نمونه قرارداد بروکری ضایعات ؛ قرارداد مهمی که کمتر به آن توجه شده است!

-
بروزرسانی:1402/02/16
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد بروکری ضایعات

قرارداد بروکری ضایعات یکی دیگر از قراردادهای موضوع ماده 10 قانون مدنی ایران به شمار می‌آید.

سالانه ساختمان‌های زیادی مانند آپارتمان‌های تجاری، مسکونی، اداری و همچنین خانه‌های ویلایی پس از تنظیم قرارداد پیمانکاری ، توسط پیمانکاران ساخته می‌شود. مصالح زیادی از ساختمان‌های ساخته شده در اثر ساخت و ساز آسیب می‌بینند و یا به دلیل کهنگی کنار گذاشته می‌شوند.

آهن آلات از جمله ضایعاتی است که بعد از ساخته شدن یا در حین ساخته شدن ساختمان، شاهد حجم وسیعی از آن‌ها هستیم و معمولاً کارفرمایان و سازندگان ساختمان‌ها، به دنبال راهی هستند که با فروش این ضایعات بتوانند به سود قابل توجهی دست پیدا کنند.

علاوه بر این، ضایعات پرسی خودرو، ضایعات پرسی بدنه، ضایعات آلومینیوم، ضایعات حلب، ضایعات مس، ضایعات برنج و چدن و… نیز امروزه توسط بسیاری از کارفرمایان و مالکان ضایعات به شرکت‌های خریداری ضایعات با توجه به قیمت تعیین شده فروخته می‌شوند.

فروشنده، همه خریداران ضایعات را نمی‌شناسد!

فروش ضایعات به ویژه ضایعات آهن امروزه به آسانی انجام نمی‌شود. شرکت‌های بسیاری برای خریداری آهن و ضایعات وارد عرصه شده‌اند و هرکدام قیمت خاصی را برای خرید و فروش به مشتریان خود عرضه می‌کنند.

این در حالی است که با وجود گستردگی بازار خرید ضایعات ساختمانی و غیر ساختمانی، اشخاص فروشنده فرصت بررسی بازار خرید و فروش را ندارند و بسیار پیش می‌آید که فروشندگان در همان ابتدا با یکی از خریداران به توافق می‌رسند و در نتیجه ضایعات خود را به قیمت تعیین شده توسط فروشنده یا به صورت توافقی به فروش می‌رسانند.

با وجود گستردگی بازار، سردرگمی برای بسیاری از فروشندگان که می‌توانند کارفرمایان یا پیمانکاران ساختمانی باشند وجود دارد. با گران شدن مصالح و آهن آلات ساختمانی، سازندگان ساختمانی به آسانی و به هر قیمتی ضایعات ساختمان خود را به فروش نمی‌رسانند.

در نتیجه مشکلاتی از این قبیل است که امروزه بروکرهای طرف نمونه قرارداد بروکری ضایعات در میان فروشندگان و خریداران ضایعات حضور دارند و روز به روز نیز حرفه خود را توسعه می‌دهند.

در ادامه مفهوم بروکر ضایعات ساختمانی را بررسی می‌کنیم و همچنین به مهم‌ترین بندهای نمونه قرارداد بروکری ضایعات اشاره می‌کنیم.

بروکر ضایعات چه کسی است؟

در یک تعریف ساده، بروکر ضایعات به شخصی گفته می‌شود که با تنظیم نمونه قرارداد بروکری ضایعات به شخص کارفرما تعهد می‌دهد که برای خرید ضایعات، بهترین مشتری را از لحاظ قیمت و ارائه خدمات به او معرفی کند.

در واقع بروکر به عنوان یک واسطه مطلع و آگاه میان فروشنده و خریدار ضایعات قرار می‌گیرد و با استفاده از مهارت‌های خاصی که از آن‌ها برخوردار است، زمینه انعقاد قرارداد خرید و فروش را برای طرفین معامله فراهم می‌آورد.

نکته مهم در خصوص بروکران ضایعات این است که این اشخاص از جزئیات مربوط به خرید و فروش ضایعات اطلاع کافی دارند و با توجه به نرخ بازار و دستورات کارفرمای خود، بهترین مشتری را با عالی‌ترین شرایط ممکن انتخاب می‌کنند.

از سوی دیگر، بروکر طرف نمونه قرارداد بروکری ضایعات به صورت اختصاصی بر روی خرید و فروش ضایعات تمرکز دارد و مانند دلالان موضوع ماده 336 قانون تجارت در هر رشته‌ای فعالیت ندارند.

بنابراین شما با استفاده از یک بروکر حرفه‌ای، می‌توانید اطمینان کسب کنید که اموال ضایعاتی شما با بهترین قیمت ممکن به فروش می‌رسد و همچنین پیدا کردن خریداران مورد نظر شما با صرف کمترین هزینه و زمان ممکن میسر خواهد بود.

نمونه قرارداد بروکری ضایعات

منظور از انحصاری و غیر انحصاری بودن قرارداد بروکری ضایعات

بسیاری از افرادی که قصد دارند قرارداد فوق الذکر را تنظیم کنند، با اصطلاح انحصار یا عدم انحصار در بروکری رو به رو می‌شوند.

بارها در تنظیم عقود وکالت مشاهده می‌کنیم که عبارت «حق توکیل به غیر» در قسمتی از آن ذکر می‌شود بدین معنا که شخص وکیل می‌تواند رسیدگی به پرونده موکل را به وکیل دیگری انتقال دهد.

در قراردادهای بروکری نیز همین بحث مطرح است و تحت عنوان انحصاری یا غیر انحصاری بودن شناخته می‌شود. در واقع در صورتی که کارفرما در نمونه قرارداد بروکری ضایعات این حق را به بروکر بدهد که بتواند بخشی از مسئولیت‌های خود را به بروکر دیگری واگذار کند، در این صورت عقد بروکری مربوطه غیر انحصاری است.

متقابلا، وقتی که کارفرما به بروکر اجازه واگذاری مسئولیت به غیر را ندهد و از او بخواهد تا تمامی اقدامات توسط شخص او انجام شود، در این صورت، عقد مربوطه انحصاری خواهد بود.

نکات مهم تنظیم نمونه قرارداد بروکری ضایعات

از جمله مهم‌ترین نکاتی که باید مورد توجه قرار بگیرد را در ادامه توضیح خواهیم داد.

مشخصات طرفین نمونه قرارداد بروکری ضایعات

مشخصات دقیق طرفین قرارداد اعم از اینکه شخص حقیقی یا حقوقی باشند، باید در این قسمت از قرارداد نوشته شود.

توجه داشته باشید که اشخاص حقیقی حقوق خصوصی باید مشخصاتی از قبیل نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، شماره کارت ملی، نام پدر، شماره تماس، اقامتگاه قراردادی یا محل سکونت (مرکز مهم امور)، ایمیل و … را در قرارداد ذکر کنند.

همچنین اشخاص حقوقی حقوق خصوصی نیز باید نام شرکت، شماره ثبت شرکت، کد اقتصادی، نام نماینده، سمت نماینده، اقامتگاه یا مرکز عملیات اداری موضوع ماده 590 قانون تجارت، شماره تماس و … را بیان کنند.

تبصره: استفاده از نام‌های مستعار یا نام‌هایی غیر از نام رسمی یا شناسنامه‌ای توسط طرفین قرارداد صحیح نیست و طرفین باید در این زمینه دقت نظر کافی داشته باشند.

علاوه بر این، استفاده از اقامتگاهی غیر از اقامتگاه اصلی که در حقوق مدنی تحت عنوان اقامتگاه انتخابی شناخته می‌شود، توسط هر یک از طرفین نمونه قرارداد بروکری ضایعات بلا اشکال است.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که طرفین این قرارداد را بروکر و خریدار یا فروشنده ضایعات تشکیل می‌دهند و لازم نیست مشخصات اشخاص ثالث نیز در متن نمونه قرارداد بروکری ضایعات ذکر شود.

به عنوان مثال در صورتی که خریدار با بروکر این قرارداد را تنظیم کرد و از او خواست تا بهترین فروشنده را با توجه به دستورات مندرج در متن قرارداد پیدا کند، بیان نام و مشخصات شخص فروشنده الزامی نیست.

مدت قرارداد بروکری ضایعات

مدت قرارداد به صورت کلی و جزئی ذکر خواهد شد. این مدت با توجه به توافقات واصله میان طرفین قرارداد بروکری ضایعات تعیین می‌شود و همچنین در صورت نیاز، قابل تمدید خواهد بود. معمولا در ابتدا شاهد تعیین زمان به صورت کلی هستیم و سپس به صورت جزئی تاریخ مربوط به آغاز و پایان نمونه قرارداد بروکری ضایعات ذکر خواهد شد. عنوان مثال ممکن است مهلت قرارداد موضوع این نوشتار 20 روز و از تاریخ …/…/… الی …/…/… باشد.

مبلغ قرارداد بروکری ضایعات و نحوه پرداخت

در این قسمت، حق الزحمه بروکر نوشته می‌شود. بروکر پس از واسطه گری میان خریدار و فروشنده و تنظیم قرارداد میان آن‌ها مستحق اجرت خود خواهد بود و اجرت وی توسط شخص کارفرما یا طرفین قرارداد مربوطه پرداخت خواهد شد.

علاوه بر این، نحوه پرداخت با توجه به توافقات صورت گرفته میان طرفین نمونه قرارداد بروکری ضایعات می‌تواند متفاوت باشد. همچنین نوع پرداخت می‌تواند به صورت ارائه چک، انتقال وجه به صورت بین بانکی یا پرداخت اسکناس به صورت مستقیم انجام شود.

محل اجرای قرارداد بروکری ضایعات

محل ایفای تعهدات باید در این قسمت نوشته شود. نام محلی که ساختمان یا محل نگهداری ضایعات در آن وجود دارد باید به صورت واضح توسط کارفرما ذکر شود. همچنین کارفرما باید در این قسمت معین کند که بروکر از چه مناطق یا چه شهرهایی می‌تواند برای جست و جوی خریدار یا فروشنده مناسب و واجد شرایط استفاده کند.

قوانین حاکم بر قرارداد بروکری ضایعات

اصل بر این است که قراردادهای بروکری با توجه به ماده 10 قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران تنظیم شوند. با این حال مقررات راجع بر دلالی مشتمل بر مواد 335 الی 356 قانون تجارت مصوب 1311 و قانون راجع به دلالان مصوب 1317 نیز بر نمونه قرارداد بروکری ضایعات حاکم خواهد بود.

تعهدات کارفرمای قرارداد بروکری ضایعات

  1. کارفرما موظف است حق الزحمه بروکر را در موعد مقرر و پس از اتمام کار پرداخت کند. در غیر این صورت، امکان دریافت جریمه به ازای هر روز دیرکرد برای شخص بروکر وجود خواهد داشت.
  2. کلیه سفارشات و دستورات کارفرما در زمینه قیمت ضایعات به ازای هر کیلو، دستورات و تعهدات در زمینه فروش ضایعات و… باید در متن قرارداد تعیین شود و بروکر مسئول انجام دستورات و اقدامات خارج از قرارداد نخواهد بود.
  3. کارفرما موظف است اطلاعاتی از قبیل وزن کالاها، میزان آن‌ها به کیلو، حداقل قیمت قابل فروش، بخش‌هایی که شخص بروکر باید در آنجا دنبال خریدار باشد و… را در متن نمونه قرارداد بروکری ضایعات ذکر کند.

تعهدات بروکر در قرارداد بروکری ضایعات

  1. بروکر موظف است با توجه به مهلت تعیین شده در متن قرارداد، خریدار مورد نظر شخص کارفرما را پیدا کند و مقدمات را برای تنظیم نمونه قرارداد بروکری ضایعات میان کارفرما و شخص دیگر فراهم کند.
  2. بروکر باید از تمام اطلاعات و مهارت‌های خود مانند فن بیان، مشاوره، ارتباط با سایر افراد و … استفاده کند و از میان خریداران یا فروشندگان، بهترین فرد را برای قرار گرفتن در برابر کارفرمای خود انتخاب کند.
  3. بروکر وظیفه دارد اخبار مربوط به بازار خرید و فروش ضایعات و محدوده قیمتی که بر بازار حاکم است را به مشتری یا کارفرمای خود اطلاع دهد.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد بروکری ضایعات خود را به ما بسپارید. برای این کار، روی لینک بزنید.

علاوه براین، اگر در خصوص شرایط استفاده از این قرارداد و توافقات مربوط به آن نیاز دارید که با یک مشاور حقوقی یا وکیل گفتگو داشته باشید، به شما خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را پیشنهاد می‌کنیم.

دانلود نمونه قرارداد کارگزاری فروش کالا

در صورتی که ماموریت دارید که فروش ضایعات را انجام دهید این قرارداد بین شما و کارفرما تنظیم و امضا شود.

نمونه قرارداد کارگزاری فروش کالا
دانلود نمونه قرارداد کارگزاری فروش کالا

دانلود نمونه قرارداد کارگزاری خرید کالا

اگر قرار است برای یک خریدار ضایعات، فروشنده پیدا کنید این قرارداد، بین شما و ایشان امضا شود.

نمونه قرارداد کارگزاری خرید کالا
دریافت نمونه قرارداد کارگزاری خرید کالا

دانلود نمونه قرارداد فروش ضایعات

در صورتی که قرار است بین خریدار و فروشنده، ضایعات معامله شود این قرارداد را بین خریدار و فروشنده ضایعات تنظیم و امضا کنید.

نمونه قرارداد فروش ضایعات
دریافت نمونه قرارداد فروش ضایعات
سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات