همه چیز درباره شغل نظافتچی ساختمان ، اصولی که شما را به یک نظافتچی حرفه‌ای تبدیل می‌کند!

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/03/12
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
نظافتچی ساختمان

نظافت و تمیز کردن ساختمان از جمله مواردی محسوب می‌شوند که بدون شک برای تمام اهالی یک ساختمان حائز اهمیت هستند. به همین جهت مدیران ساختمان موظف خواهند بود که به صورت دوره‌ای و منظم، از خدمات یک نظافتچی برای نظافت ساختمان خود، بهره ببرند. مخصوصا در زمان حاضر که موسسات متعددی در راستای ارائه خدمات نظافت توسعه یافته‌اند. خدمات این موسسات به گونه‌ای است که به محض درخواست صاحبان ساختمان، نیروهای خدمات نظافتی خود را برای‌ تمیز کردن ساختمان مورد نظر می‌فرستند. پرسنل خدماتی بر اساس شرایط ساختمانی که برای کار به آنجا می‌روند، وظایف متفاوتی بر عهده می‌گیرند. در این مقاله برای آشنایی بیشتر با حیطه کار نظافتچی ساختمان ، مطالب کاربردی را ارائه می‌دهیم.

ضمن اینکه باید در نظر داشته باشید که حرفه نظافتچی مانند بسیاری از مشاغل دیگر در اغلب مواقع از قانون کار پیروی می‌کند. از این رو کارفرمایان باید به نیروهای خود بر اساس مصوبات قانون کار، حقوق و مزایا پرداخت کنند. در رابطه با انواع قراردادهایی که برای این رابطه کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند، به صورت جامع در مقاله قرارداد نظافت ساختمان توضیح داده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله را نیز حتما مطالعه کنید.

کلیاتی اجمالی درباره حرفه نظافتچی ساختمان

تمیز کردن ساختمان یکی از کارهای روتین و ضروری است که امروزه بر حسب مشغله‌های زیاد افراد، بر عهده کسانی قرار گرفته است که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کنند. به بیانی دیگر، فردی که به حرفه نظافتچی اشتغال دارد، موظف است که بر اساس مقررات محل کار خود، وظایف محول شده را اجرا کند. در واقع، شاغلین این حرفه، همانند هر شغل دیگری، ابتدا مهارت‌ها شغلی خاص این کار و نحوه برخورد مناسب با دیگران را آموزش می‌ببنند. لازم به یادآوری است که در اغلب موارد، شاغلین این حرفه، تحت انواع قرارداد کار ، استخدام می‌شوند. ممکن است قرارداد استخدام نیروی خدماتی با موسسات ارائه دهنده خدمات امضا شود یا اینکه ممکن است ساختمان مورد نظر به صورت مستقیم با نظافتچی ساختمان قرارداد امضا کند.

از طرف دیگر، ممکن است همکاری یک نظافتچی با ساختمان مربوطه به شیوه پیمانی باشد. برای این منظور اغلب از انواع قرارداد پیمانکاری انفرادی استفاده می‌شود.

عملکرد بهتر نظافتچی ساختمان به چه چیزی وابسته است؟

اگرچه ممکن است در تصور برخی افراد، کار کردن در حوزه خدمات نظافتی خیلی راحت و آسان باشد اما قطعا اینگونه نیست. به عبارت دیگر، بهتر است بگوییم اگر کسی می‌خواهد در این حرفه عملکردی مطلوب داشته باشد، باید علاوه بر ارائه عملکردی با کیفیت، از رفتار و منشی مسئولانه نیز برخوردار باشد. در زیر به برخی از مهمترین اصول و مهارت‌های مورد نیاز یک نظافتچی اشاره خواهیم کرد.

مهارت برنامه ریزی متناسب با دستور العمل‌ها

فردی که تحت عنوان نظافتچی می‌پذیرد یک ساختمان را نظافت و تمیز کند، باید این توانایی را داشته باشد که طبق دستور العمل‌های معین، فرآیند انجام کار را برنامه‌ ریزی و آن را به شیوه‌ای مطلوب و کارآمد اجرا کند. در واقع، باید در حین ارائه کیفیت استاندارد، از سرعت عملی مناسب نیز برخوردار باشد تا بتواند در زمانبندی معین، مسئولیت‌های محول شده را به اتمام برساند.

شناخت و آگاهی نظافتچی ساختمان از اصول بهداشت و ایمنی

ار آنجا که شاغلین حرفه خدمات نظافتی به طور مستمر با شوینده‌‌های حاوی مواد شیمیایی و حساسیت زا در تماس هستند، بنابراین لازم است نسبت به این مواد، شناختی جامع داشته باشند. همچنین لازم است هنگام استفاده از این مواد حتما از لباس مخصوص، دستکش و ماسک استفاده کنند. از طرف دیگر اگر نیروهای خدماتی در ساختمان وسایل سنگین و خطرناکی را جا به جا می‌کنند، باید برای انجام این امور نیز نکات ایمنی را مورد توجه قرار دهند.

منعطف و خوش برخورد بودن نظافتچی ساختمان

به جرات می‌توان گفت یکی از خصوصیات مهم در هر نوع موقعیت شغلی اعم از نظافتچی، خوش اخلاق بودن است. به بیانی دیگر، موفقیت و کسب رضایت مطلوب در هر شغل، در وهله اول به نحوه تعامل سازنده و موثر با دیگران نیازمند است. از این رو فردی که به عنوان نظافتچی ساختمان مشغول فعالیت است، فارغ از انعطاف پذیر بودن، باید در مواجه با همکاران و همینطور اشخاصی که برای آن‌ها کار می‌کند نیز رفتاری محترمانه و توام با مهربانی داشته باشد.

اهمیت دانش تخصصی برای شغل نظافتچی ساختمان

هر فرد شاغلی می‌داند که برای پیشبرد سریع و مطلوب کار خود، در ابتدا باید دانش و مهارت‌های مورد نیاز آن حرفه را یاد بگیرد. از این رو یک نظافتچی نیز اگر قصد دارد در حرفه مربوطه به نتایج دلخواه خود برسد، لازم است که تحت هر شرایطی، نسبت به محیط و ابزار کار خود، مواد، نحوه فعالیت، چگونگی برخورد با مشتری و موارد مهم دیگری از این قبیل، اطلاعات کافی داشته باشد.

شرایط لازم برای استخدام یک نیروی خدمات نظافتی

کسی که قصد دارد به عنوان یک نظافتچی ساختمان حرفه‌ای فعالیت کند، مستلزم برخورداری از یک سری شرایط و ویژگی‌ها است. از آن جهت که فعالیت در این حیطه شغلی به‌ گونه‌ای است که مدیران بر حسب اعتماد،‌ ساختمان خود را در اختیار شخص نظافتچی قرار می‌دهند، بنابراین یکی از پایه‌های اساسی استخدام شدن و فعالیت در حرفه نظافتچی، داشتن شرایط لازم برای جلب اعتماد صاحبان ساختمان‌ها است. به بیانی دیگر، در صورت کسب اعتماد مدیر ساختمان و ارائه رزومه مناسب، مدیر، برای شروع این همکاری موافقت می‌کند و مسئولیت نظافت ساختمان را به نیروی خدماتی می‌سپارد. برای درک بهتر این مطالب، تعدادی از شرایط کلی این حرفه را در زیر به صورت تیتروار بیان می‌کنیم:

  1. مطلع بودن از روش‌ها و تکنیک‌های فنی جهت آمادگی لازم برای برطرف کردن مشکلات لوازم ساختمان؛
  2. ظاهری تمیز و حرفه‌ای داشتن؛
  3. وقت شناس و خوش قول بودن‌؛
  4. نداشتن سوابق کیفری؛
  5. برخورداری مدارک شناسایی مورد نیاز و همچنین ارائه آدرس دقیق محل سکونت.

مسئولیت‌های تعریف شده برای یک نظافتچی ساختمان

وظایف نظافتچی ساختمان بر اساس مقررات ساختمانی که در آن فعالیت می‌کند تعیین می‌شود. به این صورت که مدیر مربوطه یک سری دستور العمل‌ها برای نظافتچی تعریف می‌کند و در نتیجه او موظف است متناسب با آن‌ دستور العمل‌ها، مسئولیت‌های خود را انجام دهد. بنابراین، یک نظافتچی حرفه ای و کار بلد باید در مدت زمان مشخص شده، ساختمان مورد نظر را نظافت کند. در ادامه برخی از مسئولیت‌های شاغلین این حرفه را ارائه می‌کنیم:

به طور کلی وظایف نظافتچی ساختمان ، شامل موارد زیر می‌شود:

  1. گردگیری و پاک کردن تمام درب، پنجره، شیشه‌ها و دیوارهای داخلی و بیرونی ساختمان؛
  2. جارو کردن، گردگیری راهروها، راه‌‌پله‌ها، پشت بام، حیاط، آسانسور و دیوارها؛
  3. انجام دادن مسئولیت‌ها مطابق با دستورات اعمال شده؛
  4. نظافت و تمیز کردن کف و دیوارهای پارکینگ؛
  5. بازدید دوره‌ای از پشت بام و نظافت آن؛
  6. ورود و خروج به موقع به ساختمان؛
  7. قرار دادن ابزار و وسایل کار در محل تعیین شده بعد از اتمام انجام وظایف؛
  8. از دیگر وظایف نظافتچی ساختمان ، نظافت و ضدعفونی دیگر محیط‌های ساختمان نظیر آسانسور، راهرو‌ها، درب ورودی، پارکینگ و حیاط است.

نکات حقوقی لازم برای این موقعیت شغلی

شما باید درباره حوزه کاری خود اطلاعات کافی داشته باشید و به خوبی درباره دایره مسئولیت‌ها و حقوقی که از آن برخوردار هستید، اطلاعات کسب کنید. به همین دلیل توصیه می‌کنیم در صورت امکان، ابتدا درباره حرفه‌ای که انتخاب کرده‌اید و همچنین درباره محیط کار مورد نظر خود تحقیق کنید. علاوه براین، در نظر داشته باشید که هر نوع رابطه کاری به نوشتن قرارداد و امضای آن نیاز دارد. بنابراین، مهم است که درباره نکات قانونی و حقوقی قراردادی که امضا می‌کنید نیز، اطلاعاتی در اختیار داشته باشید.

برای دسترسی آسان و سریع به این اطلاعات می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید و در سریع‌ترین زمان ممکن با مشاوران حقوقی مجموعه رکلا گفتگو کنید.

علاوه براین اگر به قرارداد مناسب برای این موقعیت شغلی نیاز داشته باشید، می‌توانید درخواست خود را در بخش تنظیم قرارداد اختصاصی ثبت کنید. مشاوران و کارشناسان ما در اسرع وقت با شما ارتباط می‌گیرند.

قرارداد نظافتچی

با امضای این قرارداد، مسئولیت عملیات نظافت را به صورت پیمانکاری به نظافتچی بسپارید.

نمونه قرارداد نظافتچی
دانلود نمونه قرارداد نظافتچی

قرارداد استخدام نظافتچی

نمونه کامل این قرارداد را با زدن روی عکس دانلود کنید.

نمونه قرارداد استخدام نظافتچی
دانلود نمونه قرارداد استخدام نظافتچی
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات