خصوصیات و ویژگی‌هایی که یک پرستار بچه باید از آن برخوردار باشد!

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/03/09
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
پرستار بچه

امروزه‌ بسیاری از والدین به دلیل مشغله‌های کاری، نمی‌توانند به طور مستمر در کنار فرزندان خود باشند و از آن‌ها نگهداری کنند. از این رو معمولا فردی که مطمئن هستند فارغ از تخصص مورد نیاز، از جهت اخلاقی نیز مناسب است را برای نگهداری از فرزندان خود انتخاب می‌کنند. بنابراین، شخصی که به عنوان پرستار بچه استخدام می‌شود، موظف است که مطابق با درخواست‌های والدین، اقداماتی را در راستای تامین نیازها و همینطور نگهداری از بچه‌ها انجام دهد. فعالیت در حرفه مورد نظر کار چندان آسانی نیست و در واقع پرستار مسئولیت‌های سنگینی به عهده دارد. به همین جهت باید حتما در این زمینه دانش و تخصص کافی داشته باشد چرا که در صورت بروز کوچک‌ترین مشکلی، ممکن است خسارات زیادی را متحمل شود.

بنابراین فردی که در این سمت اشتغال دارد، باید شخصیتی پرانرژی، فعال، خلاق، صبور، سرگرم کننده و انعطاف پذیر داشته باشد. همچنین لازم است که در انجام کار و وظایف خود نیز بسیار متعهد و مسئول باشد. از آنجا که هر بچه‌ای روحیات و اخلاقیات به خصوصی دارد، یک پرستار بچه حرفه‌ای باید بتواند متناسب با روحیات آن بچه برنامه‌ ریزی و رفتار کند. در ادامه، مطالب بیشتری درباره این نوع موقعیت شغلی ارائه خواهیم داد.

قرارداد پرستار کودک در منزل از جمله پر کاربردترین نمونه قرارداد برای برقراری رابطه کاری میان پرستاران و والدین است. طرفین این توافق می‌توانند این قرارداد را میان خود امضا کنند. لازم به ذکر است که این قرارداد، از جمله انواع قرارداد کار محسوب می‌شود.

پرستار بچه کیست و چه اشخاصی برای این کار مناسب هستند؟

پرستار به شخصی اطلاق می‌شود که با توجه به دانش و مهارت خود در این حوزه، مسئولیت نگهداری از بچه را مطابق با شرایط و درخواست‌های والدین او به عهده بگیرد. شخص مورد نظر معمولا از طریق موسسات مربوطه یا به واسطه آگهی‌های انتشار یافته، به فعالیت در این حرفه مشغول می‌شود. همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم این شغل، سختی‌های نسبتا زیادی دارد. در واقع، پرستار بچه در صورتی می‌تواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد که از مهارت‌های قابل توجهی برخوردار باشد.

برخورداری از ویژگی‌ها و صفات شخصیتی مورد نیاز برای این حرفه می‌تواند تاثیرات مطلوبی در نحوه فعالیت و همینطور کارکرد یک پرستار بچه داشته باشد. این ویژگی‌ها موارد متعددی هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. پرستار باید خوش اخلاق و مهربان باشد، بتواند با بچه در موقعیت‌های حساس و بحرانی به خوبی ارتباط برقرار کند؛
  2. این نیروی متخصص باید با استفاده از خلاقیت خود، در بازه زمانی که با بچه تنها می‌شود، برنامه‌هایی سرگرم کننده و آموزشی داشته باشد؛
  3. از روحیه طنز و شاد و همچنین قدرت تحمل و انعطاف پذیری برخوردار باشد. مخصوصا در مواقعی که بچه بی‌قراری می‌کند؛
  4. از توانایی و مهارت لازم برای برطرف کردن نیازها و مشکلات بهداشتی و روحی بچه برخوردار باشد؛
  5. برای پیشبرد بهینه و مناسب فعالیت‌های خود مطابق با وقت و زمان معین، برنامه‌ریزی‌های منظمی تدوین کند؛
  6. قادر باشد که چندین فعالیت را به طور همزمان انجام دهد.

شرح وظایف پرستار بچه

اگرچه می‌توان گفت پرستاران بچه‌ معمولا وظایف مشابهی دارند، با این وجود، از آنجا که ممکن است برخی از خانواده‌ها به لحاظ موقعیت خود یا فرزندشان، شرایط خاصی داشته باشند؛ از این رو باید بگوییم مسئولیت‌های یک پرستار تا حدود زیادی به وضعیت خانواده‌ای که در آن فعالیت می‌کند، بستگی دارد. به همین جهت، ما گزیده‌ای از شرح وظایف پرستار بچه را در ادامه این مطلب بیان می‌کنیم. لازم به یادآوری است که تمام این موارد را می‌توانید در متن قرارداد پرستار بچه لحاظ کنید.

فراهم کردن بستری ایمن و مناسب توسط پرستار بچه

از جمله مهمترین وظایف یک پرستار در وهله اول، مراقبت دقیق و صحیح از بچه است. در واقع، شخص مربوطه وظیفه دارد که تحت هر شرایطی، ابتدا سلامت و ایمنی بچه را تامین کند. بنابراین باید در طول روز، ضمن انجام دیگر مسئولیت‌های خود، همواره مراقب باشد که بچه در معرض وسایل یا محیط‌های خطرناک قرار نگیرد.

نظافت، از دیگر وظایف پرستار بچه

اگرچه مسئولیت اصلی یک پرستار بچه ، قبل از هر چیزی مراقبت و نگهداری از بچه است. با این حال، والدین از پرستار می‌خواهند که به هم ریختگی‌های ناشی از فعالیت پرستار با فرزندشان نظافت شود. با این اوصاف، غالبا یک پرستار باید فارغ از نگهداری و برطرف کردن نیازهای اولیه بچه، به نظافت او نیز رسیدگی کند. مخصوصا اگر مسئولیت نگهداری از نوزاد را به عهده می‌گیرد زیرا مسلم است که نوزاد به مراقبت و نظافت شخصی بیشتری نیاز دارد.

پرستار بچه و مدیریت موقعیت‌های بحرانی

هر شخصی که در حوزه پرستاری فعالیت دارد موظف است که از مهارت مدیریت شرایط بحرانی برخوردار باشد و بداند که در این موقعیت‌های اضطراری باید چه اقدامی را انجام دهد. بنابراین، یک پرستار بچه نیز از آنجا که احتمال دارد در شرایط بحرانی قرار بگیرد از این رو باید به مهارت‌هایی نظیر کمک‌های اولیه و فهرست تماس‌های ضروری (همچون تماس با خانواده، آتش نشانی، اورژانس و غیره) تسلط داشته باشد.

ارائه برنامه‌های کاربردی و سرگرم کننده

یک پرستار مسئول است که متناسب با شرایط سنی، روحی و جسمی بچه، برنامه‌های مناسبی برای او تدارک ببیند. به عنوان مثال، اگر بچه، دانش آموز باشد، پرستار باید تمام فعالیت‌های درسی او را نظارت کند و همچنین آموزش‌های مورد نیاز را به طور منظم به او ارائه دهد. از طرف دیگر اگر بچه از لحاظ جسمی یا روحی دچار مشکل باشد، پرستار طبق دستوراتی که والدین برای او تدوین کرده‌اند، مسئول است که فعالیت‌ها و سرگرمی‌های مفیدی ارائه دهد.

بررسی برنامه غذایی از جمله وظایف پرستار بچه

شخصی که تحت عنوان پرستار فعالیت دارد باید به طور کلی حداقل آشنایی با آشپزی داشته باشد تا در صورت نیاز بچه، بتواند به راحتی غذای مورد نیاز او را تامین کند. البته در اغلب مواقع، والدین متناسب با موقعیت فرزند خود، دستورات غذایی مخصوصی به پرستار ارائه می‌دهند و او نیز موظف است که مطابق آن دستور العمل‌ها، برنامه غذایی بچه را اجرا کند.

استحمام و در صورت نیاز، دارو دادن به موقع از دیگر وظیفه‌های پرستار بچه است. پرستار موظف است که در صورت نیاز، بچه را استحمام کند و حتما لوازم بهداشتی مخصوصی را برای او مورد استفاده قرار دهد. همچنین اگر بچه، نوزاد باشد، باید پوشاک او به موقع تعویض شود. انجام برنامه درمانی بچه‌های دارای بیماری جسمی و روحی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. پرستاران این بچه‌ها باید در زمان مقرر داروی آن‌ها را بدهند.

از دیگر وظایف یک پرستار بچه به صورت تیتر وار

  1. فضای مفرح و شادی برای بچه فراهم کند؛
  2. رفتاری متناسب با روحیات و اخلاقیات بچه داشته باشد؛
  3. بعد از استحمام بدن بچه را با حوله مخصوص تمیز کند؛
  4. در نظر گرفتن یک برنامه‌ مناسب جهت خواب و ارائه میان وعده‌های روزانه؛
  5. سرگرم کردن بچه به روش‌های آموزنده و مفید نظیر بازی اعداد و غیره؛
  6. راهنمایی درست و صحیح در انجام مسائل شخصی و بهداشتی؛
  7. اجرا برنامه غذایی بر اساس برنامه مشخص؛
  8. از دسترس خارج کردن اسباب و وسایل خطرناک و همچنین فراهم کردن یک محیط امن و آرام.

در پایان توجه داشته باشید

فعالیت در حیطه پرستاری نیز همچون سایر مشاغل، علاوه بر دشواری‌های مختص خود، به دانش و مهارت‌های به خصوصی احتیاج دارد. از این رو، شاغلین این حوزه نیز اگر می‌خواهند در کار خود نتایج خوبی دریافت کنند ابتدا باید به مهارت‌ها و دانش مورد نیاز این حرفه مسلط شوند. البته ناگفته نماند که کسب اطلاعات و افزایش آگاهی تنها در زمینه دانش تخصصی این حیطه کافی نیست و در واقع، فردی که قرارداد استخدام پرستار امضا می‌کند، باید نسبت به مسائل حقوقی این حرفه نیز آگاهی لازم را داشته باشد.

برای کسب این اطلاعات کاربردی، لازم است که به صورت اختصاصی با یک مشاور حقوقی یا وکیل مجرب گفتگو کنید. همچنین این امکان را دارید که با ثبت درخواست مشاوره تلفنی حقوقی با کارشناسان مجرب ما در تیم حقوقی رکلا ارتباط بگیرید.

علاوه براین، می‌ با ثبت درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی ، مسئولیت نوشتن قرارداد مورد نظرتان را به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

قرارداد پرستاری کودک

این نمونه قرارداد را از اینجا دریافت کنید.

نمونه قرارداد پرستاری کودک
دانلود نمونه قرارداد پرستاری کودک
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات