قرارداد ثبت برند و نکات مهم این دسته از قراردادها

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/10/16
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد ثبت برند

قرارداد ثبت برند یک قرارداد بسیار مهم است که تاثیر زیادی در هویت یک کسب و کار دارد. در این مقاله درباره نمونه فرم قرارداد ثبت برند صحبت می‌کنیم. حافظه ما از کودکی تا به الان، با نشانه‌های تجاری بسیار زیادی مانوس شده است. این تاثیر به اندازه‌ای است که ممکن است به صورت ناخودآگاه، این علامت‌های تجاری، بخشی از خرید روزانه ما را به خود اختصاص دهند. احتمالا به خوبی به خاطر می‌آورید که بیسکوییت محبوب کودکیتان چه نامی داشت و بسته بندی آن چه شکلی بود.

شاید هنوز هم بیسکوییت محبوبتان باشد و ترجیح دهید که آن را خرید کنید. بدون شک علائمی مانند نام و علائم تجاری یک کالا، باعث می‌شوند که به راحتی آن را در قفسه‌های فروشگاه پیدا کنید و انتخاب شما باشد. حقیقت این ماجرا این است که، برند آن بیسکوییت در حافظه خودآگاه و ناخودآگاه شما ثبت شده است و شما را نه تنها از مشتریان، بلکه از طرفداران آن کالا کرده است.

تصویری که ما از خوراکی محبوبمان در ذهن داریم یا نامی که به عنوان یک کفش مناسب یا لباس با کیفیت در ذهن ما نقش بسته است، ناگریز همراه با یک نام مشخص تداعی می‌شود. آن نام، بدون شک یک برند است. درباره ماهیت برند، اینطور باید بگوییم که در واقع یک نوع از علائم تجاری است. این علامت توسط شما طراحی می‌شود و مفهوم و نمادی از کسب و کار شما خواهد بود. بنابراین، به راحتی می‌توانیم بیان کنیم که داشتن یک برند اختصاصی برای کسب و کار شما بسیار ضروری و واجب است. شما نیاز دارید که حضور تجاری خود در بازار را با یک علامت خاص، مشخص کنید.

نمونه قرارداد ثبت برند چگونه قراردادی است؟

توضیح دادیم که برند، در واقع یک نام و علامت تجاری است که کسب و کار شما را مستقل از سایر کسب و کارهای مشابه معرفی می‌کند. در ابتدای کار، شما و فعالیتی که دارید، معرف برندتان هستید اما نفوذ پذیری و تاثیر برند، به اندازه ‌است که به مرور زمان، برند شما، معرف شما خواهد بود و مسیر تازه‌ای برای تبلیغات و جذب مخاطب شما خواهد شد. احتمالا برند‌های بزرگی را می‌شناسید که به واسطه نام تجاری خود، مشتریان زیادی دارند و به همین ترتیب، سرمایه گذارانی را به سمت خود جذب می‌کنند.

حال که درباره اهمیت ثبت برند توضیح دادیم، به این مساله می‌پردازیم که چطور می‌توانیم با سریع‌ترین زمان و بدون درگیری‌ها و پیگیری‌های اداری زمانبر، یک برند را ثبت کنیم.

ساده‌ترین راه برای ثبت برند، استفاده از نمونه قرارداد ثبت برند است. این نمونه قرارداد در واقع نمونه‌ای از توافق دو جانبه است که به واسطه آن، شخصی تمایل دارد که کار مشخصی (ثبت برند) برای او انجام شود و می‌پذیرد که در ازای آن، مبلغی را به شخصی که کار را انجام می‎‌دهد، بپردازد.

موسساتی وجود دارند که به صورت اختصاصی در زمینه ثبت برند فعالیت می‌کنند. این موسسات، به تمام امور حقوقی و قوانین ثبت برند آگاهی دارند و در زمینه ثبت برند، خدمات ارائه می‌دهند. شما می‌توانید با تنظیم نمونه فرم قرارداد ثبت برند ، با این موسسات همکاری کنید و وظیفه رسیدگی به مراحل انجام ثبت برند خود را به آن‌ها بسپارید.

طرفین قرارداد ثبت برند

نمونه قرارداد ثبت برند ، در واقع قراردادی است که به واسطه آن، میان صاحبان کسب و کار و موسسات ثبت برند، توافقی انجام می‌شود. براساس این توافق، تمام مسئولیت‌های ثبت برند، به موسسه سپرده خواهد شد. هر موسسه با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهد، می‌تواند با شرایط خاصی برند شما را ثبت کند. برای مثال ممکن است از صفر تا صد انجام این کار را به عهده بگیرد یا اینکه به شما خدمات مشاوره تلفنی رایگان ارائه دهد. به هر حال، هر کدام از این موسسات با توجه به سیاست‌های کاری خود، به شیوه‌ای متفاوت خدمات ارائه می‌دهند.

علاوه براین، شما می‌توانید این قرارداد را با هر شخص حقیقی نیز تنظیم کنید. یعنی ممکن است که با موسسه خاصی در ارتباط نباشید ولی شخصی به شما پیشنهاد دهد که با شرایط خاصی، امور مربوط به ثبت برند شما را به عهده می‌گیرد. بنابراین، در نمونه قرارداد ثبت برند ، طرفین قرارداد از یک طرف مالک کسب و کار هستند یا اینکه ممکن است شخصی باشند که تمایل دارد برای کسب و کار او یک برند تجاری ثبت شود و طرف دیگر این قرارداد نیز، اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند که متعهد می‌شوند در شرایط خاصی، مراحل اداری ثبت برند شما را پیگیری کند.

طرفین این توافق، می‌توانند با تنظیم قراردادهای مختلف این رابطه همکاری را ثبت کنند. اما به طور معمول به شما پیشنهاد می‌کنیم که از قرارداد جعاله یا قرارداد کارگزاری استفاده کنید. این دو نوع قرارداد، مناسب‌ترین قراردادهایی هستند که برای انجام این امور می‌توانیم به شما پیشنهاد کنیم. در ادامه این مطلب به ابعاد مختلف قرارداد جعاله ثبت برند اشاره می‌کنیم و درباره آن توضیح خواهیم داد.

اهلیت طرفین قرارداد در قرارداد ثبت برند

یکی از اصولی که به منظور صحت قرارداد ثبت برند به آن اشاره می‌شود، اهلیت طرفین قرارداد است. قانون، اهلیت را به صورت مجموعه‌ای از شرایط تعبیر می‌کند که این شرایط، نشان می‌دهند هر کدام از اشخاص حاضر در قرارداد، صلاحیت امضای قرارداد را دارند یا خیر! اهلیت به طور کلی به این معنی است که شخص عاقل، بالغ و رشید باشد. یعنی اینکه به سن قانونی رسیده باشد یا اینکه دچار دیوانگی نباشد. همچنین باید توانایی تصرف و دسترسی به اموال خود را داشته باشد.

برای مثال اگر یک کودک از والدین خود کسب و کاری را به ارث برده است، به تنهایی نمی‌تواند با یک موسسه برای ثبت برند آن کسب و کار، نمونه فرم قرارداد ثبت برند را امضا کند. زیرا که هنوز به سن قانونی نرسیده است و نمی‌تواند تصرف اموالش را در اختیار بگیرد. از طرف دیگر هم، به طور حتم شخصی که اهلیت نداشته باشد، توانایی پیگیری امور ثبت برند را نیز ندارد.

قرارداد جعاله برای قرارداد ثبت برند

شما می‌توانید برای سپردن مسئولیت مراحل پیگیری ثبت برند تجاری کسب و کارتان به شخص دیگر، از قرارداد جعاله ثبت برند استفاده کنید. این نوع قرارداد، یک عقد معتبر در قانون مدنی است که به دفعات و در خصوص موضوعات مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ابتدا لازم است توضیحی مختصر درباره این قرارداد ارائه دهیم. جعاله در حقیقت، نوعی از توافق است که میان دو شخص یا اشخاص متعدد تنظیم و اجرا می‌شود. براساس این قرارداد، یک طرف، مسئولیت انجام کاری را به شخص دیگری می‌سپارد. آن شخص نیز می‌پذیرد و متعهد می‌شود که آن کار را انجام دهد. در این رابطه همکاری، شخصی که مسئولیت انجام کار را به عهده می‌گیرد، اگر آن کار را با موفقیت به سرانجام برساند، مستحق دریافت حق الزحمه می‌شود.

پیشنهاد ما

قرارداد ثبت برند یک قرارداد کاربردی و مهم برای صاحبان کسب و کار است. اگر تمایل دارید که پیگیری ثبت برند خود را به یک شخص دیگر بسپارید، لازم خواهد بود که درباره نوع قرارداد و ماهیت قراردادی که باید با این شخص امضا کنید، آگاه باشید. در این زمینه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی می‌تواند برای شما کمک کننده باشد. علاوه براین، شما می‌توانید تنظیم قرارداد را نیز به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات