قرارداد اجاره کانکس چه تعهدی ایجاد می‌کند + تمام شرایط اجاره نامه کانکس!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1400/08/11
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره کانکس

کانکس‌ها سازه‌های دارای سقف هستند که در موارد متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرند. موارد کاربرد این سازه‌ها به اندازه‌ای است که همواره علاقه‌مندان بسیار زیادی دارد. همین مساله باعث شده است که این کانکس‌ها در تنوع زیاد و با امکانات ویژه ساخته شوند. کانکس که در حقیقت یک اتاق مسقف شده است و قابل جابه جایی خواهد بود، در شکل‌ها و ابعاد گوناگون ساخته می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین کانکسی که با آن آشنایی دارید، کانکس‌های تلفن هنگانی هستند. اما امروزه تعدد این سازه‌ها به اندازه‌ای زیاد شده است که مساله اجاره آن‌ها نیز مطرح می‌شود. قرارداد اجاره کانکس ، قراردادی است که برای اجاره دادن یا اجاره گرفتن کانکس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ماهیت اجاره نامه کانکس

نمونه قرارداد اجاره کانکس در واقع یک قرارداد اجاره است. این قرارداد میان مالک کانکس و متقاضی اجاره آن تنظیم می‌شود. متن قرارداد، حاوی اطلاعاتی است که روابط، حدود اختیارات و شرایط اجاره را بیان می‌کند. اجاره نامه کانکس ، یک اجاره نامه است که به منظور در اختیار گرفتن موقتی این سازه تنظیم می‌شود و تا کنون در موارد زیادی مورد استفاده قرار گرفته است. شرایط اجاره کانکس به حدی مورد توجه است که عمل اجاره دادن آن را به یک شغل یا یک منبع درآمد تبدیل می‌کند.

صاحبان کانکس با اجاره آن، درآمد زایی می‌کنند و این کار به اندازه‌ای سودآور بوده است که بسیاری از اشخاص به عنوان سرمایه گذاری، برای خرید کانکس و اجاره دادن آن اقدام می‌کنند. در ادامه مطلب قصد داریم درباره نمونه قرارداد اجاره کانکس صحبت کنیم.

نمونه قرارداد اجاره کانکس چه کاربردی دارد؟

احتمالا تا به حال پیش آمده است که در مسافرت، تمایل داشته باشید که برای مدتی در یک اقامتگاه صحرایی توقف کنید. یا اینکه در گردشگاه‌هایی که مکانی را برای اقامت مسافران در نظر گرفته‌اند، یک شب را بگذرانید. در اکثر مواقع این اقامتگاه‌ها، کانکس‌هایی هستند که با وسایل رفاهی تکمیل شده‌اند.

علاوه بر استفاده از کانکس در اقاتگاه‌ها، کانکس‌ها یک سازه بسیار کاربردی برای اشخاصی هستند که تمایل دارند در سالن اداری، کارخانه یا محل کار خود، اتاقک‌های کوچکی درست کنند یا با استفاده از کانکس، بخش‌های مختلف را از یکدیگر جدا کنند. کانکس‌های ویلایی، کارگاهی، اسکان موقت، سرایداری، فروشگاهی، نگهبانی و انواع متنوع کانکس‌های چرخ‌دار، از جمله کانکس‌هایی هستند که توسط عموم مردم مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این میان ممکن است که اشخاصی نیز تمایل داشته باشند که به جای قرارداد اجاره، از قرارداد خرید کانکس استفاده کنند و با پرداخت هزینه بیشتر، مالکیت کانکس را در اختیار بگیرند.

کاربری متعدد و متنوع کانکس باعث شده است که هر روز شاهد تنظیم انواع قرارداد اجاره کانکس باشیم. این قرارداد میان اشخاصی تنظیم می‌شود که علاقه‌مند به استفاده از کانکس هستند. یا اینکه کانکسی دارند و تمایل دارند که آن را اجاره دهند.

ویژگی‌های قانونی نمونه قرارداد اجاره کانکس

پیش از تنظیم و استفاده از اجاره نامه کانکس ، لازم است که درباره شرایط قانونی و حقوقی این قرارداد اطلاعات جامعی در اختیار داشته باشید. این اجاره نامه ، در واقع قراردادی است که میان موجر و مستاجر کانکس تنظیم می‌شود. این قرارداد، مطابق با قواعد عقد اجاره نوشته خواهد شد و از قانون مدنی پیروی می‌کند. قانون مدنی در باب اجاره، به تفصیل درباره شرایط اجاره توضیح داده است. در این باب از قانون مدنی، به روشنی درباره قرارداد اجاره توضیح می‌دهد.

با استناد به قانون مدنی قرارداد اجاره کانکس، قراردادی است که در آن مستاجر کانکس برای مدت مشخص، مالک منافع موجر کانکس می‌شود. به زبان ساده‌تر، یعنی اینکه شخصی که کانکس را اجاره کرده است، می‌تواند در حدود بازه زمانی تعیین شده در قرارداد، از منافع کانکس استفاده کند. بنابراین، تصرف و استفاده از کانکس در قرارداد اجاره منعی ندارد. نکته مهم این است که مورد اجاره تا پایان مدت قرارداد در اختیار مستاجر خواهد بود مگر اینکه شرایطی پیش بیاید که موجب فسخ قرارداد شود. بنابراین طرفین باید به مدت قرارداد متعهد باشند.

این قرارداد لازم است؟

توضیح دادیم که موجر و مستاجر کانکس باید تا انتهای قرارداد به آن متعهد باشند. از دلایل مهم این مساله، لازم بودن اجاره نامه است. با توجه به اینکه قرارداد اجاره کانکس یک قرارداد لازم است، موجر و مستاجر نمی‌توانند هر زمان که بخواهند قرارداد را ترک کنند، به پایان برسانند یا اینکه آن را فسخ کنند. زیرا تعهد دارند که تا پایان قرارداد به آن متعهد باشند. البته تعیین شروط فسخ برای قرارداد امکان پذیر است. شما می‌توانید برای قرارداد اجاره کانکس شروطی را تعیین کنید. در آینده اگر موجر یا مستاجر رفتاری انجام دهند که مغایر با شروط مندرج در قرارداد اجاره باشد، طرف دیگر می‌تواند به استناد به آن شرط، قرارداد را فسخ کند.

علاوه بر لازم بودن، باید اشاره کنیم که این قرارداد، یک عقد معین است. به این دلیل به اجاره نامه کانکس، عقد معین می‌گویند که قانون مدنی به صورت مستقیم به آن اشاره کرده است. قانون مدنی به صراحت درباره اجاره صحبت می‌کند و قواعد مشخصی را در قالب ماده‌های قانونی برای تنظیم این قرارداد، در نظر گرفته است. اشاره مستقیم به این قرارداد و تعیین قواعد مشخص برای آن، دلیلی است که این قرارداد را یک عقد معین بدانیم.

چرا قرارداد امضا کنیم؟

قرارداد، یک سند معتبر قانونی است. این سند مشخص می‌کند که میان مالک کانکس و شخصی که آن را اجاره می‌کند، یک رابطه حقوقی برقرار شده است. به واسطه این رابطه، طرفین نسبت به یکدیگر متعهد هستند و باید تعهداتی را انجام دهند. برای مثال مستاجر باید آگاه باشد که حدود اختیارات او تا چه میزان است. مستاجر باید در زمانی که تعیین شده است، اجاره بها (کرایه) را بپردازد و استفاده او از کانکس، نباید به آن آسیب یا خسارت وارد کند.

از طرف دیگر، موجر آگاه است که به محض امضای قرارداد باید کانکس را در اختیار مستاجر قرار دهد و نباید مزاحمتی برای مستاجر داشته باشد. همچنین نمی‌تواند مانع استفاده مستاجر از کانکس باشد یا اینکه پیش از به پایان رسیدن قرارداد، از مستاجر بخواهد که ملک را تخلیه کند. تمام این مواردی که ذکر کردیم و موارد متعدد دیگر، از جمله شرایط و تعهداتی هستند که در متن قرارداد اجاره کانکس نوشته می‌شوتد و طرفین را به انجام آن متعهد می‌کند.

مساله مهم است که تعداد بسیار زیادی از مشکلات، دعاوی و شکایاتی که درباره نمونه قرارداد اجاره کانکس مطرح می‌شود، در خصوص تعدی یا تخطی از این تعهدات و شروط است. بنابراین، بهترین سند برای اثبات توافق اولیه، قرارداد است. تنظیم قرارداد به ما کمک می‌کند که یک سند حقوقی و معتبر داشته باشیم تا در مواقع لزوم به آن استناد کنیم و بتوانیم به مراجع قضایی ارائه دهیم.

مبلغ اجاره یا کرایه در قرارداد اجاره کانکس

زمانی که موجر می‌پذیرد ملک خود را برای مدت مشخص در اختیار مستاجر بگذارد، این کار را به بهانه کسب سود انجام می‌دهد. بنابراین، مالک کانکس، به بهانه دریافت اجاره بها کانکس خود را به متقاضی اجاره می‌دهد. در مقابل مستاجر نیز باید به ازای استفاده و اقامت در کانکس، اجاره بها یا کرایه آن را بپردازد. با توجه به میزان اقامت و استفاده از کانکس، اجاره بهای آن مشخص می‌شود. برای مثال در مواردی که شخص برای یک شب یا یک هفته از کانکس استفاده خواهد کرد، به طور معمول کرایه را پیش از تحویل کانکس به مستاجر، دریافت می‌کند. از طرف دیگر اگر مدت اجاره طولانی مدت باشد، می‌توانند مبلغ اجاره را به صورت ماهانه نیز تعیین کنند.

پیشنهاد ما

اگر تمایل دارید که قرارداد اجاره کانکس شما با رعایت تمام ابعاد حقوقی و قانونی تنظیم شود و در اختیار شما قرار بگیرد، می‌توانید با استفاده از خدمات تنظیم قرارداد ، وظیفه تهیه و نوشتن قرارداد اجاره کانکس را به تیم حقوقی رکلا بسپارید. علاوه براین، تیم رکلا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی در کنار شما خواهد بود.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات