قرارداد آموزش حسابداری ؛ آموزش قانونی یک شغل پر تقاضای بازار امروز!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/12/07
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد آموزش حسابداری

حسابداری از مشاغل مهمی است که امروزه در هر شغل یا هر کسب و کاری کاربرد دارد و از آن استفاده می‌شود. شرکت‌های کوچک و بزرگ و کسب و کارهای مختلف برای رسیدگی به امور مالی و مالیاتی، رسیدگی به فرآیند کسب درآمد، ارزیابی هزینه‌های جاری شرکت، محاسبه حقوق و مزایای کارکنان و بررسی فاکتورها و اسناد مالی خود از حسابداران حرفه‌ای و متخصص کمک می‌گیرند. به همین دلیل است که کسب فرصت‌های شغلی برای این حرفه، به توانایی و تخصص حسابدار بستگی دارد. تمام این موارد، دلایلی برای این مساله است که اشخاص زیادی تمایل داشته باشند که حسابداری را به صورت حرفه‌ای و کاربردی آموزش ببینند. نمونه قرارداد آموزش حسابداری ، یک قرارداد کاربردی است که برای چنین اقدامی مناسب خواهد بود.

حسابداری به شاخه‌های مختلفی تقسیم می‌شود که فراگیری تمام آن‌ها بسیار زمانبر و سخت خواهد بود. به همین دلیل حسابداران ترجیح می‌دهند که با توجه به علاقه خود، در یک شاخه از این حرفه، آموزش ببینند، متخصص شوند و دانش کاربردی کسب کنند. برای مثال ممکن است که یک حسابدار تمایل داشته باشد که در حوزه حسابداری قراردادهای پیمانی فعالیت کند. این حسابدار باید بتواند از تمام امور مالی و مالیاتی قرارداد پیمانکاری مطلع باشد و مطابق با قوانینی که برای این قرارداد در نظر گرفته شده است، به امور حسابداری این قرارداد نظارت و رسیدگی کند.

اشخاص زیادی هستند که تمایل دارند با استفاده از نمونه قرارداد آموزش حسابداری ، در حوزه‌های مختلف این رشته آموزش ببینند تا بتوانند به عنوان نیروی متخصص وارد بازار کار شوند. گاهی نیز ممکن است حسابداران مختلف تمایل داشته باشند که برای یادگیری بیشتر مهارت‌های کاربردی، آموزش‌های بیشتری را از متخصصان این رشته دریافت کنند. در ادامه درباره این قرارداد، توضیحات بیشتری را ارائه می‌دهیم.

پیش از امضای قرارداد آموزش حسابداری باید چه کرد؟!

ابتدا باید مشخص شود که شما از چه شخصی آموزش می‌بینید و روند ارائه این دوره آموزش‌ حسابداری به چه صورت خواهد بود. این اطلاعات به شما کمک می‌کند که نوع قراردادتان را تعیین کنید. برای مثال ممکن است برای دریافت آموزش‌های حسابداری، در یک موسسه آموزشی ثبت نام کنید و اینطور توافق شود که آموزش‌های لازم در یک یا چند دوره به شما ارائه شوند. از طرف دیگر این امکان نیز وجود دارد که از یک حسابدار متخصص و با سابقه بخواهید در قالب دوره‌ای آموزشی، نوع حسابداری، مهارت‌های مربوطه یا حتی شیوه کار با نرم افزارهای حسابداری را به شما آموزش دهد.

برای این منظور لازم است توافقی مکتوب میان طرفین برقرار باشد تا سند و مدرکی معتبر از توافق و همکاری با یکدیگر در اختیار داشته باشند. نمونه قرارداد آموزش حسابداری ، قراردادی است که در چنین شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته لازم به ذکر است که به طور معمول برای تنظیم قرارداد با یک مدرس حسابداری که به صورت مستقل فعالیت می‌کند، بهتر است که از شرایط قرارداد پیمانکاری تک نفره استفاده کنید.

بنابراین، در ابتدا لازم است که پیش از هر اقدام، درباره ماهیت قراردادی که مدنظر دارید اطلاعاتی کسب کنید و این مساله را نیز در نظر داشته باشید که به چه شیوه‌ای با یکدیگر توافق کرده‌اید. همچنین باید تمام شروط، خواسته‌ها و تعهداتی که لازم می‌دانید را در جلسات و مذاکره‌هایی که میان طرفین انجام می‌شوند، بیان کنید تا هر دو طرف درباره آن‌ها تصمیم بگیرند. بعد از اخذ تصمیم نهایی درباره این امور، می‌توانید برای تنظیم و امضای نمونه قرارداد آموزش حسابداری اقدام کنید.

موضوع قرارداد آموزش حسابداری را به صراحت معین کنید!

نوشتن موضوع قرارداد به شما این امکان را می‌دهد که به تمام تعهدات آموزشی مدرس اشاره کنید. موضوع قرارداد در واقع ماهیت اصلی توافق میان شما است. پاسخ به این سوال که مدرس چه محتوایی را ارائه می‌دهد و این محتوا به چه صورتی ارائه خواهد شد، از مهمترین مطالبی است که در متن قرارداد آموزش حسابداری نوشته می‌شود. زیرا با استفاده از اطلاعاتی که در بخش موضوع قرارداد بیان شده است، می‌توانید کیفیت شیوه ارائه آموزش‌های مدرس را ارزیابی کنید و مطمئن شوید که تمام مطالبی که برای آموزش در این دوره توافق شده‌اند، آموزش داده شوند.

اگر قرار است که در خصوص حوزه خاصی از حسابداری آموزش ببینید، باید به صراحت به آن حوزه اشاره کنید. برای مثال، شما باید به صراحت توضیح دهید که تمایل دارید مهارت‌های حسابداری پیمانی را آموزش ‌ببینید یا اینکه آموزش حسابداری قراردادهای استخدامی را در نظر دارید. همچنین اگر می‌خواهید که نرم افزار خاصی به شما آموزش داده شود، لازم است که نام آن نرم افزار را به دقت در متن قرارداد بنویسید. بنابراین، باید چک لیستی از محتوای این دوره آموزشی ارائه شود تا طرفین از آن آگاه باشند.

تعداد نفرات حاضر در جلسه آموزش را مشخص کنید!

دوره‌های آموزش حسابداری معمولا به صورت عمومی، خصوصی و نیمه خصوصی برگزار می‌شوند. اگر قرار است برای دریافت خدمات آموزش حسابداری، قراردادی را امضا کنید یا اگر شما ارائه دهنده این خدمات آموزشی هستید و می‌خواهید که با متقاضیان این دوره، قرارداد داشته باشید، باید حتما درباره شرایط کلی برگزاری این دوره آموزشی، توضیحات کاملی را در متن قراردادتان بنویسید. برای مثال در قرارداد باید توضیح دهید که مجموع جلسات آموزش، چه تعداد خواهند بود و اینکه در هر جلسه چند نفر حضور خواهند داشت.

ممکن است هدف از امضای این قرارداد دریافت آموزش در کلاس‌های گروهی باشد یا اینکه از ابتدا اینطور توافق شود که مدرس صرفا به یک الی دو نفر در یک کلاس، آموزش دهد. اگر اینطور توافق کردید که یک کلاس آموزش یک نفره یا دو نفره برگزار شود، برای اینکه در ادامه نیز دو طرف به تعهدات خود در راستای برگزاری این جلسات عمل کنند، لازم است این توافقات به صورت مکتوب در متن قرارداد نوشته شوند.

میزان حق الزحمه حسابدار در قرارداد آموزش حسابداری

اگر برای ثبت نام دوره‌های آموزشی حسابداری به موسسات مختلف مراجعه کرده باشید، احتمالا مشاهده کرده‌اید که هر موسسه با توجه به شرایط و امکاناتی که برای ارائه آموزش‌ حسابداری در نظر دارد، تعرفه‌ای نیز برای میزان شهریه یا حق الزحمه مدرس تعیین می‌کند. شما با پذیرش و پرداخت مبلغ شهریه می‌توانید از خدمات آموزشی آن موسسه استفاده کنید و در دوره‌های آموزشی حسابداری حاضر شوید.

از طرف دیگر، اگر با یک حسابدار حرفه‌ای همکاری می‌کنید و می‌خواهید که یک قرارداد خصوصی با او داشته باشید، این امکان برای شما فراهم است که درباره مبلغ حق الزحمه با مدرس گفتگو و توافق کنید. علاوه بر تعیین مبلغ حق الزحمه، شیوه پرداخت آن نیز اهمیت زیادی دارد. لازم است که در متن قرارداد به دقت توضیح دهید که مبلغ حق الزحمه مدرس یا شهریه موسسه را به چه صورتی پرداخت خواهید کرد. برای مثال، ممکن است بپذیرید که تمام مبلغ را در ابتدا بپردازید یا اینکه اینطور توافق شود که پرداخت مبلغ حق الزحمه به صورت اقساطی و مرحله‌ای باشد. به این صورت که تاریخ‌های دقیقی برای پرداخت اقساط مشخص شوند که در آن‌ تاریخ‌ها ملزم به پرداخت اقساط شوید.

تعیین بازه زمانی برای قرارداد

بازه زمانی نمونه قرارداد آموزش حسابداری ، در واقع تعیین تاریخ و ساعت‌هایی است که مدرس حسابداری، به ارائه دوره آموزشی می‌پردازد. به طور معمول ساعات برگزاری آموزش‌ها از پیش در موسسات معین شده است و هنرجو می‌تواند با آگاهی از آن تاریخ و ساعات، برای دریافت آموزش حاضر شود. تعیین بازه زمانی قرارداد و ساعات آن در قراردادهای خصوصی نیز میان اشخاص و با توافق طرفین معین می‌شود.

به این صورت که اشخاص می‌توانند در رابطه با ساعت‌ها و روزهای آموزش، با یکدیگر توافق کنند. در این نوع از قرارداد، آزادی عمل بیشتری برای انتخاب شیوه دریافت خدمات آموزشی در نظر گرفته می‌شود. زیرا قرارداد با خواست و توافق طرفین نوشته خواهد شد و تنها مساله‌ای که در هنگام نوشتن قرارداد باید به آن توجه کرد این است که محتوای قرارداد شما مغایر با قانون نباشد. لازم به ذکر است که این قرارداد از قانون مدنی پیروی می‌کند.

به مرجع حل اختلاف قرارداد توجه کنید

هر توافقی با احتمال وقوع اختلاف همراه است. شما باید برای روز احتمالی اختلاف، راه حلی داشته باشید. برای همین منظور، لازم است که در قرارداد مشخص کنید که مرجع حل اختلافات آینده شما و طرف مقابل کیست؟ آیا به دادگاه مراجعه خواهید کرد یا داوری را به عنوان مرجع حل اختلافات تعیین می‌کنید. لطفا حتما به این موضوع توجه داشته باشید.

پیشنهاد می‌کنیم برای قرارداد خود یک داور انتخاب کنید. داور باید شخصی دارای صلاحیت باشد و تمام طرفین قرارداد ، از انتخاب او راضی باشند. به این صورت، اگر اختلاف یا مشکلی ایجاد شود، داور به آن مساله رسیدگی می‌کند و میان طرفین حکم خواهد کرد. رای داور لازم الاجرا و معتبر است. با انتخاب داور، دیگر لازم نیست که طرفین قرارداد برای احقاق حقوق خود به دادگاه مراجعه کنند. بلکه در زمان کوتاه و با هزینه کم، به شکایات آن‌ها رسیدگی خواهد شد.

پیشنهاد ما

مهمترین مساله در تنظیم قرارداد و امضای آن، آگاهی از محتوای قرارداد است. زیرا امضای قرارداد به این معنی است که شما محتوای آن را پذیرفته‌اید و مسئولیت و تعهدات قرارداد را به عهده گرفته‌اید. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم که پیش از امضای این قرارداد، حتما از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید و در این زمینه با یک مشاور حقوقی مجرب گفتگو کنید. در ادامه، شما این امکان را نیز خواهید داشت که با استفاده از خدمات تنظیم قرارداد ، قرارداد اختصاصی خود را در اختیار بگیرید.

قرارداد آموزش خصوصی

با امضای این قرارداد، به ارائه آموزش خصوصی به شاگردان و متقاضیان آموزش بپردازید.

نمونه قرارداد آموزش خصوصی
دریافت نمونه قرارداد آموزش خصوصی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات