بررسی تاخیر کارگر در شرایط موجه و غیر موجه + محاسبه میزان جریمه تاخیر ورود کارگر

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/02/14
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
تاخیر کارگر

به موقع رسیدن کارگر به محل کار از جمله موارد مهمی است که برای هر کارفرما اهمیت بسیار زیادی دارد تا جایی که اگر مدت زمان تاخیر کارگری بیش از اندازه و به طور مداوم باشد، قطعا فارغ از کسر حقوق، اخراج او را هم به دنبال خواهد داشت. با تمام این اوصاف، تاخیر کارگر و به موقع نرسیدن او، یکی از عوامل رایجی است که در بین کارگران وجود دارد و کارفرمایان در این مورد بسیار حساس و جدی هستند چرا که نظم شخصی نقش قابل توجهی در روند انجام کار کارگر و پیشرفت پروژه مورد نظر کارفرما دارد.

به عنوان مثال ممکن است مجموع تاخیر یک کارگر در طول روز تنها چند دقیقه باشد اما جمع همین اعداد در ماه به یک الی چند ساعت می‌رسد که در واقع فقط به زیان خود شخص خواهد بود چرا که مطابق با قوانین اداره کار، کارفرما این اجازه را دارد که به تناسب میزان تاخیری که صورت گرفته است، از حقوق کارگر کسر کند. در این راستا، در مقاله حاضر عواقب و شرایط تاخیر کارگر در قانون کار و همچنین شرایط تعجیل و غیبت کارگران را توضیح خواهیم داد.

تمام کارفرمایانی که با کارگران خود قرارداد کار امضا می‌کنند، لازم است که در خصوص این مسائل اطلاعات داشته باشند زیرا مساله تاخیر کارگران، از جمله مسائل متداول در روابط کارگری و کارفرمایی خواهد بود.

قانون تاخیر کارگران طبق قوانین اداره کار

مطابق تبصره 2 ماده 27 قانون کار، تمامی کارپذیران باید مطابق آیین نامه انضباطی و همچنین مقررات ارگان مربوطه ورود و خروج داشته باشند. بنابراین در صورتی که فرد به موقع حاضر نشود و یا محل کار خود را زودتر از ساعت تعیین شده ترک کند، طبق ماده مذکور کارفرما این اجازه را دارد که فارغ از پرداخت حق سنوات، دستمزد و سایر مزایای یک 1 ماه او، قرارداد استخدام را فسخ کند که البته در این مورد، موافقت شورای عالی کار نیز ضروری است.

توجه داشته باشید در صورتی که محاسبه مدت زمان معین برای حضور کارپذیر کامل باشد، این امکان وجود دارد که جریمه تاخیر کارگر ، با توجه به روزهای اضافه کاری محاسبه و کسر شود. همچنین لازم به ذکر است که به تعطیلات رسمی و روزهای جمعه که در واقع تمامی ساعات آن‌ها جزء اضافه کاری محسوب می‌‌شوند، جریمه تاخیر تعلق نمی‌گیرد.

موارد مشمول جریمه تاخیر ورود کارگر

کارگرانی که به طور مداوم با تاخیر در محل کار خود حاضر می‌شوند، طبق قوانین اداره کار از طرف کارفرما مشمول تنبیهاتی هستند که در ادامه به آن‌‎ها اشاره خواهیم کرد:

  1. عدم پرداخت دستمزد و مزایای قانونی در مقابل مدت تاخیر و تعجیل به علاوه اخطار شفاهی؛
  2. نپرداختن حقوق و مزایای قانونی به میزان مدت تعجیل و تاخیر همراه با اخطار کتبی و درج در پرونده؛
  3. پرداخت نکرن حقوق و مزایای قانونی با توجه به مدت عدم حضور به موقع در محل کار و همینطور توبیخ کتبی و درج آن در پرونده.

تمامی‌ کارفرمایان در صورت نیاز می‌توانند با توجه به این موارد با کارگر خود برخورد کنند.

علل تاخیر کارگر در قانون کار

به موقع نرسیدن و یا زودتر از ساعت مربوطه ترک کردن محل کار، غالبا در مواقعی نظیر؛ رسیدگی به امورات شخصی، اتفاقی ناگهانی، گرفتاری و غیره رخ می‌دهد که در بیشتر مواقع نمی‌تواند توجیحاتی قابل استناد برای عدم حضور غیر موجه کارگر باشد خصوصا اگر این تاخیر و تعجیل، مداوم صورت گرفته باشد. همچنین گاهی ممکن است فرد بدون اینکه درخواست مرخصی بدهد، به مدت 1 الی چند روز در محل کار خود حاضر نشود که این عدم حضور غیر موجه، در واقع موجب اختلاف و کسر دستمزد و مزایای او می‌شود.

موجه و غیر موجه بودن عدم حضور در محل کار

غیبت از جمله عواملی است که با توجه به نحوه انجام دادن آن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند نقش زیادی در سوابق، کارکرد و همچنین چگونگی پرداخت حقوق و مزایای یک کارپذیر داشته باشد چرا که با توجه به آیین نامه انضباطی در این زمینه، غیبت غیر موجه برای کارپذیران علاوه بر اینکه موجب کسر دستمزد آن‌ها می‌شود، مطابق این آیین نامه کاهش مزایای جنبی به نسبت روزهای غیبت و ایام تعطیل را هم به دنبال دارد. به عبارت دیگر؛ غیبت یک کارگر تنها در مواقعی مانند؛ فوت برادر و خواهر، فوت پدر، مادر، همسر و فرزندان، بیماری (درصورت تایید گواهی پزشکی توسط سازمان تامین اجتماعی) موجه است. تولد فرزند یا عدم حضور کارگر به دلیل احضار شدن در محاکم قضایی و دادگاهی نیز، از جمله شرایط غیبت موجه محسوب خواهد شد.

در نظر داشته باشید که تمامی موارد بالا باید به مدیر مربوطه اطلاع داده شود تا بعد از بررسی‌های لازم در صورت موجه بودن، مورد تایید قرار بگیرند. اگر غیبت انجام شده غیر موجه باشد، فرد مورد نظر باید به کمیته انضباطی کار مراجعه کند . همچنین در صورت داشتن غیبت، این امکان نیز وجود دارد که با موافقت کارگر مدت زمان عدم حضور او از مرخصی استحقاقی او کسر شود که در صورت نداشتن مرخصی استحقاقی، در این حالت به میزان تعداد روز و ساعت‌های غیبت از حقوق و مزایای او کم خواهد شد.

جریمه تاخیر کارگر در قانون کار

کارگرانی که دارای غیبت غیر موجه هستند، مطابق قوانین کار مشمول تنبیهاتی می‌شوند که در ادامه توضیح می‌دهیم:

  1. نپرداختن دستمزد و مزایای جنبی مدت زمان عدم حضور و همچنین تعطیلات هفتگی مطابق با روزهای غیبت به همراه اخطار کتبی و درج در پرونده؛
  2. نپرداختن دستمزد و مزایای جنبی مدت زمان عدم حضور و همچنین تعطیلات هفتگی مطابق با روزهای غیبت به همراه توبیخ کتبی و درج در پرونده؛
  3. پرداخت نکردن دستمزد و مزایای جنبی مدت زمان عدم حضور و همچنین تعطیلات هفتگی مطابق با روزهای غیبت به همراه توبیخ کتبی و درج در پرونده کمیته انضباطی که در صورت لزوم بر اساس ماده 27 قانون کار، تصمیم به اخراج کارگر خواهد بود که در نهایت پیشنهاد اخراج به مسئول مربوطه می‌شوند.

شیوه صحیح اندازه گیری دیرکرد و میزان ضمانت اجرا برای آن

در اکثر مواقع نحوه محاسبه تاخیر کارگر، در هر ارگان یا کارگاهی متناسب با قوانین و موازین داخلی آن برقرار شده است. به عبارت دیگر، بر اساس آیین نامه انظباطی و قوانین داخلی هر کارگاهی، ممکن است میزان تاخیر یا تعجیل کارگر دو برابر محاسبه شود. در حالیکه در ارگانی دیگر همان میزان انجام شده در زمان پرداخت دستمزد و مزایای فرد در نظر گرفته شود اما به طور کلی معمولا مدت زمان فعالیت فرد در طول روز یا ماه از ساعت شروع کارش کم می‌شود و در نتیجه میزان تاخیر او بدین طریق به دست می‌آید. البته در برخی از کارگاه‌ها ممکن است بنا به توافق کارگر و کارفرما میزان کسرکار از اضافه کاری شخص کم شود.

همچنین توجه داشته باشید که نحوه محاسبه تاخیر کارگران ، غالبا علاوه بر کسر دستمزد ماهانه، شامل دیگر مزایا نظیر؛ حق سنوات، عیدی و پاداش نیز می‌شود که در واقع، به تناسب میزان تاخیر و تعجیل کارگر و یا عدم حضور غیر موجه او در محل کار در زمان پرداخت این مزایا محاسبه خواهد شد. بنابراین نحوه محاسبه تاخیر کارگر ، با توجه به حقوق پایه و مزایایی که طبق قانون کار به او تعلق گیرد در نظر گرفته می‌شود.

شایان توجه است؛

همانطور که در مطالب فوق نیز به تفصیل بیان کردیم، هرگونه تاخیر و تعجیل کارگر مطابق با قانون تاخیر کارگران ، می‌تواند نقش چشمگیری در نحوه پرداخت حقوق و مزایا و در مواقعی سوابق آن‌ها داشته باشد. از این رو توصیه می‌کنیم جهت آگاهی بیشتر در این زمینه از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید.

همچنین این امکان نیز برقرار است که از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی نیز برای همکاری با کارگران خود استفاده کنید. برای این منظور می‌توانید درخواستتان را در بخش مربوطه ثبت کنید.

قرارداد کار موقت

برای دریافت این قرارداد، روی تصویر بزنید.

نمونه قرارداد کار موقت
دانلود نمونه قرارداد کار موقت
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات