قرارداد بافت فرش چه نکات مهمی دارد؟ آیا مشمول بیمه و مالیات خواهد بود؟

-
بروزرسانی:1402/03/18
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد بافت فرش

قرارداد بافت فرش از قراردادهایی است که با توجه به سبک زندگی مردم ایران، جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ و آداب و رسوم دارد و از کالاهایی است که بسیار مورد توجه است. این قرارداد در گروه قرارداد پیمانکاری قرار می‌گیرد. این نمونه قرارداد تحت حمایت مفاد مختلف قانونی تنظیم می‌شود. اگر به دنبال یک نمونه قرارداد بافت تابلو فرش هستید، باید بگوییم که تفاوت چندانی بین قرارداد بافت تابلو فرش و قرارداد بافت فرش وجود ندارد. هر دو قرارداد ماهیت یکسان دارند و برای تنظیم آن‌ها به قوانین مشابهی استناد می‌شود. به خوبی می‌دانیم قراردادی معتبر است که کاملا مطابق با قانون باشد. بنابراین برای آنکه قرارداد معتبری داشته باشیم، متن نمونه قرارداد بافت فرش نباید برخلاف مفاد قانونی تنظیم شود. علاوه بر این، یادمان باشد که هر توافقی برخلاف قانون صحیح نیست و اعتبار ندارد.

قوانین مربوط به قرارداد بافت فرش

نمونه قرارداد بافت فرش تحت حمایت و نظارت‌ قوانین زیر تنظیم می‌شود:

  1. قانون مدنی؛
  2. قانون حمایت از تاسیس و اداره مجتمع‌های بزرگ و متمرکز قالی بافی ؛
  3. آیین نامه‌ اجرایی ماده فوق؛
  4. قانون حمایت از حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان؛
  5. قانون بیمه‌های اجتماعی قالی‌بافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه‌دار .

به طور کلی قرارداد بافت فرش و قرارداد بافت تابلو فرش به صورت پیمانکاری تنظیم می‌شوند. براساس این قرارداد، کارفرما سفارش بافت یک فرش یا تابلو فرش را به فرش باف می‌دهند. شخص فرش باف، موظف است که در بازه زمانی تعیین شده، سفارش را آماده کند و به کارفرما تحویل بدهد. این قرارداد با توجه به ماده 10 قانون مدنی تنظیم می‌شود. براساس این ماده، تنها شرط لازم برای قرارداد، رعایت قانون است. طرفین قرارداد می‌توانند در چارچوب قانون، هر توافقی با یکدیگر داشته باشند.

البته در شرایط خاص ممکن است این قرارداد به صورت یک قرارداد کار تنظیم شود. کارگاه‌ها و تولیدی‌هایی هستند که به صورت تخصصی در زمینه بافت فرش دست بافت فعالیت می‌کنند. این کارگاه‌ها هنرمند فرش باف را به عنوان نیروی کار استخدام می‌کنند. استخدام نیرو باید براساس قانون کار انجام شود. به این منظور لازم است که میان کارفرما و فرش باف، قرارداد استخدام تنظیم شود و تمامی حقوق و مزایای اداره کار به فرش باف پرداخت شود.

لازم بودن قرارداد بافت فرش

طرفین نمونه قرارداد بافت فرش نمی‌توانند به صورت یک جانبه و بدون اطلاع طرف مقابل و کسب رضایت او این قرارداد را فسخ کنند یا از عمل به آن انصراف دهند. مگر آنکه در متن قرارداد شروطی برای این کار تعیین کرده باشند. قراردادهای زیر مجموعه قرارداد پیمانکاری، جز عقود لازم هستند. مفاد و بخش‌های محتلف قرارداد با توافق هر دو طرف تعیین می‌شود. برای تنظیم شروط قرارداد، فقط خواست و اراده یکی از طرفین کافی نیست. طرفین نمی‌توانند شرط خاصی را به طرف مقابل تحمیل کنند. با مطالعه قوانین متوجه می‌شویم که برای تنظیم نمونه قرارداد بافت فرش ، اعتباردهی آن، انجام تعهدات و فسخ آن و موارد مهم دیگر، توافقات طرفین تا حد زیادی حاکمیت دارد. قانون مدنی برای قراردادهای نامعین، مفاد مشخصی را تعیین نکرده است. به همین دلیل گفته می‌شود که نمونه قرارداد بافت فرش از قراردادهای نامعین است.

چگونه یک قرارداد بافت فرش تنظیم کنیم؟

تصور کنید که قصد دارید یک نمونه قرارداد بافت تابلو فرش تنظیم کنید. در این خصوص با توجه به اینکه قانون گذار روش خاصی را تعیین نکرده است، شما به عنوان فرش باف یا پیمانکار با مراجعه به عرف یا بر اساس انتظارات خود، تعهداتی را می‎نویسید. توجه کنید که در زمان تنظیم قرارداد، ملزم به رعایت تمام قوانین و آیین نامه‌هایی هستید که ممکن است با قرارداد ارتباط داشته باشند.

ماده 10 قانون مدنی و قرارداد بافت فرش

مطابق با این ماده، زمانی که طرفین تصمیم به انعقاد این قرارداد می‌گیرند، می‌توانند تمامی مفاد آن را مطابق با توافقات میان خود تنظیم کنند. این توافقات برای هر دو طرف الزام ‌آور خواهد بود و آن‌ها باید به طور کامل مطابق آن عمل کنند. با اینکه این ماده به اصل آزادی قراردادها معروف است اما این آزادی بی‌حد و حصر نخواهد بود. در ادامه این ماده، عنوان شده است که طرفین موظف هستند توافقات خود را در چارچوب قانون و مواد قانون شکل دهند. بر همین اساس، اگر قرارداد تنظیم شده بر خلاف مواد قانونی باشد، معتبر نخواهد بود و قانون گذار نیز آن را به رسمیت نخواهد شناخت. به طور کلی ماده 10 قانون مدنی ، آزادی‌های زیادی برای تنظیم قرارداد ارائه می‌دهد.

قانون حمایت از حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان

در ماده دوم قانون حمایت از حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان عنوان شده است که فرش باف‌ها و قالی‌باف‌ها نیز از هنرمندانی هستند که مشمول این قانون می‌شوند. بر این اساس، اگر یک شخص، الگوی فرش طراحی ‌کند و آن را ببافد یا در اختیار فرش‌ باف‌ها قرار ‌دهد، مالکیت معنوی و مادی آن فرش در اختیار او خواهد بود. مالکیت معنوی اثر غیر قابل انتقال است. به این معنا که بافنده یا طراح نقشه نمی‌تواند آن را به شخص دیگری منتقل کند یا شخص دیگری آن را به نام خود استفاده کنند. مالکیت مادی قابل نقل و انتقال است. برای مثال شما با تنظیم یک قرارداد بافت فرش به عنوان کارفرما مالکیت مادی فرش را به دست خواهید آورد.

قانون حمایت از تاسیس و اداره مجتمع‌های بزرگ و متمرکز قالی بافی

بر اساس ماده دوم این قانون، زمانی که شما یک قرارداد بافت فرش را امضا می‌کنید، از پرداخت هرگونه مالیات و عوارض معاف خواهید بود. علاوه بر این، ماده سوم عنوان می‌کند افرادی که در این کارگاه‌ها مشغول به کار هستند باید تحت پوشش بیمه خدمات درمانی واقع شوند. همچنین بر اساس ماده چهارم این قانون کسانی که در کارگاه‌های قالیبافی و فرش‌بافی مشغول به کار هستند، به عنوان کارمند یا کارگر شناخته نخواهند شد.

آیین نامه اجرایی قانون فوق الذکر

بر اساس ماده یک این آیین‌نامه، بافنده به فردی اطلاق می‌شود که حداقل ۱۵ سال سن داشته باشد و پس از انعقاد قرارداد با صاحب کارگاه، به انجام حجم معینی از فعالیت بافندگی در طی بازه زمانی مشخص، مشغول شود. همچنین بر اساس ماده چهارم این قانون، اشتغال بافندگان بدون استفاده از بیمه‌های خدمات درمانی در کارگاه‌ها ممنوع است. اگر بافندگان از هیچ یک از خدمات بیمه درمانی بهره‌مند نباشند ۵۰ درصد از سهم حق بیمه توسط بافنده و ۵۰ درصد آن توسط کارفرما به حساب سازمان بیمه خدمات درمانی پرداخت می‌شود.

قانون بیمه‌های اجتماعی قالی‌بافان و بافندگان فرش

بر اساس این قانون، تمام اشخاصی که به عنوان بافندگان فرش شناخته می‌شوند باید تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار بگیرند. پرداخت سهم بیمه به این صورت است که ۲۰ درصد آن به عهده‌ دولت، ۷ درصد آن به عهده‌ی شخص بیمه شده و ۳ درصد آن به عهده‌ شخص کارفرما خواهد بود.

امکان پایان دادن به قرارداد

ممکن است بخواهید قراردادی که برای بافت فرش امضا شده است را فسخ کنید یا به آن پایان دهید. اگر قصد دارید که به نمونه قرارداد بافت فرش خاتمه دهید، لازم است که قصد و رضایت طرف دیگر قرارداد را نیز به طور کامل جلب کنید. از سوی دیگر، ممکن است در متن قرارداد برای خودتان حق فسخ قائل شده باشید، در این صورت نیز می‌توانید با فرض تحقق شرایط درج شده در قرارداد، به اعتبار آن خاتمه دهید.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط پایان دادن به قرارداد، حتما مقالات فسخ قرارداد و اقاله قرارداد را در مجله حقوقی رکلا مطالعه کنید.

پیشنهاد ما

اگر به دنبال قراردادی هستید که دقیقا مطابق با شرایط شما تنظیم و نگارش شده باشد، بهتر است که مسئولیت نگارش آن را به یک وکیل یا مشاور حقوقی با تجربه بسپارید. سرویس خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی ، در این زمینه می‌تواند برای شما مناسب باشد. با استفاده از این سرویس، این امکان را دارید که نگارش قرارداد مورد نظرتان را به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

برای گفتگو با یک مشاور حقوقی یا وکیل مجرب نیز می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید.

قرارداد پیمانکاری تک نفره

برای سپردن مسئولیت اجرای موضوع یک پروژه به شخص حقیقی، می‌توانید از قرارداد پیمانکاری تک نفره استفاده کنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
الهه مرادی
thumb_up_alt
سلام و خسته نباشید، برای بافت گلیم هم از قرارداد بافت فرش می‌توان استفاده کرد؟
10:19
12 مهر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. بله. اما در این مورد موضوع قرارداد مقداری متفاوت خواهد بود.
17:10
13 مهر 1400
account_circle
معصومه فردوسی
thumb_up_alt
سلام. من یک قالی داشتم که نصفه بافته بودم بعد بخاطر شرایطی که داشتم نتونستم تمومش کنم و به خانمی دادم که برام نصف دیگه رو تموم کنه از قرار هر رج، ده هزار تومن. الان قالی تموم شده و نصفه ای که ایشون بافتن خیلی ایراد داره هم از نظر اندازه هم کجی فرش هم اینکه از تعداد رج‌ها کم کرده و تراکم بافت فرش کم هست. قبل از اینکه فرش رو تحویل من بده گفت که مشکل مالی داره و پولشون رو تمام و کمال گرفتن. الان میخواستم ببینم این ضرری که بابت بافت ایشون به قیمت فرش وارد میشه رو من اگه به اتحادیه شکایت کنم میتونم مقداری رو از ایشون بگیرم؟
16:44
15 بهمن 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در مورد سوال شما، باید به عرف چنین عملیاتی و مفاد قرارداد مراجعه کرد. فکر می‌کنیم که قراردادی میان شما تنظیم نشده است تا بتوان با استناد به مفاد آن، وجود یا عدم وجود تخلف را استنباط کرد. با مراجعه به عرف، چنانچه اقدام ایشان، مصداق عدم انجام صحیح تعهدات باشد، می‌توانید جبران خسارات وارد شده را از ایشان مطالبه کنید.
17:22
15 بهمن 1401