متن قرارداد با پرستار بچه را با توجه به چه قانونی تنظیم کنیم؟

-
بروزرسانی:1401/11/18
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد پرستار بچه

قرارداد پرستار بچه بسیار مورد توجه خانواده‌هایی است که هم پدر و هم مادر شاغل هستند یا شرکت‌ها و موسساتی که می‌خواهند برای نیروهای خانم شاغل در مجموعه خود، امنیت خاطر ایجاد کنند. در سایه همین امنیت خاطر، بهره‌وری و ساعت حضور در محل کار نیروهای خانم افزایش می‌یابد. نمونه قرارداد با پرستار بچه یکی از انواع قرارداد کار و تابع شرایط قانون کار است.

با توجه به این که قدرت چانه زنی دو طرف در زمان تنظیم این توافق حفظ شده است، هم کارفرما و هم نیروی متقاضی تکمیل متن قرارداد با پرستار بچه ، می‌توانند شرایط و انتظاراتی را برای یکدیگر تعیین کنند. برای مثال کارفرما می‌تواند ساعت کار را در خصوص حضور فرد کم و زیاد کند، البته با رعایت حداکثر ساعت کاری مجازی که در قانون کار نوشته شده است. کارفرما نمی‌تواند بیشتر از ۸ ساعت در هر روز را به عنوان ساعت کاری تعیین کند. البته می‌تواند برای مثال یک روز را شش روز و روز بعدی ده ساعت را ساعت کاری در نظر بگیرد.

از سوی دیگر فردی که طرف مقابل نمونه قرارداد پرستار بچه واقع می‌شود نیز این حق را دارد که برخی از شرایط را تعیین کند، برای مثال یکی از اموری که کارفرما می‌تواند از طرف مقابل بخواهد، تعویض پوشک و لباس بچه است. بر اثر قدرت چانه زنی، پرستار می‌تواند آن را نپذیرد. به خاطر داشته باشید که در زمان تنظیم نمونه قرارداد پرستار بچه ، هر دو طرف باید موارد و بندهای آن را مطابق توافق تکمیل کنند و هیچ یک حق ندارد بندی را به طرف مقابل تحمیل کند.

توافق باید مطابق قانون کار باشد!

در نظر داشته باشید که توافق دو طرف در خصوص نمونه قرارداد پرستار با بچه تا جایی از حمایت قانونی برخوردار است که مطابق شرایط قانون کار و در چارچوب آن باشد. تکمیل نمونه قرارداد پرستار بچه در نزد قانون گذار شکل مخصوص به خود را دارد. طبق همین نکته، در زمان تنظیم متن قرارداد با پرستار بچه مواردی که در فرم مربوطه از شما خواسته شده است را به دقت تکمیل کنید، شما می‌توانید مطابق با توافقات خودتان بندی را به سایر بندهای قرارداد نگهداری بچه اضافه کنید.

نسخه‌های قرارداد پرستار بچه

طرفین می‌توانند قرارداد را یا به صورت شفاهی یا کتبی و فرم قرارداد پرستار بچه را به صورت رسمی یا دست نویس منعقد کنند. در صورتی که از سند دست ‌نویس استفاده می‌کنید، بهتر از شاهدان بخواهید آن را امضا کنند. شاهدان باید حداقل دو مرد عاقل باشند که مشخصات آنان در متن نمونه قرارداد پرستار بچه نوشته شده است و کپی کارت ملی آن‌ها نیز به قرارداد نگهداری بچه الصاق می‌شود. از نکات مهم دیگر در خصوص تعداد نسخه‌های قرارداد این است که:

  1. از نمونه قرارداد پرستار بچه چهار نسخه تهیه می‌شود.
  2. شماره صفحات چاپی و به صورت جزئی از کل باشد. برای مثال صفحه ۲ از ۳ .
  3. نسخه‌ها با امضا و اثر انگشت هر دو طرف اعتبار دارند.
  4. تمامی آن‌ها باید با عبارات یکسان و متحدالشکل نوشته شده باشند.

در نسخه‌ها دو نکته زیر را حتما بنویسید

در فرم قرارداد بنویسید که تمامی نسخه‌ها از اعتبار یکسان برخوردارند و قید کنید که همگی آن‌ها متحدالشکل هستند. با ذکر این دو نکته می‌توانید جلوی سوء استفاده‌های احتمالی را بگیرید. ممکن است طرف مقابل مدتی پس از عقد قرارداد بخواهد که از تعهدات خود شانه خالی کنند و مدعی شود که بندهایی را بعد از اینکه توافق منعقد شده است، در آن نوشته‌اید. شما با استفاده از دو نکته بالا می‌توانید از حقوق خود دفاع کنید.

قرارداد نگهداری بچه

مرجع رسیدگی قرارداد پرستار بچه

نکته بعد در خصوص مرجع حل اختلاف است. کارفرما و نیروی استخدام شده، می‌توانند در زمان بروز اختلافات ناشی از این قرارداد به اداره کار محل مراجعه کنند. ضمن اینکه شما این اختیار را دارید که مبلغی را به عنوان خسارت احتمالی در نمونه قرارداد پرستار بچه تعیین کنید، برای مثال تعیین کنید در صورتی که پرستار به وسایلی مانند اسباب بازی‌های بچه آسیب وارد کند، باید ۳۰0 هزار تومان پرداخت کند. در این صورت اگر خسارت احتمالی واقع شود، حتی اگر به مراجع قضاوتی نیز مراجعه کنید، مرجع حق ندارد مبلغی کمتر یا بیشتر تعیین کند. با تمام این توصیفات، کارفرما می‌تواند از پرستار ضمانت حسن انجام کار دریافت کنند. به این صورت که می‌تواند از پرستار بخواهد به او چک یا سفته برای ضمانت بدهد. در این حالت، لازم است پرستار در زمان صدور سفته یا چک به نکات مهمی توجه کند:

  1. نام کارفرما را در آن بنویسد.
  2. به جای نوشتن تاریخ، در آن بنویسید که چک یا سفته را برای ضمانت و حسن انجام کار صادر کرده‌ است. برای مثال “بابت حسن انجام کار”.
  3. اگر لازم است، نکته قبلی را در پشت آن نیز قید کند.
  4. قید حواله کرد را در سفته خط بزند. در این حالت کارفرما امکان انتقال آن را به فرد دیگری ندارد.
  5. کپی آن را نیز نزد خود نگه دارد. در این صورت اگر کارفرما بعد از پایان مدت قرارداد کار پرستار بچه سفته را به پرستار باز نگرداند، می‌تواند با مدرکی که دارد از مرجع حل اختلاف بخواهد که کارفرما را ملزم کند تا آن را پس دهد.
  6. پرستار می‌تواند تاریخی را برای بازگرداندن آن نیز تعیین کنید.
  7. شماره سفته یا چک را در قرارداد خود بنویسد.

موضوع قرارداد کار پرستار بچه

در این قسمت از متن قرارداد با پرستار بچه انتظارات و خواسته‌هایی را که از پرستار دارید، ذکر کنید. پرستار موظف به انجام تمامی وظایفی است که برای او تعیین شده است. اموری مانند نگهداری، غذا دادن، تعویض پوشاک، آموزش نقاشی و زبان خارجی و فارسی، آموزش حرکات ورزشی، بازی کردن با بچه‌ها و ورزش روزانه می‌تواند جز وظایف پرستار به حساب بیاید و در قرارداد شما نوشته شود.

مبلغ قرارداد پرستار با بچه

وجه قرارداد را با توجه به حقوقی که هر سال از طریق اداره کار تعیین می‌شود، توافق کنید. این وجه نباید از مبلغ تعیین شده کمتر باشد. حتما شماره کارت یا شماره حساب پرستار را در قرارداد قید کنید. بیمه پرستار نیز از جمله موارد مهمی است که باید به آن توجه شود. کارفرما موظف است برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی، پرستار را بیمه کند. حوادث گوناگونی که ممکن است برای او در مورد کار ایجاد شود، در صورتی که ارتباط مستقیم با محیط کار داشته باشند، برای کارفرما مسئولیت مدنی ایجاد می‌کند و منجر به پرداخت خسارت احتمالی نیز می‌شود.

تعهدات طرفین در قرارداد پرستار بچه

پرستار علاوه بر انجام وظایفی که در قسمت بالا قید شده است، متعهد به انجام امور دیگری نیز می‌شود. برای مثال:

  1. حضور به موقع در محل کار و ترک‌ آن محل در ساعت مقرر.
  2. تعهد به حفظ و نگهداری از بچه و وسایلی که کارفرما برای انجام وظایفش در اختیارات او قرار می‌دهد.

کارفرما نیز علاوه بر پرداخت وجه در زمان مناسب و به شکل مورد توافق، موظف است اطلاعات دقیقی را در اختیار پرستار قرار دهد، برای مثال اگر بچه به مواد غذایی خاص حساسیت یا آلرژی دارد، کارفرما موظف است آن را به پرستار اطلاع دهد. اگر بچه معلولیت و ناتوانی خاصی دارد پرستار باید به طور کامل در جریان آن باشد.

پایان دادن به قرارداد

با توجه به این که قرارداد ناشی از اراده و توافق کامل دو طرفه است، امکان فسخ یک جانبه آن نیز وجود ندارد و برای پایان دادن به قرارداد نیازمند اراده هر دو طرف هستیم. اگر دو طرف با توافق و رضایت کامل یکدیگر قرارداد را از اعتبار خارج کنند، در اصطلاح حقوقی این عمل را اقاله می‌گویند. علاوه بر این، قرارداد در شرایط دیگر نیز ممکن است از اعتبار خارج شود:

  1. در صورت فوت پرستار یا از کار افتادگی و بازنشستگی او؛
  2. در صورتی که مدت قرارداد خاتمه یابد و آن را به صورت ضمنی یا تلویحی تمدید نکنند؛
  3. در صورتی که محلی که کارفرما برای انجام تعهدات پرستار در نظر گرفته است توقیف یا پلمپ شود؛
  4. در صورتی که بچه‌ای که پرستار برای نگهداری از او استخدام شده است فوت کند یا به هر دلیل دیگری، نگهداری و پرستاری از او ممکن نباشد.

نکته تکمیلی در خصوص نمونه قرارداد پرستار بچه

در خصوص مرخصی پرستار بچه، مطابق با قانون کار پرستار می‌تواند علاوه بر روزهای تعطیل، در دو مورد، سه روز مرخصی از کارفرما بگیرد:

  1. ازدواج دائم.
  2. فوت یکی از اعضا خانواده.

توجه کنید نمونه قرارداد کار پرستار بچه که میان طرفین قرارداد امضا می‌شود، دارای اعتبار است. اشخاصی که نمونه قرارداد پرستار بچه را امضا می‌کنند، به واسطه امضا این قرارداد تعهداتی را به عهده می‌گیرند که ملزم به انجام آن تعهدات هستند و نمی‌توانند مسئولیت‌های خود را به شخص دیگری بسپارند.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، قرارداد کار موقت را تنظیم کرده است. شما می‌توانید این قرارداد را از بانک قرارداد تهیه کنید. برای دریافت این قرارداد روی تصویر زیر بزنید.

شما همچنین می‌توانید درخواست مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید. برای ثبت این درخواست، روی لینک قبل بزنید.

قرارداد پرستاری کودک

برای دریافت فایل خام قرارداد کار پرستار بچه، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد پرستاری کودک
دانلود نمونه قرارداد پرستاری کودک
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات