رضایت نامه کارفرما از کارگر چیست؟ (به همراه بررسی انواع این رضایت نامه)

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1403/02/08
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
رضایت نامه کارفرما از کارگر

بسیاری از کارفرمایان در هنگام استخدام متقاضیان کار از آن‌ها نامه رضایت از عملکرد می‌خواهند. رضایت نامه کارفرما از کارگر ، نشان دهنده حسن اجرای وظایف متقاضی کار در محل کار سابق او است. این رضایت نامه در واقع، نوعی رزومه کاری محسوب می‌شود زیرا کارفرمایان می‌خواهند پیش از استخدام نیروی کار، از تجربیات کاری و همچنین از رضایت کارفرمای سابق نسبت به حسن اجرای وظایف او در محل کار سابقش مطلع شوند. یکی از مهمترین فواید اخذ این رضایت نامه از نیروی کار، افزایش اعتماد کارفرمای جدید است.

در برخی موارد دیگر، کارفرمایان از کارگران خود رضایت نامه کاری می‌گیرند. امضای این رضایت نامه توسط کارگر، نشان می‌دهد که او از تمام مزایای قانون کار برخوردار شده و حقوق و مزایای خود را به صورت کامل دریافت کرده است. به همین دلیل در صورتی که کارگر در اداره کار بر علیه کارفرمای خود شکایت کند، کارفرما با استناد به این رضایت نامه و مدارک دیگری مانند فیش‌ حقوقی، می‌تواند ثابت کند که تمام حقوق و مزایای کارگر خود را پرداخت کرده است.

در این مقاله شرایط و نحوه اخذ رضایت نامه کاری از کارفرما و کارگر را بررسی می‌کنیم. این مدرک را می‌توانیم یکی از انواع رضایت نامه در نظر بگیریم.

آیا رضایت نامه کارگر به کارفرما ، یک مدرک معتبر و قابل استناد است؟

در اصطلاح قانون کار به قراردادی شفاهی یا مکتوب که میان کارفرما و کارگر او تنظیم و امضا شده است، قرارداد کار گفته می‌شود. امضای قرارداد کار باعث می‌شود که کارگر، تحت شمول مقررات قانون کار قرار بگیرد و از مزایای این قانون نیز برخوردار شود. قانون کار نیز یک قانون آمره است و به همین دلیل تمام شرایط و ضوابط مقرر در آن نیز لازم الرعایه (لازم الاجرا) هستند. بنابراین، کارفرما باید شرایط کاری و همچنین حقوق و مزایای نیروی کار را مطابق با قانون کار تعیین کند. در صورتی که کارفرما، شرایط کاری و حقوق و مزایای کارگر خود را مطابق با شرایط و ضوابط قانون کار تعیین نکرده باشد، به ضمانت اجراهای مقرر در این قانون محکوم می‌شود.

کارگری که شرایط کاری و حقوق و مزایای او مطابق با قانون کار تعیین نشده است نیز می‌تواند در اداره کار بر علیه کارفرمای خود شکایت کند.

اخذ رضایت نامه از کارگر به منظور تایید رعایت شرایط قانون کار توسط کارفرما

در برخی موارد، کارفرما یک رضایت نامه تنظیم و در آن قید می‌کند که شرایط کاری و حقوق و مزایای نیروی کار خود را مطابق با شرایط و ضوابط قانون کار تعیین کرده است. امکان دارد که نیروی کار بر علیه کارفرمای خود در اداره کار شکایت کند و مدعی شود که شرایط کاری او مطابق با مقررات قانون کار تعیین نشده یا کارفرما حقوق و مزایای او را مطابق با شرایط و ضوابط این قانون پرداخت نکرده است. در این حالت، رضایت نامه کارگر به کارفرما در صورتی معتبر خواهد بود که کارفرما با استناد به ادله و مدارک دیگری بتواند ثابت کند که شرایط کاری و حقوق و مزایای نیروی کار خود را مطابق با قانون کار تعیین کرده است.

آثار قانونی اخذ رضایت نامه از کارگر

باید به این نکته توجه داشته باشیم که اگر کارفرما شرایط کاری و همچنین حقوق و مزایای نیروی کار خود را برخلاف مقررات قانون کار تعیین کرده باشد، به ضمانت‌های اجرای مقرر در این قانون محکوم می‌شود. در این صورت، اخذ رضایت نامه از کارگر باعث نخواهد شد که کارفرما به ضمانت‌های اجرای مقرر در قانون کار محکوم نشود.

به زبان ساده‌تر می‌توان گفت که عدم رعایت شرایط و ضوابط مقرر در قانون کار به منزله تخلف کارفرما است. حتی در صورتی که کارگر رضایت خود را نسبت به این امر اعلام کرده باشد.

کارفرمایان بدانند

ممکن است که کارفرما از پرداخت حقوق و مزایای قانون کار به کارگر خودداری کرده باشد یا شرایط کاری او را برخلاف مقررات این قانون تعیین کند و با این حال از کارگر خود بخواهد که در این رضایت نامه قید کند که تمام حقوق و مزایای خود را مطابق با شرایط و ضوابط قانون کار دریافت کرده است. در نظر داشته باشید که امضای این رضایت نامه توسط کارگر، باعث سلب مسئولیت از کارفرما نسبت به عدم رعایت مقررات قانون کار نمی‌شود. به عبارت دیگر، حتی اگر کارگر یا کارمند با اراده و رضایت خود وارد دفترخانه اسناد رسمی شود تا یک رضایت نامه رسمی را تکمیل کند و در آن رضایت نامه، اعلام شود که ایشان مایل به دریافت حقوق و مزایا مطابق با قانون کار نیست یا تمایل ندارد که نام او در لیست بیمه کارفرما رد شود، این رضایت نامه قابل استناد نیست و کارفرما در هر حال، مسئول قانونی این مبالغ خواهد بود و حتی ممکن است جریمه شود.

نحوه حل و فصل اختلافات ناشی از اخذ فرم رضایت نامه کارگر از کارفرما

ممکن است که کارفرما با استناد به رضایت نامه‌ای که از کارگر خود گرفته است، از تعیین شرایط کاری و حقوق و مزایای او مطابق با مقررات قانون کار خودداری کند. در این حالت، کارگر برای طرح شکایت بر علیه کارفرمای خود می‌تواند به مراجع حل اختلاف مستقر در اداره کار مراجعه کند. هیات تشخیص و هیات حل اختلاف، مراجع حل اختلاف مستقر در اداره کار هستند. در ابتدا اختلافات ناشی از اخذ فرم رضایت نامه کارگر از کارفرما در هیات تشخیص اداره کار مورد بررسی قرار می‌گیرد و برای حل و فصل آن رأی صادر می‌شود. هیات حل اختلاف اداره کار نیز مرجع تجدید نظر نسبت به رای صادره از هیات تشخیص است. در صورتی که کارفرما و کارگر نسبت به رای صادر شده برای این رضایت نامه قصد اعتراض داشته باشند، باید به هیات حل اختلاف مراجعه کنند.

رضایت نامه کارفرما از کارگر برای ضمانت حسن اجرای تعهدات

معمولا کارفرمایان می‌خواهند نیروی کاری خود را از میان افراد وظیفه شناسی انتخاب کنند که دارای تخصص و تجربه کافی و لازم هستند. به همین دلیل، کارفرمایان از متقاضیان کار می‌خواهند که از کارفرمای سابق خودشان رضایت نامه بگیرند. کارفرمای سابق به واسطه امضای رضایت نامه کارفرما از کارگر اعلام می‌کند که متقاضی کار در زمانی که برای او مشغول به کار بوده، تمام وظایف و تکالیف کاری خود را به نحو احسن انجام داده است. اخلاق حکم می‌کند که کارفرمای سابق، این رضایت نامه را مطابق با واقع امضا کند. بنابراین در صورتی که نیروی کار در زمان همکاری با کارفرمای سابق خود، نسبت به وظایف و تکالیف کاری کوتاهی کرده باشد، کارفرمای سابق باید از امضای این رضایت نامه خودداری کند.

ممکن است که کارگر برای کارفرمای سابق خود به خوبی کار کرده باشد، در این حالت اگر کارفرما به علت غرض ورزی‌های شخصی از تایید نیروی کار سابق خود امتناع کند نیز مرتکب یک کار خلاف اخلاق شده است.

امضای فرم رضایت نامه کارفرما از کارگر می‌تواند تاثیر قابل توجهی در اشتغال یا عدم اشتغال کارگرانی داشته باشد که قبلا نزد کارفرمایی مشغول به کار بوده‌اند اما اکنون بیکار شده‌اند. به همین دلیل، کارفرمای سابق باید رضایت نامه کارفرما از کارگر را مطابق با واقع امضا کند. متاسفانه در قانون کار برای کارفرمایی که فرم رضایت نامه کارفرما از کارگر را برخلاف واقع امضا کرده است یا از امضای آن خودداری می‌کند، ضمانت اجرایی پیش بینی نشده است. با این حال، همانگونه که گفتیم، کارفرمایی که این رضایت نامه را برخلاف واقع امضا می‌کند یا آنکه بنا به دلایل شخصی از امضای آن خودداری کرده، مرتکب یک کار غیر اخلاقی شده است.

ضمانت اجرای جعل رضایت نامه کارفرما از کارگر

در اصطلاح قانونی به هر نوشته قابل استنادی که دارای مهر، امضا یا اثر انگشت است، سند گفته می‌شود. با توجه به این تعریف می‌توان گفت، متن رضایت نامه کارفرما از کارمند که توسط کارفرمای سابق امضا شده نیز یک سند است. این سند می‌تواند به صورت رسمی یا عادی تنظیم شود. این رضایت نامه در صورتی یک سند عادی است که توسط کارفرما (رضایت دهنده) امضا شود اما در دفاتر اسناد رسمی به ثبت نرسد. رضایت نامه کارفرما از کارگر که توسط کارفرمای سابق امضا شده و در دفاتر اسناد رسمی به ثبت رسیده باشد، یک سند رسمی محسوب می‌شود.

باید به این نکته توجه داشته باشیم که متن رضایت نامه کارفرما از کارمند (اعم از عادی یا رسمی) در صورتی معتبر خواهد بود که جعلی نباشد. جعل سند به معنای تغییر در مفاد یک سند یا تغییر شکل فیزیکی آن به منظور فریب شخص دیگری است. در صورتی که کارگر، امضای کارفرمای سابق خود را جعل و در این رضایت نامه درج کند، به ارتکاب جرم جعل سند محکوم می‌شود. در این حالت، کارفرمای سابق به دلیل آنکه امضای او توسط متقاضی کار جعل شده است، می‌تواند بر علیه او شکایت کیفری طرح کند.

توصیه حقوقی رکلا

قرارداد کار در صورتی معتبر است که مطابق با شرایط و ضوابط مقرر در قانون کار تنظیم شده باشد. در صورتی که کارفرما شرایط اجرای این قرارداد را برخلاف حداقل‌های مقرر در قانون کار تعیین کند، باعث ایجاد مسئولیت کیفری برای او می‌شود. تنظیم دقیق و قانونی قرارداد کار مستلزم آشنایی با تمام شرایط و ضوابط مقرر در قانون کار و دیگر قوانین مرتبط با آن است. می‌توان گفت که تنظیم این قرارداد در حوزه تخصص کارشناسان حقوق کار قرار دارد.

گروه حقوقی رکلا، این فرصت را در اختیار کارفرمایان و کارگران قرار داده است که با ثبت درخواست تنظیم قرارداد ، نوشتن قرارداد مورد نظر خود را به صورت تخصصی و توسط کارشناسان حقوق کار تنظیم کنند.

از دیگر خدمات تیم حقوقی رکلا، ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است که امکان گفتگو با متخصصان و دریافت راهنمایی را برای شما فراهم می‌کند.

سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات