فرهنگ کاری روشی موثر در هدایت رفتار کارکنان به سمت تحقق اهداف شرکت

-
بروزرسانی:1401/07/16
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
فرهنگ کاری

هر شرکتی با هدف تامین نیازهای افراد جامعه و کسب منفعت برای صاحبان و پرسنل آن شکل می‌گیرد. کارکنان از دارایی‌های ارزشمند شرکت‌ها به حساب می‌آیند و در راستای تحقق اهداف و مقاصد از پیش تعیین شده آن کسب و کار تلاش می‌کنند. توجه داشته باشید که در شرکت‌ها، افراد با سوابق و علایق مختلف، گِرد یکدیگر جمع شده‌اند. بنابراین باید اصول و قاعده مشخص و منحصر به فردی که مختص آن شرکت است، تحت عنوان فرهنگ کاری وجود داشته باشد که بر اساس آن، کارکنان ضمن رعایت مقررات و قوانین آن شرکت، هدف خود را با اهداف آن نهاد، همسو کنند. در غیر این صورت، آن مجموعه دچار اتلاف منابع و کاهش بهره وری می‌شود.

بنابراین، وجود چهارچوب فرهنگی در هر کسب و کار و شرکتی، امری ضروری است زیرا موفقیت آن مجموعه را تضمین می‌کند. این نوع روابط کاری میان پرسنل یک مجموعه و کارفرمای آن‌ها به واسطه انواع قرارداد کار یا قرارداد استخدام برقرار می‌شود.

فرهنگ کاری چیست؟

مجموعه‌ای از ارزش‌ها، هنجارها، آموزه‌ها و بایدها و نبایدهای معین در محل کار است که افراد از آن‌ها استفاده می‌کنند تا وظایف و مسئولیت‌های محوله خود را به نحو احسن انجام بدهند. در واقع، فرهنگ کاری یک ساختار مبتنی بر نظم و قاعده ایجاد می‌کند که براین اساس، رفتارهای کارکنان و خط مشی‌های شرکت را با اهداف کلی آن مجموعه همگام می‌کند. به واسطه فرهنگ کار می‌توان فهمید که یک فرد تا چه میزان به محل کار خود تعلق خاطر دارد. همچنین، فرصت ارتقاء و رشد، تعادل بین کار و زندگی و غیره، همگی به فرهنگ محل کار مرتبط است. بنابراین، افراد متقاضی کار باید در جست و جوی شرکتی باشند که از یک فرهنگ کاری مناسب تبعیت و بستر مناسبی برای رشد و ترقی اعضاء ایجاد می‌کند.

نحوه ایجاد یک فرهنگ کاری مناسب و سالم

امروزه افراد برای استخدام شدن، به دنبال کارفرمایانی هستند که علاوه بر حقوق و مزایای مناسب، فرهنگ مناسبی در محیط کسب و کار برقرار کرده باشند. طبق آمار مبتنی بر یک نظر سنجی در سال 2017، 47% از کارمندان، به دلیل فرهنگ ضعیف و سمی محل کار خود، قصد استعفاء و اشتغال در موقعیت دیگری را دارند زیرا اگر شرکتی از فرهنگ مثبت و سالمی برخوردار باشد، در آن امکان رشد، بهره وری، ارتقای مهارت و غیره وجود دارد. در ادامه، توجهتان را به نکات مهم برای ساخت یک فرهنگ کاری سالم جلب می‌کنیم.

چند نکته مهم که باید بدانید

  1. شناسایی، ایجاد و توسعه ارزش‌های اساسی کسب و کارتان و اجرای آن‌ها در داخل و خارج از شرکت؛
  2. سبک رهبری مناسب و اصولی؛
  3. رفتار بر مبنای صداقت به منظور ترویج یک الگوی رفتاری مبتنی بر شفافیت و شرح انتظاراتتان به صورت صریح؛
  4. انتخاب کارکنان سازگار و منطبق با ارزش‌ها و اهداف شرکتتان در زمان گزینش و استخدام؛
  5. برقراری ارتباط موثر و کارآمد به منظور امکان مشارکت کارمندان با یکدیگر، نوآوری، افزایش اعتماد بنفس و عزت نفس اعضاء و غیره؛
  6. ایجاد بستری مناسب برای ارتقای مهارت‌های کارکنان و پیشرفت آن‌ها؛
  7. تشکر و قدردانی از کارمندان ارزشمند با روش‌های مختلف از جمله ارائه کارت هدیه، ترتیب دادن مهمانی برای آن‌ها، ارسال پیام محبت آمیز و غیره؛
  8. تشویق کارکنان به انجام کار تیمی با هدف تحقق ارزش‌های شرکت و کسب موفقیت.

خصوصیات یک فرهنگ کاری سالم

در این قسمت، ویژگی‌های یک فرهنگ کاری مثبت را بیان می‌کنیم:

  1. ارتباط خوب و سازنده بین کارکنان با یکدیگر و مافوق خود؛
  2. برخورداری از سیاست‌های کارمند دوستانه، به عنوان مثال جشن تولد گرفتن برای اعضاء؛
  3. پرداخت حقوق مناسب و عادلانه به افراد؛
  4. برگزار کردن دوره‌های آموزشی و سمینار برای کارکنان به منظور ارتقای قابلیت‌های ایشان و امکان یادگیری مهارت‌های جدید؛
  5. تقسیم کارها به صورت عادلانه و ارائه استراحت کافی به کارکنان؛
  6. انجام امور به صورت تیمی؛
  7. رهبری اصولی، آزادی در بیان و مشارکت اعضاء در تصمیم‌گیری؛
  8. تاثیر مثبت روی کارایی و تندرستی کارمندان.

ارائه راهکارهای کارآمد برای ارتقای فرهنگ کاری در کسب و کارها

به واسطه فرهنگ کاری ، نظم و ساماندهی در محیط کار برقرار می‌شود، حداکثر بهره‌وری از منابع مادی و انسانی صورت می‌گیرد و تاثیرات متبوعی در بُعد بهره وری و کسب مزیت رقابتی ایجاد می‌شود. بنابراین، در صورت ضرورت، باید تحول و ارتقاء در فرهنگ کاری صورت بگیرد زیرا این امر، نقش بسیار موثری در حرکت سریع به سمت رشد و شکوفایی اقتصادی دارد. بیایید به چند نمونه از روش‌های ارتقای فرهنگ در کار نگاهی بیندازید:

  1. تحول در سبک رهبری بر اساس شایسته سالاری و تلاش مدیران در راستای حل مشکلات کارکنان با هدف علاقمند کردن کارکنان به انجام صحیح وظایفشان؛
  2. ایجاد بستر مناسب برای تامین نیازهای معنوی کارکنان، از جمله برقراری جو صمیمانه بین افراد، ارج نهادن به شخصیت پرسنل در همه سطوح کاری و تلاش برای ارتقاء و شکوفایی استعداد آن‌ها؛
  3. اجرای عدالت در مجموعه از طریق برقراری سیستم پاداش و تنبیه عادلانه در کل شرکت، اجرای ضوابط و قوانین یکسان برای همه افراد و غیره؛
  4. ارجحیت کارکنان کوشا به اعضای با استعداد و نه به استعدادیابی صرف؛
  5. تلاش به منظور تامین نیازهای مادی کارکنان و ایجاد امکانات رفاهی مناسب در شأن آن‌ها؛
  6. استفاده از تشکل‌های صنفی به منظور واسطه بین نیروی انسانی و مدیریت و در راستای تنش زدایی بین کارگر و کارفرما؛
  7. ایجاد انگیزه در کارکنان با عواملی از قبیل حقوق بالا، ارائه امکانات رفاهی، بهبود شرایط محیط کار و غیره؛
  8. استفاده از رسانه‌ها به عنوان یک نهاد فراگیر و همگانی در ترویج فرهنگ کار مثبت.

عوامل تعیین کننده بر شکل گیری فرهنگ کاری

فرهنگ کاری به این معنا است که رفتارهای کارکنان مدیریت شود تا با هدایت صحیح، بهره وری فردی آن‌ها افزایش یابد و در نهایت مدیریت کل شرکت به بهترین شکل انجام شود. عوامل موثر بر این نوع فرهنگ را در 9 بند، می‌توان برشمرد. این عوامل خود معلول شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حاکم و نظام مدیریت است که عبارتند از:

  1. برخورداری از مدیریت مشارکتی از طریق همکاری و مشارکت کارکنان با مدیر در تصمیم‌گیری‌ها و حل مشکلات مجموعه؛
  2. تعمیم رفتار صحیح و بر پایه عدالت با کارکنان؛
  3. ارتقای میزان خشنودی اعضاء از طریق افزایش دستمزد، تامین نیازهای معنوی و مادی افراد و غیره؛
  4. افزایش سن، سنوات خدمت و به دنبال آن افزایش اخلاق کاری و انگیزه به کار؛
  5. احساس مفید بودن در شرکت؛
  6. نگرش مثبت به کار؛
  7. میزان پذیرش تغییرات و روش‌های کاری جدید؛
  8. نظام فرهنگی حاکم بر شرکت؛
  9. میزان وضوح نقش‌ها و روش‌های کار؛
  10. برخورداری از میزان وجدان کاری بالا.

اشاره به مولفه‌های منفی تاثیرگذار بر فرهنگ کاری پایین در ایران و کسب و کارها

در تشکیل فرهنگ کاری ، عوامل زیادی تاثیر گذار هستند. شرایط آب و هوایی، جغرافیایی، معیشتی، میزان تلاش یا تنبلی مردم مناطق مختلف و غیره از جمله عوامل تاثیرگذار محسوب می‌شوند. به عنوان مثال، از حیث شرایط جغرافیایی، مردم یزد به دلیل شرایط کویری منطقه و سختی‌های معیشتی، سخت کوش هستند. در هر شرکت یا کسب و کار، فرهنگ کار، مختص همان مجموعه است و توسط مدیر آن نهاد پایه ریزی می‌شود اما زمانی که طرح جدیدی را برای بهبود فرهنگ کاری و افزایش بهره وری پیشنهاد می‌کنند، کارکنان در پذیرش طرح مذکور، مقاومت خواهند کرد. بیایید به این عوامل منفی نگری نگاهی بیندازید:

  1. بدبینی، انرژی منفی دادن و توطئه نگری؛
  2. فرار از ضوابط و قوانین ارائه شده؛
  3. بی نظمی و نیمه تمام رها کردن امور؛
  4. فقدان وجدان کاری و در مقابل آن، انجام امور به بهترین نحو تنها در زمان نظارت مدیر بر کارکنان؛
  5. وقت نشناسی و عدم حضور به موقع در شرکت و مناسبت‌های مجموعه؛
  6. فرار از برنامه ریزی و انجام امور مطابق با برنامه‌های تعیین شده؛
  7. توجه به فرع و امورات حاشیه‌ای و غفلت از انجام وظایف محوله؛
  8. عدم برخورداری از روحیه کار تیمی.

پیشنهاد ما

از جمله شاخص‌ها و مولفه‌های مهم و تاثیرگذار در زمینه کسب و کار و تولید، فرهنگ کاری است که به مجموعه‌ای از ارزش‌ها، هنجارها، آموزه‌ها و غیره نسبت داده می‌شود که در بین کارکنان مشترک هستند و نحوه رفتار اعضاء را مشخص می‌کنند. همچنین یک عامل کارآمد برای حرکت، بهره وری و پیشرفت نیروی انسانی، ارتقاء و بهبود وضعیت کار و اشتغال، به حساب می‌آید. مدیران، نقش خطیری در ایجاد فرهنگ در کار دارند. هم مدیر و هم کارمند در حفظ و ارتقای فرهنگ کار، نقش بسزایی دارند و باید برای افزایش بهره وری و موفقیت کسب و کار تمام تلاش خود را بکنند.

وب سایت رکلا با بهره گیری از وکلا و مشاوران حقوقی مجرب، در زمینه عقد قرارداد کار بین طرفین و آگاهی از جنبه‌های حقوقی مسائل مختلف با شما همراه است. همچنین، خدمات مفیدی، از جمله تنظیم قرارداد اختصاصی و مشاوره حقوقی تلفنی را به افراد عرضه می‌کند.

قرارداد کار موقت

برای ثبت روابط استخدامی خود از این قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد کار موقت
دانلود نمونه قرارداد کار موقت
زهره ابراهیمی
زهره ابراهیمی، فارغ التحصیل ارشد هوش مصنوعی و علاقه مند به مباحث اخلاقی - حقوقی مرتبط با کسب و کار است. در همین راستا، بخشی از محتوای آماده شده در وب سایت حقوقی «رکلا» توسط ایشان تالیف شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات