آشنایی با مهمترین وظایف یک برنامه نویس کامپیوتر ؛ در این حرفه چه مسئولیت‌هایی به عهده داریم؟

نویسنده:مینا زارع
-
بروزرسانی:1401/05/23
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
برنامه نویس کامپیوتر

در دنیای فناوری امروز، لزوم استفاده از تکنولوژيی‌هایی همچون اینترنت و رایانه هر روز بیشتر ملموس می‌شود. امروزه نقشی که اینترنت و رایانه در زندگی ما بازی می‌کنند را نمی‌توان نادیده گرفت. به طور کلی منظور از کامپیوتر هر نوع وسیله الکترونیکی است که دارای قدرت پردازش باشد. این میزان اهمیت استفاده از اینترنت و رایانه در چند سال اخیر سبب شده است تا صاحبان حرفه‌هایی همچون برنامه نویسان، جزو لیست صاحبان مشاغل پرکاربرد و سودآور دنیای تکنولوژی قرار بگیرند. قطعا ما نمی‌توانیم به زبان خودمان با رایانه صحبت کنیم، بنابراین باید با زبان مخصوص با او حرف بزنیم که این زبان، زبان برنامه نویسی نامیده می‌شود. برنامه نویسی به زبان ساده یعنی آنالیز احتیاجات و تبدیل آن‌ها به فرمان‌های قابل درک برای سیستم که در نهایت مسئولیت نوشتن این دستورات بر عهده برنامه نویس کامپیوتر است و از جمله وظایف برنامه نویس کامپیوتر محسوب می‌شود.

در این مقاله قصد داریم که علاوه بر پرداختن به مفاهیمی همچون برنامه نویسی کامپیوتر و شغل برنامه نویس کامپیوتر ، به کارآیی این شغل، ویژگی‌های یک توسعه دهنده موفق و همچنین شرح وظایف برنامه نویس کامپیوتر و میزان حقوق و آینده بازار کاری این حرفه بپردازیم.

اگر به هر طریقی تمایل دارید با یک برنامه نویس همکاری کنید، مناسب است که میان شما یک قرارداد امضا شود. در مقاله قرارداد با برنامه نویس به صورت جامع در این خصوص توضیح داده‌ایم. مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم

برنامه نویسی کامپیوتر چیست؟

برنامه نویسی کامپیوتر به سلسله دستورات منطقی گفته می‌شود که برنامه نویس کامپیوتر جهت اجرا به رایانه می‌دهد. همانگونه که ما انسان‌ها برای برقراری ارتباط با یکدیگر به زبان‌های مختلف صحبت می‌کنیم، رایانه‌ها نیز توسط فرمان‌ها و دستورات شخص توسعه دهنده و با زبان تخصصی و به وسیله واژگان، دستورات و فرمان‌های تخصصی مربوطه با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. به توالی دستورات برنامه نویسی، کدنویسی گفته می‌شود که جهت دریافت یک الگوریتم و خروجی هدفمند توسط توسعه دهنده به سیستم داده خواهد شد. این مساله یکی از مهمترین وظایف یک برنامه نویس کامپیوتر محسوب می‌شود. برنامه نویسی شامل روند طراحی، تولید و ساخت یک برنامه نرم افزاری قابل اجرا جهت رسیدن به نتایج هدفمند است.

یک پروژه برنامه نویسی کامپیوتر می‌تواند دارای داده‌ها و پردازش‌های مختلف باشد که انواع مختلفی از قبیل برنامه نویسی سیستم، بازی، موبایل و وب را شامل می‌شود. به طور کلی اشخاصی که مایل هستند در این رسته شغلی فعالیت کنند، باید پروژه‌ای را طراحی و کدنویسی کنند که بخشی از دغدغه و مشکلات جامعه را پوشش دهد. بدین صورت که باید آن پروژه کاربردی و مفید باشد و حداقل بخش زیادی از دغدغه‌های مردم را برطرف کند.

کدام زبان برنامه نویسی را یاد بگیریم؟

پرداختن به این موضوع که یادگیری کدام زبان برنامه نویسی برای شما کارآیی دارد، با عوامل مختلفی در ارتباط است. اینکه هدفتان از به کارگیری آن زبان چیست یا اینکه برای حل چه مشکلی می‌خواهید از آن استفاده کنید، بر این موضوع تاثیر دارد. انواع زبان برنامه نویسی عبارتند از: HTML ،JavaScript ،Python ،CSS ،Ruby ،PHP و C++.

برنامه نویس کامپیوتر کیست؟

برنامه نویس کامپیوتر کارشناس و متخصصی است که با نوشتن و ارائه کدهای مختلف به رایانه، در یک زمینه تخصصی از حوزه‌های مختلف این رشته فعالیت می‌کند. انواع مختلف برنامه نویس‌ها شامل برنامه نویس رایانه، توسعه دهنده وب، موبایل و بازی می‌شوند. اساس شکل‌ گیری این شغل از این جهت است:

«عملیاتی که ممکن است انسان‌ها آن را با اشتباه، خطا و در زمانی طولانی انجام دهند، در زمانی کمتر و به دور از هر گونه خطا انجام داده شود.»

ویژگی‌های یک برنامه نویس کامپیوتر موفق و حرفه‌ای

برای اینکه در حیطه کاری خود، یک برنامه نویس موفق و حرفه‌ای شوید، باید شماری از ویژگی‌های شخصیتی و کاری را دارا باشید که شرح مختصر آن‌ها مطابق با فهرست زیر است:

  1. آن‌ها از نظر ویژگی‌های شخصیتی باید پر تلاش، سخت کوش، صبور، دارای ذهنی منطقی و دقتی زیاد باشند.
  2. باید بتوانند کلیه اطلاعات موجود اعم از ساده و پیچیده را آنالیز و تحلیل کنند و متناسب با داده‌های موجود، یک برنامه بنویسند. همچنین باید در ابتدا به خوبی طرح برنامه‌ها را بخوانند و پس از تفهیم، آن‌ها را به کد تبدیل کنند.
  3. برای کدنویسی باید از «تمرکز» بالایی برخوردار بود تا پس از تحلیل داده‌ها، برنامه‌ای بدون خطا نوشته شود.
  4. برنامه نویسان باید بر تمام زبان‌های تخصصی مرتبط با رایانه تسلط کامل داشته باشند.
  5. تسلط کامل بر زبان انگلیسی یکی دیگر از ویژگی‌های مهمی است که برای فعالیت در این حرفه لازم است.
  6. توجه به تمام جزئیات از دیگر خصوصیاتی است که یک توسعه دهنده باید از آن برخوردار باشد زیرا این شغل جزء مشاغل بسیار حساس و دقیق است که گاهی با یک اشتباه کوچک، کل برنامه خطا می‌دهد و در این صورت باید از ابتدا نوشته شود.

شرح وظایف برنامه نویس کامپیوتر

لیست وظایف برنامه نویس کامپیوتر به شرح زیر است:

  1. تسلط کامل بر مهارت‌های تخصصی و به روز کردن اطلاعات خود؛
  2. یادداشت و نگهداری نسخه کدهای مورد استفاده و کاربردی؛
  3. ارتباط مداوم و موثر با تیم کاری تست نرم افزار، تحلیل‌گر و توسعه دهنده؛
  4. مطلع بودن از نیازهای بازار و برنامه ریزی برای آن‌ها؛
  5. استفاده از منابع مختلف برای نوشتن آسان‌تر برنامه‌های رایانه‌ای؛
  6. ارائه گزارشی از برنامه‌های خود به مدیران مجموعه؛
  7. تلفیق علم برنامه نویسی و هنر گرافیکی جهت ایجاد یک خروجی جذاب؛
  8. احاطه کامل بر تمام منابع داده‌های اطلاعاتی موجود؛
  9. آزمایش و غربالگری برنامه‌های تولید شده از اشتباه و خطا؛
  10. شناسایی مشکلات فنی و اقدام برای حل آن‌ها؛
  11. انجام سایر وظایف مرتبط سپرده شده از سوی کارفرما؛
  12. رعایت و توجه به اصول کاری مشخص شده از سوی مافوق؛
  13. اسناد سازی برنامه‌های نوشته شده از طریق دستورالعمل‌ها و عملکردهای مخصوص؛

موارد ذکر شده بخشی از شرح وظایف برنامه نویس کامپیوتر است که این موارد می‌توانند با توجه به نوع تخصص، شامل موارد بیشتری نیز شوند.

میزان حقوق، بازار کار و آینده شغلی

میزان حقوق با توجه به وظایف یک برنامه نویس کامپیوتر متغیر است. به طوری که این میزان می‌تواند از حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار شروع شود و تا چند ده یا حتی چند صد میلیون متغیر باشد! به طور کلی میزان حقوق بستگی به حجم وظایف برنامه نویس کامپیوتر ، میزان دانش، مهارت و تجربه شخص توسعه دهنده دارد. هر چقدر تبحر، تخصص و تجربه ایشان در این زمینه بیشتر باشد، طبعا میزان حقوق او نیز سیر صعودی در پیش می‌گیرد. این شغل از جمله مشاغل پرطرفداری است که متقاضیان زیادی در سراسر دنیا دارد. با توجه به این موضوع، می‌توان آینده شغلی فوق العاده خوبی را برای این شغل در نظر گرفت که شامل تنوع گسترده‌ای در فعالیت‌های مرتبط با انواع برنامه‌های رایانه‌ای می‌شود.

همکاری با برنامه نویسان اغلب به واسطه قرارداد استخدام یا قرارداد پیمانکاری انفرادی امکان پذیر می‌شود. مسلم است که ماهیت هر کدام از این قراردادها، می‌تواند در حقوق، مزایا و وظایف برنامه نویس تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

توصیه ما

تیم رکلا از اهمیت ویژه‌ قرارداد همکاری برای این شغل آگاه است. بر همین اساس، این نوع قراردادها را با حساسیت و دقت بالا برای صاحبان این شغل تنظیم می‌کند. تیم رکلا آماده تنظیم قراردادهای اختصاصی شما در این زمینه است. به این منظور می‌توانید درخواستتان را در بخش تنظیم قرارداد اختصاصی ثبت کنید تا همکاران ما با شما ارتباط بگیرند.

علاوه بر این، شما می‌توانید در صورت داشتن هرگونه ابهام یا سوالی در مورد مسائل حقوقی قراردادها، با مشاورین حقوقی تلفنی ما در ارتباط باشید. در این خصوص می‌توانید درخواستتان را در بخش مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید. تیم رکلا آماده ارائه انواع خدمات حقوقی مربوط به قراردادها است.

قرارداد استخدام برنامه نویس

همکاری با برنامه نویس، با امضای این قرارداد مکتوب می‌شود. برای دریافت سریع قرارداد، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد استخدام برنامه نویس
دریافت نمونه قرارداد استخدام برنامه نویس
مینا زارع
مینا زارع در رشته حقوق تحصیل کرده و فارغ التحصیل شده است. علاقه ایشان به مباحث جانبی مرتبط با مسائل حقوقی است و در همین راستا، بخشی از مطالب موجود در وب سایت رکلا، در چهارچوب مورد علاقه ایشان تهیه و تالیف شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات