قرارداد کترینگ ؛ یک قرارداد پیمانکاری معتبر برای طبخ و توزیع خوراک

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/07/18
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کترینگ

کترینگ (catering)، یک اصطلاح انگلیسی و به معنای طبخ خوراک در یک محل و سرو آن در محلی دیگر است. به این صورت که خوراک و تمام مخلفات آن در یک مکان مشخص تهیه می‌شود و سپس در مکان مورد نظر سرو خواهد شد. صنعت کترینگ در دنیای امروز جایگاه خاصی پیدا کرده و باعث شده است که سرویس دهی به مجالس و ارگان‌ها بسیار ساده شود. همچنین، کترینگ باعث خواهد شد که پذیرایی و سرو خوراک در مهمانی‌ها و مجالس به بهترین و منظم‌ترین شکل ممکن صورت بگیرد. کترینگ‌ها، انواع مختلفی دارند و هر کدام از آن‌ها براساس نیاز مصرف کنندگان، خوراک را طبخ و آماده می‌کنند. کترینگ هتل، قطار، هواپیما، بیمارستان، عروسی، تامین غذای بیمار و مجالس از مهمترین انواع کترینگ خوراک هستند. قرارداد کترینگ به صورت یک قرارداد پیمانکاری تنظیم می‌شود.

طرفین این قرارداد ارائه دهنده کترینگ و کارفرما هستند. کارفرما این قرارداد در واقع، همان شرکت یا نهادی است که از خدمات کترینگ استفاده می‌کند. ارائه دهنده خدمات کترینگ نیز پیمانکار این قرارداد است. تنظیم مکتوب و دقیق متن قرارداد به ارائه دهنده کترینگ و کارفرمای او امکان می‌دهد که همکاری موثرتری با یکدیگر داشته باشند. در ادامه این نوشته با ماهیت قرارداد کترینگ و همچنین نحوه تنظیم و اجرای آن، بیشتر آشنا می‌شویم.

بررسی ماهیت قرارداد کترینگ و نحوه ایجاد آن

در اصطلاح حقوقی به قراردادی که در راستای ارائه خدمات تنظیم می‌شود، قرارداد پیمانکاری می‌گویند. کارفرما و پیمانکار، طرفین قرارداد پیمانی هستند. تمام قراردادهای پیمانکاری، لازم الاجرا و معتبر خواهند بود مگر در صورتی که موضوع آن‌ها غیر قانونی یا غیر مشروع باشد. قراردادهای پیمانکاری از اصل آزادی قراردادها تبعیت می‌کنند و به همین دلیل، مفاد این قراردادها و همچنین شرایط اجرای آن‌ها باید به واسطه توافق میان کارفرما و پیمانکار مشخص شود.

نمونه قرارداد کترینگ نیز باید در قالب قرارداد پیمانکاری تنظیم شود. مفاد این قرارداد و شرایط اجرای آن نیز به واسطه توافق میان کترینگ و کارفرما مشخص خواهد شد. همچنین قرارداد پیمانکاری که میان کترینگ و پیمانکار تنظیم شده، معتبر و لازم الاجرا است زیرا از اصل آزادی قراردادها تبعیت می‌کند.

بررسی مزایای تنظیم مکتوب قرارداد کترینگ

در ابتدا باید بگوییم که قانونگذار، تنظیم مکتوب قراردادهای پیمانکاری را الزامی نکرده است. به همین دلیل به توافق شفاهی میان کارفرما و پیمانکار نیز قرارداد گفته می‌شود.

از طرف دیگر باید به این نکته توجه داشته باشیم که تنظیم مکتوب قرارداد کترینگ می‌تواند مزایای متعددی را برای طرفین آن به دنبال داشته باشد.

ارائه دهنده کترینگ و کارفرمای او در هنگام تنظیم مفاد نسخه مکتوب این قرارداد، فرصت و امکان بیشتری برای تعیین و شرح خواسته‌ها و انتظارات خود دارند. به همین دلیل تنظیم مکتوب این قرارداد پیمانکاری، تاثیر قابل توجهی در کاهش احتمال بروز اختلاف میان طرفین آن دارد. همچنین نسخه مکتوب این قرارداد، در واقع سندی است که موضوعات و شرایط مورد توافق کترینگ و کارفرما را به اثبات می‌رساند.

در جمع بندی مطالب مذکور در بالا می‌توان گفت که تنظیم مکتوب قرارداد کترینگ ، الزامی نیست اما می‌تواند مزایای متعددی را برای طرفین این قرارداد به دنبال داشته باشد.

نحوه تنظیم مفاد قرارداد کترینگ

همانگونه که گفتیم، مفاد این قرارداد به واسطه توافق میان کترینگ و کارفرما تعیین می‌شود. عدم تنظیم دقیق مفاد این قرارداد باعث بروز اختلاف میان طرفین آن خواهد شد. به همین دلیل، کترینگ و کارفرما باید مفاد نمونه قرارداد کترینگ را به گونه‌ای تنظیم کنند که تمام شرایط و موضوعات مورد توافق آن‌ها را در بر بگیرد. در ادامه، مهمترین مفاد این قرارداد پیمانکاری را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تعیین طرفین در قرارداد کترینگ

طرفین قرارداد کترینگ، کارفرما و طبخ کننده خوراک هستند زیرا این قرارداد به واسطه توافق میان آن‌ها تحقق پیدا می‌کند. به همین دلیل، بهتر است که بخش اول این قرارداد به تعیین مشخصات و اطلاعات کارفرما و ارائه دهنده کترینگ اختصاص پیدا می‌کند.

برای مثال، رستورانی که این قرارداد را به عنوان کترینگ و پیمانکار امضا کرده است باید نام، شماره شعبه، شماره تلفن و آدرس خود را در این قرارداد قید کند.

شخص حقیقی، شرکت یا ارگانی که کارفرمای این قرارداد است نیز باید مشخصات و اطلاعات خود را در آن قید کرده باشد.

مشخص کردن موضوع در قرارداد کترینگ

یکی از بخش‌های اصلی و مهم این قرارداد، بخشی است که به تعیین موضوع آن اختصاص پیدا می‌کند. موضوع این قرارداد، شرح وظایف و مسئولیت‌های ارائه دهنده خدمات کترینگ را مشخص می‌کند. به همین دلیل، موضوع این قرارداد باید به صورت کامل و دقیق در آن مشخص شود. به صورت کلی می‌توان گفت که طبخ خوراک در وعده‌های مختلف و توزیع و سرو آن در محل مورد نظر کارفرما، موضوع این قرارداد را تشکیل می‌دهد.

با توجه به مقدمات فوق الذکر می‌توان گفت که ارائه دهنده خدمات کترینگ به واسطه امضای این قرارداد متعهد می‌شود که خوراک‌ را مطابق با برنامه‌ای که کارفرما تعیین کرده است، طبخ و توزیع کند.

لازم به ذکر است که طرفین در هنگام تعیین موضوع این قرارداد باید محل اجرای آن را نیز مشخص کند.

تعیین مدت در قرارداد کترینگ

قرارداد کترینگ یک قرارداد موقت است زیرا در یک بازه زمانی محدود و معین به اجرا در می‌آید. به همین دلیل در هنگام تنظیم این قرارداد باید تاریخ شروع و پایان آن را به صورت دقیق تعیین کنیم. تعیین دقیق مدت این قرارداد می‌تواند به میزان قابل توجهی در کاهش احتمال بروز اختلاف میان طرفین آن موثر باشد. باید به این نکته توجه داشته باشیم که مفاد این قرارداد به واسطه توافق میان طرفین آن مشخص می‌شود. لازم به ذکر است که کارفرما و پیمانکار با توافق یکدیگر می‌توانند مدت این قرارداد را تمدید کنند.

تعیین مبلغ و شرایط پرداخت آن در قرارداد کترینگ

ارائه دهنده کترینگ در ازای خدماتی که به کارفرما ارائه می‌دهد، مستحق دریافت حق الزحمه است. بهایی که در قسمت مبلغ این توافق نامه تعیین می‌شود نیز در واقع همان حق الزحمه‌ای است که کارفرما باید به ارائه دهنده خدمات پرداخت کند. مبلغ این قرارداد با توجه به شرایط و نحوه طبخ و توزیع خوراک و براساس توافق میان طرفین آن مشخص می‌شود. همچنین، تاریخ و شرایط پرداخت حق الزحمه ارائه دهنده خدمات نیز به واسطه توافق میان او و کارفرما تعیین خواهد شد. به صورت کلی می‌توان گفت که قیمت خوراک و مخلفات آن، مبلغ این قرارداد را تشکیل می‌دهد. کارفرما به واسطه امضای این توافق نامه ، ملزم می‌شود که حق الزحمه ارائه دهنده خدمات را مطابق با تاریخ و شرایط مقرر در قرارداد پرداخت کند.

تعهدات کارفرما و پیمانکار در این توافق نامه

تعهدات این قرارداد در واقع موضوعات و شرایطی هستند که طرفین این قرارداد در خصوص اجرای آن‌ها با یگدیگر به توافق رسیده‌اند. همانگونه که گفتیم، قرارداد کترینگ، یک توافق نامه لازم الاجرا است. به همین دلیل، تعهدات تعیین شده در این قرارداد نیز لازم الاجرا هستند. بنابراین، طرفین این قرارداد باید به تمام تعهداتی که در قرارداد قید شده است، عمل کنند. هر یک از طرفین این قرارداد که تعهدات خود را نقض کرده باشد باید اقدامات لازم را برای خساراتی که از این بابت به طرف دیگر وارد می‌شود، به عمل بیاورد.

ضمانت اجرای این قرارداد

طرفین این قرارداد می‌توانند برای حسن اجرای تعهدات این قرارداد، ضمانت اجرا تعیین کنند. ضمانت اجراهای این قرارداد می‌تواند به صورت تضمین یا وجه التزام تعیین شود. منظور از تضمین، چک یا سفته‌ای است که یکی از طرفین قرارداد از طرف دیگر آن می‌گیرد. باید به این نکته توجه داشته باشیم که چک یا سفته‌ای که به منظور ضمانت حسن اجرای تعهدات قرارداد صادر شده در صورتی قابل وصول است که صادر کننده آن به تعهدات خود عمل نکرده باشد.

وجه التزام نیز مبلغی است که طرفین قرارداد می‌توانند به عنوان جریمه تعیین کنند. در این صورت، هر یک از کارفرما یا ارائه دهنده کترینگ که به تعهدات خودش عمل نکرده باشد باید مبلغ وجه التزام را به عنوان جریمه پرداخت کند.

خدمات گروه حقوقی رکلا

هدف اصلی از تنظیم مکتوب این قرارداد، شرح وظایف و تعهدات کارفرما و پیمانکار است. همچنین، تنظیم مکتوب این قرارداد، تاثیر قابل توجهی در اجرای کامل آن و کاهش احتمال بروز اختلاف و مشاجره میان پیمانکار و کارفرما دارد. مکتوب کردن این قرارداد در صورتی مزایای فوق الذکر را به همراه دارد که مفاد آن به صورت همه جانبه تنظیم شده باشد. به همین دلیل، بهتر است که تنظیم این قرارداد پیمانکاری به افرادی سپرده شود که در این زمینه از مهارت و تجربه کافی برخوردار هستند.

گروه حقوقی رکلا با ارائه خدمات تنظیم قرارداد و خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، این فرصت را در اختیار کارفرمایان و پیمانکاران قرار داده است که قرارداد کترینگ را به صورت اختصاصی و توسط مشاوران حقوقی تنظیم کنند.

قرارداد پیمانکاری طبخ غذا

این نمونه قرارداد برای اشخاصی کاربرد دارد که در حوزه کترینگ فعالیت می‌کنند و مسئولیت طبخ غذا را به صورت پیمانکاری، به عهده می‌گیرند. برای تهیه آن روی تصویر بزنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری طبخ غذا
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری طبخ غذا
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات