نمونه قرارداد پیمانکاری جوشکاری و بررسی نکات اصلی و کاربردی آن!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/11/09
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد جوشکاری

یکی از قراردادهایی که به وسیله آن، پروژه‌های جوشکاری به شخص دارای مهارت و امکانات سپرده می‌شود، قرارداد جوشکاری است. عنوان بهتر برای این قرارداد، عنوان نمونه قرارداد پیمانکاری جوشکاری است. زیرا این قرارداد، یک قرارداد پیمانکاری است. جوشکاری یکی از روش‌های بسیار متداول برای ساخت و ساز است که در پروژه‌های صنعتی، ساخت بنا و در بخشی از کارهای تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمی‌توانیم جوشکاری را به شاخه‌ مشخصی محدود کنیم. این روش بسیار کارآمد است، زیرا امکان ایجاد اتصال‌های دائمی را فراهم می‌کند.

جوشکارهای حرفه‌ای از این مهارت در ساخت بنا، انواع مخزن‌ها، پروژه‌های صنعتی و بویژه اتصالات صنعتی، سازه‌های تزئینی و ساخت انواع مختلفی از سازه‌های کاربردی دیگر استفاده می‌کنند. به غیر از افرادی که در استخدام شرکت‌هایی با ماهیت کار جوشکاری هستند، سایر جوشکارها به صورت پروژه‌ای و پیمانکاری فعالیت می‌کنند. امروزه اهمیت تنظیم قرارداد در معاملات و همکاری‌ها بر کسی پوشیده نیست. بنابراین تنظیم نمونه قرارداد جوشکاری از اولویت‌های طرفین پیش از اقدام به انجام پروژه است.

نمونه قرارداد جوشکاری چگونه قراردادی است؟

نمونه قرارداد پیمانکاری جوشکاری نوشته‌ای قانونی است که میان کارفرما و پیمانکار تنظیم می‌شود. در این قرارداد، کارفرما شخصی است که خواهان سپردن پروژه جوشکاری به پیمانکار است. پیمانکار نیز شخصی است که می‌پذیرد عملیات جوشکاری را براساس سفارش کارفرما انجام دهد. نمونه قرارداد جوشکاری از ارتباط میان دو طرف می‌گوید و شرح مفصلی درباره چگونگی انجام پروژه است. متن قرارداد شامل اطلاعات کاملی درباره طرفین است. همچنین درباره موضوع قرارداد توضیحات کاملی می‌دهد.

این مساله که عملیات جوشکاری برای ساخت چه نوع سازه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، نوع فلز مورد استفاده چه باشد، در چه مدتی قرارداد به پایان برسد، هزینه قرارداد چه میزان است و بسیاری از موارد مهم دیگر، در متن قرارداد توضیح داده می‌شود. قرارداد به شکلی تنظیم می‌شود که به صورت مساوی از حقوق طرفین دفاع کند. با تنظیم و امضای قرارداد، طرفین موظف به انجام آن هستند. علاوه بر این، اگر اختلاف یا اشکالی در روند اجرای قرارداد پیش آمد، در دادگاه یا شورای حل اختلاف می‌توان به قرارداد استناد کرد.

نمونه قرارداد جوشکاری از نگاه قانون مدنی

نمونه قرارداد جوشکاری از نگاه قانون در گروه قراردادهای پیمانکاری قرار می‌گیرد و به همین دلیل از قانون مدنی پیروی می‌کند. قرارداد پیمانکاری زمانی معتبر و صحیح است که براساس قانون مدنی تنظیم شده باشد. بر همین اساس، ماده 10 قانون مدنی تاکید می‌کند که تنظیم هر نوع قرارداد خصوصی به شرط رعایت اصول قانون و عرف جامعه صحیح و معتبر است. قانون مدنی این قرارداد را یک قرارداد نامعین در نظر می‌گیرد. این مساله به این دلیل است که در متن قانون به صورت صریح و با اشاره مستقیم، از پیمانکاری صحبت نشده است.

به همین دلیل نیز ماده‌های اجباری برای چگونگی انجام قرارداد وجود ندارد. به عبارت دیگر، ارتباط و شروط خاص قرارداد با توافق طرفین تنظیم می‌شود و محدودیتی در آن نیست. همین مساله است که موجب می‌شود قرارداد پیمانکاری، قراردادی محبوب برای انجام بسیاری از پروژه‌ها باشد. از طرف دیگر، ویژگی نامعین بودن این قرارداد، دلیلی برای اهمیت تنظیم اصولی قرارداد است. لازم است که در زمان تنظیم قرارداد با دقت به تمامی جنبه‌های پروژه توجه داشته باشید تا در آینده نیز، همکاری به خوبی پیش برود.

قرارداد پیمانکاری جوشکاری

لازم بودن نمونه قرارداد جوشکاری

یکی از مهمترین دغدغه‌های اشخاص در سپردن پروژه‌های جوشکاری به شخص دیگر، مساله تضمین انجام کار است. برای کارفرما مهم است که موضوع قرارداد در زمان تعیین شده به اتمام برسد، بنابراین توقف ناگهانی کار، رها شدن پروژه توسط جوشکار و این قبیل بد قولی‌ها و بد‌ عهدی‌ها می‌تواند به پروژه ساخت کارفرما خسارات مالی و معنوی زیادی وارد کند. این مبلغ در پروژه‌های صنعتی بسیار بیشتر هم خواهد بود. اما از آنجایی که نمونه قرارداد پیمانکاری جوشکاری یک قرارداد لازم است، این تضمین وجود دارد که موضوع پروژه در زمان تعیین شده انجام شود و طرفین نتوانند یک طرفه قرارداد را رها کنند یا آن را فسخ کنند.

انواع نمونه قرارداد جوشکاری

نمونه قرارداد جوشکاری دارای انواع متعددی است. ملاک‌های اصلی برای تفاوت در این قرارداد، با نوع کاربری پروژه مورد نظر، جنس مواد مورد استفاده در جوشکاری، نوع فلز به کار برده شده و روش‌های مختلف جوشکاری مرتبط است. بنابراین با در نظر گرفتن این موارد، می‌توانید قراردادهای جوشکاری متفاوتی را تنظیم کنید.

محاسبات و مشخصات فنی در نمونه قرارداد جوشکاری

کارفرمای پروژه و مهندس ناظر وظیفه دارند که کیفیت مواد مورد نیاز و کار انجام شده را تایید کنند. بررسی میزان کیفیت انجام پروژه، به عهده آن‌ها است. به منظور جلوگیری از ایرادات رایج و روشن شدن موضوع مورد نظر قرارداد، کارفرما و مهندس ناظر، نقشه‌ها و دستورالعمل‌هایی را برای پیمانکار در نظر می‌گیرند. این نقشه و دستورالعمل حاوی تمام مشخصات فنی و تکنیکی مورد نیاز برای انجام پروژه جوشکاری است. با توضیحات کاملی که در این بخش می‌آید دیگر ابهامی در انجام موضوع قرارداد وجود نخواهد داشت و در آخر، نتیجه کار با دستورالعمل ارائه شده مقایسه می‌شود و برای ارزیابی نهایی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هزینه نمونه قرارداد جوشکاری

مبلغی که در این بخش از قرارداد به عنوان هزینه قرارداد جوشکاری تعیین می‌شود، در واقع برآوردی از میزان هزینه‌ای است که انجام این قرارداد به دنبال خواهد داشت. به علاوه، مبلغی که به عنوان حق الزحمه برای انجام پروژه به پیمانکار پرداخت می‌شود. در این بخش از قرارداد، یک بار به صورت کلی و یک بار به صورت تفکیک شده، هزینه‌ها مشخص می‌شود. برای مثال توافق می‌کنند که هزینه انجام صفر تا صد پروژه چه مقدار خواهد بود و انجام هر مرحله از پروژه به صورت جداگانه چقدر هزینه خواهد داشت.

شرایط پرداخت

در نمونه قرارداد جوشکاری معمولا طرفین پرداخت هزینه قرارداد را به صورت مرحله‌ای و اقساطی انجام می‌دهند. به این ترتیب که درصد مشخصی از مبلغ را در زمان عقد قرارداد پرداخت می‌کنند. در متن قرارداد نیز به آن اشاره می‌کنند. در ادامه مشخص می‌کنند که در ازای انجام شدن 50 درصد از کار، درصد معینی از مبلغ هزینه، پرداخت شود. باقی مانده مبلغ تعیین شده نیز، بعد از اتمام پروژه و تکمیل شدن آن، به پیمانکار پرداخت می‌شود. البته کارفرما این حق را دارد که درصد مشخصی از مبلغ قرارداد را به‌عنوان گارانتی یا ضمانت انجام کار نزد خود نگه دارد و بعد از تمام شدن دوره گارانتی یا رفع نقص‌های احتمالی، مبلغ نگهداری شده را به پیمانکار برگرداند.

مدت انجام موضوع قرارداد جوشکاری

مدت اجرای عملیات جوشکاری از موارد مهمی است که لازم است حتما در متن قرارداد درباره آن صحبت شود. پیمانکار با توجه به سابقه کار و تجربه‌ای که دارد، در ابتدای کار، بازه زمانی مشخصی را برای انجام قرارداد در نظر می‌گیرد. کارفرما و پیمانکار با توافق یکدیگر آن بازه زمانی را تایید می‌کنند و در متن قرارداد به آن اشاره می‌کنند. پیمانکار جوشکاری باید در زمان تعیین شده کار را به اتمام برساند و به کارفرما تحویل دهد.

نظارت به اجرای نمونه قرارداد جوشکاری

کارفرما این اجازه را دارد که به روند اجرای پروژه نظارت داشته باشد. کارفرما یا نماینده او می‌توانند براساس اسناد، مدارک، مشخصات فنی و دستورالعمل‌هایی که در ابتدای پروژه به پیمانکار ارائه می‌دهند، به کار پیمانکار نظارت کنند و اگر ایرادی مشاهده کردند، در خصوص آن ایراد، تذکر دهند. در این زمان، پیمانکار نیز موظف خواهد بود که ایرادات کار خود را برطرف کند.

ضمانت حسن انجام کار در نمونه قرارداد جوشکاری

پیمانکار برای ضمانت حسن انجام کار، معمولا مبلغی معادل 5 درصد از کل مبلغ قرارداد را به صورت ضمانت نامه بانکی یا سفته یا چک به به کارفرما تحویل می‌دهد. اگر پیمانکار در انجام تعهدات قرارداد تخلف کند، کارفرما می‌تواند این ضمانت را وصول کند. در غیر این صورت ضمانت در پایان قرارداد به پیمانکار برگردانده می‌شود.

پیشنهاد ما در این مورد

در صورتی که به قرارداد جوشکاری نیاز دارید، می‌توانید وظیفه تنظیم این قرارداد را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی، روی لینک بزنید و در صفحه مربوط به آن، اطلاعات درخواست شده را وارد کنید.

سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز، از جمله خدمات تیم رکلا است که می‌توانید از آن بهره ببرید. این سرویس به شما کمک می‌کند که در سریع‌ترین زمان، بتوانید با یک مشاور حقوقی با تجربه یا یک وکیل مجرب گفتگو داشته باشید.

قرارداد پیمانکاری تک نفره

نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره ، یک قرارداد کاربردی برای اشخاصی است که می‌خواهند اجرای پروژه پیمانی مورد نظر خود را به یک شخص حقیقی بسپارند.

نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
هادی محمدجعفری
thumb_up_alt
من با یک شرکت ساخت شناور دریایی در حال مذاکره هستم. برای انجام پروژه جوشکاری پیمانکاری. لطفا راهنماییم کنید چطور می‌تونم یه متن قرارداد کامل داشته باشم؟ سپاس.
08:16
23 مهر 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
قراردادهای پیمانکاری از انواع قراردادهای ذیل ماده 10 قانون مدنی هستند. اگر بخواهم ساده‌تر بگویم، باید گفت این قرارداد بر اساس اراده طرفین تنظیم می‌شود و تا حد بسیار زیادی می‌توانید انتظارات خود را در متن آن بنویسید بدون آنکه از جانب قانون خاصی، محدود شده باشید. بنابراین ممکن است هر قرارداد پیمانکاری در مقایسه با قرارداد دیگر، متفاوت باشد. البته شباهت‌هایی نیز با هم دارند و در گذر زمان به یک شکل واحد دست یافته‌اند. شما می‌توانید یا از نمونه قراردادهای موجود در بانک قرارداد رکلا استفاده یا درخواست تنظیم قرارداد خود را ثبت کنید تا با شما تماس بگیریم.
10:24
24 مهر 1402