شرح وظایف مدیر وب سایت و مسئولیت‌های او که باید دانست!

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/03/05
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
مدیر وب سایت

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و امکانات اینترنتی، تعداد زیادی از کسب و کارها، به فروش و ارائه محصولات خود به صورت آنلاین گرایش پیدا کرده‌اند. به همین جهت، سازمان‌ها و شرکت‌های زیادی جهت دستیابی به نتایج بهتر، برای مدیریت بخش‌های مختلف کسب و کار خود، افراد متخصصی را به کار می‌گیرند. یکی از این اشخاص ماهر و متخصص، مدیر وب سایت است که در واقع، از جمله مهمترین اعضای این‌ نوع شرکت‌ها محسوب می‌شود. به بیانی دیگر، مدیر سایت ، یکی از عضوهای مهم هر کسب و کاری است که در چهارچوب یک سایت و به صورت آنلاین فعالیت می‌کند. از وظایف این نیروی متخصص است که با تمامی اعضای تیم اعم از مدیر عامل و سایر کارکنان مجموعه تعاملی سازنده داشته باشد. در مقاله حاضر قصد داریم درباره این نوع فعالیت شغلی توضیح دهیم پس تا پایان همراه ما باشد.

در ابتدا باید بگوییم که اگر مدیر وب سایت را به واسطه یک توافق استخدامی به خدمت می‌گیرید، باید با او قرارداد کار امضا کنید.

مدیر وب سایت کیست؟

مدیر سایت در واقع کسی است که مسئولیت توسعه و سازماندهی تمامی رویداد‌های وب سایت مورد نظر را برعهده دارد. به عبارتی، وبمستر یا مسئول سایت، موظف است با تکیه بر دانش و مهارت‌های خود، همه مراحل فعالیت‌های انجام شده در یک سایت را تحت نظارت و کنترل داشته باشد. به عنوان مثال باید افراد مورد نیاز خود در حوزه امور فنی وب را ساماندهی کند، به صورت مداوم و پیوسته با اعضای تیم تولید محتوا ارتباط داشته باشد و همچنین از مرحله به مرحله فرآیند انجام کار گزارشات لازم را تهیه و به طور منظم به مدیر ارشد ارائه دهد.

شرح وظایف مدیر وب سایت

وظایف مدیر سایت ، برخلاف مسئولیت‌های مدیران حوزه‌های کاری دیگر بسیار حساس و نیازمند دقت زیادی است. در واقع، شخصی که به این سمت منسوب می‌شود باید به طور جدی و دقیق تمامی فعالیت‌هایی که در سایت انجام می‌شوند را تحلیل و بررسی کند و در صورت نیاز، راهکارهای مناسبی برای بهبود وضعیت پیش آمده اعمال کند. در ادامه تعدادی از مسئولیت‌های مهم فرد مشغول در این حیطه را بیان خواهیم کرد و درباره آن توضیح می‌دهیم.

ایجاد و مدیریت یک تیم فنی کارآمد؛ از جمله وظایف مدیر سایت

مدیریت وب سایت ، معمولا برای اداره کردن سایت، مسئولیت‌های متعدد و پیچیده‌ای دارد که لازم است برای رسیدگی راحت به مابقی وظایف خود، برخی از این فعالیت‌ها را به افراد متخصص دیگری برون سپاری کند. به عنوان مثال، در زمینه امور فنی سایت نظیر فعالیت‌های برنامه نویسی، ضمن اینکه شخصا بر انجام تمامی مراحل، نظارت می‌کند، باید انجام این امور را به افراد متخصص این حوزه بسپارد.

همچنین برای اینکه موظف است گزارش همه فعالیت‌ها را به مدیر ارشد ارائه دهد، باید همه فرآیند را مستند سازی کند. مدیر باید بعد از ایجاد تیم فنی، به هر یک از اعضاء، کد مخصوصی ارائه دهد تا هر شخص برای فعالیت‌های خود رمزی مخصوص داشته باشد. البته لازم به ذکر است که این رمزها باید به گونه‌ای طراحی شود که در صورت خارج شدن فردی از تیم شما، برای فرد تازه وارد نیز به راحتی قابل دسترس باشد.

نظارت و رهبری بخش محتوا از دیگر مسئولیت‌های مدیر وب سایت

قطعا یکی از عناصر مهم تشکیل دهنده هر کسب و کار آنلاینی، قسمت تولید محتوای آن است. در واقع، این محتوا و مضمون آن است که موجب می‌شود محصولات و خدمات یک شرکت به خوبی مورد استقبال کاربران قرار گیرد. بنابراین یکی از نقش‌های اصلی وبمستر، در یک شرکت دارای کسب و کار آنلاین، رسیدگی و نظارت دقیق بر افراد تولید کننده محتوا است. بدین صورت که نحوه عملکرد آن‌ها را ارزیابی کند و در صورت نیاز، شرایط مناسب را جهت فراگیری آموزش‌های لازم، فراهم کند.

تدوین و ارائه برنامه کاربردی در جهت رشد وب، از جمله وظایف مدیر وب سایت

از وظایف دیگر مدیریت وب سایت ، این است که با تحقیق و بررسی بازارهای همکار، نحوه فعالیت، میزان بازدهی و همچنین عملکرد رقبا، برنامه‌های مناسبی در جهت توسعه و پیشرفت سایت خود تدوین و اجراء کند.

ایجاد رابطی خلاقانه و سازنده برای کاربران، از مسئولیت‌های مدیر وب سایت

این مدیر سایت است که با ارائه و پیاده سازی طرح‌های خلاقانه و نوآور، باعث حضور کاربران و در نتیجه، عضویت آن‌ها در سایت می‌شود. از این رو لازم است شخصی که به عنوان مدیر انتخاب می‌شود، به صورت مداوم به بررسی و تحلیل‌های موشکافانه وب و تمایلات و ویژگی‌های کاربران خود بپردازد تا متوجه شود که چه نوع محتوا، با چه نوع رویکردی موجب جذب و در نهایت، خرید کاربران از وب سایت او خواهند شد. از جمله اقداماتی که می‌تواند نقش موثری در ارائه عملکرد مطلوب یک وبمستر داشته باشد، برگزاری جلسات دوره‌ای و متعدد با تیم خود و شنیدن نظارت و پیشنهادات آن‌ها است.

تشکیل جلسه و تحلیل و برطرف کردن مشکلات

وبمستر حرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای باید هر هفته با تیم فنی و همچنین تیم تولید محتوای خود جلساتی برگزار کند و به بررسی نظرات، انتقادات و مشکلات آن‌ها بپردازد و در صورت نیاز، راه‌ حل مناسب برای برطرف کردن مشکل پیش آمده ارائه دهد. همچنین در راستای توسعه بهتر سایت از نظرات آن‌ها نیز بهره‌مند شود. این موارد به صورت کلی از جمله وظایف مدیر سایت محسوب می‌شود.

تبلیغ محصولات و خدمات با نظارت مستقیم مدیر وب سایت

اگر محصولات و خدمات یک وب به روشی جذاب و خلاقانه ارائه شده باشد، قطعا کاربران زیادی را جذب خواهد کرد. از این رو، یکی دیگر از مسئولیت‌های مدیر وب، به نمایش گذاشتن محصولات به روش‌های موثر و کارآمد است. از جمله شیوه‌هایی که می‌تواند در بازخورد مطلوب یک سایت سودمند باشد، به کار گرفتن روش‌های تصویری، صوتی و ویدیو‌های جذاب است که محصولات را به‌گونه‌ای مفید برای کاربر جلوه دهند. تمام این مراحل، باید با اطلاع و نظارت مدیر وب سایت انجام شوند.

از کاربرانتان اطلاعات بگیرید

کسب اطلاعات کاربر این مزیت را برای سایت شما دارد که به طور مداوم اخبار محصولات خود را با آن‌ها در میان بگذارید. به همین جهت، وبمستر موظف است که از طریق اقداماتی نظیر ارائه تخفیف در صورت عضویت، کاتولوگ محصولات، خبرنامه و غیره اطلاعات کاربران خود را دریافت کند و حتی با استفاده از روش‌هایی از این اطلاعات برای تبلیغات خود بهره ببرد.

مدیر وب سایت برای جذب ترافیک و ارائه خدمات تلاش می‌کند

هنگامی که افرادی در یک سایت عضو می‌شوند، مدیر آن سایت باید برای آن‌ها خدماتی ویژه در نظر بگیرد تا علاوه بر جذاب نشان دادن فضای وب برای کاربر، از این طریق زمینه‌ای مناسب برای فروش محصولات فراهم شود. از جمله اقدامات موثر در این زمینه، ارائه آموزش‌های جذاب در سایت است که باعث می‌شود کاربر به صورت مدوام به آن سایت مراجعه کند.

همچنین وبمستر باید از این توانایی برخوردار باشد که با استفاده از منابع مفید، به طور مداوم برای سایت خود ترافیک ایجاد کند. عواملی که باعث جذب ترافیک فضای وب می‌شوند، مواردی نظیر بهینه سازی فعالیت‌های سایت برای موتور‌های جستجو؛ ارزیابی و بازاریابی ویروسی؛ فعالیت مداوم در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغ از طریق سایت‌های همکار، ایمیل و غیره است.

درباره ابعاد حقوقی این شغل چه می‌دانید؟

استخدام و به کارگیری افراد متخصص این حوزه، یکی از مسائلی است که برای هر دو گروه کارفرما و کارمند اهمیت زیادی دارد. بنابراین آگاهی از اصول و رویه انجام کار در این نوع موقعیت شغلی، قطعا برای شما مفید و مطلوب خواهد بود. لازم به ذکر است که تیم حقوقی رکلا ارائه دهنده خدماتی همچون خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی و خدمات مشاوره تلفنی حقوقی است و شما می‌توانید برای استفاده از این خدمات، درخواستتان را به سهولت ثبت کنید.

قرارداد کار موقت

اگر رابطه کاری شما با مدیر وبسایت، به صورت استخدامی است، می‌توانید برای مکتوب کردن توافقات خود از قرارداد کار موقت استفاده کنید.

نمونه قرارداد کار موقت
دانلود نمونه قرارداد کار موقت

قرارداد ادمین سایت (برون سپاری به یک فرد)

این قرارداد زمانی کاربرد دارد که بخواهید با یک وبمستر به صورت پیمانی همکاری کنید. به این صورت که مسئولیت رسیدگی و انجام امور مربوط به سایت را به عهده یک شخص متخصص در خارج از سیستم بسپارید. (برون سپاری کنید.)

نمونه قرارداد ادمین سایت
دانلود نمونه قرارداد ادمین سایت
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات