مهمترین تعهدات طرفین در قرارداد فروش دستگاه نانوایی + بررسی ماهیت این قرارداد

-
بروزرسانی:1401/04/14
زمان مطالعه:
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش دستگاه نانوایی

همانطور که می‌دانید، امروزه صنعت تولید نان ، طرفداران بسیار زیادی را به سوی خود جلب کرده است. یکی از دلایل توجه به این صنعت، سودمند بودن آن است. ممکن است شما نیز به فکر تاسیس یک نانوایی باشید. برای این منظور شما باید دستگاه‌های مخصوص به تهیه و پخت نان را فراهم کنید. کارکرد این دستگاه‌ها، برای تولید انواع نان سنتی و فانتزی متفاوت خواهد بود. دستگاه‌های نانوایی، از دو طریق اجاره یا خرید فراهم می‌شوند. به طوری که اجاره آن‌ها با انعقاد قرارداد اجاره دستگاه یا قرارداد اجاره نانوایی همراه با دستگاه و خرید آن‌ها با انعقاد نمونه قرارداد فروش دستگاه نانوایی انجام می‌گیرد. درباره هر کدام از این قراردادها، می‌توانید مقالاتی را در مجله حقوقی رکلا مطالعه کنید. برای این منظور روی لینک‌های هر مقاله بزنید.

مقاله حاضر، بر خرید انواع دستگاه نانوایی از طریق انعقاد قرارداد خرید و فروش تمرکز دارد. به همین ترتیب در این مقاله، جزئیات چنین قراردادی را شرح خواهیم داد.

نمونه قرارداد فروش دستگاه نانوایی ؛ نوعی قرارداد بیع کالا

نمونه قرارداد فروش دستگاه نانوایی ، یکی از انواع قرارداد بیع کالا است. به این معنا که در این قرارداد، خریدار قصد دارد که در ازای پرداخت پول به مالک یا فروشنده، مالکیت دستگاه‌های نانوایی را به دست بیاورد. بنابراین می‌توان بیان کرد که مهم‌ترین اثر امضای این قرارداد، انتقال مالکیت دستگاه یا دستگاه‌های نانوایی از فروشنده به خریدار است.

به خاطر داشته باشید که قرارداد بیع نامه ، یکی انواع عقود رضایی است. به این صورت که پس از اعلام اراده خریدار و فروشنده مبنی بر معامله دستگاه‌ نانوایی، فرآیند انتقال مالکیت دستگاه‌ها از فروشنده به خریدار انجام می‌شود. بنابراین انتقال مالکیت در این قرارداد، نیازمند طی کردن تشریفات و شرایط خاصی نیست اما توجه داشته باشید که در این راستا، اعلام اراده خریدار و فروشنده، باید به طور واقعی و صریح محقق شود.

اعلام اراده خریدار و فروشنده در قرارداد فروش دستگاه نانوایی

در نمونه قرارداد فروش دستگاه نانوایی ، اراده خریدار و فروشنده در قالب ایجاب و قبول مطرح می‌شود. به طور کلی ایجاب، به معنای اعلام قصد و رضایت فروشنده برای فروش دستگاه‌های نانوایی است. در مقابل قبول، به معنای اعلام اراده و رضایت خریدار است و در پاسخ به ایجاب فروشنده ابراز می‌شود. ماده 340 قانون مدنی بیان می‌کند که عبارات ایجاب و قبول، باید به طور صریح در معنای انجام معامله خرید و فروش باشند. در مورد توالی ایجاب و قبول، باید بیان کرد که معمولا ابتدا ایجاب و سپس قبول محقق می‌شود اما حالت خلاف آن نیز ممکن است.

معین بودن و لزوم رعایت احکام منحصر به فرد قرارداد فروش دستگاه نانوایی

نمونه قرارداد فروش دستگاه نانوایی ، یک قرارداد معین است. به این دلیل که قراردادهای خرید و فروش در نظام حقوقی حاکم بر قراردادها، با عنوان خاصی مورد شناسایی قرار می‌گیرند. به همین ترتیب، آن‌ها از اصول و چهارچوب تعیین شده تحت مواد 338 تا 465 قانون مدنی پیروی می‌کنند. در این راستا، اراده خریدار و فروشنده در تنظیم و انعقاد این قرارداد، از جایگاهی برخوردار نیست و طرفین قادر نخواهند بود که قرارداد خرید و فروش دستگاه نانوایی را بر اساس چهارچوب دیگری منعقد کنند.

اعمال اراده طرفین قرارداد فروش دستگاه در مواد 338 تا 465 قانون مدنی

به طور کلی، قواعد امری یا آمره، قواعدی هستند که امکان توافق مغایر با آن وجود ندارد زیرا این قواعد، در راستا تنظیم نظم عمومی و منافع کلی یک ملت پیش بینی شده‌اند. بنابراین قانونگذار تحت هیچ شرایطی، توافق خلاف آن‌ها را توسط اشخاص تحمل نمی‌کند. در خصوص نمونه قرارداد فروش دستگاه نانوایی ، باید توجه داشت که برخی از احکام مندرج در مواد 338 تا 465 قانون مدنی، جنبه آمره دارند و خریدار و فروشنده دستگاه‌ نانوایی نمی‌توانند به هیچ عنوان بر خلاف آن‌ها در متن قرارداد توافق کنند.

برای مثال خریدار و فروشنده نمی‌توانند در نمونه قرارداد فروش دستگاه نانوایی شرط کنند که دستگاه‌های نانوایی به خریدار تحویل داده نشود زیرا ماده 362 قانون مدنی در زمینه تسلیم مبیع (دستگاه نانوایی)، ماهیت آمرانه دارد و توافق خلاف آن جایز نیست.

از سوی دیگر، این امکان برای خریدار و فروشنده وجود دارد که بر خلاف قواعد تکمیلی موجود در مواد 338 تا 465 قانون مدنی توافق کنند. همانطور که از نام این نوع از قواعد مشخص است، آن‌ها صرفا برای تکمیل قواعد آمره مورد توجه قرار می‌گیرند. برای مثال؛ درست است که خریدار و فروشنده نمی‌توانند در خصوص تسلیم یا عدم تسلیم مبیع توافقی حاصل کنند اما آن‌ها قادرند که در مورد نحوه تسلیم و زمان آن، حتی مغایر با مواد 344 قانون مدنی نیز توافق کنند زیرا ماده مذکور صراحتا یک ماده تکمیلی است و در صورتی که خلاف آن تصمیم گیری نشود، به همان شکل مطرح شده در ماده 344 قانون مدنی برای طرفین قابل اجرا است.

مدت قرارداد فروش دستگاه نانوایی را تعیین کنید!

نمونه قرارداد فروش دستگاه نانوایی ، یک قرارداد دائمی به حساب می‌آید. به این معنا که انتقال مالکیت دستگاه‌های نانوایی به خریدار و انتقال مالکیت پول دستگاه‌ها به فروشنده همیشگی است. بنابراین شاید قید مدت در این قرارداد، آن چنان کاربرد نداشته باشد اما باید توجه کنید که در برخی از موارد، درج مدت در قرارداد ضروری است. به این صورت که در مواردی که خریدار و فروشنده، به تعهدات خود در زمان انعقاد قرارداد عمل نکرده باشند، موظف هستند که مدتی را برای عمل به آن تعهدات تعیین کنند.

برای مثال ممکن است که در زمان انعقاد قرارداد، فروشنده دستگاه‌های نانوایی را به خریدار تحویل نداده باشد. در این موارد طرفین باید در متن قرارداد، با توافق یکدیگر، مدتی را برای تسلیم دستگاه‌ها تعیین کنند.

ثمن قرارداد فروش دستگاه نانوایی چگونه تعیین و پرداخت می‌شود؟

نمونه قرارداد فروش دستگاه نانوایی ، یک قرارداد معوض است. به این معنا که خریدار وظیفه دارد در برابر کسب مالکیت دستگاه‌های موضوع این قرارداد، به فروشنده پول بپردازد. در این راستا شما باید ارزش مالی دستگاه‌ها را در متن قرارداد مشخص کنید. علاوه بر آن، تعیین نحوه پرداخت مبلغ دستگاه‌های نانوایی ، به تحقق اهداف قرارداد کمک خواهد کرد. می‌توان مبلغ قرارداد را به صورت یکجا یا اقساطی پرداخت کرد. به یاد داشته باشید که مشخصات چک یا سفته‌هایی که از سوی خریدار برای خرید اقساطی ارائه شده است را در متن قرارداد درج کنید.

تعهدات خریدار و فروشنده دستگاه نانوایی

به موجب نمونه قرارداد فروش دستگاه نانوایی ، فروشنده تعهد می‌کند که در زمان انعقاد قرارداد یا در زمان مورد توافق طرفین، دستگاه‌های نانوایی را به خریدار تسلیم کند. یعنی موظف است که دستگاه‌هایی را به خریدار تحویل دهد که دارای اوصاف و ویژگی‌های مطرح شده در قسمت موضوع قرارداد باشند. در مقابل خریدار تعهد دارد که ثمن را در زمان انعقاد قرارداد یا در زمان مورد توافق طرفین، به نحو مقرر در قرارداد به فروشنده پرداخت کند.

در زمان تنظیم این قرارداد توجه داشته باشید که:

  1. شرایط خدمات پس از فروش دستگاه‌های نانوایی را در متن نمونه قرارداد فروش دستگاه نانوایی مشخص کنید. معمولا مدتی برای خدمات پس از فروش معین می‌شود و این مدت، در متن قرارداد نوشته خواهد شد.
  2. ضمانت نامه یا گارانتی دستگاه‌های نانوایی که به صورت نو خریداری کرده‌‎اید را از فروشنده دریافت کنید.

تاکید می‌کنیم:

برای انجام هر معامله، لازم است که حتما سندی مکتوب و قانونی در اختیار داشته باشید تا نشانگر روابطی باشد که میان طرفین برقرار شده است. برای این منظور مناسب‌ترین اقدام، استفاده از خدمات حقوقی است. تیم حقوقی رکلا در این راستا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و همچنین خدمات تنظیم قرارداد ، شرایطی ایجاد کرده است که دسترسی به خدمات حقوقی به سهولت امکان پذیر باشد.

قرارداد خرید دستگاه (نقدی)

برای معامله دستگاه نانوایی، پیشنهاد می‌کنیم از فرم خام قرارداد خرید و فروش دستگاه استفاده کنید. شما می‌توانید در متن این قرارداد درباره فروش دستگاه نانوایی توضیح دهید.

نمونه قرارداد خرید دستگاه
دانلود نمونه قرارداد خرید دستگاه
فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات