نمونه قرارداد نمایندگی خدمات پس از فروش و نکات مهم آن

-
بروزرسانی:1401/09/22
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد نمایندگی خدمات پس از فروش

قرارداد نمایندگی خدمات پس از فروش یکی از انواع قرارداد نمایندگی است.

امروزه بسیاری از شرکت‌های بزرگ تجاری ایرانی و خارجی، برای انجام فعالیت در سراسر کشور، نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش را تاسیس می‌کنند و با نظارت همه جانبه بر این دسته از بنگاه‌های تجاری، سود قابل توجهی را به دست می‌آورند.

این بنگاه‌ها در نتیجه تنظیم نمونه قرارداد نمایندگی خدمات پس از فروش ، کالاها و اجناس شرکت‌های تولیدی را به صورت اختصاصی به فروش می‌رسانند و در مقابل، کارمزدی را پس از کسر کسورات قانونی دریافت می‌کنند.

در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها در تهران مستقر می‌باشند. این شرکت‌ها با توجه به حجم وسیعی از نقل و انتقالات کالاها به دیگران در سطح پایتخت، نمی‌توانند به آسانی و بدون نیاز به نمایندگان فروش، اقدامات لازم را در سراسر کشور به انجام برسانند.

اعطای مجوز نمایندگی به متقاضیان در مناطق مختلف، یکی از شیوه‌های کاربردی گسترش بازار فروش شرکت‌ها است. پیشنهاد می‌کنیم در راستای این مقاله و برای آگاهی از مطالب تکمیلی‌تر، حتما مقاله قرارداد اعطای نمایندگی را نیز مطالعه کنید.

مفاهیم و اصطلاحات

آنچه بیش از هر اصطلاح دیگر در متن قرارداد مربوطه مشاهده می‌شود، اصطلاح نمایندگی می‌باشد. نمایندگی به شخص حقیقی یا حقوقی گفته می‌شود که مجموعه امور مربوط به توزیع، فروش و همچنین خدمات پس از فروش مربوط به یک شرکت تجارتی را در یک منطقه جغرافیایی مشخص به انجام می‌رساند.

این رابطه در اثر تنظیم قرارداد اعطای نمایندگی خدمات پس از فروش میان واحد تولیدی یا اعطا کننده نمایندگی و شخص خواهان نمایندگی شکل می‌گیرد.

اصطلاح دیگری که نیازمند توضیح است، خدمات پس از فروش می‌باشد. منظور از خدمات پس از فروش، مجموعه اقدامات و تعهداتی است که شخص تولید کننده یا نمایندگی وی، بعد از فروش محصولات سفارش شده توسط مشتری، با هدف نمایش عملکرد مطلوب و رعایت اصول ایمنی در تولید محصولات، در موعد تعیین شده اجرا می‌کند.

علاوه بر اصطلاحات ذکر شده، ممکن است محصول مربوطه دارای گارانتی از سوی شرکت باشد. در این صورت در متن قرارداد با این اصطلاح رو به رو می‌شویم.

منظور از گارانتی محصولات، ضمانتی است که تولید کننده یا فروشنده کالای مربوطه به شخص مصرف کننده یا خریدار ارائه می‌دهد. گارانتی این مضمون را به همراه دارد که محصول در طول زمان تعیین شده یا با میزان کارکرد مشخص شده در متن قرارداد با مشتری، کاملا درست و بدون هرگونه عیب کار می‌کند.

شرکت چنین تعهد می‌دهد که اگر کالای مورد نظر با وجود استفاده صحیح در زمان اشاره شده، رضایت مشتری را تامین نکرد، محصول را عوض خواهد کرد یا اینکه اصل پول را به مشتری پس می‌دهد.

چه قانونی بر این دسته از قراردادها حاکم است؟

نمونه قرارداد نمایندگی خدمات پس از فروش مانند سایر قراردادهای نمایندگی با توجه به ماده ی 10 قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران تنظیم می‌شوند. مطابق ماده 10 قانون مدنی، تنظیم قرارداد با توجه به توافقات طرفین معامله ممکن است به شرطی که توافقات حاصله بر خلاف شرع یا قوانین صادره از سوی دستگاه‌های قانونگذاری کشور نباشد.

طرفین نمونه قرارداد نمایندگی خدمات پس از فروش

روزانه شاهد برندها و محصولات تجاری تولید شده توسط شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی بزرگ در سطح کشور هستیم. در خارج از کشور نیز مشاهده می‌کنیم که بسیاری از شرکت‌های تجاری همچون تولید کنندگان خودروهای لوکس، تولید کنندگان لوازم دیجیتال همچون تلفن همراه، لپ تاپ و… طی تنظیم قرارداد، نمایندگی‌هایی را در سطح دنیا تاسیس می‌کنند و به کسب و کار و دریافت سود و منفعت می‌پردازند.

اشخاص نماینده به عنوان یکی از طرفین این قرارداد در مقابل بنگاه تولیدی یا شرکت تجاری مرکزی قرار می‌گیرند و در برابر اجناسی که به فروش می‌رسانند، کارمزد مقرر شده در متن عقد یا متن پیوست به قرارداد را دریافت می‌کنند.

بنابراین طرفین معامله را شرکت تولیدی و شخص نماینده تشکیل می‌دهند و شرکت به عنوان ناظر بر عملکرد شخص نماینده، نکاتی همچون حداقل قیمت فروش، مدت ارائه خدمات پس از فروش و… را در متن قرارداد مربوطه ذکر می‌کند.

قرارداد اعطای نمایندگی خدمات پس از فروش

نکات تنظیم نمونه قرارداد نمایندگی خدمات پس از فروش

مهم‌ترین نکات مربوط به این قرارداد را در ادامه توضیح می‌دهیم:

مشخصات طرفین

در ابتدا، هریک از طرفین مشخصات دقیق خود را در متن قرارداد اعطای نمایندگی خدمات پس از فروش ذکر می‌کنند.

اشخاص نماینده می‌توانند حقیقی یا حقوقی باشند. در خصوص اشخاص حقیقی ذکر مشخصاتی مانند نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، شماره کارت ملی، نام پدر، شماره تماس، اقامتگاه قراردادی یا محل سکونت (مرکز مهم امور موضوع ماده 1002 قانون مدنی)، آدرس ایمیل و… ضرورت دارد.

در صورتی که نماینده شخص حقوقی باشد یا بنگاه تولیدی قصد داشته باشد مشخصات خود را به صورت دقیق در متن قرارداد ذکر کند، بیان اطلاعاتی از قبیل نام شرکت، شماره ثبت شرکت، کد اقتصادی، شماره تماس، اقامتگاه یا مرکز عملیات اداری (موضوع ماده 590 قانون تجارت)، نام نماینده، سمت نماینده و… ضروری است.

استفاده از اقامتگاه انتخابی موضوع ماده 1010 قانون مدنی نیز به هریک از طرفین قرارداد مربوطه توصیه می‌شود. معمولاً بنگاه‌های تولیدی و شرکت‌های تجاری موضوع این قرارداد، اقامتگاه اصلی خود را در متن قرارداد ذکر می‌کنند.

با این حال قانونگذار این اختیار را برای طرفین معاملات در نظر گرفته است و تصمیم گیری در این خصوص را به ایشان واگذار کرده است.

موضوع نمونه قرارداد نمایندگی خدمات پس از فروش

موضوع قرارداد، شرح وظایف نماینده به صورت کلی می‌باشد. انجام اقداماتی مانند ارائه خدمات پس از فروش، تعمیرات، ارائه آموزش‌های لازم مربوط به نحوه استفاده از کالا، توزیع و فروش محصولات و… از جمله مهم‌ترین موارد در تعیین موضوع این قرارداد می‌باشد.

توجه داشته باشید که موضوع با توجه به سایر محتویات مندرج در قرارداد تعیین می‌شود و در نتیجه، ارتباط گسترده‌ای میان این قسمت و سایر بخش‌های قرارداد مربوطه وجود دارد.

مدت قرارداد اعطای نمایندگی خدمات پس از فروش

مدت این قرارداد، در ابتدا به صورت کلی و سپس جزئی بیان می‌شود. تصور کنید یکی از نمایندگان، قصد داشته باشد کالاهای تولید شده در یکی از بنگاه‌های تولیدی را دریافت و به فروش برساند. برای انجام این اقدام، پس از توافق میان طرفین، در هنگام تنظیم قرارداد، مهلت قرارداد به صورت 2 ساله و از تاریخ …/…/… الی …/…/… تعیین می‌شود.

بنابراین تعیین زمان قرارداد با توجه به توافق طرفین انجام می‌شود.

در ضمن، امکان تمدید قرارداد اعطای نمایندگی خدمات پس از فروش مانند بسیاری از قراردادهای تجاری و مدنی وجود خواهد داشت و در نتیجه شما نیازی به تنظیم قرارداد مجدد پس از اتمام مهلت نخواهید داشت.

تعهدات نماینده در قرارداد اعطای نمایندگی خدمات پس از فروش

  1. نماینده متعهد است خدمات تعیین شده در متن قرارداد همچون ارائه سرویس، انجام تعمیرات لازم، آموزش استفاده از دستگاه و نصب آن، توضیحات راجع به گارانتی و… را به شخص مشتری ارائه دهد. این امور با توجه به استانداردهای تعریف شده توسط شرکت تولیدی انجام می‌شوند و مسئولیت توجه به این استانداردها متوجه شخص نماینده خواهد بود.
  2. دریافت هرگونه وجه از مشتریان توسط شخص نماینده، در قبال ارائه خدمات گارانتی و سایر موارد اشاره شده در بند 1 همین بخش از قرارداد اعطای نمایندگی خدمات پس از فروش ، ممنوع می‌باشد.
  3. نماینده موظف است نسبت به اطلاعات و آموزش‌های لازم در خصوص فروش و ارائه خدمات پس از فروش که توسط شرکت به او ارائه شده است، دقت کافی داشته باشد و در حفظ آن‌ها و جلوگیری از هرگونه انتشار و تکثیر تلاش کند. برای اطمینان بیشتر، قرارداد دو‌جانبه محرمانگی میان طرفین قرارداد حاضر تنظیم خواهد شد و شخص نماینده موظف به امضاء و تایید آن می‌باشد.
  4. مسئولیت تجهیز و توسعه محل کسب و کار نماینده برای ارائه خدمات و فروش محصولات به نحو احسن، به عهده نماینده می‌باشد.
  5. نماینده با توجه به استانداردهای تعیین شده توسط شرکت تولیدی، اقدامات لازم را در این زمینه انجام می‌دهد.

مرجع حل اختلاف

در مواد 454 و 455 قانون آیین دادرسی مدنی، به این نکته اشاره شده است که هر یک از طرفین می‌توانند بعد از توافق و دریافت رضایت طرفین، داوری را برای رسیدگی به اختلافات احتمالی میان خودشان، به شخصی معتمد واگذار کنند.

با این وجود بسیاری از مواقع اختلافات از طریق مذاکرات و ارائه نظرات و پیشنهادات نیز حل و فصل می‌شود.

همچنین ضرورتی نسبت به رعایت مفاد مواد فوق الذکر وجود ندارد و هر یک از طرفین قرارداد اعطای نمایندگی خدمات پس از فروش می‌توانند برای حل و فصل اختلافات پیش آمده، به مراجع قضایی مراجعه کنند.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا قرارداد نمایندگی را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

ضمن اینکه شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد یا استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، روی هر یک از لینک‌های قبل بزنید. به این صورت به صفحه اختصاصی هر کدام از این سرویس‌ها وارد می‌شوید و با ثبت درخواست می‌توانید به سهولت با تیم حقوقی رکلا ارتباط بگیرید.

نمونه قرارداد نمایندگی

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد نمایندگی بازرگانی
دانلود قرارداد
سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات