معامله نان به صورت عمده در قرارداد فروش نان یا قرارداد خرید نان

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/03/29
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش نان

نان یکی از قدیمی‌ترین غذاهایی است که انسان‌ها آن را تهیه کرده‌اند. تاریخچه پخت نان از گندم و دیگر غلات به اواخر عصر حجر برمی‌گردد. نان از زمان‌های گذشته تا کنون به عنوان یکی از اصلی‌ترین غذاهای انسان محسوب می‌شود. شیوه پخت نان در نقاط مختلف دنیا فرق می‌کند. در ایران در کنار نان‌های سنتی مانند نان لواش، سنگک، بربری و تفتان، نان‌های فانتزی که طرز پخت آن‌ها از خارج وارد شده است نیز مورد تولید و عرضه قرار می‌گیرد. تولید نان در ایران از تنوع زیادی برخوردار است. سرانه تولید و مصرف نان در ایران رقم بالایی دارد. علاوه بر خانوارها، بسیاری از رستوران‎ها و فست‌فودها نیز از نان‌های فانتزی و سنتی استفاده می‌کنند. نمونه قرارداد فروش نان به منظور خرید عمده نان‌های سنتی و فانتزی تنظیم می‌شود. این قرارداد میان تولید کنندگان و فروشندگان و خریداران نان امضا خواهد شد.

امروزه علاوه بر نانوایی‌ها، کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی نان نیز به وجود آمده است. کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید نان نیز انواع نان‌های فانتزی و سنتی را تولید و به صورت عمده به فروشگاه‌های مواد غذایی، رستوران‌ها و فست فود‌ها عرضه می‌کنند. ما نیز در این نوشتار نکات قانونی مربوط به خرید و فروش عمده نان را بررسی می‌کنیم. این قرارداد در واقع یک نوع از قرارداد فروش کالای تولیدی است.

برای معامله نان با قرارداد فروش نان ، باید از چه قانونی تبعیت کنیم؟

در اصطلاح قانونی به قراردادهایی که برای خرید و فروش و انتقال مالکیت اموال مختلف تنظیم می‌شود، قرارداد بیع کالا می‌گویند. نمونه قرارداد فروش نان نیز عقد بیع محسوب می‌شود. شرایط قانونی مربوط به قرارداد خرید و فروش نان در مواد 338 الی 463 قانون مدنی مشخص شده است.

مطابق با تعریف ماده 338 قانون مدنی، قرارداد خرید و فروش نان به وسیله توافق میان خریدار و فروشنده تحقق پیدا می‌کند. بعد از تنظیم و امضای قرارداد خرید نان ، مالکیت نان‌ها در ازای پرداخت بهای آن‌ها به خریدار منتقل می‌شود. برخی از شرایط قانونی نمونه قرارداد فروش نان ، آمره هستند. به این معنی که امکان توافق مغایر با این شرایط وجود ندارد و حتما باید رعایت شوند. قراردادی که برخلاف قوانین آمره عقد بیع تنظیم شده باشد از نظر قانونی باطل است و هیچ اعتباری ندارد.

برخی دیگر از شرایط قانونی قرارداد خرید و فروش نان، تکمیلی هستند. در خصوص قواعد تکمیلی این امکان وجود دارد که طرفین بتوانند مغایر با آن قواعد با یکدیگر توافق کنند. رعایت شرایط تکمیلی عقد بیع تنها در موردی الزامی است که خریدار و فروشنده نان، برخلاف آن‌ها (قوانین تکمیلی) با یکدیگر توافق نکرده باشند.

تنظیم نمونه قرارداد فروش نان پیش از تولید نان چه حکمی دارد؟

مطابق با مقررات فصل بیع قانون مدنی، نان می‌تواند به صورت کلی یا به صورت عین معین مورد خرید و فروش قرار بگیرد:

منظور از عین معین بودن نان این است که نان در زمان تنظیم و امضای نمونه قرارداد فروش نان ، تولید شده باشد. نوع، وصف و مقدار نانی که به صورت عین معین مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد باید در زمان تنظیم و امضای قرارداد مشخص شود. برای مثال، 1000 عدد نان لواشی که تولید شده و در نانوایی است مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد.

منظور از کلی بودن نان نیز این است که نان در زمان تنظیم و امضای قرارداد خرید و فروش تولید نشده باشد و بر این مبنا که در آینده تولید خواهد شد و به خریدار تحویل داده می‌شود، مورد معامله قرار می‌گیرد. مقدار، جنس و وصف نانی که به صورت کلی مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد باید در زمان تنظیم و امضای قرارداد مشخص شود. برای مثال، خریدار و فروشنده، 1000 عدد نان بربری کنجد دار که قرار است نانوایی در روز آینده تولید کند را به صورت کلی مورد معامله قرار می‌دهند.

بنابراین، نتیجه می‌گیریم که از نظر قانونی، خرید و فروش نانی که هنوز تولید نشده نیز امکان پذیر است.

آیا بین مبایعه نامه و نمونه قرارداد فروش نان تفاوتی وجود دارد؟

همانطور که در مطالب بالا نیز توضیح دادیم، نمونه قرارداد فروش نان به وسیله توافق میان خریدار و فروشنده تحقق پیدا می‌کند. توافق میان خریدار و فروشنده نان نیز به وسیله اعلام اراده و رضایت آن‌ها انجام می‌شود. اعلام اراده و رضایت خریدار و فروشنده نان ممکن است که به صورت کتبی یا شفاهی انجام شود. قانونگذار، خرید و فروش نان به وسیله داد و ستد را نیز جایز دانسته است. داد و ستد نان به وسیله مبادله نان و بهای آن انجام می‌شود. خرید و فروش خرده و جزئی نان به وسیله داد و ستد و قرارداد شفاهی انجام می‌شود اما برای خرید و فروش نان در سطح عمده و کلان بهتر است که قرارداد کتبی تنظیم و امضا کنید.

در اصطلاح به قرارداد مکتوب فروش نان، قرارداد بیع نامه گفته می‌شود. بسیاری از شما ممکن است با شنیدن این جمله متعجب شوید اما باید بدانید که مبایعه‌نامه صرفاً برای خرید و فروش املاک تنظیم نمی‌شود بلکه برای خرید و فروش تمام اموال می‌توانید مبایعه نامه و قرارداد کتبی تنظیم کنید.

معمولاً، مبایعه نامه خرید و فروش نان به صورت عادی تنظیم می‌شود. مبایعه نامه عادی نان نیز توسط خریدار و فروشنده امضا خواهد شد. از طرف دیگر، مبایعه نامه رسمی نان نیز در دفترخانه‌های اسناد رسمی تنظیم و امضا می‌شود.

شرایط قانونی انحلال نمونه قرارداد فروش نان چگونه است؟

نمونه قرارداد فروش نان به صورت قطعی و غیر قابل انحلال تنظیم می‌شود. بعد از تنظیم و امضای قرارداد خرید نان هیچ یک از خریدار و فروشنده حق بر هم زدن و انحلال قرارداد را ندارند. تنها راه‌حل‌ قانونی برای انحلال یک طرفه قرارداد، فسخ آن است. در اصطلاح به موارد قانونی فسخ قرارداد، «خیار» گفته می‌شود. در قانون مدنی 10 نوع خیار برای فسخ قرارداد خرید و فروش نان پیش بینی شده است.

یک نکته مهم که درباره این قرارداد باید به خاطر داشته باشید، این است که اگر شما به عنوان فروشنده با اشخاص دیگری به تولید نان مشغول هستید و پیش‌تر قرارداد مشارکت در نانوایی تنظیم کرده‌اید، لازم است که شریک شما نیز در جریان انجام معامله، انحلال یا فسخ آن قرار بگیرد.

شرایط قانونی باطل شدن قرارداد چیست؟

قانونگذار در ماده 223 قانون مدنی، اصل را بر صحت و قانونی بودن تمام قراردادها گذاشته است. مطابق با اصل لازم بودن قراردادها، تنها قراردادهایی باطل محسوب می‌شوند که حکم باطل بودن آن‌ها از سوی مقام قضایی صادر شده است. مراجع قضایی حکم باطل بودن قراردادها را با توجه به قواعد و شرایط قانونی صادر می‌کنند.

قراردادهایی که حکم باطل بودن آن‌ها از سوی مقام قضایی صادر شده است، از هیچ گونه اعتبار و آثار قانونی برخوردار نمی‌شوند. بنابراین تا زمانی که حکم باطل بودن نمونه قرارداد فروش نان از سوی مراجع قضایی صادر نشده است آن را صحیح و دارای آثار قانونی در نظر می‌گیریم. در ادامه مهم‌ترین شرایط قانوین باطل شدن نمونه قرارداد فروش نان را بررسی می‌کنیم:

  1. اگر نان به صورت عین معین مورد معامله قرار بگیرد و مشخص شود که نان‌های مورد معامله در زمان امضای قرارداد تولید نشده یا از بین رفته است.
  2. چنانچه نان‌ها به صورت کلی مورد معامله قرار بگیرند و جنس، وصف و مقدار آن‌ها در قرارداد خرید و فروش مشخص نشود.
  3. زمانی که خریدار و فروشنده، قصد انجام معامله را نداشته و قرارداد را به صورت صوری امضا کرده باشند. برای مثال، نانوایی برای اینکه ثابت کند با آردهایی که دولت در اختیار او گذاشته، نان تولید کرده است به صورت صوری با خریدار قرارداد تنظیم می‌کند.

راهکارهای حل اختلاف در نمونه قرارداد فروش نان چگونه است؟

راهکارهای قانونی رسیدگی به اختلافات حقوقی میان خریدار و فروشنده نان و حل و فصل آن‌ها عبارتند از:

  1. شورای حل اختلاف: شورای حل اختلاف به دعاوی و اختلافات مالی خریدار و فروشنده نان رسیدگی می‌کند. شورای حل اختلاف، تنها به آن دسته از اختلافات مالی میان خریدار و فروشنده نان رسیدگی می‌کند که حداکثر مبلغ آن‌ها بیست میلیون تومان باشد.
  2. دادگاه عمومی حقوقی: دادگاه عمومی حقوقی به اختلافات مالی بیشتر از 20 میلیون تومان و اختلافات غیر مالی خریدار و فروشنده نان رسیدگی می‌کند.

داوری: داوری نیز از دیگر مراجع قانونی است که به اختلافات حقوقی میان خریدار و فروشنده نان رسیدگی می‌کند. خریدار و فروشنده نان در صورتی می‌توانند به داور مراجعه کنند که شرط داوری را در قرارداد خرید نان قید کرده باشند. داور به وسیله توافق میان خریدار و فروشنده نان تعیین می‌شود و مرجع حل اختلافات حقوقی میان آن‌ها به شمار می‌آید.

مطابق با قانون آیین دادرسی کیفری، دادگاه کیفری 2 و دادسرای مرتبط با آن نیز مراجع قضایی رسیدگی به شکایت‌هایی هستند که هر یک از خریدار و فروشنده قص دارند بر علیه یکدیگر مطرح کنند.

چیزی که باید برای انجام یک معامله بی نقص به خاطر داشته باشید:

چیزی که به شما کمک می‌کند بتوانید معامله‌ای بدون مشکل انجام دهید، یک سند معتبر و قانونی است که مطابق با قوانین ناظر تهیه و امضا شده باشد. بدون شک، برای تهیه و تنظیم یک سند قانونی، به دانش و تخصص حقوقی نیاز است. برای این منظور به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما در خصوص قرارداد مورد نظرتان با مشاوران حقوقی گفتگو کنید یا اینکه تنظیم قرارداد خود را به آن‌ها بسپارید. تیم حقوقی رکلا برای رسیدگی به این موارد، امکان ثبت درخواست تنظیم قرارداد و همچنین امکان ثبت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی را ایجاد کرده است.

قرارداد فروش اقساطی کالا

با استفاده از این نمونه قرارداد، می‌توانید برای معامله اقساطی یک کالا توافق کنید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا

قرارداد فروش کالا (نقدی)

این نمونه قرارداد برای اشخاصی مناسب است که به دنبال یک فرم خام و عمومی از قرارداد فروش کالا باشند.

نمونه قرارداد فروش کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش کالا
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات