قرارداد ثبت شرکت چیست و چه کاربردی دارد؟

-
بروزرسانی:1404/09/19
زمان مطالعه: 11 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد ثبت شرکت

نمونه قرارداد ثبت شرکت یک قرارداد بسیار مهم‌ و پرکاربردی است. اگر شما قصد داشته باشید یک شرکت یا موسسه را تاسیس کنید و در آن به کسب و کار و فعالیت بپردازید، حتما این سوالات در ذهن شما به وجود می‌آید که آیا کسب و کار من به ثبت شرکت احتیاج دارد؟ چگونه می‌توانم شرکت خود را ثبت کنم یا برای ثبت شرکت باید چه مراحل قانونی را در نظر داشته باشم؟

امروزه با پیشرفت علم و فناوری، راه اندازی کسب و کار‌ها سرعت بیشتری پیدا کرده است. اگر شما بخواهید فعالیتی را شروع کنید، کافی است سرمایه و مهارت لازم برای انجام آن کار را داشته باشید. همین موضوع سبب شده است که اشخاص زیادی تصور کنند که به ثبت شرکت، نیازی ندارند یا حتی ثبت شرکت ممکن است برای آن‌ها دردسر و عواقب نا‌مطلوبی داشته باشد. این تصور کاملا اشتباه است، زیرا تمام قوانین و مقررات مربوط به شراکت و ثبت شرکت به نحوی نوشته شده‌اند که عموم مردم و اشخاصی که شرکتی را ثبت می‌کنند، از بیشترین میزان منفعت بهره ‌مند شوند و هیچ تضاد و منافاتی در این زمینه به وجود نیاید.

زمانی که بخواهید شرکتتان را ثبت کنید می‌توانید شخصا این کار را انجام دهید یا اگر اطلاعات کافی در این خصوص نداشته باشید، شما می‌توانید با شخصی قرارداد تنظیم کنید تا از طرف شما ماموریت داشته باشد که این کار را برای شما انجام بدهد.

ما در این مقاله در خصوص نمونه قرارداد برای ثبت شرکت ، ماهیت این قرارداد و آثار آن صحبت می‌کنیم.

نمونه قرارداد ثبت شرکت چگونه قراردادی است؟

برای اینکه به این سوال پاسخ دهیم که نمونه قرارداد برای ثبت شرکت چیست، باید ابتدا بدانیم که اساسا شرکت یعنی چه؟

شرکت؛ همان طور که از نام آن نیز مشخص است، به اجماع (جمع شدن) دو یا چند شخص حقیقی یا شخص حقوقی به منظور دستیابی به اهداف تجاری پس از کسر هزینه‌های قانونی، گفته می‌شود. البته هدف بعضی از شرکت‌ها تجارت و انجام فعالیت‌های تجاری نیست که به این نوع شرکت‌ها، شرکت مدنی یا شرکت حقوقی می‌گویند.

نمونه قرارداد ثبت شرکت ، قراردادی معمولا تجاری است که بین اشخاص حقیقی و حقوقی تنظیم می شود تا در چارچوب معینی از قوانین، عمل کنند. اشخاص حقیقی و حقوقی جهت دستیابی به سود و منفعت می‌توانند توانایی‌ها و دارایی‌های خود را مانند سرمایه، تخصص و ارتباطات در کنار یکدیگر قرار دهند. به علاوه، لازم است مجموع این توانایی‌ها در کنار هم تحت چارچوب خاصی با تنظیم قراردادی میان این اشخاص انجام شود که ثبت شرکت‌ها نوع خاصی از این قراردادها است.

بررسی آثار ثبت شرکت در نمونه فرم قرارداد ثبت شرکت

ثبت شرکت، آثار مهمی دارد که از لحاظ شرکا‌ی شرکت و مراجعین آن دارای اهمیت زیادی است. در اینجا به این آثار مهم اشاره می‌کنیم.

  1. حمایت قانون: اولین و مهم‌ترین مزیتی که ثبت شرکت به صورت قانونی برای شما ایجاد می‌کند، حمایت قانون از شما و شرکت است. با ثبت شرکت، هر مشکلی که به وجود بیاید، چه اختلاف میان شرکا، چه اختلاف میان شرکت شما و شرکت‌های دیگر یا هر اختلاف دیگری، به صورت قانونی قابل پیگیری است و مدارک و مستندات شما در مراحل پیگیری، معتبر خواهد بود.
  2. اعتبار فعالیت: با ثبت شرکت، تمام فعالیت‌های شما حالت رسمی و قانونی پیدا می‌کند و کسب ‌و کارهای دیگر هم که به صورت شرکتی و قانونی فعالیت می‌کنند، اعتماد و تمایل بیشتری برای همکاری با شرکت شما خواهند داشت. بنابراین، ثبت شرکت می‌تواند تسهیل‌کننده‌ معاملات شما نیز باشد.
  3. توسعه فعالیت شرکت: شرکتی که به صورت قانونی، فعالیت دارد، می‌تواند در مناقصه‌ها و مزایده‌‌ها حضور داشته باشد و قراردادهای بیشتری را تنظیم کند. همکاری با دولت و شرکت‌های دولتی که می‌تواند یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های شرکت شما باشد، بدون ثبت شرکت ممکن نیست. به علاوه، شما برای همکاری با شرکت‌های بزرگ‌تر و دریافت نمایندگی آن‌ها، باید شرکت خود را به ثبت رسانده باشید. در غیر این صورت چنین همکاری‌هایی امکان پذیر نیست.
  4. دریافت وام و اعتبار: بسیاری از وام‌ها، اعتبارات و امتیازات مربوط به بانک‌ها و موسسات مالی فقط به شرکت‌هایی که ثبت شده‌اند، ارائه می‌شود.
  5. مبادلات خارجی: همکاری با شرکت‌های خارجی، یکی از مهم‌ترین دستاوردها برای شرکت محسوب می‌شود و منافع آن، هم برای عموم کشور است و هم شرکت، اعتبار زیادی از این روش کسب می‌کند. شرکت‌هایی که ثبت شده‌اند، می‌توانند مجوز انجام معامله با شرکت‌های خارجی را دریافت کنند.

امکان واگذاری ماموریت به دیگری جهت تنظیم نمونه قرارداد ثبت شرکت

اگر شما بخواهید شرکتتان را ثبت کنید و به هر دلیلی مانند مشغله کاری، کمبود وقت یا اطلاعات ضعیف در خصوص ثبت شرکت نتوانید خودتان برای ثبت شرکت به سازمان ثبت مراجعه کنید، در این حالت، یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که مسئولیت ثبت شرکت را با تنظیم قراردادی مناسب به شخص دیگری واگذار کنید. شما می‌توانید این قرارداد را در قالب قرارداد جعاله انجام کار و با استناد به ماده 561 قانون مدنی تنظیم کنید. بر این اساس، شما از شخص مقابل می‌خواهید که اقدامات لازم را از طرف شما برای ثبت شرکت انجام دهد و در مقابل از شما مبلغ معینی به عنوان اجرت دریافت کند.

اما در چنین مواردی، قرارداد بروکری یا قرارداد کارگزاری نیز کاربرد دارند. بروکر در لغت به معنی دلال یا واسطه انجام فعالیت‌های تجاری و بازرگانی است. معنی حقوقی قرارداد بروکری نیز از معنی لغوی آن دور نیست. در نتیجه، قرارداد بروکری در اینجا، توافقی است که به موجب آن یک طرف به عنوان کارفرما از طرف دیگر به عنوان کارگزار یا بروکر تقاضا می‌کند که تمام اقدامات لازم را جهت تنظیم نمونه قرارداد ثبت شرکت  انجام دهد و در اِزای آن از کارفرما حقوق و دستمزد دریافت کند. این قرارداد با استناد به ماده 10 قانون مدنی تنظیم می‌شود و بر همین اساس، از لحاظ قانونی، معتبر است.

تعیین تعهدات کارفرما برای تسهیل فرآیند ثبت شرکت

در کنار تعیین وظایف کارگزار، لازم است تعهدات کارفرما نیز در نمونه قرارداد ثبت شرکت با دقت مشخص شود. بخش قابل‌ توجهی از تاخیرهای ثبتی زمانی ایجاد می‌شوند که کارفرما مدارک ضروری را ارائه نمی‌کند یا در زمان لازم به استعلام‌ها پاسخ نمی‌دهد.

کارفرما باید در قرارداد متعهد شود که:

  1. مدارک هویتی، مجوزها، اطلاعات شرکا، موضوع فعالیت و نام‌های پیشنهادی شرکت را به‌ صورت صحیح، کامل و قابل استناد در اختیار کارگزار قرار دهد؛

  2. در صورت نیاز، برای امضای اظهارنامه، حضور در دفترخانه یا انجام مراحل حضوری حضور داشته باشد؛

  3. تمام اطلاعاتی که به کارگزار ارائه‌ شده است صحیح و به‌‌روز باشد و هرگونه تغییر را فورا اطلاع دهد؛

  4. هزینه‌های اداری، ثبتی، روزنامه رسمی و حق‌ الزحمه متخصصان ثالث را مطابق مفاد قرارداد پرداخت کند.

مشخص کردن این تعهدات باعث می‌شود مسئولیت‌های طرفین شفاف باشد و کارگزار بتواند بدون وقفه یا مانع، فرآیند ثبت شرکت را پیگیری و تکمیل کند.

وظایف و مسئولیت کارگزار در نمونه قرارداد ثبت شرکت

در این قرارداد، کارگزار وظیفه ارائه مشاوره به کارفرما در طول مدت قرارداد را دارد. کارگزار باید با توجه به موضوع این قرارداد یعنی ماموریت ثبت شرکت، تمام کارهای لازم برای ثبت شرکت را انجام دهد. علاوه بر این، کارگزار موظف است که به طور مناسب و کارآمد با کارفرما همکاری داشته باشد. مهم‌ترین وظیفه بروکر رعایت امانت‌داری و رازداری است، زیرا در ثبت شرکت ممکن است که کارگزار به مجموعه‌ای از اطلاعات مهم کارفرما دسترسی پیدا کند که این اطلاعات نتیجه سال‌ها تلاش آن فرد است و مهم‌ترین دارایی او را تشکیل می‌دهد. در نتیجه، باید بروکر مانند یک وکیل کلیه کارهای مرتبط با این قرارداد را با دقت و مسئولیت پذیری زیاد انجام بدهد. بروکر باید همیشه اطلاعات خود را به روز کند و به منظور کسب اطلاعات لازم در خصوص انجام موضوع قرارداد به تحقیق و مطالعه ‌بپردازد.

اهمیت تنظیم وکالت‌ نامه رسمی برای اجرای صحیح قرارداد ثبت شرکت

اجرای صحیح یک قرارداد ثبت شرکت معمولا نیازمند حضور شخصی در ادارات، امضای مدارک، پیگیری مراحل سامانه و رفع نقص‌های احتمالی است. از آنجایی‌ که بسیاری از کارفرمایان زمان کافی ندارند یا نمی‌توانند فرآیندهای حضوری را انجام دهند، لازم است اختیارات مشخصی به کارگزار داده شود. بهترین و قانونی‌ترین راه برای اعطای این اختیارات، تنظیم وکالت‌نامه رسمی در دفترخانه است.

وکالت‌ نامه رسمی باید کاملا محدود، مشخص و متناظر با موضوع قرارداد تنظیم شود. در این وکالت‌ نامه باید نکات زیر را با دقت ذکر کنید:

  1. اعطای اختیار امضا و تکمیل مدارک ثبتی: کارگزار باید اجازه داشته باشد اظهارنامه، اساسنامه، صورت‌ جلسه و مدارک مرتبط را در حدود معین امضا کند؛

  2. اختیار مراجعه به اداره ثبت و سامانه مربوطه: بسیاری از عملیات ثبت شرکت از جمله پیگیری پرونده و دریافت آگهی تاسیس، تنها با ارائه وکالت‌ نامه معتبر امکان‌ پذیر است؛

  3. محدود بودن اختیار به موضوع ثبت شرکت: یکی از اصول امنیتی مهم این است که وکیل (کارگزار) فقط در زمینه ثبت شرکت اختیار داشته باشد و نتواند هیچ اقدام مالی یا اداری خارج از این حوزه انجام دهد؛

  4. مدت‌ دار بودن وکالت‌ نامه: بهتر است مدت وکالت همان مدت قرارداد باشد تا از سوء استفاده احتمالی جلوگیری شود؛

  5. غیر قابل‌ توکیل بودن اختیار مگر با اجازه کارفرما: یعنی کارگزار نتواند اجرای اختیار را به شخص دیگری بسپارد، مگر اینکه کارفرما کتبا اجازه داده باشد؛

  6. حق عزل کارگزار در زمان تخلف: برای حفظ حقوق کارفرما، باید حق عزل در صورت تخلف یا ترک انجام وظایف پیش‌ بینی شود.

ضرورت تعیین حدود اختیارات کارگزار در قرارداد ثبت شرکت

یکی از نکات اساسی در تنظیم نمونه قرارداد ثبت شرکت ، تعیین دقیق حدود اختیارات کارگزار است. بخش زیادی از اختلافات میان کارفرما و کارگزار زمانی شکل می‌گیرند که در قرارداد ابهاماتی وجود داشته باشد. مثلا مشخص نشده باشد کارگزار در چه زمینه‌هایی اختیار مستقل دارد و در چه مواردی باید تایید کتبی کارفرما را اخذ کند.

در متن این نمونه قرارداد لازم است به‌ طور روشن مشخص شود که:

  1. کارگزار مجاز است مدارک شرکت را تکمیل و امضا کند یا صرفا مسئول تحویل و ارسال مدارک است؟

  2. آیا کارگزار می‌تواند اقدامات تکمیلی حقوقی یا ثبتی مانند تغییر نام، اصلاح موضوع فعالیت یا افزایش سرمایه را انجام دهد؟

  3. آیا اجازه دارد هزینه‌های جانبی ثبت شرکت (هزینه سامانه، حق‌ الثبت، روزنامه رسمی و …) را پرداخت و سپس آن را از کارفرما مطالبه کند؟

  4. آیا اختیار دارد برای انجام امور، با وکیل، حسابدار یا متخصص ثالث همکاری کند یا این موضوع تنها با اجازه کتبی کارفرما امکان‌پذیر است؟

تعیین دقیق این موارد موجب شفافیت کامل مسئولیت‌ها می‌شود و از بروز تعارض و اختلاف در روند ثبت شرکت جلوگیری می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم این موارد را به‌ عنوان یک بند مستقل تحت عنوان «حدود اختیارات کارگزار» در متن قرارداد بگنجانید.

بررسی نمونه قرارداد ثبت شرکت در خارج از کشور

ثبت شرکت در خارج از کشور یکی از روش‌های اخذ اقامت در آن کشورها محسوب می‌شود. یکی از بهترین روش‌های مهاجرت به یک کشور دیگر، سرمایه گذاری در آن کشورها از طریق ثبت شرکت است. این امکان وجود دارد که با صرف هزینه و وقت کمتر، به واسطه استفاده از روش ثبت شرکت و تنظیم نمونه قرارداد ثبت شرکت در خارج از کشور ، بتوانید برای خود و اعضای خانواده‌ خود اقامت کشور مورد نظرتان را اخذ کنید.

برای پیگیری این کار، لازم است که از قوانین حقوقی و ثبتی کشور مورد نظرتان، اطلاع و آگاهی کامل داشته باشید. آگاهی از این موارد، رسیدن به نتیجه و هدف نهایی را با سرعت بیشتری برای شما امکان پذیر می‌کند. به همین منظور پیشنهاد می‌کنیم برای پیگیری فرآیند ثبت شرکت در خارج از کشور، با شخصی که در این خصوص آگاهی و اطلاعات کافی دارد، یک قرارداد کارگزاری تنظیم کنید. به واسطه این قرارداد می‌توانید از این شخص، مشاوره و راهنمایی بگیرید و مسئولیت انجام اقدامات لازم برای ثبت شرکت در خارج کشور را به او بسپارید.

پیشنهاد ما

به منظور تنظیم قرارداد ثبت شرکت ، می‌توانید سوالاتتان را از مشاوران حقوقی یا وکلای پایه یک دادگستری بپرسید. خدمات مشاوره حقوقی تلفنی با شرایط مناسبی در اختیار شما است و می‌توانید از آن استفاده کنید. علاوه براین، این امکان وجود دارد که با استفاده از خدمات تنظیم قرارداد ، تنظیم این قرارداد را به تیم حقوقی رکلا بسپارید. در کنار شما هستیم.

مریم ده بزرگی
مریم ده بزرگی فارغ التحصیل رشته حقوق و علاقه مند به تالیف مباحث این رشته است. با توجه به علاقه‌ای که به مسائل مرتبط با قراردادها داشته و با توجه به اینکه، بخشی از مطالعات ایشان بر این محور متمرکز است، مریم بخشی از محتواهای مرتبط با مسائل حقوقی را در رکلا تالیف کرده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات