قرارداد فروش دوچرخه و انواع این قرارداد به همراه نکات مهم آن!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/12/28
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش دوچرخه

قرارداد فروش دوچرخه یکی از انواع قرارداد خرید کالا است که در واقع یک عقد بیع محسوب می‌شود. این قرارداد برای انجام معامله خرید و فروش میان مالک دوچرخه و شخصی که تمایل دارد آن را خریداری کند، استفاده خواهد شد. همانطور که توضیح دادیم، یک طرف این قرارداد شخصی است که مالکیت دوچرخه را در اختیار دارد. این شخص تمایل خواهد داشت که در ازای دریافت بها یا ارزش دوچرخه، مالکیت آن را به متقاضی خرید دوچرخه منتقل کند. طرف دیگر قرارداد نیز شخصی است که به دوچرخه نیاز دارد و می‌خواهد که با پرداخت مبلغ مشخصی، دوچرخه را دراختیار بگیرد.

معامله ساده‌ای که توضیح داده شد، در واقع مفهوم اصلی عقد بیع یا قرارداد فروش کالا است. از آنجایی که امروزه دوچرخه نیز در گروه اقلام ارزشمند قرار می‌گیرد و مبلغ زیادی برای خرید آن هزینه می‌شود، لازم است که برای خرید و فروش دوچرخه، از قرارداد استفاده کنید. بدون شک هزینه‌ای که برای خرید دوچرخه پرداخت می‌شود، هزینه قابل توجهی خواهد بود. به همین دلیل است که طرفین این قرارداد تمایل دارند سند و مدرک معتبری از انجام این معامله در اختیار باشد تا آن سند از حقوق آن‌ها محافظت کند و جزئیات این معامله را نیز در بر بگیرد. بدون شک، قرارداد یک سند حقوقی و قانونی است که در چنین شرایطی برای طرفین معامله کاربرد زیادی خواهد داشت. به همین دلیل است که خریدار و فروشنده دوچرخه تمایل دارند که معامله خود را مطابق با قواعد نمونه قرارداد خرید دوچرخه ثبت کنند.

انواع نمونه قرارداد فروش دوچرخه

شما می‌توانید برای حالت‌های مختلف معامله دوچرخه، قرارداد امضا کنید. ابتدا لازم است که شرایط مورد نظر خودتان را انتخاب کنید و در ادامه، با توجه به آن شرایط، نمونه مبایعه نامه دوچرخه را بنویسید. زمانی که از انواع این قرارداد صحبت می‌کنیم، منظور ما بیشتر به شیوه‌های مختلف معامله دوچرخه و حتی شرایط و ویژگی‌های دوچرخه متمرکز است که می‌تواند موجب تغییر موضوع یک قرارداد به نسبت قراردادهای دیگر باشد. در ادامه به چند حالت از نمونه قرارداد فروش دوچرخه اشاره می‌کنیم:

دوچرخه نو یا دست دوم

یکی از مهمترین معیارها برای دسته بندی انواع نمونه قرارداد فروش دوچرخه ، دسته بندی براساس نو یا دسته دوم بودن دوچرخه است. این مساله بسیار مهم خواهد بود که در معامله خرید و فروش، کالای شما نو باشد یا اینکه تمایل داشته باشید که کالای دست دوم خود را به فروش برسانید. در هر کدام از این موقعیت‌ها، معامله دارای ویژگی‌هایی است که باید در محتوای متن قرارداد آن، ذکر شود. این نکته بسیار مهم است که قرارداد شما باید بدون ابهام باشد و لازم است که حتما مشخصات دقیق دوچرخه‌ای که به فروش می‌رسد، به طور دقیق به اطلاع خریدار برسد.

برای مثال اگر دوچرخه دست دو می‌فروشید، لازم است که حتما به صورت دقیق بیان کنید که دوچرخه دارای چه شرایطی است و اگر ایراد یا نقصی نیز در آن مشاهده می‌شود، باید به صورت کامل در متن قرارداد توضیح داده شود. به این ترتیب، می‌توانید به عنوان فروشنده ادعا کنید که پیش از انجام معامله، اطلاعات کاملی از تمام شرایط دوچرخه به اطلاع خریدار رسیده است و ابهامی در خصوص موضوع این قرارداد وجود ندارد و قصد فریب یا نیرنگی در میان نیست. علاوه براین، خریدار دیگر نمی‌تواند ادعا کند که دوچرخه دست دوم علاوه بر مواردی که در قرارداد ذکر شده، ایراد دیگری نیز داشته است.

بنابراین، وارسی کامل دوچرخه یا هر کالای دیگری که خرید و فروش می‌شود، از مهمترین اقداماتی است که باید پیش از امضای قرارداد انجام شود.

دوچرخه به صورت اقساط یا نقد

نوع دیگری از نمونه قرارداد فروش دوچرخه ، مربوط به شرایط پرداخت مبلغ قرارداد است. یعنی شیوه پرداخت مبلغی که بابت ارزش دوچرخه در نظر گرفته می‌شود، می‌تواند محتوای متن نمونه قرارداد خرید دوچرخه شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد. به طور کلی دو شیوه برای پرداخت ارزش کالا مطرح می‌شود. یک حالت، زمانی است که خریدار، تمام مبلغی که برای خرید دوچرخه در نظر گرفته شده است را به صورت کامل به فروشنده پرداخت می‌کند. در این حالت، در متن قرارداد، مبلغ کامل دوچرخه نوشته می‌شود و توضیح داده خواهد شد که این مبلغ به صورت کامل به فروشنده پرداخت شده است. چنین شیوه‌ای را پرداخت به صورت نقدی یا شرایط خرید نقد دوچرخه می‌نامیم.

در حالت دیگر از شرایط پرداخت مبلغ نمونه مبایعه نامه دوچرخه ، موقعیتی است که مبلغ قرارداد به صورت اقساطی پرداخت شود. در چنین شرایطی، شما ابتدا مبلغ کامل را در متن قرارداد می‌نویسید و سپس تاریخ دقیق اقساط و مبلغی که برای هر قسط در نظر گرفته شده است را نیز بیان می‌کنید. به این صورت، به طور کامل مشخص خواهد شد که مبلغ قرارداد به چه صورتی به فروشنده پرداخت می‌شود. این شیوه از معامله را خرید اقساطی دوچرخه می‌نامند.

به طور معمول در نمونه قرارداد خرید دوچرخه به صورت اقساطی، شروطی را برای ضمانت پرداخت اقساط در نظر می‌گیرند. علاوه براین، اینطور متداول است که از شخص ثالث، چک، سفته یا موارد دیگر، به عنوان ضمانت استفاده می‌کنند. یعنی اینکه از خریدار می‌خواهند که خود را به واسطه یک شخص ثالث یا چک و سفته ضمانت کند.

قرارداد فروش دوچرخه از دیدگاه قانون

قرارداد فروش دوچرخه یک نمونه از عقد بیع (خرید و فروش) است. خوب است بدانید قرارداد بیع یکی از عقود معین در قانون مدنی محسوب می‌شود. به همین دلیل باید برای تنظیم متن این قرارداد، از قانون مدنی تبعیت کنیم. معین بودن این قرارداد به این دلیل است که قانون مدنی در ماده 338 به صورت اختصاصی عقد بیع را تعریف می‌کند. مطابق با این ماده، بیع، قراردادی است که به واسطه آن، یک نفر مال خود را در ازای دریافت بها یا عوض مشخصی به شخص دیگری تملیک می‌کند. یعنی اینکه مالکیت مال خود را به شخص دیگری واگذار ‌کند.

در نمونه مبایعه نامه دوچرخه نیز مالک دوچرخه متعهد می‌شود که در ازای دریافت مبلغ مشخصی، دوچرخه را به شخصی که خواهان خرید دوچرخه است، واگذار کند. در این قرارداد، مالک دوچرخه بایع و شخصی که تمایل دارد دوچرخه را خریداری کند، مشتری خواهد بود. این قرارداد نیز با ایجاب و قبول میان طرفین برقرار خواهد شد.

قرارداد حاضر یک قرارداد لازم و معوض است.

لازم بودن قرارداد فروش دوچرخه به این معنی است که طرفین بعد از انجام قرارداد، دیگر نمی‌توانند قرارداد را فسخ کنند و دیگر امکان برگشت از معامله بیع وجود ندارد. اگرچه قانون مدنی شرایطی را برای برگشت از این قرارداد یا فسخ آن بیان کرده است که تنها در صورت بروز آن شرایط، فسخ قرارداد امکان پذیر خواهد بود. از طرف دیگر معوض بودن قرارداد به این دلیل است که برای انجام این معامله، باید حتما عوض یا بهایی به مالک دوچرخه پرداخت شود و این قرارداد رایگان نیست.

ارکان اصلی نمونه قرارداد فروش دوچرخه

نمونه قرارداد فروش دوچرخه به طور کلی دارای 3 رکن اصلی است که بدون حضور این سه رکن، انجام معامله خرید و فروش دوچرخه ممکن نخواهد شد. اولین رکن از این قرارداد، متعاملین هستند. یعنی خریدار و فروشنده‌ای که تمایل دارند یک دوچرخه را معامله کنند. خریدار و فروشده باید با خواست و رضایت خود این قرارداد را امضا کنند. همچنین لازم است که متعاملین دارای اهلیت و صلاحیت قانونی باشند. این نکته هم بسیار مهم است که فروشنده حتما مالک دوچرخه باشد یا از جانب مالک، اجازه انتقال دوچرخه به شخص دیگر را داشته باشد.

بعد از حضور متعاملین، رکن بعدی حضور مبیع یا کالای مورد معامله است. مبیع در این قرارداد، دوچرخه خواهد بود. لازم است که مبیع به صورت کامل و بدون ابهام در متن قرارداد معرفی شود و درباره آن توضیح دهند. رکن سوم این قرارداد نیز، مبلغی است که با توافق طرفین برای خرید دوچرخه در نظر گرفته می‌شود و باید توسط خریدار به فروشنده پرداخت شود. برای انجام این قرارداد، لازم است که هر سه رکن قرارداد حضور داشته باشند تا قرارداد به دقت انجام شود.

سند دوچرخه را از کجا بگیریم؟

اگر در هنگام معامله دوچرخه، از شما سند آن را مطالبه کردند، چه باید کنید؟ آیا دوچرخه سند دارد؟

اگر برای فروش دوچرخه اقدام کنید، ممکن است خریدار از شما درخواست کند که سند دوچرخه را به او نشان دهید. نکته مهمی که باید در خصوص این موضوع بدانید این است که معمولا هیچ سند رسمی برای دوچرخه صادر نمی‌شود و منظور از سند دوچرخه، همان مبایعه نامه‌ای (فروش نامه‌) است که میان خریدار و فروشنده دوچرخه امضا خواهد شد. در واقع همان فاکتور خریدی که از فروشنده برای خرید دوچرخه دریافت می‌کنید که حاوی مشخصات دوچرخه، مدل و مبلغ آن است، مدرک معتبری از مالکیت شما نسبت به آن دوچرخه محسوب می‌شود.

پیشنهاد ما

اگر شخصی هستید که تمایل دارد دوچرخه خود را به فروش برساند یا اگر تمایل دارید که یک دوچرخه را خریداری کنید، برای شما مناسب است که حتما یک قرارداد مناسب داشته باشید. علاوه براین، بسیار مهم است که از محتوای قرارداد و قوانین مربوط به آن اطلاعات داشته باشید. به این منظور به شما پیشنهاد می‌کنم که پیش از انجام معامله، از خدمات تنظیم قرارداد و همچنین از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید.

قرارداد فروش دوچرخه (نو)

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد فروش دوچرخه
دانلود قرارداد

قرارداد فروش دوچرخه (دست دوم)

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد فروش دوچرخه دست دوم
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
فرشاد جوادی
thumb_up_alt
سلام وقت بخیر میخوام دوچرخه بخرم از یه نفر که سند دستش نیست بهم میگه خودمون یه قولنامه بنویسیم بعد من کپی شناسنامه و کارت ملی هم بهت میدم آیا میتونه به عنوان سند محسوب بشه؟
13:47
12 بهمن 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. اگر منظور شما این است که قرارداد شما جایگزین سندی باشد که بیان کردید، پاسخ منفی است. این قرارداد می‌تواند به عنوان دلیلی باشد که مالکیت آن دوچرخه به شما منتقل شده است. اما توجه داشته باشید که انتقال مالکیت دوچرخه، مشروط به آن است که فروشنده، واقعا مالک دوچرخه بوده باشد.
16:42
12 بهمن 1401