نمونه قرارداد نگهبان ساختمان و نکات مهمی که در مورد قرارداد نگهبانی ساختمانی وجود دارد!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/11/04
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد نگهبان ساختمان

قرارداد نگهبان ساختمان ، قراردادی است که برای جذب نیروی انسانی به عنوان نگهبان مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از ساختمان‌های بزرگ چه در زمان ساخت و چه بعد از ساخت نگهبان دارند. نگهبان‌ها وظیفه حراست و مراقبت از محیط ساختمان و خود ساختمان را به عهده دارند. قرارداد نگهبان ساختمانی نوعی قرارداد کار است. زیرا که در آن شخصی به استخدام شخص دیگر در می‌آید. به موجب تنظیم قرارداد نگهبانی ساختمان و مشغولیت شخص جذب شده به کار نگهبانی، کارفرما موظف به پرداخت حق الزحمه به او می‌شود.

آپارتمان‌ها و ساختمان‌های مسکونی، دارای واحدهای مسکونی زیادی هستند و افراد متعددی در آن‌ها رفت و آمد دارند. به همین دلیل لازم است که شخص یا اشخاصی را به عنوان نگهبان ساختمان استخدام ‌کنند. شخص نگهبان وظایفی مانند مراقبت، حراست و رسیدگی به رفت و آمدهای مشکوک به ساختمان را به‌ عهده دارد. نگهبان‌ها یا به صورت منفرد با کارفرما طرف قرارداد هستند که از طریق مصاحبه استخدامی مراجعه می‌کنند یا مالکان و ساکنان ساختمان با مراجعه به شرکت‌های محافظتی، یک نگهبان را در اختیار می‌گیرند. در حالت آخر طرف قرارداد نگهبان ساختمان ، شرکت محافظتی است و مسئولیت این پیوند کاری را به عهده دارد. در هر حالت، مالکان یا ساکنان ساختمان، باید با توافق یکدیگر نماینده‌ای را انتخاب کنند تا با نگهبان یا شرکت محافظتی، متن قرارداد را بنویسد.

نمونه قرارداد نگهبان ساختمان چیست؟

قرارداد نگهبانی ساختمانی ، قراردادی است که میان کارفرما و نگهبان تنظیم می‌شود. براساس قرارداد نگهبانی ساختمان شخصی به عنوان نگهبان یک ساختمان به کار گرفته می‌شود و شرح وظایفی دارد که باید به آن‌ها توجه کند و آن‌ها را انجام دهد. قرارداد نگهبان ساختمانی یک سند معتبر و قانونی است که در اختیار طرفین قرار می‌گیرد. به موجب این قرارداد، ارتباطی کاری ایجاد می‌شود. اگر ایراد یا اشکالی در این ارتباط کاری پیش بیاید، طرفین می‌توانند با مراجعه به مرجع حل اختلاف، شکایت کنند و اعلام کنند که می‌خواهند به شکایت آن‌ها رسیدگی شود. قرارداد نگهبانی ساختمانی سندی معتبر است که در دادگاه می‌توان به آن استناد کرد. در متن قرارداد نگهبان ساختمان درباره موضوع قرارداد، شرح وظایف و تعهدات، میزان حقوق و مزایا، ساعت کاری، شرایط و… توضیح داده می‌شود.

انواع این نوع از قرارداد

تنوع نمونه قرارداد نگهبانی ساختمان به شرایط ساختمان مورد نظر بستگی دارد. به طور کلی، در زمینه قرارداد نگهبان ساختمانی می‌توانیم دو نوع قرارداد تنظیم کنیم:

  1. نمونه قرارداد نگهبان برای ساختمان ساخته شده که عده‌ای در آن ساکن هستند و به بهره‌ برداری رسیده است.
  2. نمونه قرارداد نگهبان ساختمان درحال ساخت که رسیدگی به اموال و ابراز ساخت ساختمان را به عهده دارد. قرارداد نگهبانی ساختمان در حال ساخت قراردادی پرکاربرد است که برای اشخاصی که محدودیت بسیاری برای رسیدگی و محافظت در محیط و پروژه‌های ساخت و ساز دارند، استفاده می‌شود.

نمونه قرارداد نگهبان ساختمان از نگاه قانون

قرارداد نگهبان ساختمان در حال ساخت یا ساختمان ساخته شده، براساس قانون کار تنظیم می‌شود. ماده 7 قانون کار، قرارداد کار را تعریف کرده است. براساس این ماده:

قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن، کارگر در قبال دریافت حق السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.

همچنین در ماده 2 قانون کار، کارگر را نیز تعریف کرده است:

کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.

ماده 3 همین قانون به معرفی کارفرما می‌پردازد:

کارفرما یک شخصی حقیقی یا حقوقی است. کارفرما کارگران و پرسنل را برای انجام کاری مشخص و با یک قرارداد کار موقت در اختیار می‌گیرد و به اندازه میزان زحمت و کارشان به آن‌ها حقوق می‌دهد.

براساس این ماده‌های قانونی، تنظیم قرارداد نگهبانی ساختمان در حال ساخت و نگهبان ساختمان تجاری یا مسکونی صحیح است و باید طبق قانون کار و قانون تامین اجتماعی تنظیم شود.

تعیین نوع نمونه قرارداد نگهبان ساختمان

قرارداد کار در انواع مختلف قرارداد دائمی، قرارداد موقت، قرارداد معین و غیره تنظیم می‌شود. در متن قرارداد نگهبان ساختمان ، باید به طور دقیق مشخص شود که قرارداد از چه نوع قراردادی است.

موضوع نمونه قرارداد نگهبان ساختمان

موضوع قرارداد نگهبانی ساختمانی ، استخدام شخص به عنوان نگهبان ساختمان است. در بخش موضوع قرارداد اطلاعات کاملی درباره آنچه نگهبان موظف است انجام دهد، داده می‌شود. کارفرما باید شرح وظایف و دستورالعمل‌هایی به نگهبان بدهد و خواسته خودش و ساکنین ساختمان را به صورت کتبی به نگهبان ابلاغ کنند.

مدت قرارداد

مدت قرارداد براساس نوع قرارداد کار مشخص می‌شود. اگر نگهبان را به صورت رسمی استخدام می‌کنید، مدتی تعیین نمی‌شود زیرا که قرارداد دائم ضمانت و تعهد بلند مدت دارد. اما برای قراردادهای موقت تعیین مدت ضروری است. در این بخش از قرارداد تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد تعیین می‌شود.

مکان نمونه قرارداد نگهبان ساختمان

مکانی که برای نگهبانی انتخاب می‌شود بنا به نظر کارفرما می‌تواند ساختمانی خاص یا چند ساختمان یا محل باشد. آدرس دقیق محل اجرای قرارداد را در متن قرارداد بنویسید. نکته دارای اهمیت در قرارداد نگهبان ساختمانی محل اقامت نگهبان است. از آن‌جایی که ممکن است قرارداد نگهبان شبانه روزی باشد، احتمالا در ساختمان واحدی برای اقامت نگهبان در نظر گرفته می‌شود یا اگر بیش از یک نگهبان حضور دارد، لازم است محلی برای استراحت نگهبان وجود داشته باشد.

حق السعی یا دستمزد

ماده 35 قانون کار در تعریف دستمزد می‌گوید: مزد یا حق الزحمه، وجه نقد یا غیر نقدی یا هم نقدی و هم غیرنقدی است که در ازای انجام کار به کارگر پرداخت می‌شود.

حق السعی یا دستمزد در ازای انجام موضوع قرارداد پرداخت می‌شود. اداره کار هر ساله با توجه به نرخ تورم مبلغ مشخصی را به عنوان پایه حقوق تعیین می‌کند. کارفرمایان باید در تنظیم قرارداد به آن مبلغ تعیین شده توجه کنند و آن میزان را به عنوان پایه حقوق در نظر بگیرند. موارد دیگری مانند تاهل، حق اولاد و مدرک تحصیلی موجب افزایش میزان حقوق دریافتی می‌شود. فرزندان پسر تا سن قانونی و فرزندان دختر تا زمان ازدواج شامل حق اولاد می‌شوند. علاوه بر این موارد، مزایای دیگری نیز به نگهبان تعلق می‌گیرد که عبارتند از:

  1. مرخصی سالانه: نگهبان در طول سال، با احتساب 4 روز جمعه، جمعاً می‌تواند یک ماه مرخصی با حقوق داشته باشد.
  2. حس مسکن و بن کارگری نیز از مزایایی است که در معاش نگهبان بسیار کمک کننده خواهد بود.
  3. حق همسر و اولاد که به میزان حقوق افزوده می‌شود.
  4. حق ماموریت: اگر کارفرما وظیفه دیگری به نگهبان بسپارد یا او را برای انجام کار به مکان دیگری بفرستند که ماموریت محسوب شود، لازم است که حق ماموریت را نیز به او پرداخت کند.
  5. عیدی و پاداش سالانه: قانون کار بیان می‌کند: به کارگری که یک سال مشغول به کار است، معادل 60 روز مزد ثابت به عنوان عیدی و پاداش سالانه پرداخت می‌شود. اگر کارگری کمتر از یک سال مشغول به کار است، به همان تناسب به او عیدی پرداخت می‌شود.

به طورکلی تمامی این حقوق و مزایایی که کارگر یا نگهبان در ازای انجام کار دریافت می‌کند، حق السعی نامیده می‌شود.

برای مثال به کادر قرمز رنگ تصویر زیر که بخشی از قرارداد کار موقت رکلا است، توجه کنید:

نمونه قرارداد کار نگهبانی

حق بیمه در نمونه قرارداد نگهبان ساختمان

از مزایای دیگری که بسیار دارای اهمیت است، حق بیمه کارگر برای نگهبان یا کارگر است. کارفرمایی که شخصی را به عنوان نیروی انسانی به خدمت می‌گیرد، موظف است که او را بیمه کند. در این مورد تفاوتی هم میان قرارداد نگهبان ساختمان دائم یا موقت نیست. ماده 148 قانون کار نیز در این مورد توضیح می‌دهد‌: کارفرما مکلف است کارگر را نزد سازمان تامین اجتماعی و یا سایر دستگاه‌های بیمه گذار بیمه کند.

تعهدات و وظایف نگهبان در نمونه قرارداد نگهبان ساختمان

  1. نگهبان وظیفه دارد که در زمان معین، در محل نگهبانی حاضر شود.
  2. نگهبان نباید در طول نگهبانی محل را ترک کند یا مشغول به کار دیگری باشد.
  3. نگهبان باید از ابراز و وسایلی که در اختیارش گذاشته شده است، محافظت کند.
  4. نگهبان باید از اموال و تجهیزات ساکنین در محوطه محدوده نگهبانی محافظت کند.
  5. اگر وضعیتی غیر عادی تصور شد، نگهبان باید در سریع‌ترین زمان به کارفرما اطلاع دهد.

نمونه قرارداد نگهبان ساختمان word و pdf + مشاوره حقوقی تلفنی

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد نگهبان ساختمان خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد روی لینک قبل بزنید. ما در اسرع وقت با شما تماس می‌گیریم.

از طرف دیگر، شما می‌توانید درخواست مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید. برای ثبت این درخواست روی لینک قبل بزنید.

همچنین تیم حقوقی رکلا، قرارداد نگهبان ساختمان را به صورت word (قابل ویرایش) و pdf (قابل چاپ) تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

قرارداد کار نگهبانی

برای استخدام نگهبان، از این قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد کار نگهبانی
دانلود نمونه قرارداد کار نگهبانی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(4 نظر)
account_circle
مهران
thumb_up_alt
با عرض سلام و احترام. بنده نگهبان یه شرکت هستم. کارفرما اضافه کاری و حق شیفت به ما پرداخت نمی‌کنه و به صورت یک روز در میان اینجا هستیم. حقوق ما به صورت پایه پرداخت می‌شود آیا من می‌توانم با شکایت حق خود را بگیرم؟
11:59
30 آبان 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر و خدا قوت. بله. شما می‌توانید برای تمام حقوق و مزایای پرداخت نشده خود، به اداره کار مراجعه فرمایید.
15:50
10 دی 1399
account_circle
پیام
thumb_up_alt
با سلام و وقت بخیر. آیا نگهبان، قرارداد نگهبانی که به مدت یک سال تنظیم شده را می‌تواند فسخ کند یا خیر؟ ممنون میشم جواب بدید.
18:29
27 خرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. با یک ماه اطلاع قبلی می‌تواند نسبت به استعفا اقدام کند.
16:36
28 خرداد 1401
account_circle
ناصر احمدی
thumb_up_alt
با سلام. ۵ ماه است در ساختمان در حال ساخت به عنوان نگهبان هستم غیر از آن از من خواستن غیر از نگهبانی در طول روز کارهایی انجام و یادداشت و آخر ماه رسیدگی شود که اینطور نشده و حقوق نگهبانی را به زور می‌گیرم. چه کار کنم؟
07:09
28 شهریور 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. برای مطالبه حقوق و مزایای خودتان به اداره کار محل مراجعه کنید. وجود یا عدم وجود قرارداد میان طرفین، اهمیتی ندارد.
14:26
29 شهریور 1401
account_circle
کاربر
thumb_up_alt
سلام. بنده نگهبان یه ساختمان در حال ساخت هستم بعد در ایام تعطیلات بنده به مدت یک ساعت رفتم تا جایی و بیام و کارفرما همون لحظه سر رسید و داد و بیداد کرد در صورتی که هیچ اتفاقی رخ نداده است و مزد بنده را دو روزش رو کسر کرد آیا می‌تونم ازش شکایت کنم؟
01:39
07 فروردین 1403
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
ایشان چنین حقی ندارد و در این مورد می‌توانید از طریق اداره کار، پیگیر حقوق و مزایای معوق خودتان باشید.
12:50
08 فروردین 1403