قرارداد آرایش عروس ؛ یک قرارداد پرکاربرد و نیازمند دقت!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/12/15
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد آرایش عروس

قرارداد آرایش عروس یک قرارداد پیمانکاری است که برای دریافت خدمات آرایشی و بهداشتی ، میان سالن‌های زیبایی و مشتریان آن‌ها تنظیم و امضا می‌شود. اگر مدیر یک سالن زیبایی هستید و تمایل دارید که با مشتریان خود یک نمونه قرارداد آرایشگاه عروس امضا کنید یا حتی اگر شخصی هستید که می‌خواهید برای مراسم عروسی خودتان با یک سالن زیبایی توافق کنید، بهتر است ابتدا درباره نکات حقوقی این قرارداد اطلاعات دقیقی داشته باشید و با آگاهی در این زمینه برای تنظیم قرارداد اقدام کنید.

در ابتدای این مطلب لازم است این توصیه را با تاکید زیاد بیان کنیم که به هیچ وجه بدون تنظیم و امضای نمونه فرم قرارداد ارایش عروس و صرفا با توافقات شفاهی، با یکدیگر همکاری نکنید. زیرا احتمال به وجود آمدن اختلافات و مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد. از طرف دیگر، بدون شک، مراسمی که برای آن آماده می‌شوید اهمیت زیادی برای شما خواهد داشت و تمایل دارید که بدون ایراد و مشکل برگزار شود. در مقابل، سالن‌های زیبایی نیز برای احقاق حقوق خود و برای جلوگیری از خسارت و زیان احتمالی، حتما نیاز خواهند داشت که از قرارداد استفاده کنند.

برای انجام هر معامله و برای هر خدماتی، بهتر است که روابط کاری اشخاص در قالب یک قرارداد و به صورت مکتوب ثبت شود. بنابراین، برای هر دو طرف قرارداد مناسب خواهد بود که از یک نمونه قرارداد عروس با سالن زیبایی استفاده کنند. در ادامه این مطلب به مهمترین نکاتی که در خصوص قرارداد آرایش عروس باید به آن توجه داشته باشید، اشاره خواهیم کرد.

ماهیت قانونی قرارداد آرایش عروس

اگر تا به حال برای امضای قرارداد آرایش عروس به یک سالن زیبایی رفته‌ باشید و محتوای متن نمونه قرارداد سالن زیبایی با عروس را مطالعه کنید، احتمالا مشاهده خواهید کرد که در ابتدای اکثر این قراردادها اینطور نوشته‌اند که قرارداد حاضر با استناد به ماده ده قانون مدنی تنظیم شده است. در این خصوص باید اینطور توضیح دهیم که قرارداد آرایشگاه با عروس در واقع یک قرارداد پیمانکاری است. قراردادهای پیمانکاری در گروه عقود نامعین قانون مدنی قرار می‌گیرد. یعنی به صورت مستقیم در قانون تعریف نشده‌اند و به این ترتیب، قواعد و ضوابط مخصوصی برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است.

با این حال، ماده 10 قانون مدنی که اصل آزادی قراردادها نامیده می‌شود، اینطور توضیح می‌دهد که تنظیم قراردادهای خصوصی میان اشخاص در صورتی که مغایر با قانون نباشد، ایرادی ندارد و صحیح است. بنابراین، اشخاصی که با استناد به ماده 10 قانون مدنی قراردادهای خود را تنظیم می‌کنند، می‌توانند با توافق یکدیگر هر شروطی که مغایر با قانون نباشد را در نظر بگیرند. بنابراین در مواجه شدن با چنین قراردادهایی از جمله نمونه قرارداد عروس با آرایشگاه توصیه می‌شود که حتما به طور کامل محتوای قرارداد را مطالعه کنید. زیرا ممکن است شروط یا مطالب خاصی در متن قرارداد بیان شده باشد که با آن موافق نباشید.

علاوه بر مطالبی که در خصوص معین بودن این قرارداد توضیح دادیم، باید اضافه کنیم که نمونه قرارداد عروس ارایشگاه یک قرارداد معوض، لازم و عهدی است. معوض بودن این توافق به این دلیل است که در ازای خدماتی که ارائه می‌شود، شخص خدمات گیرنده ملزم به پرداخت وجه معین یا بهای مشخصی خواهد بود. بنابراین، قرارداد آرایش عروس رایگان نیست و باید برای آن، بها یا عوضی را پرداخت کنید.

در محتوای متن قرارداد عروس در آرایشگاه به چه مواردی اشاره کنیم؟

متن قرارداد عروس با آرایشگاه باید با جزئیات دقیقی نوشته شود. بدون شک، قراردادی که در اختیار دارید، سند و مدرکی معتبر و قانونی است که باید بتواند در روز اختلاف از حقوق شما دفاع کند. بنابراین، هرچقدر که مطالب دقیق‌تر و توضیحات بیشتری درباره شروط و تعهدات طرفین در متن قرارداد آرایش عروس بیان شود، هر دو طرف با آسودگی خاطر بیشتری با یکدیگر توافق می‌کنند.

مهمترین مطالبی که باید در فرم قرارداد عروس نوشته شوند، عبارتند از؛ معرفی طرفین قرارداد ، معرفی آرایشگر یا میکاپ آرتیست، شرح موضوع قرارداد و شرح کاملی از تمام خدماتی که ارائه خواهد شد، تاریخ و ساعت دقیق حضور در آرایشگاه، تاریخ روز عروسی و تمام شروط و تعهداتی که به موجب این قرارداد میان طرفین معین می‌شود. توضیح مفصل درباره تمام این موارد، می‌تواند به صورت دقیق روابط میان سالن زیبایی و مشتری او را مشخص کند. علاوه براین، برای اشخاص حاضر در این قرارداد امکان پذیر خواهد بود که در زمان بروز اختلاف یا مشکل، با مطالعه مجدد محتوای قرارداد و شروطی که تعیین کرده‌اند، حقوق خود را مطالبه کنند.

معرفی اشخاص حاضر در قرارداد آرایش عروس

محتوای متن قرارداد عروس در آرایشگاه با معرفی اشخاص حاضر در قرارداد آغاز می‌شود. به این صورت که در ابتدا مشتری یا متقاضی دریافت خدمات آرایش عروس و سالن زیبایی به دقت معرفی خواهند شد. معرفی این اشخاص باید به گونه‌ای باشد که هویت هر کدام از طرفین به صراحت مشخص شود. به همین دلیل برای معرفی آن‌ها، از مشخصات و اطلاعات مندرج در کارت شناسایی، اطلاعات ثبتی سالن زیبایی و همچنین نام و آدرس سالن استفاده می‌کنند. علاوه بر مشتری و سالن زیبایی، لازم است که اطلاعات و مشخصات آرایشگری که مسئولیت انجام موضوع این قرارداد را به عهده گرفته است نیز در متن قرارداد عروس با آرایشگاه نوشته شود.

با وجود اینکه نمونه قرارداد عروس ارایشگاه ، میان مشتری و سالن زیبایی امضا می‌شود و آرایشگری که موضوع قرارداد را انجام می‌دهد در واقع پرسنل سالن زیبایی محسوب خواهد شد اما لازم است که حتما در متن قرارداد، معرفی شود. زیرا برای مشتریان بسیار مهم است که کدام آرایشگر، آرایش آن‌ها را انجام می‌دهد و حتی ممکن است که به دلیل حضور یک آرایشگر خاص، با آن سالن زیبایی قرارداد امضا کرده باشند. به همین دلیل نوشتن اطلاعات آرایشگر در قرارداد آرایش عروس نیز بسیار دارای اهمیت است. به این ترتیب، آرایشگری که در متن قرارداد معرفی می‌شود، ملزم خواهد بود که در روزی که معین شده است، انجام موضوع این قرارداد را به عهده بگیرد.

موضوع قرارداد آرایش عروس

اینطور به نظر می‌رسد که موضوع قرارداد آرایشگاه با عروس ، اجرای فرآیند آرایش کردن و آماده سازی عروس برای حضور او در مراسم عروسی است اما امروزه، با توجه به این موضوع که خدماتی که تحت عنوان پکیج آرایش عروس، به متقاضی این خدمات ارائه می‌شوند، تنوع زیادی دارند و قیمت هر پکیج با توجه به خدمات آرایشگاه، متغیر و متفاوت است، این مساله اهمیت پیدا می‌کند که حتما درباره تمام خدماتی که آرایشگر باید به عروس ارائه دهد، به صورت مکتوب و کاملا شفاف در متن نمونه فرم قرارداد ارایش عروس ، توضیح دهید و از آن‌ لیست خدمات نام ببرید. نوشتن این توضیحات در متن قرارداد به شما کمک می‌کند که چک لیستی از خدماتی که ارائه خواهید داد یا خدماتی که قرار است دریافت کنید، در اختیار داشته باشید.

با در اختیار داشتن این چک لیست، می‌توانید از حقوق خود در خصوص این قرارداد دفاع کنید و از این مساله آگاه باشید که می‌توانید چه توقعاتی از طرف دیگر قراردادتان داشته باشید.

مبلغ حق الزحمه در قرارداد آرایش عروس

بدون شک برای دریافت خدمات آرایش عروس از سالن‌های زیبایی، نیاز به پرداخت حق الزحمه است. مشتری و سالن زیبایی پیش از امضای قرارداد درباره مبلغی که به عنوان حق الزحمه برای نمونه قرارداد عروس با سالن زیبایی در نظر گرفته می‌شود، با یکدیگر توافق می‌کنند و مبلغ نهایی را در متن قرارداد می‌نویسند.

طرفین نمونه قرارداد سالن زیبایی با عروس می‌توانند با توافق یکدیگر علاوه بر مبلغ قرارداد، درباره شیوه پرداخت آن نیز شرایطی را تعیین کنند. به طور معمول آنطور که در عرف رایج است، نیمی از مبلغ کل باید در زمان امضای قرارداد و به عنوان پیش پرداخت، به حساب سالن زیبایی واریز شود. نیم دیگر مبلغ نیز روز قبل از مراسم عروسی پرداخت خواهد شد.

موارد و کیفیت خدمات قرارداد آرایش عروس

سالن‌های زیبایی به صورت پیشفرض، برند مشخصی را برای مواد و لوازم آرایشی عروس در نظر می‌گیرند اما اگر مشتری علاقه‌مند باشد که از مواد و برند لوازم آرایشی دیگری استفاده کند، لازم است که در متن نمونه قرارداد سالن زیبایی با عروس به این مساله اشاره شود. شما می‌توانید شروط خود را در خصوص میزان کیفیت، نوع و نام وسایل و مواد مورد نظرتان در متن قرارداد بنویسید. به این ترتیب، سالن زیبایی متعهد خواهد بود که مطابق با شروطی که در نظر گرفته شده است، به شما خدمات ارائه دهد.

پیشنهاد ما

تنظیم قرارداد و آگاهی از محتوای قراردادی که امضا می‌کنید، می‌تواند مهمترین تضمین برای روابط کاری شما باشد. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم که برای انجام این توافق، حتما از خدمات تنظیم قرارداد و مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات