد از دیگر مواردی است که فسخ این توافق نامه لازم الاجرا را امکان پذیر می‌کند. اقاله به معنای انحلال توافق نامه‌های لازم الاجرا با تراضی و توافق میان طرفین آن‌ها است. بنابراین، اگر ارائه دهنده و دریافت کننده خدمات مایل به همکاری با یکدیگر نبودند، می‌توانند نمونه قرارداد مشاور ثبتی را با توافق یکدیگر اقاله کنند.

توصیه حقوقی رکلا

عدم تنظیم قرارداد میان دریافت کننده و اراده دهنده خدمات مشاوره ثبتی باعث افزایش احتمال بروز اختلاف میان آن‌ها می‌شود. به همین دلیل، اشخاصی که قصد دارند در زمینه ارائه و دریافت خدمات مشاوره ثبتی با یکدیگر همکاری بلند مدت داشته باشند، به یک قرارداد مستحکم، استاندارد و همه جانبه نیاز دارند. برای تنظیم اختصاصی این قرارداد می‌توانید از خدمات تنظیم قرارداد رکلا استفاده کنید. علاوه براین، برای آگاهی از مسائل حقوقی و قانونی این قرارداد نیز می‌توانید با کارشناسان حقوقی حاضر در بخش خدمات مشاوره حقوقی تلفنی رکلا در تماس باشید.

قرارداد مشاوره

متن قرارداد را از اینجا دریافت کنید.

نمونه قرارداد مشاوره
دانلود نمونه قرارداد مشاوره
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات