تاثیر مخرب اضطراب کار بر روی سلامت روحی و جسمی + راهکارهایی برای کنترل آن

-
بروزرسانی:1401/06/14
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
اضطراب کار

زمانی که افراد در موقعیتی قرار می‌گیرند که توانایی مهار عوامل بیرونی و درونی را نداشته باشند، دستخوش یک حس ناخوشایند، ترس و بی قراری می‌شوند. این یک تعریف کلی برای اضطراب یا نگرانی از آینده است. در هر حرفه‌ای که مشغول هستید، وجود اضطراب به میزان کم، امری رایج است اما اگر میزان این اضطراب بیش از حد باشد، بر روی سلامت و رفاه شما، تأثیر منفی می‌گذارد و ممکن است مشکلاتی در زندگی شخصی و حرفه‌ای شما ایجاد کند. اضطراب کار ، ناشی از عملکرد ضعیف شغلی، تنش با همکاران، سخنرانی در جمع و غیره است. در این مقاله قصد داریم به نقش اضطراب در محیط کار و روش‌هایی در خصوص کنترل این ناهنجاری، اشاره‌ای داشته باشیم.

مطالعه این مقاله برای تمام اشخاصی که به واسطه امضای قرارداد استخدام ، در یک رابطه استخدامی مشغول به کار هستند و به تمام شاغلان پیشنهاد می‌شود.

اضطراب شروع کار جدید و راهکارهایی برای مدیریت آن

پذیرش در شغل جدید، علاوه بر اینکه می‌تواند شروع یک تجربه جالب و هیجان‌ انگیز باشد اما به این دلیل که چالش‌ها یا تغییرات جدیدی را به همراه دارد، ممکن است با اضطراب همراه شود. در واقع، هر موقعیت شغلی از شرایط منحصر به فردی برخوردار است که به احتمال زیاد، فرد مبتدی در آغازین روزها، از آن آگاهی ندارد. همین امر باعث می‌شود که فرد نتواند وقایع و شرایط شغلی آینده شرکت را پیش بینی کند و به دنبال آن، عملکرد صحیحی داشته باشد و این موضوع او را نگران و مضطرب می‌کند.

لازم است این نکته را در نظر بگیرید که اضطراب ناشی از شروع شغل جدید، کاملا طبیعی است و مطمئن باشید که به زودی بر روی انجام وظایفتان مسلط می‌شوید و در موقعیت جدیدتان به ثبات خواهید رسید. با این حال، در ادامه مواردی را بیان می‌کنیم که توجه به آن‌ها می‌تواند برای شما بسیار کاربردی باشد. با رعایت موارد زیر تا حد زیادی بر اضطراب شروع کار جدید فائق می‌آیید:

  1. خواب کافی؛
  2. برخورداری از آداب معاشرت مناسب و ارتباط دوستانه با همکارانتان؛
  3. درخواست کمک در صورت نیاز؛
  4. تلاش برای آموختن چیزهای جدید؛
  5. عدم تقاضای مسئولیتی خارج از توان خود؛
  6. ایجاد یک سرگرمی منظم مانند ورزش، نواختن موسیقی، نقاشی و غیره؛
  7. اطمینان خاطر از بابت بهتر شدن وضعیت شغلی؛
  8. برخورداری از یک برنامه اصولی و اولویت دهی به امور؛
  9. آگاهی کامل از توانایی‌های خود و تلاش مستمر در خصوص ارتقا مهارت.

عوامل مؤثر بر میزان اضطراب در محل کار

ترس بیش از حد در حرفه مدنظرتان به طور حتمی، اضطراب را به همراه دارد و چنانچه ادامه دار باشد، اثرات منفی بر جای می‌گذارد. همچنین بهره‌وری شما را به شدت کاهش می‌دهد. در ادامه به مواردی می‌پردازیم که اضطراب در محل کار را تشدید ‌می‌کند:

  1. عدم امنیت شغلی و هراس از اخراج شدن توسط کارفرما، به دلایل نامشخص یا به علت عدم عملکرد صحیح؛
  2. تمایل به کمال گرایی و انجام وظایف خود بدون هیچ نقصی؛
  3. قبول کردن مسئولیت‌هایی خارج از ظرفیت فرد؛
  4. عدم وجود یک ارتباط دو طرفه موثر بین کارگران با یکدیگر یا کارگر با مافوق خود؛
  5. نبود فرصت برای پیشرفت؛
  6. تعویض وظیفه؛
  7. ساعت کاری طولانی و عدم استراحت حین انجام امور.

نقش مدیر سازمان در مدیریت اضطراب کارکنان

اشتغال و رضایت شغلی حاصل از آن، مزایای زیادی برای کارکنان در بردارد از جمله این موارد می‌توان به نشاط، افزایش اعتماد به نفس، هویت، حس ارزشمندی و غیره اشاره کرد. گاهی اوقات به واسطه انجام فعالیت، ممکن است ترس و اضطراب شغلی بر افراد غالب شود که اگر به درستی مدیریت نشود، اثرات مخربی بر روی بهداشت روانی به جای می‌گذارد و به تبع آن، بازدهی و بهره‌وری کارکنان تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

مدیران، نقش بسزایی در کاهش اضطراب در هر موقعیت شغلی دارند. در واقع آن‌ها باید به عنوان یک الگوی مثبت عمل کنند تا در این مورد، تاثیر سازنده‌ای بر روی کارکنان بگذارند. در ادامه به مواردی اشاره داریم که کارفرمایان باید به منظور مدیریت ترس و اضطراب در محیط کار به آن توجه داشته باشند.

مسئولیت کارفرما در خصوص این موضوع

  1. احترام به احساسات و خلق و خوی کارکنان؛
  2. ایجاد امکانات سخت افزاری مناسب برای این افراد در محل کار؛
  3. مشورت با کارمندان و به اشتراک‌ گذاری اطلاعات با آن‌ها در راستای ایجاد اطمینان به ایشان در مورد شغل و آینده شغلی؛
  4. عدم توقع بی‌جا از افراد و محول کردن وظایف و مسئولیت به کارکنان با توجه به میزان توانایی آن‌ها؛
  5. فراهم کردن بستر مناسب برای پرسنل به منظور استفاده بهینه از مهارت‌هایشان؛
  6. شفاف سازی انتظارات و اهداف مدیران و تفهیم مطالبات مورد نظر به کارکنان؛
  7. برخورد بی‌طرفانه و مثبت به تعارضات بین افراد و احترام به شخصیت هر کارمند؛
  8. تشویق کارمندان به صورت شفاهی و ارائه پاداش به آن‌ها بنا به صلاحدید خود؛
  9. تامین نیروی فعال به تعداد لازم و عدم بهره‌ گیری از کارمندان خارج از ساعات سازمان.

نقش کارکنان در کاهش اضطراب کار

اضطراب در هر موقعیت شغلی امری رایج است، از طرفی پیدا کردن یک شغل بدون دغدغه و راحت، سخت به نظر می‌آید. بنابراین بهترین رویکرد این است که خودتان شرایط را مدیریت کنید. در این قسمت به تکنیک‌های کاهش اضطراب در سازمان توسط کارکنان می‌پردازیم:

  1. مشخص کردن وظایف شغلی؛
  2. برنامه ریزی برای انجام امور و عمل به وظایف سخت و پر مسئولیت در ابتدای روز؛
  3. مدیریت زمان؛
  4. عدم درگیری و تنش با سایر همکاران؛
  5. مدیریت کمال‌گرایی؛
  6. تقویت و توجه به نقاط قوتتان و شناسایی و برطرف کردن نقاط ضعف؛
  7. انجام ورزش‌های منظم.

نقش اضطراب در محیط کار و تاثیر آن بر روی کارمندان

اگر ترس به میزان کمی، در هر انسانی وجود داشته باشد، به عنوان یک نیروی محرکه عمل می‌کند و باعث می‌شود در مواجه با مسائل جدید، واکنش بهتری نشان دهد اما اگر همان ترس، خارج از حد مشخصی باشد، تبدیل به اضطراب می‌شود و مشکلات جدی‌تری را ایجاد می‌کند.

از طرفی، جو سازمان در تعیین خلق و خوی کارمندان، بسیار تاثیر گذار است. فرهنگ ناسالم و منفی در سازمان، روابط ضعیف و محیط‌ شغلی سمی از جمله مواردی هستند که بستری مناسب برای اضطراب یا افسردگی افراد ایجاد می‌کنند. همچنین به واسطه وجود ناهنجاری فوق در سازمان یا شرکت مربوطه، اعتماد به نفس، بازدهی و نحوه عملکرد کارکنان تحت تأثیر قرار می‌گیرد. اضطراب کارکنان از جمله مواردی است که در هر شغلی به کرات دیده ‌می‌شود. در ذیل به تاثیر اضطراب کار در کارمندان می‌ پردازیم:

  1. بی انگیزگی و نداشتن علاقه به انجام فعالیت شغلی؛
  2. عملکرد پایین کارکنان در انجام امور محوله
  3. مختل شدن خواب؛
  4. از دست دادن تمرکز؛
  5. بروز بیماری‌های جسمانی از جمله اسپاسم عضلات و سردرد، تپش قلب، خشکی دهان؛
  6. نگرانی بیش از حد برای موضوعات آینده؛
  7. غیبت‌های زیاد از سازمان؛
  8. استعفا از شغل.

پیشنهاد می‌کنیم

در این مقاله به صورت کامل در مورد اضطراب کار صحبت کردیم و به ارائه شگردهایی پرداختیم که به موجب آگاهی از آن‌ها می‌توانید میزان زیادی از بروز این اختلال را در وجودتان و در سازمان مورد نظر مدیریت کنید.

وب سایت رکلا مرجع تخصصی تنظیم قرارداد اختصاصی است. این امکان برای شما وجود دارد که برای بهره مندی از این خدمات، درخواست تنظیم قرارداد خود را در سایت ثبت کنید. همچنین می‌توانید هر زمانی که در خصوص نکات حقوقی و قانونی موضوعی با مشکل مواجه شدید، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره بگیرید.

قرارداد کار موقت

برای مکتوب کردن قراردادهای کاری خود، روی تصویر بزنید و این قرارداد را تهیه کنید.

نمونه قرارداد کار موقت
دانلود نمونه قرارداد کار موقت
زهره ابراهیمی
زهره ابراهیمی، فارغ التحصیل ارشد هوش مصنوعی و علاقه مند به مباحث اخلاقی - حقوقی مرتبط با کسب و کار است. در همین راستا، بخشی از محتوای آماده شده در وب سایت حقوقی «رکلا» توسط ایشان تالیف شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات