این مطلب، راه حل آسان برای شناخت نمونه قرارداد بافت تابلو فرش است!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/02/09
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد بافت تابلو فرش

قرارداد بافت تابلو فرش ، از قراردادهای مرسومی است که از زمان‌های دور به شکل‌های مختلف میان بافندگان و مشتریان آن‌ها تنظیم شده است. زیرا بافت فرش و تابلو فرش یک هنر اصیل است که قدمتی طولانی دارد. هنر بافندگی فرش از دیرباز در فرهنگ ایرانی جایگاه ویژه داشته است و همواره مورد توجه بوده است. امروزه فرش‌ها و تابلو فرش‌های دست بافت از جمله کالای نفیس و ارزشمند هستند و در گروه کالای لوکس، خرید و فروش می‌شوند. تابلو فرش‌ها در حقیقت نوعی از فرش هستند که در ابعاد مختلف بافته می‌شوند. ابعاد انتخابی برای تابلو فرش‌ها به گونه‌ای است که بتوان از آن‌ها برای تزئین و دکور استفاده کرد و به صورت قاب به دیوار آویزان کرد. به همین دلیل است که تابلو فرش در ابعاد و طرح و رنگ‌های مختلف سفارش داده شده و بافته می‌شود.

هنر بافندگی و فعالیت در حوزه بافت تابلو فرش به یک پیشه و شغل تبدیل شده است که می‌تواند منبع درآمد مناسبی برای شاغلان در این حرفه باشد. از این جهت است که نیاز به قرارداد قوی احساس می‌شود. قراردادی که میان بافندگان و مشتریان تنظیم شود و بتواند از حقوق متقابل آن‌ها محافظت کند. اهمیت تنظیم قرارداد بر کسی پوشیده نیست. علاوه بر این، نوشتن قرارداد به طور خاص برای حرفه‌هایی که در گروه تولید کالاهای لوکس قرار می‌گیرد، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. زیرا برای بافت انواع فرش یا تابلو فرش نیاز به صرف وقت، هزینه و فعالیت کاری بسیاری است. نمونه قرارداد بافت تابلو فرش قرارداد معتبری است که می‌توان از آن برای شروع یک پیمان میان بافنده و مشتری استفاده کرد.

نمونه قرارداد بافت تابلو فرش

نمونه قرارداد بافت تابلو فرش در حقیقت نوعی از قرارداد پیمانکاری است که در آن، سفارش بافت تابلو فرش ثبت می‌شود. بر اساس این قراداد بافنده فرش یک طرف قرارداد و مشتری طرف دیگر قرارداد است. قرارداد با سفارش مشتری و پذیرش سفارش از جانب بافنده شروع می‌شود و در زمان تعیین شده برای تحویل تابلو فرش به پایان می‌رسد.

قرارداد حاضر زمانی می‌تواند برای طرفین بسیار کاربردی باشد که در آن درباره ابعاد مختلف ارتباط کاری آن‌ها صحبت شده باشد. همچنن باید دارای اندازه‌ای از آینده نگری باشد و شرایط احتمالی را در نظر گرفته و درباره آن در قرارداد صحبت کند. برای مثال لازم است در نمونه قرارداد بافت تابلو فرش ، درباره نوع بافت، نوع نخ و متریال مورد استفاده برای بافت فرش، طرح و رنگ انتخابی، ابعاد تابلو فرش، مدت زمان کلی لازم برای بافت تابلو فرش، حق الزحمه فرشباف، شرایط خاص طرفین، شرایط فسخ قرارداد و موارد مهم دیگر صحبت شود. در نهایت نسخه قراردادی که تنظیم شده و در اختیار طرفین قرار می‌گیرد حکم سندی را دارد که دارای اعتبار قانونی و حقوقی است و از حقوق طرفین محافظت می‌کند.

قانونی که به نمونه قرارداد بافت تابلو فرش ساختار حقوقی می‌دهد!

از نگاه قانون، قبول سفارش بافت فرش یا تابلو فرش در گروه قراردادهای پیمانکاری قرار می‌گیرد. زیرا در این قرارداد یک طرف عملی را برای طرف مقابل انجام داده و در مقابل آن، مبلغی را به‌عنوان حق الزحمه دریافت می‌کند. در قرارداد حاضر نیز همین معامله صورت گرفته است. از جهت پیمانکاری بودن نمونه قرارداد بافت تابلو فرش ، لازم است که قرارداد مطابق با قانون مدنی تنظیم شود و از اصول آن پیروی کند.

قرارداد حاضر و به طور کلی، قراردادهای پیمانکاری براساس ماده 10 قانون مدنی تنظیم می‌شوند. ماده 10 قانون مدنی، ماده‌ای است که تنظیم انواع قرارداد را به شرط رعایت قانون و عرف صحیح می‌داند. بنابراین هنرمند فرشباف و شخص سفارش دهنده، محدودیتی برای تنظیم قرارداد به اقسام مختلف ندارند. اما این وجود، آزادی عمل به وجود آمده، نیازمند احتیاط بیشتری است. زیرا هر چیزی که در قرارداد نوشته شده است، باید اجرا شود و در آینده کاری، ملاک پیمان دو طرف، متن قرارداد است.

از آنجایی که قراردادهای پیمانکاری جز عقود نامعین قرار می‌گیرند، قانون مدنی قوانین خاصی برای تنظیم آن‌ها در نظر نگرفته است و این مساله نیز به اهمیت تنظیم اصولی قرارداد تاکید بیشتری دارد. با این توصیف تنظیم نمونه قرارداد بافت تابلو فرش از نظر قانون مدنی ایرادی ندارد و یک قرارداد معتبر و صحیح است.

نمونه قرارداد بافت تابلو فرش لازم است. یعنی چه؟!

یکی از دغدغه‌های مهم فرشباف‌ها این است که سفارشی را که می‌پذیرند، بدون دلیل و یک باره فسخ نشود. زیرا برای انجام پروژه بافت تابلوی سفارشی، زمانی را صرف می‌کنند و هزینه‌هایی پرداخت می‌کنند. علاوه بر این به دلیل زمانبر بودن بافت فرش به صورت دستبافت، باید برای هر سفارش به صورت ویژه‌ بازه زمانی تعیین کنند. بنابراین اگر در میان پروسه بافت تابلو فرش، مشتری پشیمان شود ضرر و خسارت بسیاری به فرشباف وارد می‌شود.

از طرف دیگر این دغدغه و نگرانی برای مشتریان نیز وجود دارد. مشتریان تمایل دارند که براساس سفارش آن‌ها و در زمان تعیین شده، تابلو فرش را تحویل بگیرند. از ویژگی‌های مثبت قراردادهای پیمانکاری که نمونه قرارداد بافت تابلو فرش هم یکی از آن‌ها است، لازم بودن قرارداد است. لازم بودن به این معنی است که طرفین الزام دارند در قرارداد باقی بمانند و نمی‌توانند آن را فسخ کنند. این ضمانت اجرایی، می‌تواند موجب آسودگی خاطر طرفین باشد.

نمونه قرارداد بافت تابلو فرش کارخانه‌ای

علاوه بر تابلو فرش‌هایی که به شکل سنتی و توسط هنرمندان فرشباف تهیه می‌شوند، کارخانه‌های فرشبافی نیز تابلو فرش‌های ماشینی تولید می‌کنند. هرچند تابلو فرش‌های ماشینی دارای ارزش هنری و قیمت بسیار کمتری از تابلو فرش‌های دست بافت هستند ولی جایگاه ویژه‌ای در بازار دارند و در انواع طرح‌ها و رنگ‌های مختلف تهیه می‌شوند. این کارخانه‌ها نیز پذیرای سفارش‌های مشتریان هستند و در تعداد زیاد، تابلو فرش تولید می‌کنند. از نمونه قرارداد بافت تابلو فرش برای همکاری با کارخانه فرشبافی نیز می‌توان استفاده کرد. در این قرارداد نیز اطلاعات جامعی از سفارش تابلو فرش‌های مورد نظر ثبت می‌شود.

تهیه نخ و متریال مورد نیاز

برای بافت تابلو فرش نیاز به انتخاب نوع نخ، رنگ نخ و سایر متریال مورد نیاز است. پیش از شروع به کار بافنده، لازم است که توافقاتی درباره نحوه تهیه مواد مورد نیاز انجام شود. مسئولیت تهیه این موارد می‌تواند به عهده بافنده یا سفارش دهنده باشد ولی در هر دو صورت، هزینه تهیه آن‌ها با سفارش دهنده است. اگر شخص سفارش دهنده تابلو فرش تمایل داشته باشد که سفارش او با متریال خاصی تهیه شود، باید مواد مورد نیاز را در زمان مناسب در اختیار بافنده قرار دهد. از طرف دیگر اگر بافنده مسئولیت تهیه موارد مورد نیاز را به عهده داشته باشد باید با ارائه کاغذ خرید یا فاکتور، مبلغ هزینه شده را به اطلاع مشتری برساند. البته ممکن است در همان زمان قرارداد، مبلغ مورد نیاز برای تهیه نخ و موارد دیگر با مبلغ حق الزحمه محاسبه شده و با توافق طرفین در متن قرارداد نوشته شود.

خسارت تاخیر تحویل تابلو فرش در نمونه قرارداد بافت تابلو فرش

برای تعهد بیشتر بافنده به بازه زمانی که جهت تحویل تابلو فرش معین شده است، در متن قرارداد، بندی به نام وجه التزام یا خسارت دیر کرد، نوشته می‌شود. براین اساس، اگر بافنده در زمان معین، سفارش (موضوع قرارداد) را تحویل ندهد، موظف است به ازای هر روز تاخیر در به اتمام رساندن و تحویل سفارش، خسارت بپردازد. مبلغ خسارت روزانه توسط طرفین تعیین و به صورت مکتوب در این بخش از قرارداد، نوشته می‌شود. در نهایت، مبلغ خسارت از بافنده اخذ خواهد شد یا از مبلغ حق الزحمه او کسر می‌شود.

حق الزحمه بافنده در نمونه قرارداد بافت تابلو فرش

حق الزحمه بافنده با توجه به دست بافت یا ماشینی بودن تابلو فرش‌ها بسیار متفاوت است. از آن جهت که بافت تابلو فرش یک فعالیت هنری محسوب می‌شود، نرخ ثابتی برای آن وجود ندارد مگر اینکه به صورت صنفی، نرخ معمولی برای عرف این کار وجود داشته باشد. بنابراین تعیین حق الزحمه به توافق طرفین بستگی دارد. مبلغی که برای حق الزحمه تعیین می‌شود، باید در متن قرارداد نوشته شود.

به طور معمول مبلغ مورد نظر در چند قسط پرداخت می‌شود که لازم است در متن قرارداد به این اقساط اشاره و مبلغ هر قسط تعیین شود. برای مثال مبلغی برای پیش پرداخت، درصدی در زمانی که نیمی از تابلو فرش بافته شده و مابقی حق الزحمه در انتهای بافت تابلو فرش پرداخت می‌شود. در مواردی هم حق الزحمه به صورت پیش پرداخت در ابتدای کار و در نهایت، در زمان تحویل تابلو فرش پرداخت می‌شود.

فسخ نمونه قرارداد بافت تابلو فرش

در انتهای قرارداد نیز طرفین می‌توانند شرایطی را برای فسخ قرارداد تنظیم کنند. این شرایط فسخ می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. زیرا همانطور که پیش‌تر گفتیم قرارداد‌های پیمانکاری از جمله قراردادهای لازم هستند که به خودی خود امکان فسخ ندارند. مگر اینکه در متن قرارداد شرایطی تعیین شده باشد که در صورت بروز آن‌ها طرفین بتوانند قرارداد را فسخ کنند.

پیشنهادی که ما داریم!

تیم حقوقی رکلا یک تیم متخصص تنظیم قرارداد است. شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. با افتخار این وظیفه مهم را به عهده می‌گیریم. البته شما قبل از هر اقدامی، می‌توانید از مشاوره تیم ما بهره مند شوید. برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی روی لینک قبل بزنید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات