شگردهایی برای بهبود عملکرد کاری و شاخص‌های ارزیابی آن

-
بروزرسانی:1401/07/03
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
عملکرد کاری

ممکن است مدیر سازمانی که مشغول به فعالیت در آن هستید، از شما بخواهد که یک گزارش هفتگی یا ماهانه از کارهایی که در این مدت انجام داده‌اید، به او ارائه دهید. شاید به این فکر می‌کنید که شما متعهد به وظایفتان هستید و عملا نیازی به ارائه گزارش نیست اما از دید مدیر، ارائه گزارش امری ضروری است زیرا او قصد دارد بداند که آیا عملکرد کاری شما با ارزش‌ها و اهداف تعریف شده در سازمان همخوانی دارد یا خیر؟ تنها در این صورت است که مطمئن می‌شود اهداف سازمانی به بهترین شکل، تحقق پیدا می‌کنند. سازمان‌ها و پرسنل آن‌ها در اغلب مواقع به واسطه انواع قرارداد کار با یکدیگر همکاری می‌کنند و به همین جهت، هر دو طرف ملزم خواهند بود که قوانین ناظر بر این قرارداد را در همه ابعاد حرفه‌ای همکاری خود، در نظر داشته باشند.

عملکرد کاری چیست و چه ابعادی دارد؟

به مجموعه‌ رفتارهایی که یک فرد در محل کار خود انجام می‌دهد تا سازمان را به ارزش‌های مورد انتظارش برساند، عملکرد کاری می‌گویند. این ارزش‌ها، همان اهداف سازمان هستند. هرچه فرد از کارکرد یا بازدهی کاری بالاتری برخوردار باشد، در محل کار حضور مفیدتری خواهد داشت و به تبع آن، حقوق و پاداش بالاتری دریافت می‌کند. برای درک بهتر این مفهوم، بهتر است با مولفه‌های آن آشنا شویم:

  1. عملکرد وظیفه‌ای: این نوع عملکرد، بر حسب وظایفی که به افراد محول می‌شود، رفتار آن‌ها را بررسی می‌کند. بررسی این مساله در این چهارچوب است که تا چه اندازه توانسته‌اند در انجام وظایفشان موفق باشند و بر روی کارایی سازمان تاثیر مثبت بگذارند. به عنوان مثال، برای کارکنان یک سازمان، تعداد دفعاتی که به موقع در محل کار حاضر می‌شوند، رسیدگی به درخواست‌های مشتریان، عدم اتلاف وقت در سازمان به قصد انجام امور شخصی و غیره، از فاکتورهای ارزیابی در این نوع عملکرد به شمار می‌آیند.
  2. عملکرد زمینه‌ای: وقتی می‌خواهید کارکرد کارکنان را بسنجید، صرفا انجام صحیح وظایف آن‌ها مدنظرتان نباشد بلکه باید به ویژگی‌های شخصیتی اعضا نیز توجه کنید. اینکه آیا افراد حاضر هستند فراتر از وظایفی که بر عهده آن‌ها گذاشته‌اید فعالیت کنند؟ تصور کنید که قفل درِ اتاق یکی از پرسنل شما خراب شده است و تاسیسات، برای رفع این مشکل در دسترس نباشد، آیا خودش دست به کار می‌شود یا برای تعمیر آن پیگیری می‌کند؟ آیا طرز فکر او به این صورت است که این موضوع، ارتباطی به او ندارد و خارج از وظایف کاری‌ است؟

ارزیابی عملکرد کاری چیست و چه اهمیتی دارد؟

امروزه، یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌های مدیران در هر سازمان، بررسی عملکرد کارکنان است. ارزیابی عملکرد کاری ، روشی است که کیفیت عملکرد کارکنان توسط مدیر، بر اساس معیارهای استاندارد و از پیش تعیین شده، سنجیده و مستند می‌شود که این عمل در اکثر سازمان‌ها به صورت منظم، هر ۶ ماهی یکبار یا سالانه انجام می‌گیرد. بدین منظور، مدیر در مورد میزان بازدهی کارکنان، بازخورد سازنده‌ای دریافت می‌کند.

این امر مزایای بالقوه‌ای برای کارکنان و مدیران به همراه دارد زیرا عدالت بین پرسنل برقرار می‌شود، کارکنان متعهد از غیر متعهد متمایز می‌شوند و به این ترتیب، پرسنل مسئولیت پذیر خرسند خواهند بود که تلاش‌های آن‌ها در سازمان دیده می‌شود. بنابراین انگیزه و بهره‌وری حرفه‌ای آن‌ها افزایش می‌یابد. از طرفی، مدیران نیز افرادی که بازدهی بالایی دارند را شناسایی و با اقداماتی مانند افزایش حقوق و ارتقای جایگاه، ایشان را تشویق می‌کنند. همچنین از کارکنانی که کارکرد پایینی دارند، علت را جویا می‌شوند و راه‌ حلی برای رفع این مشکل در نظر می‌گیرند. در ادامه به موارد دیگر از اهمیت این موضوع می‌پردازیم:

  1. بهبود کارکرد کارکنان؛
  2. تعیین منصفانه حقوق و مزایای اعضاء؛
  3. افزایش انگیزه پرسنل؛
  4. بهره گیری از نیروی کاربلد و مجرب در زمان استخدام؛
  5. ارتقای کارکنان ممتاز و رشد سازمان؛
  6. شفاف بودن وظایف افراد؛
  7. کاهش استرس و تنش در محل کار؛
  8. بهبود روابط بین پرسنل و کارفرما.

شاخص‌های ارزیابی عملکرد کاری کارکنان

مهمترین سرمایه در هر کسب و کاری، نیروی انسانی فعال است. برای اینکه وظایف کارکنان به بهترین نحو انجام شود، نظارت بر کارکرد آن‌ها، امری ضروری خواهد بود. اگر مدیر باشید و بخواهید با این هدف که کسب و کارتان همیشه در اوج باقی بماند و پیشرفت روز افزون داشته باشد، بازدهی کارکنانتان را ارزیابی کنید یا اگر پرسنل هستید و قصد دارید که کارکرد خود را در سازمان بهبود ببخشید، در هر صورت باید معیارهای ارزیابی عملکرد در سازمان را بشناسید.

در هر سازمان، مدیران، استانداردهای مشخصی را برای ارزیابی در نظر می‌گیرند که باید متناسب با اهداف و فرهنگ آن سازمان باشد. در واقع، ملاک و معیار مشخصی برای سنجش کارکنان وجود ندارد.

معرفی چند شاخصه مهم

در حالت کلی، می‌توانید از موارد زیر بهره بگیرید که از مهمترین شاخص‌ها در ارزیابی بهتر سازمان‌ها هستند:

  1. داشتن ارتباط موثر با سایر اعضاء و همچنین مشتریان؛
  2. مدیریت زمان و برخورداری از انضباط در کار؛
  3. چگونگی انجام وظایف کاری و بررسی میزان کیفیت آن؛
  4. اولویت بندی امورات مهم سازمان؛
  5. بررسی میزان توانایی و مهارت‌های فرد و نوآوری در کار؛
  6. پایبندی و مسئولیت پذیری در انجام امورات محوله؛
  7. بازخورد مثبت مشتریان از اثر بخشی کارکنان و اخلاقیات آن‌ها؛
  8. تلاش به منظور تحقق اهداف سازمان.

از چه شگردهایی برای بهبود عملکرد کاری خود بهره بگیریم؟

در هر حرفه‌ای که هستید، باید تلاش کنید تا بازدهی کاریتان را بهبود ببخشید زیرا کم توجهی به آن باعث می‌شود که کیفیت کارتان کاهش یابد و هیچگونه پیشرفتی عاید شما نشود. به نکات زیر در رابطه با بهبود عملکرد کاری توجه کنید:

  1. برنامه ریزی و اولویت بندی امور به منظور بهبود کلی عملکردتان؛
  2. تعیین دورنما از آینده‌ و هدفتان؛
  3. انجام کارهای دشوار و فوری در اول وقت؛
  4. برقراری ارتباطی موثر و کارآمد با همکاران با هدف دستیابی به نتایج بهتر؛
  5. تمرکز بر روی نقاط قوت و شناسایی نقاط ضعف به منظور بهبود آن‌ها؛
  6. انجام امور به بهترین نحو و رها نکردن کارها به صورت ناقص و نیمه تمام؛
  7. بازخورد گرفتن از مدیر یا افراد با صلاحیت به منظور شناسایی اشتباهاتتان و رفع هرچه سریع‌تر آن.

چه رابطه‌ای میان عملکرد کاری و رضایت از حرفه وجود دارد؟

یکی از شاخص‌های تاثیرگذار بر میزان عملکرد کارکنان، میزان رضایت آن‌ها از کارشان است. بر اساس مطالعات انجام شده، رابطه مستقیمی بین رضایت کاری و عملکرد فرد وجود دارد. هرچه کارکنان، نگرش مثبت تری نسبت به کار و سازمان خود داشته باشند، بازدهی بالاتری نیز خواهند داشت. در واقع، این احساس مثبت، انگیزه‌ای را در آن‌ها ایجاد می‌کند که در فعالیت‌های سازمان مشارکت داشته باشند و مسئولیت‌هایشان را به بهترین نحو انجام دهند.

بنابراین باید یک محیط کاری مطلوب برای آن‌ها فراهم شود چرا که جو سازمانی مناسب، امنیت و رضایت از کار را به دنبال دارد، کارکنان با میل و رغبت بیشتری در محل کار حاضر می‌شوند و این مساله در نتیجه، کارایی، پایداری و تداوم سازمان را در پی خواهد داشت.

توصیه ما

حیاتی‌ترین مسئله در هر سازمان، عملکرد کاری نیروی انسانی است. عملکرد کارکنان به مجموعه رفتارهایی می‌گویند که در محل کار از خود نشان می‌دهند. مدیران آگاه، این نکته را می‌دانند که باید بستری فراهم کنند که در آن استعداد اعضاء را پرورش دهند و زمینه‌ای برای رشد و ارتقای آن‌ها باشد. در این مقاله، سعی کرده‌ایم که اطلاعات مفیدی به کارفرمایان و کارکنان در مورد عملکرد کاری ، اهمیت ارزیابی و عوامل موثر برای بهبود آن ارائه دهیم. کارفرمایان باید کارکرد کارکنان خود را مورد ارزیابی قرار دهند و در زمان استخدام نیروهای جدید، از کارکنانی بهره بگیرند که نیازهای سازمان را درک و برآورده ‌می‌کنند تا بهره‌وری و کارایی سازمان افزایش یابد.

اما باید جنبه‌های حقوقی این موضوع را نیز در نظر بگیرند. در این خصوص لازم است یک قرارداد استخدام معتبر، بین طرفین امضا شود. توصیه می‌کنیم در وب سایت رکلا، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و تنظیم قرارداد اختصاصی آن بهره بگیرید. خوب است بدانید کلیه خدمات این وب سایت به صورت آنلاین است و شما در هر کجا که باشید می‌توانید درخواستتان را ثبت کنید تا وکلای مجرب این مجموعه در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.

قرارداد کار موقت

فرم کامل قرارداد استخدام را با زدن روی عکس دریافت کنید.

نمونه قرارداد کار موقت
دانلود نمونه قرارداد کار موقت
زهره ابراهیمی
زهره ابراهیمی، فارغ التحصیل ارشد هوش مصنوعی و علاقه مند به مباحث اخلاقی - حقوقی مرتبط با کسب و کار است. در همین راستا، بخشی از محتوای آماده شده در وب سایت حقوقی «رکلا» توسط ایشان تالیف شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات