قرارداد انتقال برند چیست و شرایط نمونه قرارداد خرید و فروش برند چگونه است؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/10/03
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد انتقال برند

مساله نقل و انتقال و خرید و فروش برند و علائم تجاری، از جمله مسائلی هستند که مورد توجه بسیاری از صاحبان کالا و خدمات قرار گرفته‌اند. اشخاصی که کسب و کار مشخصی دارند و برند و علائم تجاری خود را در اختیار دارند، در این خصوص سوال می‌کنند که آیا انتقال یا واگذاری برند امکان پذیر است یا خیر؟! در پاسخ باید بگوییم که هرچند انجام این اقدام نیازمند تمهیدات خاصی است اما به طور کلی، شما به عنوان مالک برند، می‌توانید حق مالکیت خود را به شخص دیگری واگذار کنید. نمونه قرارداد انتقال برند قراردادی است که در این زمینه به کار برده می‌شود و اشخاص می‌توانند برای معاملات خود، این قرارداد را تنظیم کنند.

نمونه قرارداد واگذاری برند تجاری قراردادی است که به واسطه آن، می‌توانید حق مالکیت برند خود را منتقل کنید و از طرف دیگر، شخصی که تمایل دارد برند شما را در اختیار داشته باشد نیز، می‌تواند با به کار بردن نمونه قرارداد خرید برند تجاری ، برند شما را خریداری کند. با این تفاسیر، اشخاص مختلف می‌توانند با بهره بردن از قراردادهای مرتبط به منظور خرید و فروش و انتقال برند، برای انجام این معامله اقدام کنند. در ادامه این مقاله به صورت مفصل درباره نمونه قرارداد خرید و فروش برند توضیحات بیشتری را ارائه خواهیم داد.

آیا تنظیم نمونه قرارداد فروش برند امکان پذیر است؟

زمانی که شما تولید یا ساخت یک کالا یا محصول را آغاز می‌کنید یا زمانی که اعلام می‌کنید که خدمات خاصی را ارائه خواهید داد، در واقع کسب و کار مشخص خود را آغاز کرده‌اید. ممکن است فعالیت شما محدود و مرتبط به منطقه خاصی باشد یا اینکه ممکن است کالا یا خدمات خود را به صورت گسترده ارائه دهید. در هر صورت، شما می‌توانید برای کسب و کارتان، برند یا علائم تجاری معینی داشته باشید که هویت کاری و تجاری شما را مشخص کند. با انجام این کار و با دریافت یک برند و علائم تجاری مخصوص به کسب و کارتان، شما مالکیت این برند را در اختیار می‌گیرید.

در اختیار داشتن مالکیت برند، مانند مالکیت سایر اموال و دارایی‌های شما محسوب می‌شود. بنابراین، انتقال و واگذاری برند به صورت قانونی امکان پذیر خواهد بود. شما می‌توانید برند خود را به صورت رایگان به فرزندان و ورثه خود منتقل کنید یا اینکه می‌توانید در ازای دریافت مبلغ مشخصی، برند خود را به متقاضی خرید برند، بفروشید. بنابراین، برای انتقال و خرید و فروش برند، می‌توانید از عقودی که برای این منظور به کار می‌روند، بهره ببرید. برای مثال، شما می‎‌توانید نمونه قرارداد انتقال برند خود را به صورت یک صلح نامه تهیه و تنظیم کنید.

انواع انتقال در نمونه قرارداد واگذاری برند تجاری

ممکن است که نمونه قرارداد انتقال برند به شیوه‌های مختلفی تنظیم شود و انتقال برند با به کار بردن انواع مختلفی از این نمونه قرارداد انجام شود. برای مثال ممکن است که انتقال برند به صورت انتقال جزئی علامت باشد یا اینکه نمونه قرارداد خرید برند تجاری برای انتقال سهمی مشاع از علامت تجاری انجام شود. به این صورت که با بهره مندی از آن، بخشی از کالاها یا محصولات مرتبط با یک برند را به شخص دیگری اختصاص می‌دهید.

ممکن است نمونه قرارداد فروش برند به منظور ادغام دو یا چند شرکت باشد و در این میان، خرید و فروشی نیز ایجاد شود یا امکان دارد که شما تمایل داشته باشید که با تنظیم یک نوع از نمونه قرارداد فروش علامت تجاری ، برند خود را به وراث خود منتقل کنید یا اینکه در شرایطی برند به ورثه شما منتقل شود. حتی ممکن است که انتقال برند از طریق حکم دادگاه باشد.

چند نکته مهم درباره نمونه قرارداد انتقال برند

  1. انتقال مالکیت برند، ممکن است جزئی یا کلی انجام شده باشد.
  2. هر گونه نمونه قرارداد خرید و فروش برند باید در اداره شرکت‌ها و علائم تجاری درج شود.
  3. برای انجام نمونه قرارداد خرید و فروش برند ، باید مشخص شود که آیا تاریخ برند مورد نظر معتبر است؟ یادمان باشد که مهمترین نکته پیش از تنظیم قرارداد انتقال برند ، استعلام از اداره شرکت‌ها و علائم تجاری است.
  4. برای انجام این قرارداد، لازم است که مراحل قانونی مورد نظر پیگیری شوند و رضایت و تایید مراجع رسمی را کسب کنید.
  5. یک نکته مهم دیگر این است که باید مطمئن شویم، شخصی که مدعی مالکیت برند است، حتما برند را به صورت رسمی در اختیار داشته باشد و اگر اشخاص حاضر در قرارداد، یک شخص حقوقی محسوب می‌شوند، لازم است که وضعیت و هویت آن شخص حقوقی نیز استعلام شود.
  6. اگر برند مورد نظر در خصوص طبقه و نوع کالای خاصی است، نباید بعد از انتقال و واگذاری برند، تغییری در آن ایجاد شود.
  7. تمام مراحل انجام نمونه قرارداد فروش علامت تجاری باید مطابق با آیین نامه‌های مربوطه و با پیگیری قانونی مراحل اداری انجام شوند و مدارک و اسناد مرتبط را باید به سرعت به اداره و سازمان مربوطه ارائه داد.
  8. لازم است که بعد از تنظیم نمونه قرارداد انتقال برند ، انجام این انتقال را در روزنامه رسمی کشور اعلام کنند تا عموم مردم از آن مطلع شوند.

برای انجام این قرارداد چقدر زمان لازم است؟

براساس قانون، کارشناس مربوطه باید ظرف 60 روز تقاضای انتقال برند را تایید یا رد کند. بعد از تایید کارشناس و 30 روز بعد از درج آگهی انتقال در روزنامه رسمی، دریافت سند انتقال از اداره مربوطه امکان پذیر خواهد بود. در نهایت به طور کلی، انجام مراحل نمونه قرارداد انتقال برند ، 90 الی 100 روز زمان نیاز دارد. اگر تمایل دارید که این قرارداد را به کار ببرید، لازم است که به خاطر داشته باشید که باید چنین مراحلی را طی کنید و پیگیری‌های اداری لازم را نیز انجام دهید.

اهمیت ثبت رسمی نمونه قرارداد انتقال برند در دفاتر اسناد

یک نکته مهم برای اشخاصی که تمایل دارند از انواع نمونه قرارداد واگذاری برند تجاری بهره ببرند، این است که این قرارداد صرفا باید در دفتر اسناد رسمی به ثبت برسد و تنظیم دستی آن فاقد اعتبار قانونی است زیرا برای انجام انتقال و واگذاری برند، چه به صورت موقت و چه به صورت کلی و دائم، لازم است که استعلام‌هایی صورت بگیرد و سازمان و اداره‌های مربوطه در جریان باشند. بنابراین، اگر تمایل دارید از این قرارداد بهره ببرید، باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید. با توجه به این مساله، باید بگوییم که این قرارداد، یک نوع سند رسمی محسوب می‌شود.

اقدامات مهم و مراحل انجام نمونه قرارداد فروش برند

در این بخش درباره این مساله توضیح می‌دهیم که اگر بخواهید انتقال و واگذاری برند را پیگیری کنید، به ترتیب چه اقداماتی را باید انجام دهید.

  1. اولین اقدام برای انجام نمونه قرارداد فروش برند و قراردادهای مشابه دیگر، این است که متقاضی و مالک هر دو به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند.
  2. دفترخانه مورد نظر، درخواست و تقاضای شما به اداره شرکت‌ها و علائم تجاری می‌فرستد و به این طریق صحت مالکیت برند و اعتبار آن را استعلام می‌کند.
  3. بعد از تایید این درخواست و تقاضا، مالک و شخصی که قرار است برند به او منتقل شود، به صورت حضوری نتیجه استعلام را تحویل می‌گیرند و به دفترخانه مراجعه می‌کنند.
  4. در این زمان، دفتر اسناد رسمی با نتیجه استعلام، می‌تواند نمونه قرارداد انتقال برند را انجام دهد. در ادامه نیز، قرارداد و مدارک دیگر مجدد برای اداره مربوطه ارسال می‌شوند.

آیا این قرارداد لازم است؟

نمونه قرارداد انتقال برند ، یک قرارداد لازم است. یعنی اینکه بعد از امضای این قرارداد، هیچ کدام از طرفین قرارداد نمی‌توانند به صورت یک جانبه آن را فسخ کنند و از انجام تعهدات مربوط به قرارداد، سر باز بزنند و ملزم هستند که به تعهدات مندرج در قرارداد عمل کنند. البته این امکان نیز وجود دارد که طرفین بتوانند برای فسخ کردن این قرارداد، با توافق یکدیگر شروطی تعیین کنند یا اینکه به واسطه یک مساله قانونی، امکان فسخ قرارداد یا اقاله قرارداد برای آن‌ها فراهم شود. البته باید به طور کلی به این مساله توجه داشته باشیم که شرط بر لازم بودن این قرارداد است.

پیشنهاد ما

درباره قرارداد انتقال برند از مشاوران حقوقی اطلاعات بگیرید. شما می‌توانید برای تنظیم قرارداد و دریافت مشاوره حقوقی تلفنی ، در خصوص تمام قراردادهایی که به آن نیاز دارید، از مشاوران حقوقی تیم رکلا مشاوره دریافت کنید.

علاوه براین، تیم حقوقی رکلا یک نمونه قرارداد انتقال برند را طراحی و در بخش نمونه قرارداد سایت ارائه کرده است. برای دسترسی آسان‌تر به این نمونه قرارداد، روی تصویر زیر بزنید.

قرارداد انتقال برند

با استفاده از این نمونه قرارداد می‌توانید برای انتقال یک برند توافق کنید.

نمونه قرارداد انتقال برند
دریافت نمونه قرارداد انتقال برند
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
مسعودذوالفقاری
thumb_up_alt
برای انتقال مالکیت یه برند راهنمایی میخواستم.
12:53
23 مرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. لطفا درخواست مشاوره تلفنی خود را در وب سایت ثبت کنید تا همکارانم با شما تماس حاصل کنند.
16:44
24 مرداد 1401