قرارداد اجاره انبار و همه نکاتی که باید در مورد شرایط اجاره انبار و متن اجاره نامه انبار بدانید!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/08/24
زمان مطالعه:
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره انبار

قرارداد اجاره انبار یکی از انواع قرارداد اجاره است. به خاطر می‌آورم ماه پیش همراه با خانواده تصمیم گرفتیم که برای چند روز فراغت و استراحت، به مسافرت برویم. مقصدمان یکی از روستاهای اطراف شهر بود، که در گذشته پدربزرگ و مادر بزرگم در آن زندگی می‌کردند. بعد از فوت پدر بزرگ و مادر بزرگ خانه‌ روستا خالی بود و هر از چندگاه، چند روزی به آن‌جا می‌رفتیم و از هوای خوب و سادگی بی نظیرش لذت می‌بردیم. تقریباً همسایه‌ها را می‌شناختیم و به دلیل صمیمیت مردمان روستا، سلام و احوالپرسی داشتیم.

عماد، پسر کوچک همسایه کناری خانه پدربزرگ بود. به خاطر می‌آورم زمانی که کم سن‌تر بودم، او نیز 13،14 ساله بود و همسایه‌ها از بازی‌ها و شیطنت‌هایش شاکی بودند. این بار که دیدمش، انگار بالا رفتن سن و سال او را هم آرام‌تر کرده بود. حالا جوانی 20 ساله بود و به ظاهرش علاوه بر صورت همیشه خندان و بشاشی که داشت، وقار و متانت نیز اضافه شده بود.

به دلیل آشنایی که از مدت‌ها پیش و از کودکی با هم داشتیم، احوالش را پرسیدم و پرسیدم که کجاست و چه کاری می‌کند؟ عماد گفت که خودش هم خیلی مشتاق بوده است که در مورد مساله‌ای با من صحبت کند و دنبال فرصت مناسبی می‌گشته است که با من تماس بگیرد. ابراز خوشحالی کرد که به روستا رفته‌ایم و حالا می‌تواند رو در رو با من حرف بزند. من نیز ابراز خوشنودی کردم و گفتم که از این مکالمه، خوشحال خواهم شد و او را برای عصرانه دعوت کردم.

از ایده ساخت انبار تا نمونه قرارداد اجاره انبار کالا

بعد از صحبت‌های معمول و احوالپرسی‌ها، عماد برایم تعریف کرد که چند وقتی است که به دنبال راهی برای درآمد و شغل مناسب بوده است. ایده‌ها و فکرهای متفاوتی داشته و مدام تحقیق می‌کرده است تا بتواند با توجه به امکاناتی که در دست دارد، بهترین انتخاب را داشته باشد. عماد گفت که قطعه زمینی را در جایی نزدیکی شهر داشتند که مدت‌ها بی استفاده بوده است. عماد با ایده‌ای که داشته و با تحقیقات، آن‌جا را به سوله‌ها و اتاقک‌هایی تبدیل می‌کند و آن را تجهیز می‌کند و مجوز‌های لازم را می‌گیرد.

عماد می‌گفت که می‌خواهد از آن‌جا به عنوان انبار استفاده کند. بسیاری از مشاغل تولیدی و کشاورزی، برای انبار محصولات و تولیداتشان نیازمند جایی هستند که بتوانند با رعایت شرایط مناسب نگهداری، محصولات خودشان را برای مدت معین در آن بگذارند. از تصمیمی که گرفته بود بسیار خوشحال شدم و او را تشویق کردم که با توجه به شرایط و امکاناتش، ایده فوق العاده‌ای را به کار برده است.

عماد چیزی از قرارداد اجاره انبار نمی‌دانست

عماد در ادامه گفت که پیش از شروع به کار لازم است یک قرارداد مناسب آماده کند و با افرادی که برای اجاره انبار نزد او می‌آیند تعامل داشته باشد. عماد می‌گفت که متاسفانه چیزی از قرارداد و نحوه تنظیم و نوشتن آن نمی‌داند.

در ابتدا تصمیم می‌گیرد که دفتری داشته باشد و به صورت دستی، نوشته‌ای از مستاجر انبار بگیرد. ولی با صحبت‌هایی که با دیگر افراد هم صنف خودش انجام داده و با شنیدن تجربیات آن‌ها متوجه شده‌است که قرارداد، اهمیت و لزوم زیادی دارد و بهتر است که یک قرارداد مناسب داشته باشد که در آن به منافع و حقوق او به عنوان اجاره دهنده یا موجر، اشاره شده باشد. به همین دلیل می‌خواسته است که با من حرف بزند و مشورت کند. حرف‌هایش را تایید کردم و گفتم که بهترین تصمیم را گرفته است و تا جایی که در توانم باشد برایش توضیح می‌دهم و او را راهنمایی خواهم کرد.

اجاره نامه انباری یا اجاره کردن جایی برای انبار کردن چگونه است؟

برای عماد توضیح دادم که همانطور که خودش نیز اشاره کرده بود چیزی که او نیاز دارد، یک نمونه اجاره نامه با فرمت قرارداد اجاره انبار است که بتواند از آن، برای نوشتن قرارداد با مشتریانش استفاده کند. داشتن فرمت قرارداد اجاره انبار این امکان را می‌دهد که به راحتی و در سریع‌ترین زمان با مشتریانش قرارداد بنویسد.

به عماد توضیح دادم که در این زمینه، رکلا می‌تواند بسیار به او کمک کند. به راحتی می‌تواند با مراجعه به بانک نمونه قرارداد ، فرم اجاره نامه انبار یا نمونه قرارداد اجاره انبار کالا را دریافت کند. اگر مورد خاصی نیز در نظر دارد، مشاوران حقوقی رکلا می‌توانند در این زمینه او را هدایت و راهنمایی کنند. اما لازم است که پیش از این کار، اطلاعاتی در زمینه قرارداد اجاره به او بدهم تا با دید بازتری به این کار اقدام کند.

قوانین اجاره انبار

طبق ماده ۴۶۶ قانون مدنی ، اجاره عقدی است که به موجب آن، مستأجر، مالک منافع عین مستأجره می‌شود. اجاره دهنده را «موجر»، اجاره کننده را «مستأجر»، مورد اجاره را «عین مستأجره» و اجاره بها را «مال الاجاره» گویند. «اجرت المسمی»، اجاره بهایی است که طرفین در قرارداد یا پس از امضای قرارداد، درباره میزان آن توافق کرده‌اند و در مقابل، «اجرت المثل» اجاره بهایی است که بدون توافق طرفین و با توجه به اجاره موارد مشابه، تعیین می‌شود.

توضیحاتی که دادم درباره یک سری اصطلاحات حقوقی در زمینه قراردادهای اجاره و اجاره‌ نامه‌ها است که دانستن آن‌ها در فهم بهتر اجاره نامه کمک کننده است. اجاره دادن و اجاره گرفتن ملک، مساله‌ای است که می‌شود گفت درصد زیادی از مردم به نوعی با آن در ارتباط هستند و بدون شک، امور اجتماعی و شرایط جامعه در شرایط و قوانین اجاره نیز به شدت تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل قوانین مربوط به قرارداد اجاره هر چند وقت یک بار با توجه به نیاز جامعه تغییر می‌کنند. کسی که قرارداد اجاره شما را تنظیم می‌کند باید کاملا آگاه و مسلط به ماده‌های قانونی باشد تا بتواند بهترین قرارداد را با توجه به شرایط شما تنظیم کند تا ضامن حقوق شما باشد.

کلیه اماکن مانند اماکن مسکونی، تجاری، محل کسب و پیشه، اماکن آموزشی، خوابگاه‌های دانشجویی و ساختمان‌های دولتی و نظایر آن، باید با توجه به قانون روابط موجر و مستاجر نوشته شوند. همچنین می‌توانند در دفتر اسناد رسمی به ثبت برسند تا به عنوان قرارداد رسمی در نظر گرفته شوند و اگر به دفتر اسناد رسمی مراجعه نشود، به عنوان یک قرارداد عادی مورد توجه قرار می‌گیرند.

شرایط نمونه قرارداد اجاره انبار کالا

عقد اجاره باید شرایط زیر را داشته باشند:

1 – مدت اجاره مشخص شود و در قرارداد به آن اشاره شده باشد.

2 – دو نسخه از قرارداد تنظیم شود.

3 – باید موجر و مستاجر قرارداد را امضا کنند. بعد از آن لازم است که دو نفر شاهد نیز قرارداد اجاره را به عنوان شاهد امضا کنند.

البته شما نیز می‌توانید برای نوشتن اجاره شروطی داشته باشید. مثلاً بحث در خصوص نوع محصول، مدت زمان نگهداری از آن، مدارک شناسایی مستاجر و… از مواردی است که می‌تواند جز شروط شما برای شروع به کار باشد.

اجاره نامه یک سند نوشتاری است. یک سند معتبر قانونی که در آن موجر و مستاجر و ملک اجاره داده شده، مشخص می‌شود. امروزه استفاده از قراردادهای اجاره و اجاره نامه بسیار متداول شده‌اند. اجاره می‌تواند در شکل‌های مختلف انجام شود. برای مثال اجاره اشیا، حیوانات و اجاره اشخاص از انواع موضوعات قرارداد اجاره است.

اجاره نامه انباری

متن اجاره نامه انبار براساس چه قوانینی نوشته می‌شود؟

لازم است که متن اجاره نامه انبار توسط یک فرد متخصص نوشته شود تا در نوشتن ماده‌های قانونی آن دقت شود.

عماد دوست داشت که بداند در یک قرارداد اجاره انبار چه چیزی نوشته می‌شود. به او گفتم که حتما این بخش را نیز برایش توضیح خواهم داد. چه نمونه قرارداد اجاره انبار کالا باشد و چه قرارداد اجاره انبار عمومی ، فرقی نمی‌کند. همه قراردادهای اجاره باید با توجه به قانون مدنی و قانون روابط موجر و مستاجر نوشته شود.

نحوه نوشتن متن قرارداد اجاره انبار چگونه است؟

عنوان قرارداد اجاره اهمیت دارد. باید از همان ابتدا مشخص شود که قرارداد درباره چیست؟ عنوان عبارت کوتاهی است که اصل ماجرا را مشخص می‌کند. به صورت مختصر و کوتاه می‌گوید که قرارداد درباره چیست. برای مثال قرارداد اجاره انبار برای کار شما، عنوان مناسبی است.

مشخصات طرفین قرارداد اجاره انبار

لازم است که مشخصات طرفین قرارداد، در این بخش به صورت کامل و با جزئیات نوشته شود. برای عماد توضیح دادم که او در قرارداد به عنوان یک شخص حقیقی در نظر گرفته می‌شود و اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس او در فرم اجاره نامه انبار نوشته می‌شود. اما ممکن است کاری که او به عنوان موجر انجام می‌دهد را یک شرکت بزرگ انجام دهد.

در صورتی که شرکت یا سازمان خاصی طرف یک قرارداد اجاره باشد، به عنوان شخص حقوقی در نظر گرفته می‌شوند و لازم است که اطلاعاتی مانند نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل شرکت، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده در متن قرارداد اجاره انبار ثبت شود. از طرفی، این شرط برای موجر نیز برقرار است و باید با توجه به حقیقی یا حقوقی بودن موجر، اطلاعاتش در قرارداد به ثبت برسد. همچنین لازم است که در قرارداد به این نکته اشاره شود که کدام یک از طرفین موجر و کدام یک مستاجر می‌باشد.

موضوع متن قرارداد اجاره انبار

در این بخش لازم است که به صورت صریح و روشن، منظور از اجاره انبار را توضیح دهید. برای مثال، شما می‌نویسید که بخشی یا اتاقی یا انباری برای نگهداری و ذخیره گندم یا هر محصول و تولید دیگری، در اختیار موجر قرار می‌گیرد. بنابراین خدمات و امکاناتی که در اختیار موجر قرار داده می‌شود، در این قسمت نوشته خواهد شد.

مدت قرارداد

یکی از ستون‌های اصلی قرارداد اجاره، مدت قرارداد است. قانون مدنی به صراحت در ماده 468 اعلام کرده است که عدم تعیین مدت اجاره، موجب باطل شدن آن خواهد شد. بنابراین شما نمی‌توانید یک قرارداد اجاره بدون تاریخ داشته باشید. تاکید شده است که تاریخ دقیق شروع و پایان اجاره به صورت دقیق ذکر شود. قراردادهای اجاره ملک و ساختمان معمولاً برای یک سال امضا می‌شوند اما با توجه به شرایط، ممکن است این زمان کمتر یا طولانی‌تر باشد. برای مثال ممکن است شخصی به دلیل ماهیت کاری که انجام می‌دهد، نیاز داشته باشد که برای بازه زمانی طولانی‌تری یک انبار را در اختیار داشته باشد. این شخص به واسطه توافق با موجر، می‌تواند قرارداد اجاره انبار را برای مدت 3 سال تنظیم کند و مانعی برای این اقدام او وجود نخواهد داشت.

مکان قرارداد

برای عماد گفتم که لازم است در قرارداد، به طور دقیق به مکان انبار اشاره شود. حتی اشاره شود که محصول به به امانت در کدام انبار و اتاق نگهداری می‌شود. نکته‌ای که دارای اهمیت است، این است که با اینکه انبارها دارای ظرفیت هستند ولی میزان استفاده از آن‌ها در نوع اجاره تفاوتی ایجاد نمی‌کند. برای مثال ممکن است انباری را به کسی اجاره دهید و او تنها از نیمی از فضای انبار استفاده کند. در این شرایط او نمی‌تواند بگوید چون از نصف فضا استفاده کردم، پول کمتری می‌پردازم و باید به صورت کامل اجاره تعیین شده را پرداخت کند.

مبلغ در قرارداد اجاره انبار

یکی از نکات مهم این قرارداد، قسمت مبلغ است. در این قسمت باید جزئیات دقیق اجاره بها و زمان پرداخت آن مشخص شود. ضمنا در صورت وجود قرض الحسنه (ودیعه یا رهن) لازم است در همین قسمت، مبلغ آن مشخص شود. برای مثال به کادر قرمز رنگ تصویر زیر توجه کنید. این تصویر، بخشی از قرارداد اجاره انبار (با پول پیش) است که توسط مجموعه حقوقی رکلا تنظیم شده است.

نمونه قرارداد اجاره انبار

تضمین‌های قرارداد اجاره انبار

شما می‌توانید از مستاجر خود ضمانتی جهت اجاره و در ادامه، برای تخلیه آن بخواهید. این تضمین می‌تواند ضمانت نامه بانکی، چک یا سفته باشد.

تعهدات، وظایف و مسئولیت‌های طرفین قرارداد

برای عماد توضیح دادم که او باید به عنوان مسئول و مدیر انبار، مسئولیت کالاهای که به انبار او سپرده می‌شود را بپذیرد و بهتر است که مجموعه‌ خود را از این نظر بیمه کند تا در شرایط بحرانی، خسارت زیادی نبیند. همچنین تعهدات، مسئولیت‌ها و وظایف طرفین نسبت به همدیگر و نسبت به قرارداد اجاره انبار ، در این بخش نوشته می‌شود. با امضا قرارداد اجاره ، عمل به این تعهدات و وظایف الزامی و ضروری است.

شرایط ختم قرارداد اجاره انبار

قرارداد اجاره قابل فسخ نیست. مگر آنکه این حق برای طرفین یا یکی از آن‌ها در نظر گرفته شده باشد. در این صورت، طرفی که حق فسخ قرارداد را دارد می‌تواند از حق خود استفاده کند و قرارداد اجاره را فسخ کند.

موارد فسخ قرارداد اجاره انبار

علاوه بر مواردی که در بند بالا گفته شد، مسائلی مانند واگذاری قرارداد به شخص ثالث بدون اجازه نامه رسمی از موجر و بدون اطلاع صاحب انبار و… نیز می‌تواند موجب فسخ قرارداد اجاره انبار شود.

تعداد نسخه‌های قرارداد اجاره انبار

لازم است که دو نسخه از قرارداد داشته باشید. یکی برای خودتان و دیگری برای طرف مقابل.

رو به عماد گفتم که سعی کردم اصول کلی قرارداد اجاره انبار را برایش توضیح دهم. عماد گفت که نکات کاربردی مطرح کرده‌ام و درباره بسیاری از نکات اطلاعاتی نداشته است.

عماد تشکر کرد و گفت که حتماً با دانش بیشتری در این باره اقدام خواهد کرد و سفارش قرارداد اجاره خود را به ما خواهد داد. من نیز خوشحال شدم که توانسته‌ام به او کمکی بکنم.

پیشنهاد ما

شما نیز می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. ضمن آنکه می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. برای استفاده از هریک از این خدمات روی لینک آن بزنید.

نمونه اجاره نامه انبار (بدون پول پیش)

دسترسی به جدیدترین نسخه از این قرارداد (بدون پول پیش یا قرض الحسنه) نیز با زدن بر روی تصویر زیر ممکن خواهد بود.

نمونه اجاره نامه انبار (بدون پول پیش)
دریافت نمونه اجاره نامه انبار (بدون پول پیش)

نمونه قرارداد اجاره انبار (با پول پیش)

این قرارداد، نوع دارای پول پیش از قرارداد اجاره انبار است. یعنی مستاجر علاوه بر اجاره بها، مبلغی را به عنوان قرض الحسنه به موجر یا مالک پرداخت خواهد کرد.

نمونه قرارداد اجاره انبار (با پول پیش)
دریافت نمونه قرارداد اجاره انبار (با پول پیش)
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
ابوالفضل رنجبر
thumb_up_alt
سلام. صاحب ملک من ۵ روز از زمان اجاره گذشته است و درب را باز نمی‌کند. مشغول کار بشوم تا پول اجاره را تسویه کنم؟ چکار کنم؟ راهنماییم کنید.
06:05
10 بهمن 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
در این مورد باید به متن قرارداد شما مراجعه کرد. در صورتی که قراردادی در این مورد ندارید یا قرارداد شما در این مورد، راه حلی ارائه نکرده است علیه ایشان، دادخواست الزام به انجام تعهد بدهید.
13:01
11 بهمن 1400