قرارداد کار مهمترین توافق حقوقی میان کارگر (کارمند) و کارفرما به شمار میرود. این قرارداد معمولا به مدت یک سال تنظیم میشود. هنگامی که این قرارداد برای دورهای طولانیتر از یک سال تنظیم میشود یا شرایط کاری در طول زمان تغییر میکند، نیاز به بازنگری و اعمال اصلاحات در مفاد قرارداد احساس میشود. در این شرایط، بهترین راهکار، تنظیم نمونه متمم قرارداد کار خواهد بود.
متمم، مستندی مکمل برای قرارداد کار است که به طرفین امکان میدهد بدون فسخ قرارداد کار توسط کارفرما یا کارگر، تغییرات لازم را به صورت قانونی ثبت کنند. اگر این تغییرات مکتوب نشوند، بعدها میتوانند منشا اختلافات حقوقی باشند.
در ادامه به بررسی تفاوت نمونه متمم قرارداد کار با الحاقیه میپردازیم. همچنین، موارد استفاده از متمم و نکات حقوقی آن را مورد بررسی قرار میدهیم.
در عمل، دو اصطلاح متمم و الحاقیه گاهی به جای یکدیگر استفاده میشوند اما هر کدام، در ساختار حقوقی قراردادها کاربرد و جایگاه خاص خود را دارند.
نمونه متمم قرارداد کار ، زمانی تنظیم میشود که شما به عنوان کارفرما بخواهید مفاد موجود در قرارداد اصلی ( قرارداد استخدام ) را اصلاح یا تکمیل کنید. برای مثال، اگر در قرارداد کاری شما، میزان حقوق کارگر یا کارمند مشخص شده باشد، برای تغییر و افزایش حقوق کارگر یا کارمند خود میتوانید بدون نیاز به تنظیم قرارداد جدید، متمم قرارداد را نگارش و عدد حقوق را اصلاح کنید. به عبارت دیگر، متممی که برای قرارداد کار تنظیم میشود، بیشتر جنبه اصلاحی یا تکمیلی دارد.
الحاقیه قرارداد زمانی امضا میشود که بخواهید مفادی را که در قرارداد کار پیش بینی نشده است، به محتوای آن اضافه کنید. به عنوان مثال، اگر در نسخه اولیه قرارداد کار به دستورالعمل کارگاه اشاره نشده باشد و طرفین بخواهند این دستور العمل را نیز در محتوای آن قرارداد لحاظ کنند، میتوانند از الحاقیه استفاده کنند.
بهطور خلاصه، متمم قرارداد برای اصلاح حقوق و تعهدات قبلی طرفین و الحاقیه برای افزودن مفاد جدید به قرارداد استفاده میشود.
براساس توضیحات پیشین، نمونه متمم قرارداد کار ابزاری برای مکتوب کردن تغییراتی است که در طول مدت همکاری بین کارگر و کارفرما توافق میشود. از مهمترین مواردی که در قالب متمم، قابل تنظیم هستند میتوان به این موارد اشاره کرد:
در پایان، نمونه متمم قرارداد کار ، ابزاری مطمئن برای ثبت تغییرات مهم در روابط کاری است. اگر این تغییرات به صورت مکتوب و روشن ثبت نشوند، میتوانند در آینده، منشا بروز سوتفاهم و اختلاف شوند. در واقع، متمم قرارداد در روابط کاری به شما کمک میکند این تغییرات را به شکلی قانونی و شفاف مستند کنید.
برای اینکه متن متمم قرارداد کار از نظر قانونی معتبر، قابل استناد و در صورت لزوم، قابل دفاع باشد، رعایت چند نکته ضروری است. این اصول ساده اما مهم، به جلوگیری از سوتفاهمها و اختلافات احتمالی کمک میکنند:
در قانون کار برای تنظیم نمونه متمم قرارداد کار مادهای در نظر گرفته نشده است اما تنظیم متمم، به ویژه در قراردادهای بلند مدت یا همکاریهایی که به مرور دچار تغییر میشوند، اقدامی کاملا هوشمندانه و ضروری به حساب میآید. این متمم به شفاف سازی رابطه کاری، جلوگیری از برداشتهای نادرست و حفظ اعتماد متقابل بین طرفین کمک میکند. در عمل، بسیاری از اختلافات کارگر و کارفرما زمانی شکل میگیرد که توافقات جدید فقط به صورت شفاهی انجام شود و مستندی برای اثبات آنها وجود نداشته باشد.
در صورت بروز اختلاف و ارجاع پرونده به اداره کار یا مراجع قضایی، وجود متمم به عنوان مستند مکمل قرارداد کار، یکی از مهمترین ابزارهای دفاعی برای اثبات ادعاهای هر یک از طرفین خواهد بود. بنابراین، فارغ از اینکه قانون، برای تنظیم این متمم الزامی را عنوان نکرده است، توصیه میکنیم که هر تغییری را در متن این متمم مکتوب کنید.
از به کار بردن عبارات کلی و مبهم در متن متمم پرهیز کنید و تمام تغییرات را با جزئیات در آن بنویسید. برای مثال در صورتی که میخواهید حقوق را افزایش دهید، میزان دقیق آن و تاریخ اجرا را باید در متمم ذکر کنید.
علاوه بر این، دانستیم که رابطه کاری هرگز ایستا نیست. در چنین شرایطی، نمونه متمم قرارداد کار ابزاری موثر برای ثبت تغییرات خواهد بود.
اگر در نظر دارید مفادی را در قرارداد کار خود تغییر دهید و نیاز به مشاوره در این زمینه دارید، میتوانید از طریق مشاوره تلفنی حقوقی با دپارتمان حقوقی تیم رکلا در ارتباط باشید. همچنین، در صورتی که میخواهید متن متمم قرارداد کار را تنظیم کنید، میتوانید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی ، نگارش یا ویرایش متمم را براساس قرارداد اصلی و پایه خود به دپارتمان حقوقی رکلا بسپارید. ما در رکلا تلاش میکنیم تا با تمرکز بر بهترین خدمات حقوقی در زمینه قراردادها به شما کمک کنیم.
نظرات