نمونه قرارداد خرید کانکس و طریقه قانونی نوشتن این قرارداد ضروری!

-
بروزرسانی:1401/05/27
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد خرید کانکس

قرارداد خرید کانکس به عنوان یکی از انواع قرارداد خرید کالا است. این قرارداد، معمولا برخلاف قرارداد خرید سوله در بحث استقرار و اسکان، به خصوص به صورت موقت مطرح می‌شود. برای مثال در زمان ساخت و ساز از کانکس برای محل اسکان نگهبان ساختمان استفاده می‌شود. در ادامه مطلب به شما کمک می‌کنیم که نمونه قرارداد خرید کانکس را به شکل قانونی منعقد کنید.

نوع نمونه قرارداد خرید کانکس

در قانون مدنی، انواع معاملات خرید و فروش تحت عنوان قرارداد بیع شناخته می‌شوند. به محض انعقاد این گونه معاملات مثل نمونه قرارداد خرید کانکس ، خریدار مالک کانکس و فروشنده مالک وجه معامله می‌شود. همچنین در اینگونه عقود امکان فسخ یک جانبه وجود ندارد؛ مگر به موجب اختیاراتی که قانون به طرفین داده است که در پایان متن به این نکته اشاره خواهیم کرد.

نحوه تنظیم نمونه قرارداد فروش کانکس

در زمان تنظیم نمونه قرارداد کانکس می‌توانید به موارد زیر توجه کنید. مواردی که در ادامه بیان می‌شود ساختار کلی یک قرارداد فروش کانکس است:

مشخصات طرف‌های قرارداد خرید کانکس

هر یک از اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند طرف قرارداد فروش کانکس واقع شوند و قانون گذار حق هر دو شخص را محترم شمرده است. نکته مهم این است که توجه کنید شخص صلاحیت قانونی را داشته باشد.

شخص حقیقی: منظور از شخص حقیقی، افراد عادی است که در متن نمونه قرارداد فروش کانکس ، نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، نام پدر، آدرس محل سکونت، کد پستی و شماره تماس او نوشته می‌شود.

شخص حقوقی: شرکت‌ها و موسسات که با اهداف مشخص تشکیل می‌شوند، در قانون به عنوان شخص حقوقی شناخته می‌شوند. در زمان تکمیل قرارداد خرید کانکس نام شرکت، شماره اقتصادی، کد ثبتی، کد پستی، آدرس شرکت، تلفن و فکس شخص حقوقی نوشته می‌شود.

در زمان امضای نمونه قرارداد فروش کانکس ، ممکن است فردی به نمایندگی از اشخاص دیگر قرارداد را امضا کند؛ در این حالت حتما ابتدا نمایندگی او اثبات و سپس نام و نام خانوادگی و سمت او در متن قرارداد نوشته می‌شود. به محض امضای نمونه قرارداد خرید کانکس ، طرفین ملزم به انجام تعهدات نوشته شده در قرارداد هستند و اگر شخصی به نمایندگی از آن‌ها قرارداد را امضا کند یا در متن قرارداد به نفع شخص ثالث تعهدی نوشته شود، در این صورت معامله باید توسط آن نماینده و شخص ثالث نیز به طور کامل اجرا شود.

موضوع قرارداد خرید کانکس

باید ویژگی‌ها و اوصافی که کانکس مد نظر را از دیگر کانکس‌های مشابه متفاوت می‌کند، تعداد، زمان و مکان تحویل آن‌ها در متن قرارداد خرید کانکس نوشته شود. این بخش از قرارداد به معنی تعهد فروشنده در مقابل خریدار است که به خریدار نیز در این رابطه اختیاراتی داده شده است. برای مثال:

اگر کانکسی که در قرارداد، موضوع فروش قرار می‌گیرد، در زمان انعقاد قرارداد موجود نباشد، باید وصف و ویژگی‌های آن به صورت کامل و مطابق با واقع، برای خریدار شرح داده شود. چنانچه خریدار پس از دریافت آن متوجه شود که کانکس با آنچه وصف شده متفاوت است، می‌تواند آن را بپذیرد یا فروشنده را موظف کند که دقیقاً مطابق انتظار، کانکس را تحویل دهد.

اگر قبل از اینکه کانکس تحویل داده شود، عیب و نقصی در آن به وجود بیاید، قرارداد از اعتبار خارج می‌شود و باید وجه به خریدار بازگردانده شود. البته در صورتی که کانکس با توجه به اوصاف سفارش داده می‌شود، در صورت عیب و نقص، فروشنده موظف است کانکس سالم تحویل دهد.

فروشنده موظف است که کانکس را در زمان، مکان و شرایط تعیین شده به خریدار تحویل دهد. اگر در نمونه قرارداد خرید کانکس ، تعداد مشخصی نوشته شده باشد اما خریدار پس از دریافت کانکس‌ها متوجه شود که تعداد آن‌ها از تعداد معین کمتر یا بیشتر است، در حالت اول می‌تواند طرف مقابل را متعهد کند که کانکس‌ها را در تعداد مورد نظر تحویل دهد یا از فروشنده بخواهد تفاوت قیمت را به او بازگرداند و در حالت دوم نیز باید آن تعدادی که زیاده است را به فروشنده برگرداند.

قرارداد فروش کانکس

وجه قرارداد خرید کانکس و نحوه پرداخت

چند نکته مهم در خصوص وجه قرارداد فروش کانکس نیازمند توجه است که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

قولنامه خرید کانکس

گاهی اشخاص، تمایل به انعقاد قرارداد دارند اما در شرایط فعلی امکان پرداخت وجه آن را ندارند؛ در این شرایط قولنامه خرید کانکس تنظیم می‌شود. در واقع به عبارت ساده‌تر قولنامه خرید کانکس به این معنی است که خریدار از فروشنده قول می‌گیرد تا آن کالا را به شخص دیگری نفروشد و او در مدت مشخص شده بتواند وجه معامله را پرداخت کند یا حداقل قسط اول قرارداد را بپردازد.

پرداخت نقدی قرارداد خرید کانکس

خریدار وجه معامله را بلافاصله بعد از امضای قرارداد می‌پردازد و در متن قرارداد، مبلغ، زمان و نحوه پرداخت (وجه نقد یا کارت خوان یا سایر روش ها) نوشته می‌شود.

پرداخت اقساطی قرارداد خرید کانکس

در این حالت، خریدار موظف است وجه معامله را طی اقساط مشخص بپردازد. در مورد قرارداد خرید کانکس ، مبلغ کل، زمان، مبلغ هر قسط و شیوه پرداخت نوشته می‌شود. اگر خریدار از چک استفاده می‌کند شماره چک را نیز در متن بنویسید.

این قسمت از قرارداد به معنی تعهد در مقابل فروشنده است و در صورت تخلف خریدار از این بند، فروشنده می‌توانند با توجه به اختیارات خود عمل کند. برای مثال:

اگر خریدار بعد از امضای قرارداد از پرداخت وجه ناتوان شود، فروشنده می‌تواند کانکس را به او تحویل ندهد یا از او پس بگیرد.

اگر خریدار توانایی مالی پرداخت وجه را داشته باشد اما به هر دلیلی از پرداخت آن خودداری کند، فروشنده می‌تواند از مرجع حل اختلاف بخواهد که او را ملزم به پرداخت کند یا قرارداد را فسخ کند.

مرجع حل اختلاف و تعداد نسخه‌ها

طرفین قرارداد در متن قرارداد خرید کانکس مرجعی را جهت حل اختلافات احتمالی خود را در آینده تعیین می‌کنند. در زمان بروز اختلاف ابتدا از طریق روش‌های مسالمت آمیز و میانجی گری و سپس با مراجعه به آن مرجع، مشکل پیش آمده را حل می‌کنند. ممکن است افراد به هر دلیلی مرجع حل اختلاف را در متن قرارداد تعیین نکنند، در این صورت، طرفین می‌توانند در سه دادگاه اختلاف خود را مطرح کنند:

  1. دادگاه محل اقامت فردی که دعوا علیه او مطرح می‌شود.
  2. دادگاه محل امضا
  3. دادگاه محل انجام تعهدات

پیشنهاد ما

خرید و فروش انواع کانکس به دلایل متعددی صورت می‌گیرد اما آن چیزی که اهمیت دارد، انجام صحیح معاملات مربوط به آن است. برای انجام صحیح این معاملات، مناسب است که یک قرارداد جامع و کامل در اختیار داشته باشید. تیم حقوقی رکلا این امکان را فراهم کرده است که با ثبت درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی ، فرآیند نوشتن قرارداد مورد نظر خود را به مشاوران حقوقی و وکلا بسپارید.

علاوه براین، اگر در فرآیند انجام معامله دچار تردید شدید و از صحت معامله مطمئن نبودید یا اگر تمایل داشتید که از مسائل حقوقی مربوط به این قرارداد اطلاع داشته باشید، می‌توانید به سهولت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی خود را ثبت کنید و به این ترتیب، از این خدمات تیم حقوقی رکلا بهره ببرید.

قرارداد خرید کانکس (نقدی)

قرارداد را از اینجا بگیرید!

نمونه قرارداد خرید کانکس (نقدی)
دانلود نمونه قرارداد خرید کانکس (نقدی)

قرارداد خرید اقساطی کانکس

این نمونه قرارداد برای انجام معامله اقساطی کانکس به شما کمک می‌کند.

نمونه قرارداد خرید اقساطی کانکس
دانلود نمونه قرارداد خرید اقساطی کانکس
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات