قرض الحسنه در اجاره چیست و نمونه دادخواست استرداد وجه قرض الحسنه چگونه است؟

-
بروزرسانی:1401/06/12
زمان مطالعه: 4 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرض الحسنه در اجاره

قرض الحسنه در اجاره یا ودیعه، که مردم به آن پول پیش خانه می‌گویند، مبلغی است که مستاجر برای استفاده از منافع خانه و آپارتمان، به موجر پرداخت می‌کند. البته توصیه می‌کنیم از اصطلاح قرض الحسنه در اجاره نامه یا قرارداد اجاره استفاده شود. زیرا ودیعه، به معنای امانت می‌باشد و در‌اینصورت، تصرف موجر، نسبت به وجه ممکن است مشکلات حقوقی مانند اتهام خیانت در امانت را به دنبال داشته باشد.

البته ما در قرارداد دیگری، درباره نوشتن اجاره نامه توضیح دادیم.

برای اطلاع بیشتر در مورد قرض الحسنه اجاره، با ما همراه باشید.

نحوه پرداخت پول رهن به موجر

وجه قرض الحسنه قید شده در اجاره نامه، به صورت نقد و یا چک توسط مستاجر به موجر تسلیم می‌شود.

اگر نحوه پرداخت پول رهن به موجر به صورت نقدی باشد، باید در قرارداد، مبلغ را به طور دقیق ذکر کنید و از موجر و یا وکیل قانونی او، امضاء و اثر انگشت دریافت کنید.

اگر نحوه پرداخت پول رهن به موجر به صورت چک باشد باید به موارد زیر توجه کنید:

  1. – مشخصات کامل چک در بند قرض الحسنه قرارداد اجاره قید شود.
  2. – روی چک حتما ذکر شود که بابت قرض الحسنه اجاره با شماره نامه و غیره است.
  3. – موارد استفاده و به‌ اجرا گذاشتن چک مانند عمل نکردن مستاجر به تعهدات مالی خود و غیره را مشخص کنید. این بخش از اهمیت زیادی برخوردار است و بسیاری از اختلاف موجود در دادگاه‌ها به واسطه عدم تعیین دقیق موارد استفاده از پول رهن (قرض الحسنه) است.
  4. -مبلغ قرض الحسنه در اجاره نامه را روی چک و قرارداد دقیقاً ذکر کنید.

البته، در موضوع چک، استفاده از چک تضمین شده توصیه می‌شود، زیرا چک تضمین شده توسط بانک صادر کننده چک، تضمین می‌شود و با پول نقد تفاوتی ندارد و حتی فوت یا ورشکستگی صاحب حساب، در امکان پرداخت آن تاثیری ندارد و دارنده آن، به هرحال، مبلغ را دریافت می‌کند. همچنین در صورت بروز مشکل و اختلاف میان مستاجر و موجر، مستاجر می‌تواند با استفاده از چک و استعلام آن توسط دادگاه ثابت کند وجه را پرداخت کرده است.

استرداد وجه قرض الحسنه

پول رهن در اجاره نامه، معمولا برای تامین خسارات احتمالی ملک وعدم پرداخت تعهدات مالی مستاجر، از او دریافت می‌شود. پس از پایان مدت عقد اجاره ، ابتدا مستاجر باید ملک را تخلیه کند و سپس، مبلغ رهن را از موجر مطالبه کند و مبلغ قرض الحسنه در اجاره نامه ، باید توسط موجر به مستاجر بازگردانده شود.

معمولا به صورت توافقی، تمام این مراحل انجام می‌شود اما اگر مستاجر ملک را تخلیه کند و موجر، قرض الحسنه را پرداخت نکند، مستاجر باید اقدامات زیر را انجام دهد:

  1. مستاجر، باید ملک را تخلیه کند.
  2. در شورای حل اختلاف، تامین دلیل بدهد.
  3. یک نمونه دادخواست استرداد وجه قرض الحسنه تنظیم کند و طبق بند 2 ماده 9 قانون شوراهای حل اختلاف، تقدیم شورای حل اختلاف کند و از موجر استرداد وجه قرض الحسنه را بخواهد.

گاهی با وجود صدور حکم محکومیت، محل اقامت موجر مشخص نیست.

در این صورت می‌توانید با معرفی اموال موجر به اجرای احکام، نسبت به توقیف اموال او اقدام کنید. پس از توقیف اموال و انجام مزایده، استرداد وجه قرض الحسنه انجام می‌شود.

نمونه دادخواست استرداد وجه قرض الحسنه را چگونه بنویسیم؟

پس از نوشتن مشخصات خواهان (مستاجر) و خوانده (خواهان) نوبت به بخش تعیین خواسته می‌رسد. در این بخش بنویسید:

«مطالبه قرض الحسنه در اجاره نامه شماره (شماره را اینجا بنویسید) به انضمام کلیه خسارات قانونی، به استناد دلایل و پیوست‌های دادخواست و کپی قرارداد اجاره»

در مرحله بعد تنظیم نمونه دادخواست استرداد وجه قرض الحسنه ، لازم است درخواست خود را برای قاضی شرح دهید. در این قسمت، مشخصات ملک و نشانی دقیق آن را می‌نویسید. تاکید می‌کنید ملک را تخلیه کرده‌اید و کلید آن، به همراه دادخواست، به دادگاه تقدیم شده است. پس از آن، در متن دادخواست بنویسید که از قاضی درخواست می‌کنید، خوانده، پرداخت مبلغ قرض الحسنه و پرداخت کلیه خسارات تاخیر در پرداخت این مبلغ را قبول کند.

در پایان نیز، امضا و اثرانگشت خود را در دادخواست ثبت کنید.

سخن آخر در مورد قرارداد اجاره

تیم حقوقی رکلا انواع قراردادهای اجاره را تنظیم کرده است. همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد فهرست کامل این قراردادها شوید. به این طریق می‌توانید به تعداد قابل توجهی از انواع قرارداد با موضوع اجاره دسترسی داشته باشید.

علاوه براین، اگر تمایل دارید که قرارداد شما به صورت اختصاصی و با توجه به شرایط خودتان نوشته شود، پیشنهاد می‌کنیم که با زدن روی لینک تنظیم قرارداد اختصاصی ، درخواستتان را ثبت کنید. به این ترتیب، در اسرع وقت با شما ارتباط می‌گیریم. همچنین برای کسب اطلاعات حقوقی و قانونی بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید. برای بهره مندی از این خدمات نیز کافی است که درخواستتان را در سایت ثبت کنید.

فهرست کامل قراردادها

فهرست کامل این قراردادها را با زدن بر روی تصویر زیر ببینید.

قراردادهای اجاره
دریافت قراردادها
ابراهیم زارع مویدی
«ابراهیم زارع مویدی» بنیان گذار مجموعه حقوقی رکلا و کارشناس ارشد حقوقی است. نظر به اهمیت مسائل حقوقی و به ویژه قراردادها، «ابراهیم» بخشی از مقالات موجود در رکلا را شخصا نگارش کرده و در اختیار علاقه مندان به این حوزه قرار داده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
محمد محمدی
thumb_up_alt
با عرض سلام. اگر در متن قراداد اجاره، نحوه پرداخت پول ذکر نگردد ولی موجر قرارداد را امضا کرده باشد و نسخه قرارداد هم بین موجر و مستاجر رد و بدل شود و خانه هم تحویل شود به مستاجر و توسط کارشناس املاک هم مهر شود بعد از یک سال موجر می‌تواند ادعا کند پول پیش دریافت نکرده است؟
10:44
02 مهر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. اگر منظور شما از مبلغ قرارداد مبلغ ودیعه است در این صورت، مستاجر باید ثابت کند که مبلغی را به موجر پرداخت کرده است و آن مبلغ به عنوان ودیعه ملک بوده است.
17:56
03 مهر 1400
account_circle
کاظم مرادی
thumb_up_alt
تا قبل از اتمام قرارداد، اگر به درخواست مستاجر قسمتی از وجه قرض الحسنه جهت بیعانه ملک اجاره‌‌ای از مالک طلب گردد و ایشان هم بدهند آیا کرایه تعلق می‌گیرد؟
13:30
08 دی 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
اگر سوال شما را درست متوجه شده باشیم منظور شما این است که آیا دادن بخشی از قرض الحسنه به مستاجر در میزان اجاره ذکر شده در قرارداد تاثیر دارد یا خیر. پاسخ سوال شما در حالت کلی منفی است و هیچ تاثیری ندارد.
11:28
09 دی 1400