قرارداد بیع زمین کشاورزی و بررسی بیع زمین کشاورزی مشاع

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1400/08/19
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد بیع زمین کشاورزی

زمین‌های کشاورزی منابع درآمد کشاورزان و روستاییانی هستند که حرفه و پیشه اصلی آن‌ها، کشاورزی است. علاوه براین، مراتع کشاورزی زیادی نیز به صورت صنعتی، کشت می‌شوند و به این ترتیب، بخش قابل توجهی از نیاز غذایی مردم را تامین می‌کنند. زمین‌های کشاورزی سرمایه‌هایی هستند که کشت و فعالیت کشاورزی را ممکن می‌سازند و به این ترتیب، نقش سازنده‌ای در تولیدات داخلی دارند. تمام مواردی که بیان شد، از مهمترین دلایلی محسوب می‌شوند که اشخاص مختلف به موجب آن‌ها تمایل دارند با معامله زمین کشاورزی و در اختیار گرفتن این زمین‌ها، به حرفه کشاورزی مشغول شوند. قرارداد بیع زمین کشاورزی ، قراردادی است که برای انجام این معامله مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقدماتی درباره قرارداد بیع زمین کشاورزی

نمونه قرارداد بیع زمین کشاورزی را می‌توانیم از انواع قرارداد بیع در نظر بگیریم. اگر تمایل دارید بدانید که قرارداد بیع چیست ، می‌توانید با زدن روی لینک، مقاله‌ای که پیش‌تر درباره این قرارداد منتشر کرده‌ایم را مطالعه کنید. بیع، از مهمترین قراردادهایی است که در نظام حقوقی ایران تعریف شده است و به شیوه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تعدد استفاده از این قرارداد به اندازه‌ای است که می‌توانیم بگوییم متداول‌ترین معامله‌ای که میان اشخاص برقرار خواهد شد، معامله بیع است.

دقیقا به همین دلیل است که قانون مدنی به صورت اختصاصی به این قرارداد می‌پردازد و قواعد و ضوابط خاصی را برای آن در نظر گرفته است. نمونه قرارداد بیع زمین کشاورزی یک قرارداد معین است که در هنگام استفاده از آن، باید به ضوابط قانونی که برای این قرارداد در نظر گرفته شده است، دقت داشته باشیم زیرا صحت قرارداد به رعایت این قواعد و ضوابط قانونی بستگی دارد.

اگر تمایل دارید که یک زمین کشاورزی را معامله کنید یا اگر می‌خواهید زمین کشاورزی خود را به مشتری واگذار کنید، برای شما مناسب است که یک قرارداد کامل داشته باشید. در ادامه این مقاله، به نمونه قرارداد بیع زمین کشاورزی می‌پردازیم و تلاش می‌کنیم که مهمترین اطلاعات مربوط به این معامله را بیان کنیم.

امکانات، تجهیزات و حق آب در بیع زمین کشاورزی

بدون شک قرارداد بیع زمین کشاورزی به منظور انجام معامله زمین کشاورزی میان طرفین برقرار خواهد شد که به موجب آن، زمین مورد نظر در اختیار مشتری قرار می‌گیرد. هدف از این معامله این است که مالکیت زمین مورد نظر در اختیار مشتری باشد و او بتواند با انجام فعالیت‌های کشاورزی روی این زمین، منفعت کسب کند. در این خصوص باید به این مساله اشاره کنیم که زمین‌های کشاورزی با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارند و همچنین با توجه به پیشینه کشت محصول در آن‌ها، به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. به همین ترتیب، معامله و بیع زمین کشاورزی در شهرها و مناطق مختلف، دارای شرایط خاصی است. بنابراین، برای انجام معامله باید به عرف منطقه توجه داشته باشید.

با توجه به توضیحاتی که بیان شد، لازم است به این مساله اشاره کنیم که معامله زمین کشاورزی صرفا به خود زمین محدود نخواهد بود و لازم است که در سند قرارداد درباره سایر متعلقات زمین نیز توضیح داده شود. بدون شک، بعضی از زمین‌های کشاورزی دارای حق استفاده از آب هستند یا اینکه ممکن است مالک زمین، زمین کشاورزی مورد نظر را همراه با تمام تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی معامله کند.

اگرچه پیشنهاد می‌کنیم که برای معامله ابزار و تجهیزات از قراردادهایی مانند قرارداد خرید کالا یا قرارداد فروش کالا بهره ببرید یا برای مثال، ماشین آلاتی مانند تراکتور را با قرارداد خرید تراکتور معامله کنید. پیش‌تر درباره هر کدام از این قراردادها، مقاله‌هایی در وبلاگ رکلا منتشر شده است که با زدن روی لینک‌ها، می‌توانید درباره هر قرارداد مطالعه کنید. بنابراین، در مجموع لازم است که در متن قرارداد بیع زمین کشاورزی حتما در خصوص امکانات، تجهیزات، حق آب و سایر حقوقی که متعلق به زمین کشاورزی مورد نظر است، توضیحات دقیقی را بنویسید.

قرارداد بیع زمین کشاورزی میان وارثان و بیع زمین کشاورزی مشاع

بنابر آنچه که در عرف متداول است، معامله زمین کشاورزی بیشتر در میان کشاورزان و روستاییان یک منطقه انجام می‌شود یا اینکه ممکن است این معامله میان فرزندان یا وارثان یک شخص باشد. برای مثال، اگر کشاورزی بخواهد زمین کشاورزی خود را با یک فرزند خود معامله کند یا اگر یکی از وارثان شخصی بخواهد سهم الارث خود را در ازای دریافت ارزش آن به وارث دیگر واگذار کند، قرارداد مناسب برای آن‌ها، قرارداد بیع زمین کشاورزی است.

البته در این شرایط یا در موقعیت‌های مشابه باید به این مساله توجه داشته باشیم که ممکن است زمین کشاورزی مورد نظر، یک زمین مشاع باشد که در این زمان مناسب است از قرارداد فروش زمین کشاورزی مشاع استفاده شود. (برای مطالعه این قرارداد روی لینک بزنید) البته پیش از امضای این قرارداد نیز، باید به احکام و قواعد معامله اموال مشاع نیز توجه داشته باشید. منظور از مشاع بودن زمین کشاورزی این است که مالکیت زمین مورد نظر، میان چند نفر مشترک باشد. برای مثال، زمین کشاورزی که از پدر به فرزندان او ارث می‌رسد، یک زمین کشاورزی مشاعی است. زیرا تمام فرزندان و ورثه آن پدر نسبت به زمین کشاورزی مورد نظر حق مالکیت دارند. بنابراین، اگر معامله یا بیع زمین کشاورزی را در نظر دارید، لازم است که به قواعد مربوط به مشاعی بودن زمین کشاورزی توجه داشته باشید.

با یک مثال توضیح می‌دهیم:

برای انجام موضوع نمونه قرارداد بیع زمین کشاورزی به صورت مشاع، تمام مالکان باید از این مساله آگاهی داشته باشند و تصرف زمین کشاورزی باید با رضایت مالکان انجام شود. از طرف دیگر، قانون برای مالکان زمین کشاروزی مشاع، حق شفعه در نظر گرفته است. اگر قصد معامله چنین زمینی را دارید، باید این مساله را مدنظر داشته باشید که به طور معمول معامله زمین کشاورزی مشاع با اختلافات و مشکلات زیادی همراه است و در مواقعی نیز ممکن است مشاع بودن زمین کشاورزی باعث افت ارزش و قیمت زمین شود. بنابراین، بهتر است که پیش از انجام معامله بیع زمین، برای تفکیک و افراز زمین کشاورزی اقدام کنید.

از طرف دیگر، برای معامله سهم الارث نیز، ابتدا لازم است انحصار ورثه انجام شود تا معلوم باشد که چه متراژ از زمین کشاورزی مورد نظر به شما تعلق دارد. یعنی ابتدا لازم است مالکیت شما نسبت به زمین کشاورزی به صورت دقیق به اثبات برسد و معلوم شود که در حقیقت شما مالک کدام بخش از زمین کشاورزی هستید.

پیش از امضای نمونه قرارداد بیع زمین کشاورزی چه باید کنیم؟

پیش از معامله بیع زمین کشاورزی پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا از صحت و اعتبار مالکیت شخصی که با او معامله می‌کنید، آگاه شوید. یعنی اینکه ابتدا مطمئن شوید که شخصی که با او معامله می‌کنید، در حقیقت مالک زمین کشاورزی است یا از جانب مالک مجوز قانونی برای معامله زمین دارد. در ادامه، لازم است که در خصوص شرایط انجام این معامله، مذاکرات و گفتگوهایی را نیز انجام دهید. از زمین کشاورزی بازدید کنید؛ امکانات و تجهیزات آن را بررسی کرده و در خصوص پیشینه کشت زمین تحقیق کنید. شروط و تعهداتی که مدنظر دارید را در جلسات مذاکره بیان کنید و در این جلسات در خصوص ابعاد مختلف قرارداد به توافق برسید.

برای آگاهی از حقوق قانونی که نسبت به قرارداد برخوردارید، با یک مشاور حقوقی مجرب گفتگو کنید یا می‌توانید قرارداد پیشنهادی خود را برای انجام معامله به همراه داشته باشید. علاوه براین، این امکان را دارید که پیش از امضای قرارداد بیع زمین کشاورزی ، برای مطالعه قرارداد زمان بخواهید.

تمام شروط، تعهدات و توافقات میان طرفین باید به صورت مکتوب در متن قرارداد ثبت شود. برای مثال، زمان تسلیم زمین کشاورزی به مشتری و مبلغ قرارداد از جمله موارد مهمی است که باید درباره آن‌ها در قرارداد توضیح دهید.

بیان یک توصیه

قراردادی که برای این معامله تهیه و امضا می‌شود، در واقع سندی معتبر از توافق میان طرفین است. به همین دلیل ضروری است که حتما قرارداد کامل و جامعی باشد. توصیه تیم حقوقی رکلا این است که پیش از امضای این قرارداد، حتما با مشاوران حقوقی گفتگو کنید و از آن‌ها راهنمایی بخواهید. شما حتی می‌توانید از مشاوران حقوقی بخواهید که قراردادتان را مطالعه کنند. تیم حقوقی رکلا امکان دریافت مشاوره تلفنی حقوقی را ایجاد کرده است و علاوه براین، شما می‌توانید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد ، مسئولیت تنظیم قرارداد را نیز به تیم رکلا بسپارید.

تیم حقوقی رکلا نمونه قراردادهایی را برای انجام این معامله تنظیم کرده است که می‌توانید با زدن روی عکس، به صفحات این قراردادها مراجعه کنید.

قرارداد بیع زمین کشاورزی (به صورت اقساطی)

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

قرارداد فروش اقساطی زمین کشاورزی
دانلود قرارداد

قرارداد بیع زمین کشاورزی (به صورت نقدی)

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و این قرارداد کامل را دریافت کنید.

نمونه قرارداد فروش زمین کشاورزی
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات