هر شرکتی با هدف تامین نیازهای افراد جامعه و کسب منفعت برای صاحبان و پرسنل آن شکل میگیرد. کارکنان از داراییهای ارزشمند شرکتها به حساب میآیند و در راستای تحقق اهداف و مقاصد از پیش تعیین شده آن کسب و کار تلاش میکنند. توجه داشته باشید که در شرکتها، افراد با سوابق و علایق مختلف، گِرد یکدیگر جمع شدهاند. بنابراین باید اصول و قاعده مشخص و منحصر به فردی که مختص آن شرکت است، تحت عنوان فرهنگ کاری وجود داشته باشد که بر اساس آن، کارکنان ضمن رعایت مقررات و قوانین آن شرکت، هدف خود را با اهداف آن نهاد، همسو کنند. در غیر این صورت، آن مجموعه دچار اتلاف منابع و کاهش بهره وری میشود.
بنابراین، وجود چهارچوب فرهنگی در هر کسب و کار و شرکتی، امری ضروری است زیرا موفقیت آن مجموعه را تضمین میکند. این نوع روابط کاری میان پرسنل یک مجموعه و کارفرمای آنها به واسطه انواع قرارداد کار یا قرارداد استخدام برقرار میشود.
مجموعهای از ارزشها، هنجارها، آموزهها و بایدها و نبایدهای معین در محل کار است که افراد از آنها استفاده میکنند تا وظایف و مسئولیتهای محوله خود را به نحو احسن انجام بدهند. در واقع، فرهنگ کاری یک ساختار مبتنی بر نظم و قاعده ایجاد میکند که براین اساس، رفتارهای کارکنان و خط مشیهای شرکت را با اهداف کلی آن مجموعه همگام میکند. به واسطه فرهنگ کار میتوان فهمید که یک فرد تا چه میزان به محل کار خود تعلق خاطر دارد. همچنین، فرصت ارتقاء و رشد، تعادل بین کار و زندگی و غیره، همگی به فرهنگ محل کار مرتبط است. بنابراین، افراد متقاضی کار باید در جست و جوی شرکتی باشند که از یک فرهنگ کاری مناسب تبعیت و بستر مناسبی برای رشد و ترقی اعضاء ایجاد میکند.
امروزه افراد برای استخدام شدن، به دنبال کارفرمایانی هستند که علاوه بر حقوق و مزایای مناسب، فرهنگ مناسبی در محیط کسب و کار برقرار کرده باشند. طبق آمار مبتنی بر یک نظر سنجی در سال 2017، 47% از کارمندان، به دلیل فرهنگ ضعیف و سمی محل کار خود، قصد استعفاء و اشتغال در موقعیت دیگری را دارند زیرا اگر شرکتی از فرهنگ مثبت و سالمی برخوردار باشد، در آن امکان رشد، بهره وری، ارتقای مهارت و غیره وجود دارد. در ادامه، توجهتان را به نکات مهم برای ساخت یک فرهنگ کاری سالم جلب میکنیم.
در این قسمت، ویژگیهای یک فرهنگ کاری مثبت را بیان میکنیم:
به واسطه فرهنگ کاری ، نظم و ساماندهی در محیط کار برقرار میشود، حداکثر بهرهوری از منابع مادی و انسانی صورت میگیرد و تاثیرات متبوعی در بُعد بهره وری و کسب مزیت رقابتی ایجاد میشود. بنابراین، در صورت ضرورت، باید تحول و ارتقاء در فرهنگ کاری صورت بگیرد زیرا این امر، نقش بسیار موثری در حرکت سریع به سمت رشد و شکوفایی اقتصادی دارد. بیایید به چند نمونه از روشهای ارتقای فرهنگ در کار نگاهی بیندازید:
فرهنگ کاری به این معنا است که رفتارهای کارکنان مدیریت شود تا با هدایت صحیح، بهره وری فردی آنها افزایش یابد و در نهایت مدیریت کل شرکت به بهترین شکل انجام شود. عوامل موثر بر این نوع فرهنگ را در 9 بند، میتوان برشمرد. این عوامل خود معلول شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حاکم و نظام مدیریت است که عبارتند از:
در تشکیل فرهنگ کاری ، عوامل زیادی تاثیر گذار هستند. شرایط آب و هوایی، جغرافیایی، معیشتی، میزان تلاش یا تنبلی مردم مناطق مختلف و غیره از جمله عوامل تاثیرگذار محسوب میشوند. به عنوان مثال، از حیث شرایط جغرافیایی، مردم یزد به دلیل شرایط کویری منطقه و سختیهای معیشتی، سخت کوش هستند. در هر شرکت یا کسب و کار، فرهنگ کار، مختص همان مجموعه است و توسط مدیر آن نهاد پایه ریزی میشود اما زمانی که طرح جدیدی را برای بهبود فرهنگ کاری و افزایش بهره وری پیشنهاد میکنند، کارکنان در پذیرش طرح مذکور، مقاومت خواهند کرد. بیایید به این عوامل منفی نگری نگاهی بیندازید:
از جمله شاخصها و مولفههای مهم و تاثیرگذار در زمینه کسب و کار و تولید، فرهنگ کاری است که به مجموعهای از ارزشها، هنجارها، آموزهها و غیره نسبت داده میشود که در بین کارکنان مشترک هستند و نحوه رفتار اعضاء را مشخص میکنند. همچنین یک عامل کارآمد برای حرکت، بهره وری و پیشرفت نیروی انسانی، ارتقاء و بهبود وضعیت کار و اشتغال، به حساب میآید. مدیران، نقش خطیری در ایجاد فرهنگ در کار دارند. هم مدیر و هم کارمند در حفظ و ارتقای فرهنگ کار، نقش بسزایی دارند و باید برای افزایش بهره وری و موفقیت کسب و کار تمام تلاش خود را بکنند.
وب سایت رکلا با بهره گیری از وکلا و مشاوران حقوقی مجرب، در زمینه عقد قرارداد کار بین طرفین و آگاهی از جنبههای حقوقی مسائل مختلف با شما همراه است. همچنین، خدمات مفیدی، از جمله تنظیم قرارداد اختصاصی و مشاوره حقوقی تلفنی را به افراد عرضه میکند.
قرارداد کار موقت
برای ثبت روابط استخدامی خود از این قرارداد استفاده کنید.