امانت نامه خودرو و تمام نکات مهم و اصلی امانت نامه ماشین

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/07/22
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
امانت نامه خودرو

خودرو از وسایل نقلیه بسیار مهمی است که به دلیل اهمیت و کاربرد زیادی که دارد، به میزان زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرف دیگر تهیه خودرو نیازمند سرمایه نقدی زیادی است که باعث می‌شود اشخاص مختلف برای دستیابی به آن، به روش‌های مختلف با یکدیگر معامله کنند یا اینکه برای تنظیم انواع قرارداد در این زمینه، اقداماتی انجام دهند. از طرف دیگر، این وسیله در حال حاضر به عنوان یک وسیله ارزشمند و یک نوع سرمایه غیرنقدی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل است که نگهداری و محافظت از آن نیز دارای اهمیت زیادی است. امانت نامه خودرو ، قراردادی است که امروزه زیاد از آن صحبت می‌کنند. این قرارداد یکی از انواع امانت نامه است.

تجربه کاری ما نشان داده است که منظور از این عنوان، تنها به یک مساله محدود نمی‌شود و این عنوان قرارداد، در میان عموم مردم برای موارد متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در مواقعی ممکن است اشتباه باشد. در ادامه این مطلب، سعی داریم توضیح دهیم که نمونه قرارداد امانت اتومبیل ، در واقع چه نوع قراردادی است و چه کاربردهایی دارد. علاوه براین، به کاربردهای اشتباه این قرارداد نیز اشاره خواهیم کرد، تا دیگر از آن به اشتباه استفاده نشود. با توضیح درباره قرارداد امانت نامه خودرو ، سعی می‌کنیم توضیح دهیم که چه مواقعی می‌توانیم از این قرارداد استفاده کنیم و چه مواقعی نباید آن را با قراردادهایی با مضامین مشابه اشتباه بگیریم.

نمونه امانت نامه خودرو چیست؟

امانت نامه ماشین یا نمونه قرارداد امانت خودرو ، قراردادی است که میان مالک خودرو و شخصی که قرار است خودرو در نزد او امانت باشد، تنظیم می‌شود. قانون مدنی در توضیح امانت در ماده 607، امانت را یک عقد نام می‌برد. یعنی امانت نامه خودرو ، باید مانند یک قرارداد تنظیم شود. در ادامه این ماده، آمده است که به واسطه این قرارداد، یک شخص می‌تواند اموال خود را نزد شخص دیگر بگذارد. این عمل صرفا به سپردن مال برای نگهداری مربوط می‌شود.

ساده‌تر بگوییم، امانت یعنی اینکه ما با قصد و رضایت خودمان، تصمیم بگیریم شخصی که او را میشناسیم و به او اطمینان داریم و می‌دانیم که توانایی نگهداری از مال ما را دارد را به عنوان امانت دار انتخاب کنیم و مال خود را نزد او به امانت بگذاریم. در این قرارداد، شخص امانت دار باید راضی باشد که از مال ما نگهداری کند. در ماده 607 قانون مدنی به صراحت بیان می‌کند که این قرارداد، یک عقد مجانی یا رایگان است. بنابراین، اگر شما خودرو خود را نزد شخصی به امانت بگذارید، یعنی اینکه از او می‌خواهید از ماشین شما نگهداری و محافظت کند. شخص مورد نظر شما نیز مختار است که این عقد را بپذیرد یا اینکه از پذیرفتن امانت شما خودداری کند. البته می‌توانید شرایطی را در نظر بگیرید که برای عمل امانت دار، اجرتی در نظر گرفته شود.

شرایط صحت قرارداد

همانطور که توضیح دادیم، امانت نامه خودرو یک قرارداد است. بنابراین برای تنظیم این قرارداد، لازم است که شرایط عمومی صحت قرارداد رعایت شود. یعنی خودرویی که به امانت سپرده می‌شود، باید معین و مشخص باشد. امانتدار باید خودرو را ببیند و از شرایط آن اگاه باشد و آن را از شما بپذیرد.

مساله بعدی این است که هر شخص نمی‌تواند یک خودرو را امانت بگذارد. ماده 609 قانون مدنی به روشنی بیان می‌کند که فقط اشخاصی می‌توانند خودرو را نزد شخص دیگر به امانت بگذارند که مالک خودرو یا قائم مقام مالک باشند یا اینکه از جانب مالک وکالت یا قیومیت داشته باشند. بنابراین، اگر مالکیت یک خودرو به یک کودک کم سن رسیده است، خود او شخصا نمی‌تواند برای به امانت گذاشتن خودرو نزد شخص معتمد اقدام کند. بلکه لازم است که ولی یا سرپرست قانونی او، شرایط به امانت گذاشتن خودرو را اجرا کند.

همانطور که اشاره کردیم، طرفین باید به این قرارداد راضی باشند. علاوه بر این، قرارداد باید مشروعیت داشته باشد و تاریخ قرارداد نیز باید مشخص شود. شما باید در هنگام نوشتن قرارداد ، تاریخ دقیق شروع و پایان نمونه فرم امانت نامه خودرو را مشخص کنید.

آیا این قرارداد، همان قرارداد اجاره خودرو است؟

احتمالا بارها شنیده‌اید که شخصی به خودرو شخص دیگر نیاز داشته باشد یا اینکه بخواهد برای مدتی از آن استفاده کند و برای در اختیار گرفتن خودرو، به آن شخص بگوید که خودرو را به امانت می‌گیرد. بدون شک هدف این شخص از به امانت گرفتن خودرو، استفاده از آن در راستای منافع خود است. در این شرایط، استفاده از عنوان «امانت نامه خودرو» ، یک اشتباه بزرگ اما رایج است.

در حقیقت، رابطه‌ای که ایجاد شده است، یک رابطه امانت داری نیست. رابطه این دو شخص، در قالب قرارداد اجاره خودرو تعریف می‌شود. زیرا در این قرارداد، یک طرف خودرو را می‌گیرد که از آن استفاده کند و احتمالا مبلغی را بابت اجاره بها می‌پردازد اما ماهیت امانت نامه تحویل خودرو ، به این صورت است که خودرو به رایگان و صرفا به منظور نگهداری و محافظت نزد یک شخص سپرده شده باشد. بنابراین، قرارداد امانت، برای اشخاصی که قصد دارند یک خودرو را برای استفاده اجاره کنند، به هیچ وجه مناسب نیست.

در اینجا سوالی که ایجاد می‌شود این است که در قرارداد اجاره خودرو توضیح دادیم شخصی که خودرو را اجاره می‌کند، اجاره بها می‌پردازد اما اگر بخواهیم از یکی از بستگان یا آشنایان، یک خودرو را برای مدت معین بگیریم و از آن استفاده کنیم و توافق بر این باشد که مبلغی پرداخت نشود، چه قراردادی مناسب است؟ در بخش بعد به این سوال به تفصیل پاسخ می‌دهیم.

آیا این توافق همیشه رایگان است؟

در تعریف عقد امانت آمده است که این عمل مجانی و رایگان انجام می‌شود. یعنی به صورت قطعی برای آن مبلغی در نظر نگرفته‌اند. عقد امانت رایگان ، به طور معمول زمانی انجام می‌شود که یکی از نزدیکان یا اشخاص بسیار صمیمی بخواهد خودرو بستگان خود را نگه دارد. در مواقع دیگر، عرف بر این است که اجرت یا حق الزحمه‌ای بابت نگهداری از امانت پرداخت شود. این اجرت با توافق طرفین تعیین خواهد شد. علاوه براین، اگر نگهداری از خودرو هزینه‌ای داشته باشد، به عهده مالک است.

خیانت در امانت در نمونه امانت نامه خودرو

از میان تمام مشکلات احتمالی یا اختلافات مربوط به قرارداد امانت نامه خودرو ، مساله خیانت در امانت از اهمیت زیادی برخوردار است و یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های مهم طرفین قرارداد نسبت به چگونگی انجام این قرارداد محسوب می‌شود. به اقدامی خیانت در امانت می‌گویند که شخص امانتدار (شخصی که خودرو نزد او به امانت سپرده شده است) خودرو را تصاحب و از آن استفاده کند یا اینکه موجب خراب شدن یا مفقود شدن آن شود یا به هر طریق دیگر، خودرو را به مالک تحویل ندهد. در این شرایط، می‌‌توان گفت که خیانت در امانت انجام شده است.

خیانت در امانت، جرم محسوب می‌شود. بنابراین اگر شخصی در بازه زمانی در امانت نگه داشتن خودرو شما، خیانتی انجام دهد، براساس ماده 674 قانون مجازات اسلامی، به حبس از 6 ماه تا سه سال محکوم خواهد شد. البته لازم است که مالک ابتدا جرم شخص را ثابت کند و بتواند در دادگاه به اثبات برساند که خودرو او نزد متهم به امانت سپرده شده است. در نظر داشته باشید که در نهایت، یکی از مهمترین اسنادی که می‌تواند ادعای شما را در این خصوص تایید کند، قرارداد امانت ماشین است.

مدت قرارداد

از موارد مهمی که باید در تنظیم امانت نامه خودرو به آن توجه کنیم، تعیین مدت قرارداد است. مدت قرارداد مشخص می‌کند که خودرو برای چه زمانی امانت داده شده است. علاوه براین، بعد از اتمام مدت قرارداد، مسئولیت خودرو با مالک است و باید خودرو را تحویل بگیرد یا قرارداد را تمدید کند. شخصی که خودرو نزد او به امانت است نیز باید پایان قرارداد را به مالک گزارش کند.

نکته مهم در خصوص امانت نامه خودرو این است که این قرارداد، یک قرارداد جایز است. یعنی هر کدام از طرفین می‌توانند هر زمان که بخواهند قرارداد را فسخ کنند و از انجام موضوع قرارداد صرف نظر کنند. برای این منظور لازم است که تمایل به فسخ قرارداد را به یکدیگر اطلاع دهند. مالک باید برای اخذ خودرو مراجعه کند و شخصی که خودرو نزد او امانت است، باید شرایطی را فراهم کند که خودرو را به مالک تحویل دهد. اگر مالک برای تحویل خودرو مراجعه نکند، مسئولیتی به عهده شخص پذیرنده امانت نیست.

پیشنهاد ما

برای آنکه قرارداد مناسبی در اختیار داشته باشید و بتوانید از خودرو خود محافظت کنید، لازم است که از مسائل حقوقی لازم آگاه باشید. پیشنهاد ما برای شما، استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است. همچنین با ارائه خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی در کنار شما هستیم.

قرارداد کامل

این قرارداد اینجاست. روی تصویر زیر بزنید و آن را دریافت کنید.

نمونه قرارداد امانت خودرو
دریافت قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات