یک مدیر پروژه عمران موفق از چه مهارت‌هایی برخوردار است؟

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/05/12
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
مدیر پروژه عمران

بخش عمده‌ای از مراحل اجرایی هر شرکت ساخت و ساز را افرادی مدیریت می‌کنند که تحت عنوان مدیر پروژه شناخته می‌شوند. به همین جهت، این افراد باید از تحصیلاتی آکادمیک در راستای حرفه خود برخوردار باشند. البته برخی از مدیران شرکت‌های تجاری، دارای مدارک تحصیلی در رشته‌های مرتبط هستند اما با این وجود، فردی که می‌خواهد رهبری و هدایت یک پروژه عمرانی را در اختیار بگیرد، لازم است حتما در این حیطه دانش و تخصص داشته باشد چرا که یک مدیر پروژه عمران باید بتواند تمامی فرآیندهای ساخت و ساز یک پروژه را به خوبی اجراء و عملیاتی کند که در واقع، موفق شدن در این امر، به شناخت و درک عمیق طراحی و نقشه‌ کشی‌های تخصصی و حرفه‌ای نیاز دارد که مستلزم یادگیری اصولی است.

با توجه به این مطالب، در مقاله حاضر، قصد داریم مباحثی کلیدی درباره مدیریت پروژه عمران و اهمیت آن در یک شرکت عمرانی را ارائه دهیم.

اگر برای پذیرفتن چنین پروژه‌هایی به توافق رسیده‌اید، احتمالا نیاز دارید که از انواع قرارداد مدیریت پروژه استفاده کنید. این قرارداد باید میان طرفین تهیه و امضا شود.

لازم به ذکر است که این قرارداد، یکی از انواع قرارداد پیمانکاری خواهد بود.

کلیاتی درباره مدیریت پروژه عمران

افراد شاغل به عنوان مدیر پروژه مهندس عمران ، غالبا تحصیلاتی در حوزه مهندسی ساخت و ساز و راه سازی دارند که اکثرا با مقطع لیسانس و کارشناسی ارشد، مشغول به فعالیت و آغاز همکاری هستند اما در نظر داشته باشید یک فرد زمانی به سمت مدیر پروژه عمران ، دست پیدا می‌کند که دارای تجارب و سوابق قابل قبولی در این حوزه باشد. یعنی شخص مورد نظر باید علاوه بر تحصیلات مربوطه، برای رهبری و هدایت یک پروژه از ابتدا تا انتها نیز از مهارت و توانایی لازم برخوردار باشد. در ادامه به این مهارت‌ها اشاره خواهیم کرد.

مهارت‌های لازم برای این موقعیت شغلی

به طور کلی، مهارت‌های افراد مشغول در این زمینه شامل موارد زیر می‌شود:

  1. داشتن سابقه قابل قبولی در همین حیطه کاری؛
  2. مسلط بودن به نرم‌ افزارهای کامپیوتر مخصوصا اکسل؛
  3. توانایی کار با نرم افزارهای مدیریت پروژه؛
  4. مهارت در طراحی و برنامه‌ ریزی کاربردی برای بهینه انجام شدن فرآیند پروژه؛
  5. شناخت و تسلط به تکنیک‌های اسکرام و چابک؛
  6. توانایی برقرار کردن ارتباط و تعامل سازنده در راستای اهداف شرکت؛
  7. برخوردار بودن از قدرت تجزیه و تحلیل در عین داشتن دیدی کلی و همه جانبه به مراحل کار؛
  8. توانایی مدیریت و هدایت موقعیت‌های بحرانی و پیش بینی نشده؛
  9. قدرت انجام چندین کار موازی و همینطور منعطف بودن؛
  10. بررسی و تحلیل تمامی فرآیند کار و در صورت نیاز، تدوین و ارائه برنامه‌های کارآمد و موثر؛
  11. نظارت و کنترل دقیق مراحل کار و برقرار کردن نظم و زمان‌ بندی مناسب به منظور هدفمند اجراء شدن فرآیند پروژه؛
  12. تقسیم و محول کردن وظایف هر یک از کارکنان تحت امر؛
  13. نظارت و بازرسی مداوم از مراحل پروژه.

اهمیت انتخاب و هدایت یک تیم از جمله شرح وظایف مدیر پروژه در پروژه های عمرانی

مدیر پروژه مهندس عمران ، با توجه به شرکتی که در آن فعالیت می کند دارای وظایف متعدد است که باید برای به سهولت انجام شدن کارها، تیمی را تشکیل بدهد و متناسب با تخصص هر فرد، وظایف مربوطه را تقسیم کند و خود به صورت مداوم و منظم بر اجرای دقیق آن‌ها نظارت داشته باشد. به عبارتی دیگر، فرد انتخاب شده، مسئولیت نظارت و رهبری یک تیم فعال در حوزه ساخت و ساز را بر عهده دارد و بنابراین باید با دانش مدیریتی خود، فضای مناسب را برای تحقق اهداف تعیین شده فراهم کند.

مدیریت پروژه عمران وظیفه دارد از ابتدا تا انتهای یک پروژه را برنامه‌ ریزی و نظارت کند. از این رو برای اینکه مدیریتی سودمند داشته باشد، لازم است با به کارگیری افراد متخصص و ماهر، علاوه بر بالا بردن کیفیت کار خود، موجب بهبود و تسریع فرآیند پروژه نیز شود.

به طور کلی، شرح وظایف مدیر پروژه عمرانی شامل انجام مراحلی نظیر تحلیل و ارزیابی تمام جوانب پروژه مورد نظر؛ برنامه‌ ریزی برای اجرای هدفمند فرآیند کار مطابق با قواعد شرکت مربوطه؛ استخدام نیروهای مورد نیاز و تشکیل یک تیم حرفه‌ای؛ تدوین یک استراتژی اقتصادی و به صرفه متناسب با بودجه معین؛ ارائه برنامه‌ای کاربردی براساس زمان آغاز و پایان پروژه، نظارت و مدیریت حرفه‌ای فعالیت‌های انسانی، مالی و همچنین تامین امنیت محیط کار می‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

قدرت تحلیل و رهبری و مهارت برنامه ریزی از وظایف مدیر پروژه عمرانی

فردی که به عنوان مدیر یک پروژه عمرانی انتخاب می‌شود، در واقع مسئولیت برنامه‌ ریزی مالی، زمانی و انسانی برای یک هدف معین را به عهده گرفته است. با این اوصاف باید بتواند با تکیه بر دانش و همینطور قدرت مدیریت و رهبری خود، یک برنامه مدون و صحیح برای تحقق مطلوب اهدافی که در نظر گرفته شده است، تدوین کند.

به عنوان مثال، یک مدیر پروژه عمرانی حرفه‌ای باید با رهبری و کنترل صحیح خود بتواند با کمترین بودجه، بهترین و در عین حال سودمندترین نتایج را موجب شود که در این صورت موظف است قبل از هر اقدامی، به تجزیه و تحلیل درآمد و هزینه‌ها در طول کار، ارزیابی و مقایسه پروژه در دست با پروژه‌های پیشین، بررسی میزان امکانات و مصالح مورد نیاز و موارد مهم دیگر بپردازد.

این شغل نیز همانند هر موقعیت کاری دیگر، دشواری‌های مختص خود را دارد. از این رو فردی که به این سمت برگزیده می‌شود باید قدرت تحلیل و رهبری منحصر به فردی داشته باشد تا حتی در مواقع حساس نیز شرایطی مطلوب را برای سایر کارکنان فراهم شود.

به عنوان مثال، یک مدیر پروژه عمرانی موظف است به طور مرتب محیط کاری را از لحاظ ایمنی بررسی کند؛ با مشتریان و تامین کنندگان مواد و مصالح مورد نیاز ارتباطی سازنده و موثر داشته باشد؛ امور حسابداری و مالی پروژه را به خوبی رسیدگی و مدیریت کند و در شرایط بحرانی، به جای توقف و به تاخیر انداختن کار، راه‌ حلی به صرفه ارائه دهد.

از دیگر وظایف مدیر پروژه عمرانی

در ادامه به صورت تیتر وار به دیگر وظایف مدیر پروژه عمران اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید:

  1. مشخص کردن وظایف هر یک از نیروها؛
  2. بررسی و پیش بینی موانع و مشکلات احتمالی در طول کار؛
  3. تحلیل دقیق مشکلات به وجود آمده و ارایه راهکارهای متناسب؛
  4. بررسی مداوم فضای کار و برطرف کردن موانع و مشکلات موجود؛
  5. اجراء کردن فرآیند پروژه مطابق با میزان بودجه و زمان اختصاص یافته؛
  6. حضور مداوم در محل کار و نظارت دقیق بر اجرای تمامی مراحل؛
  7. کنترل و مدیریت خرید امکانات و مواد مورد نیاز کار؛
  8. مشورت و تعامل با دیگر مهندسان و معماران پروژه؛
  9. برگزاری جلسات دوره‌ای برای تحلیل و ارزیابی روند کار با سایر مدیران اجرایی.

خوب است بدانید

از آنجا که فعالیت در این حوزه کاری، به تعهداتی جدی نیاز دارد، لازم است افراد فعال در این حیطه، شناختی کافی از این نوع موقعیت شغلی داشته باشند تا علاوه بر ارتقاء سطح کیفی وظایف خود، از نحوه انعقاد قرارداد‌های کاری و همچنین میزان حقوق و مزایای آن نیز مطلع شوند.

البته در این مورد، می‌توانید از خدمات موسسه حقوقی رکلا بهره‌مند شوید چرا که در رکلا این امکان برای شما فراهم است که به راحتی از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و همچنین از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی استفاده کنید.

قرارداد مدیر پروژه (مدیریت پیمان)

قرارداد مدیر پروژه را با زدن روی تصویر پایین دریافت کنید. این فرم قرارداد را می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن در اختیار داشته باشید.

نمونه قرارداد مدیر پروژه
دانلود نمونه قرارداد مدیر پروژه
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات