قرارداد شاگرد آرایشگاه شامل چه نکات قانونی است؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/09/19
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد شاگرد آرایشگاه

احتمالا بارها به سالن‌های زیبایی و آرایشگاه‌ها مراجعه کرده‌اید. این مراکز از جمله مراکزی هستند که به صورت مداوم مشتریان زیادی دارند و خدمات زیبایی و آرایشی را ارائه می‌دهند. آرایشگری یکی از شغل‌های محبوب میان جوانان است. علاقه و تمایل به آرایشگری، در میان دختران جوان، به میزان زیادی مشاهده می‌شود، به اندازه‌ای که آن‌ها تمایل دارند با گذراندن دوره‌های آموزشی، در این حیطه شغلی، مشغول به فعالیت شوند. به همین ترتیب، یکی از انواع قرارداد کاربردی برای سالن داران و آرایشگرانی که مشغول به فعالیت هستند، نمونه قرارداد شاگرد آرایشگاه است.

این قرارداد، یک فرصت شغلی برای جوانانی است که تمایل دارند در این حوزه وارد شوند و از طرف دیگر، یک قرارداد کاربردی برای صاحبان آرایشگاه نیز محسوب می‌شود. آرایشگرانی که یک مغازه برای ارائه خدمات آرایشی خود در نظر گرفته‌اند، می‌توانند با تنظیم قرارداد شاگرد مغازه ، شخصی را به عنوان شاگرد آرایشگاه استخدام کنند.

نمونه قرارداد شاگرد آرایشگاه ، در حقیقت یک نوع قرارداد کار است و مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی است. این قرارداد، رابطه میان شاگرد آرایشگاه و صاحب آن را مشخص می‌کند و درباره شرایط و ویژگی‌های این شغل توضیح می‌دهد. در ادامه مطلب تلاش می‌کنیم که نمونه قرارداد شاگرد آرایشگاه را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

شرایط استفاده از نمونه قرارداد شاگرد آرایشگاه

اگر تمایل دارید که به عنوان شاگرد آرایشگاه مشغول به کار شوید، ابتدا باید آرایشگری را پیدا کنید که تمایل داشته باشد شخصی را به عنوان شاگرد استخدام کند. البته آرایشگاه‌های مختلف، شرایط خاصی را برای جذب شاگرد در نظر دارند. برای مثال، برای آن‌ها مهم است که شاگرد آرایشگاه، مهارت‌هایی داشته باشد یا اینکه دوره‌های آموزشی و فنی را گذرانده باشد.

زیرا شاگرد آرایشگاه، به صورت مستقیم با مراجعان و مشتریان در ارتباط است و خطای او ممکن است که باعث نارضایتی مشتریان شود. به همین دلیل است که مهارت‌های شاگرد، برای صاحب آرایشگاه بسیار مهم است. این مهارت‌ها، مجموعه مواردی مانند مهارت‌های فنی، آداب معاشرت قوی و مهارت‌های مشتری مداری هستند.

در نهایت با توافق صاحب آرایشگاه و شاگرد، یک قرارداد مکتوب میان آن‌ها تهیه و امضا می‌شود. این قرارداد مکتوب، رابطه کاری میان طرفین قرارداد را مشخص می‌کند و توضیح خواهد داد که هر کدام از آن‌ها چه مسئولیت‌هایی را در قرارداد به عهده دارند.

قانون درباره نمونه قرارداد شاگرد آرایشگاه چه می‌گوید؟

اگر کارفرما یا صاحب آرایشگاه باشید، برایتان مهم است که قرارداد شما، مطابق با قانون نوشته شود. برای آنکه برای نوشتن قرارداد و امضای آن دچار مشکل نشوید، نیاز دارید که از تمام ابعاد قانونی این قرارداد مطلع باشید. نمونه قرارداد شاگرد آرایشگاه ، یک نوع توافق برای به کارگیری نیروی کار است. برای تنظیم این قرارداد نیاز دارید که به قانون کار توجه داشته باشید و مطابق با آن، قراردادتان را بنویسید.

مواردی مانند حقوق و مزایای نیروی کار انسانی، توسط شورای عالی کار معین خواهد شد. بنابراین، نیاز دارید که مطابق با نرخ مصوب این شورا، پایه حقوق را در نظر بگیرید. البته توافق مبلغی بیشتر از حقوق اداره کار، ایرادی ندارد و به توافق طرفین بستگی خواهد داشت.

به طور کلی نمونه قرارداد شاگرد آرایشگاه ، به رابطه کاری میان صاحب آرایشگاه و شاگرد اشاره می‌کند. براساس این قرارداد، شاگرد آرایشگاه ملزم خواهد بود که در ساعاتی که تعیین شده است و در روزهای معین، در محل آرایشگاه حاضر شود و مسئولیت‌هایی که به او سپرده خواهد شد را انجام دهد. شما می‌توانید به تفصیل تمام مسئولیت‌ها و شروط طرفین را در متن قرارداد بنویسید. با امضای این قرارداد، رابطه میان شاگرد و صاحب آرایشگاه ثبت خواهد شد.

قرارداد شفاهی صحیح است؟!

در موارد متعددی درباره قرارداد شفاهی میان شاگرد و صاحب آرایشگاه سوال می‌شود. بسیار پیش می‌آید که شاگرد و صاحب آرایشگاه به صورت کلامی یا شفاهی با یکدیگر توافق می‌کنند و میان آن‌ها قراردادی امضا نمی‌شود. سوالی که مطرح است، این است که آیا عدم تنظیم قرارداد، برای صاحب آرایشگاه منفعتی خواهد داشت؟ یا نداشتن قرارداد، میزان تعهدات او را نسبت به شاگرد کاهش می‌دهد؟ آیا نداشتن قرارداد باعث می‌شود که نیروی کار انسانی از حقوق خود محروم بماند؟

پاسخ به این سوالات، در تعریفی که قانون کار از قرارداد کار ارائه می‌دهد، بیان می‌شود. براساس آن تعریف، قرارداد کار، یک قرارداد مکتوب یا شفاهی است. بنابراین، توافقات شفاهی میان کارفرما و شاگرد آرایشگاه معتبر است و این حق را برای شاگرد آرایشگاه ایجاد می‌کند که مستحق دریافت حقوق، مزایا و بیمه باشد. بنابراین، عدم تنظیم قرارداد، برای کارفرما سودی نخواهد داشت و لازم است که یک توافق نامه میان صاحب آرایشگاه و شاگرد تنظیم کنید و در متن قرارداد شاگرد آرایشگاه ، به دقت درباره شرایط، مسئولیت‌ها و تعهدات آن‌ها توضیح دهید.

قانون تامین اجتماعی

از مهمترین مواردی که باید صاحب آرایشگاه و تمام کارفرمایان به آن توجه داشته باشند، مساله تامین اجتماعی و بیمه نیروی کار انسانی است. قانون تامین اجتماعی نه تنها به نمونه قرارداد شاگرد آرایشگاه ، بلکه به تمام قراردادهای کار نظارت دارد. بازرسان تامین اجتماعی، بررسی خواهند کرد که تمام نیروهای کار انسانی، بیمه شده باشند. عدم بیمه کارگر یا شاگرد، موجب خسارت و جریمه بسیار زیادی از جانب تامین اجتماعی خواهد شد. به همین دلیل تاکید می‌شود که به قوانین توجه داشته باشید و مطابق با آن عمل کنید.

از مسائل مهمی که هر کارفرمایی باید نسبت به آن مطلع باشد، مساله پرداخت حق بیمه کارگری است. با زدن روی همین عبارت در جمله قبل می‌توانید به مقاله‌ای که اختصاصا درباره این موضوع منتشر کرده‌ایم دسترسی داشته باشید و آن را مطالعه کنید. مساله پرداخت بیمه نیروی کار انسانی به اندازه اهمیت دارد که عدم توجه به آن می‌تواند تبعات سنگینی برای کارفرما به همراه داشته باشد. در واقع اگر مشخص شود که کارفرما حق بیمه شاگرد خود را پرداخت نکرده‌ است، حتما نسبت به این موضوع جریمه می‌شود و ملزم است که آن جریمه را پرداخت کند.

مدت آزمایشی با شاگرد آرایشگاه

بدون شک برای صاحب آرایشگاه بسیار مهم است که شاگرد و نیروی کاری که در آرایشگاه مشغول به کار است، مهارت و قدرت یادگیری خوبی داشته باشد و بتواند با مراجعان و مشتریان ارتباط موثری را برقرار کند. بررسی این موارد، کاری سخت است که با معاشرت‌های کوتاه انجام نمی‌شود. لازم است که شاگرد، مدتی را در آرایشگاه مشغول به کار شود تا صاحب آرایشگاه، بتواند مهارت او را ارزیابی کند.

برای این منظور، طرفین می‌توانند از قرارداد آزمایشی استفاده کنند. در قرارداد آزمایشی، این امکان وجود دارد که شما و شاگرد برای مدت مشخصی به صورت آزمایشی با یکدیگر همکاری کنید. در شرایط آزمایشی، هر زمان که هر کدام از طرفین تمایل داشته باشد، می‌تواند از ادامه همکاری انصراف دهد. این قرارداد به مدت 3 ماه تنظیم خواهد شد و پرداخت حقوق و بیمه شاگرد، باید مطابق با شرایط قرارداد کار انجام شود.

پیشنهاد ما

اگر تمایل دارید که یک شاگرد برای آرایشگاه خود استخدام کنید یا اگر شخصی هستید که تمایل دارید در این سمت شغلی مشغول به فعالیت شوید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که پیش از هر کار، با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، از ابعاد قانونی قرارداد مورد نظرتان آگاه شوید. علاوه براین، می‌توانید تنطیم قرارداد مورد نظر را به تیم حقوقی رکلا بسپارید. از طرف دیگر، ما یک قرارداد کامل تنظیم کرده‌ایم. شما می‌توانید روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

قرارداد شاگرد آرایشگاه

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد شاگرد آرایشگاه
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(4 نظر)
account_circle
الهام خدابخشی
thumb_up_alt
سلام من به مدت ۷ ماه به عنوان همکار کراتین کار، پیش خانمی کار کردم و ۸۰٪ کارها هم من انجام می‌دادم اما قراردادی با هم نداشتیم و یهویی بی دلیل الان شب عیدی به من گفتن دیگه نیا. منو بیمه هم نکردن. فقط بین هم صحبت کردیم حقوقی هم که میدادن ۱/۵ دستمزدی بود که باید می‌گرفتم. ایشون توی سالن بدون مجوز و تابلو کار میکنن. من میتونم از ایشون شکایت کنم؟ نه حق الزحمه پرداخت میکنن و اینکه بی دلیل گفتن دیگه نیام.
02:27
02 اسفند 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. بله شما می‌توانید در ادارات کار و تامین اجتماعی، علیه ایشان طرح دعوا کند و حقوق و مزایای خود را مطالبه کنید.
19:14
02 اسفند 1400
account_circle
اله گلی
thumb_up_alt
سلام وقت بخیر میخواستم بدونم قراردادی که برای دستیاری ناخن باشه و حقوق تعیین شده کمتر از حداقل حقوق و دستمزد باشه وجهه قانونی داره؟
22:11
16 مرداد 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
باشید که به صرف وجود روابط شاگردی میان شما و کارآموز، روابط کاری از رابطه کارگری و کارفرمایی خارج نخواهد شد و در هر حال، ایشان مشمول قانون کار است. بنابراین ضرورت دارد حقوق و مزایای ایشان توسط شما پرداخت شود. ما موکدا خدمت شما و بسیاری از کاربران رکلا عرض کرده‌ایم که به صرف امضای قرارداد پیمانکاری یا قرارداد مشارکت یا درصدی، روابط کاری شما با شاگرد یا کارگر یا کارمند، از شمول قانون کار خارج نخواهد شد. این موضوع در خصوص شاگرد آرایشگاه مردانه و زنانه نیز صادق است و باید حتما در ذهن شما نقش ببندد. سازمان تامین اجتماعی به روابط شما توجه می‌کند نه اینکه چه قراردادی بین شما و طرف مقابل تنظیم و امضا شده است.
20:29
17 مرداد 1402
account_circle
محسن خرم
thumb_up_alt
درود بر شما. یکی از آرایشگرهایی ک خانمم مشتریش بود، چند روز پیش تماس گرفتن با خانمم ک بیا پیشم کار کن چون تنها هستم و از این حرفا. خانمم بهش گفته بود چقدره حقوقتون؟ ایشونم جواب درستی نداده و گفته که نگران نباش و راضیت می‌کنم. بعد از گذشت 8 روز به خانمم گفته ماهی یک میلیون و نیم حقوقته. آیا این درست هست؟ بنده الان متوجه شدم و میخوام ازش شکایت کنم به اداره کار. نظر شما چیه؟ با تشکر.
12:32
13 بهمن 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
حتی اگر سالن دار هم نسبت به گرفتن نیروی کار اقدام کند موظف است دست کم، حداقل حقوق و مزایای اداره کار را به پرسنل خود پرداخت کند. لذا از این بابت، همسر شما امکان طرح شکایت را دارا خواهد بود.
14:33
14 بهمن 1402
account_circle
هدایت یزدانی
thumb_up_alt
سلام 14 ماه شاگرد آرایشگر بودم بیمه برام پرداخت میشه الان استاد میگه به خاطر دخل و خرج دیگه بهت نیاز ندارم 8 سال هم سابقه بیمه دارم. متاهلم. آیا بیمه بیکاری شامل میشه؟ ممنونم راهنمایی کنید.
02:17
16 اسفند 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
با نامه ترک کار و قرارداد کارتون به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنید. اگرچه مقررات مرتبط با بیمه، پیوسته توسط سازمان تامین اجتماعی دستخوش تغییر قرار می‌گیرد اما قاعدتا باید این بیمه، شامل حال شما شود.
19:18
16 اسفند 1402