فروش پهنای باند با قرارداد پهنای باند اینترنت برای دستیابی به اینترنت پرسرعت

-
بروزرسانی:1401/05/10
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد پهنای باند

قرارداد پهنای باند اینترنت ، قراردادی است که به منظور انجام امور مرتبط با دریافت پهنای باند اختصاصی اینترنت تنظیم و امضا می‌شود. با توجه به اهمیت اینترنت و سرعت مطلوب آن، این موافقت نامه بسیار زیاد مورد توجه اشخاص قرار گرفته است. قرارداد حاضر از انواع موافقت نامه‌هایی به حساب می‌آید که بر اساس ماده 10 قانون مدنی شکل می‌گیرد. به همین ترتیب شما باید در زمان تنظیم آن، این ماده را مد نظر قرار دهید. در این مقاله تلاش داریم با توضیح این موافقت نامه، نکات حقوقی تنظیم آن را توضیح دهیم.

از قراردادهای مرتبط دیگری که در این حوزه شناخته شده هستند و مورد استفاده قرار می‌گیرند، توافق نامه سطح خدمات یا قرارداد sla است. پیشنهاد می‌کنیم که با زدن روی عبارت آن‌ها، این مقالات را نیز مطالعه کنید.

از لحاظ فنی، قرارداد پهنای باند اینترنت برای دریافت چه خدماتی امضا خواهد شد؟

پهنای باند، از عوامل موثر در سرعت اینترنت است. به بیانی ساده، پهنای باند ارسال و دریافت اطلاعات را در یک ثانیه فراهم می‌آورد. در این میان، دو نوع پهنای باند وجود دارد. یکی از انواع پهنای باند، نوع اشتراکی آن است. این نوع پهنای باند، اغلب برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این صورت که شما هم زمان با کاربران دیگر و به طور مشترک از یک پهنای باند استفاده خواهید کرد. به همین ترتیب، سرعت اینترنت شما در این حالت، با افت بیشتری همراه خواهد بود.

نوع دیگری از پهنای باند، نوع اختصاصی آن است. معمولا شرکت‌های بزرگ تجاری یا اشخاصی که نوسانات اینترنت در حوزه کاری آن‌ها تاثیر دارد، متقاضایان این دسته از پهنای باند هستند. بنابراین می‌توان بیان کرد که در حالت اخیر، همواره سرعت اینترنت نسبت به نوع اشتراکی آن بیشتر خواهد بود.

حال باید اشاره کرد که نمونه قرارداد فروش پهنای باند اینترنت ، اغلب برای پهنای باند اختصاصی تنظیم و امضا می‌شود. این موافقت نامه، فی ما بین متقاضیان پهنای باند اختصاصی و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تخصصی در زمینه اینترنت شکل می‌گیرد.

از لحاظ حقوقی، قرارداد پهنای باند اینترنت در کدام دسته از قراردادها جای می‌گیرد؟

در صورتی که شما قرارداد فروش پهنای باند را بر اساس استانداردهای حقوقی لازم تنظیم و امضا کنید، این موافقت نامه از اعتبار قانونی لازم برخوردار خواهد شد. به بیان دیگر، این موافقت نامه و کلیه آثار ناشی از آن، از منظر قانونگذار به رسمیت شناخته خواهد شد اما مسئله‌ای که وجود دارد، در خصوص ماهیت این قرارداد است. به این صورت که شما قادر نخواهید بود که عنوان و شرایط خاصی را برای موافقت نامه حاضر در قانون مشاهده کنید زیرا این موافقت نامه، دارای بعد نامعینی است.

حال این موضوع مطرح می‌شود که ماهیت نامعین این موافقت نامه، چه تاثیری بر تنظیم آن خواهد داشت؟ در پاسخ باید بیان کرد که اگرچه این موافقت نامه نامعین است اما قانونگذار به صورت جزئی شرایطی را در خصوص صحت آن‌ بیان می‌کند. ماده 10 قانون مدنی، ماده‌ای است که در زمینه قراردادهای نامعین تعیین و تکلیف می‌کند.

ماده فوق الذکر، به اصل حاکمیت اراده اشخاص در قراردادهای خصوصی اشاره دارد. به این بیان که قانونگذار اعمال اراده طرفین (یعنی متقاضی دریافت پهنای باند اختصاصی و شرکت ارائه کننده این خدمات) در تعیین شرایط حاکم بر این قرارداد را به رسمیت می‌شناسد. البته این امر به این معنا نیست که در تعیین جزئیات این موافقت نامه، هیچ محدودیتی برای طرفین وجود ندارد. بلکه برای قانونی شناخته شدن این موافقت نامه، طرفین باید از اصول قانونی و شرعی پیروی و تمامی توافقات خود را بر این پایه تنظیم کنند.

به موجب قرارداد پهنای باند اینترنت ، هر یک از طرفین چه تعهداتی را عهده دار خواهند شد؟

به موجب امضای نمونه قرارداد فروش پهنای باند اینترنت ، شرکت ارائه دهنده خدمات باید اقدامات لازم جهت راه اندازی پهنای باند اختصاصی را در دستور کار خود قرار دهد. در این میان ارائه خدمات مزبور، باید مطابق با مفاد مندرج در موافقت نامه انجام شود و همه انتظارات متقاضی را پوشش دهد. علاوه بر آن، شرکت این تعهد را بر عهده دارد که تجهیزات و امکانات ضروری برای راه اندازی پهنای باند اختصاصی را تامین و پهنای باند را در موعد زمانی مقرر در موافقت نامه به شخص متقاضی ارائه کند. از سوی دیگر، شرکت متعهد است در صورت بروز نقص یا مشکل در سیستم پهنای باند، اقدامات لازم را جهت برطرف کردن مشکل به عمل آورد.

در مقابل، شخص متقاضی متعهد است مبلغ مورد توافق را در موعد یا مواعد زمانی مقرر در موافقت نامه به شرکت پرداخت کند.

چه زمانی قرارداد پهنای باند اینترنت، از درجه اعتبار خارج خواهد شد؟

به طور کلی، اصل بر غیر قابل خاتمه بودن تعهدات ناشی از نمونه قرارداد فروش پهنای باند اینترنت است. به بیانی دیگر، در نظام حقوقی حاکم بر موافقت نامه‌ها، قرارداد فوق به عنوان یک قرارداد لازم شناخته می‌شود. بنابراین این امکان برای طرفین این قرارداد وجود ندارد که تعهدات خود را به صورت یک طرفه و بر اساس اراده خود به پایان برسانند اما حالاتی در قانون یافت می‌شود که شرایط حاکم بر خاتمه موافقت نامه‌های لازم را تعیین و تکلیف می‌کند.

یکی از این حالات، فسخ قرارداد است. به طور کلی شما زمانی می‌توانید موافقت نامه خود را فسخ کنید که عوامل قانونی پیش بینی شده در قانون رخ دهد. این عوامل، برای جلوگیری از ورود خسارات به طرفین قرارداد پیش بینی شده‌اند. بر اثر فسخ، موجبات خاتمه یک طرفه موافقت نامه برای یکی از طرفین ایجاد خواهد شد. علاوه بر فسخ، اقاله قرارداد از دیگر عوامل سقوط تعهدات در موافقت نامه‌های لازم به شمار می‌رود. اقاله بر اساس توافقات طرفین رخ می‌دهد.

علاوه بر دو مورد فوق، خاتمه مدت قرارداد پهنای باند اینترنت ، آن را از اعتبار قانونی خارج می‌سازد. البته در صورتی که طرفین موافقت نامه خود را بر اساس توافقات جدید تمدید کنند، آثار ناشی از موافقت نامه ادامه پیدا خواهد کرد. در نهایت، زمانی که موضوع اصلی این موافقت نامه محقق شود، این قرارداد خاتمه پیدا می‌کند. بنابراین با ارائه خدمات پهنای باند اختصاصی و پرداخت مبلغ آن، دیگر دلیلی برای اعتبار این قرارداد وجود نخواهد داشت و آن قرارداد به پایان می‌رسد.

آیا می‌توان شرایط حاکم بر فسخ قرارداد را بر اساس توافق طرفین تعیین و تکلیف کرد؟

همانطور که بیان کردیم، فسخ، دارای منشا قانونی است. در این زمینه، قانونگذار شرایطی را مقرر می‌کند که به موجب آن‌ها امکان توافق بر سر شرایط حاکم بر فسخ موافقت نامه فراهم می‌شود. در این راستا طرفین می‌توانند براساس توافقات خود، یک بازه زمانی را در متن قرارداد ، معین و برای هر یک از طرفین امکان فسخ را در این بازه پیش بینی کنند. البته طرفین باید زمان آغاز و پایان این بازه را به صورت دقیق معین کنند.

بروز اختلاف فی ما بین طرفین قرارداد پهنای باند اینترنت

این که چه مرجعی به دعاوی طرفین در قرارداد فروش پهنای باند رسیدگی می‌کند، بر اساس اراده طرفین تعیین می‌شود. به عبارت دیگر، این امکان برای طرفین وجود دارد که مرجعی را به این منظور برای قرارداد خود انتخاب کنند.

دو مرجع داوری و دادگاه، از مراجع قابل انتخاب هستند. در صورتی که شما مرجع داوری را برای موافقت نامه خود انتخاب کنید، یک شخص به عنوان داور به اختلافات شما رسیدگی خواهد کرد. این داور باید از دانش حقوقی لازم برخوردار باشد تا بتواند اختلافات شما را به نحو مطلوب حل و فصل کند. به طور کلی تعقیب دعاوی از طریق داوری، نسبت به دادگاه، از مزایای بیشتری برخوردار خواهد بود. البته در صورتی که شما هیچ یک از این مراجع را برای توافق نامه خود در نظر نگیرید؛ دادگاه، صالح به رسیدگی خواهد بود.

پیشنهاد می‌کنیم که:

پیشنهاد می‌کنیم که برای نوشتن و تنظیم این توافق نامه و همچنین برای کسب آگاهی از مباحث حقوقی مرتبط با قرارداد مورد نظر، حتما با مشاوران حقوقی در ارتباط باشید. خدمات مشاوره حقوقی تلفنی به شما کمک می‌کند که پاسخ سوالات خود را بیابید و برای قراردادی که امضا می‌کنید، شروط و تعهدات مناسبی در نظر بگیرید. این شروط و تعهدات، با توافق و خواست طرفین، در متن قرارداد اعمال خواهند شد. شما می‌توانید با ثبت درخواست در بخش تنظیم قرارداد اختصاصی ، نوشتن و تهیه قرارداد را نیز به کارشناسان و مشاوران حقوقی یا وکلای مجرب تیم رکلا بسپارید.

فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات