قرارداد خرید مصالح و هر آنچه باید در مورد قرارداد تامین مصالح ساختمانی بدانید!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/08/29
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد خرید مصالح

قرارداد خرید مصالح قراردادی است که براساس آن، تامین مصالح ساختمانی را به‌عهده یک شخص حقیقی یا حقوقی (شرکت) قرار می‌دهید.

بگذارید یک داستان را برای شما بازگو کنم تا در مورد این قرارداد اطلاعات کاملی کسب کنید.

دیدار با خانم مهدوی، معمار جوان و خلاق

خانم مهدوی معمار بسیار خوش ذوق و خلاقی است. پدرشان، آقای مهدوی، سال‌ها در زمینه ساخت و ساز فعالیت داشتند. به گفته خودشان به واسطه سابقه پدر وعلاقه شخصی، وارد ساخت و ساز شدند و به صورت تخصصی معماری خواندند. برای من آشنایی با زنان موفق و شادی همچون خانم مهدوی خوشایند است. یادم می‌آید قبل از اینکه ایشان را در رکلا ببینم، به دلیل سابقه همکاری که با پدرشان داشتیم، چند باری تلفنی صحبت کرده بودیم و حتی برایشان قرارداد نیز تنظیم کرده بودیم. بعد از مدت‌ها همکاری و ارتباط تلفنی، خانم مهدوی به رکلا آمده بودند و قرار بر این بود که درباره موضوعات حقوقی و قانونی مربوط به کارشان، صحبت کنیم.

خانم مهدوی و قرارداد تامین مصالح ساختمانی

دقایقی از آشنایی و صحبت‌هایمان با خانم مهدوی گذشته بود. چیزی که باعث شده بود خانم مهدوی به رکلا بیایند، شروع پروژه ساختمانی جدیدشان بود. خانم مهدوی می‌گفتند که برایشان، زمان و سرعت پیش رفتن پروژه کاری، اهمیت زیادی دارد. از بزرگترین دغدغه‌های فکری ایشان بحث تامین مصالح ساختمانی است. مصالحی که از نظر کیفیت در طول پروژه تغییری نکنند. همچنین از ابتدا کیفیت مناسب داشته باشند و از نظر قیمت نیز، برایشان صرفه اقتصادی داشته باشد. همچنین برایشان مهم است که در تمام طول پروژه، به اندازه کافی مصالح در اختیار پیمانکار باشد و در روند پروژه مشکلی از نظر تامین مصالح ایجاد نشود.

با توجه به صحبت‌هایشان و توضیحاتی که دادند، متوجه شدم که دقیقاً به دنبال چه چیزی هستند. صحبت‌هایشان را تایید کردم و گفتم چیزی که بسیار به ایشان کمک خواهد کرد، قرارداد تامین مصالح ساختمانی است.

قرارداد خرید مصالح چیست؟

خانم مهدوی حرفم را تایید کردند و گفتند که همین چیزی که عنوان کردم را در نظر داشتند. درخواست کردند که درباره قرارداد خرید مصالح بیشتر صحبت کنیم. صحبت‌هایم را ادامه دادم و گفتم:

همانطور که می‌دانید ساخت و ساز، کار پر مشغله و پر دغدغه‌ای است. یکی از مهم‌ترین مسائل و دغدغه‌های افرادی که در زمینه ساخت و ساز فعالیت می‌کنند، تامین و تهیه مصالح است. از آنجایی که ساخت و ساز هزینه‌های بسیاری دارد و سرمایه زیادی لازم است، کنترل هزینه‌ها از بزرگترین دغدغه‌های کارفرما و پیمانکاران ساختمانی است. بدون شک، در زمینه ساخت و ساز، مهمترین مسئله، تامین مصالح است.

برای کارفرمایان و پیمانکاران، بسیار مهم است که مصالح در ابتدا با کیفیت باشند. بعد از تایید کیفیت، قیمت مصالح نیز دارای اهمیت است. همچنین شرایط بازار نشان داده است که قیمت‌ها هرروز تغییر می‌کند. اینکه در هر زمان با توجه به شرایط بازار، بتوانید مصالح با کیفیت و با قیمت مناسب داشته باشید، از کارهایی است که لازم است فردی ماهر و متخصص آن را به‌عهده بگیرد. برای پیمان همکاری با این فرد لازم است که قرارداد خرید مصالح تنظیم شود.

از طرف دیگر، بسیاری از تولید کنندگان مصالح و ابرازها، برای آن‌که فروششان را تضمین کنند با چنین افرادی قرارداد می‌نویسند و از فرم قرارداد فروش مصالح استفاده می‌شود.

به خانم مهدوی این اطمینان خاطر را دادم که توضیحات مفصلی درباره نمونه قرارداد خرید مصالح سنگی و به طور کلی قرارداد تامین مصالح ساختمانی می‌دهم. خانم مهدوی نیز گفتند که بسیار علاقمندند درباره این قرارداد توضیحاتی بشنوند و اطلاعاتی درباره محتوا و نحوه نوشتن آن داشته باشند.

قرارداد خرید مصالح

نحوه نوشتن قرارداد خرید مصالح

برای خانم مهدوی توضیح دادم و گفتم همانطور که می‌دانید، همه قراردادها با عنوان آغاز می‌شوند. عنوان عبارتی کوتاه است که قرارداد را معرفی می‌کند و درباره محتوای قرارداد به صورت کلی، اطلاعاتی می‌دهد. در حقیقت شما بعد از خواندن عنوان قرارداد، تا حدود زیادی متوجه می‌شوید که قضیه از چه قرار است. به خانم مهدوی گفتم که بهترین عنوانی که می‌شود برای قرارداد ایشان استفاده کرد، عنوان قرارداد خرید مصالح یا قرارداد تامین مصالح ساختمانی است. البته عنوان قرارداد به مصالحی که می‌خواهند خریداری شود نیز بستگی دارد. برای مثال، از نمونه قرارداد خرید مصالح سنگی در جایی استفاده می‌شود که تنها به تامین مصالح سنگی نیاز باشد. بسیاری از تولید کنندگان مصالح نیز برای فروش کالای خودشان، از فرم قرارداد فروش مصالح و با همین عنوان استفاده می‌کنند.

اطلاعات و مشخصات طرفین قرارداد خرید مصالح

در این بخش از قرارداد، اطلاعات و مشخصات هرکدام از طرفین، چه حقیقی و چه حقوقی نوشته می‌شود. این اطلاعات مشخص می‌کند که طرفین قرارداد چه کسانی هستند. به عبارت دیگر، مشخص می‌شود که چه کسانی مسئولیت این قرارداد را به‌عهده دارند؟ اطلاعاتی که در این بخش از قرارداد نوشته می‌شود، عبارتند از نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس.

با نوشتن عبارت پیمانکار و کارفرما در مقابل نام هر یک از افراد، طرفین قرارداد مشخص می‌شوند. ممکن است قراردادی را با عنوان مبایعه نامه مصالح ساختمانی ببینید. این عنوان نیز به همان معنی قرارداد تامین مصالح ساختمانی است. این دو عنوان می‌توانند هم معنی و مترادف هم استفاده شوند. مگر آنکه شخص کارفرما شخصاً جهت تهیه مصالح مراجعه کند یا پیمانکار یک ساختمان، شخصاً برای خرید مصالح اقدام کند و دیگر، قرارداد پیمانکاری دست دوم تنظیم نشود، که در این صورت، قرارداد، یک قرارداد فروش مصالح (بیع به معنای واقعی آن) است.

موضوع قرارداد خرید مصالح

برای خانم مهدوی توضیح دادم که در این بخش از قرارداد، باید مسئله‌ و پروژه‌ای را که قرارداد برای به انجام رساندن و عملی کردن آن تنظیم شده است، توضیح دهیم. موضوع قرارداد عملی است که انتظار انجام آن را داریم. موضوع قرارداد تامین مصالح ساختمانی ، همانطور که از عنوانش می‌توان فهمید، خرید و تامین مصالح مورد نیاز برای کار ساخت و ساز است. در این بخش می‌شود توضیح داد که دقیقاً از چه نوع مصالحی و به چه مقدار احتیاج دارید. می‌توانید یک یا چند نوع مصالح را در قرارداد ذکر کنید. بر اساس این موضوع قرارداد، طرف قرارداد اقدام به تامین و خرید مصالح می‌کند.

اسناد و مدارک قرارداد خرید مصالح

در این بخش از قرارداد، اسناد و مدارک قرارداد خرید مصالح نوشته می‌شود. اسناد و مدارک عبارتند از:

1 – قرارداد حاضر با ماده‌ها و تبصره‌هایش

2 – مشخصات فنی و ویژگی‌های مصالحی که باید تهیه شوند نیز بیان می‌شود.

3 – زمان بندی تحویل نیز جز اسناد و مدارک قرارداد است.

مدت زمان قرارداد تامین مصالح ساختمانی

در این بخش از قرارداد، مشخص می‌شود که باید تا چه زمانی، مصالح مورد نظر تامین شود و تا چه تاریخی، مسئولیت تامین مصالح به‌عهده تامین کننده‌ مصالح است. معمولاً در این بخش، مدت زمانی را که برای ساخت و ساز پروژه مورد نظر تخمین زده شده است، برای طول مدت همکاری و طول مدت این قرارداد در نظر می‌گیرند. اما تفاوت بزرگ آن این است که قبل از شروع پروژه اصلی، باید مصالح تا حدودی تامین شده باشد و در اختیار پیمانکاران قرارداد قرار بگیرد.

مبلغ قرارداد تامین مصالح ساختمانی

در ابتدا با توجه به شرایط بازار و عرف قیمت‌ها، مبلغ مورد نیاز برای تامین مصالح و خرید مصالح تخمین زده می‌شود و به طور کلی نوشته می‌شود. کارفرما می‌تواند در قرارداد این مسئله را ذکر کند، که تنها با همین مبلغ تعیین شده باید خرید و تامین مصالح انجام شود. البته در این قراردادها حدود 25 درصد احتمال افزایش یا کاهش قیمت داده می‌شود. این احتمال تفاوت قیمت‌ برای نوسان‌ها و تغییرات بازار و احتمال بالا و پایین شدن قیمت‌ها است. البته فاکتور و کاغذ خریدها به عنوان اسناد و مدارکی هستند که باید به کارفرما تحویل داده شوند.

نحوه پرداخت در قرارداد خرید مصالح

برای خانم مهدوی توضیح دادم که نحوه پرداخت مبالغ قرارداد می‌تواند به توافق و صلاحدید خودشان باشد ولی به طور معمول می‌شود اینگونه پرداخت را انجام داد:

1 – به عنوان کارفرما می‌توانید فردی را مسئول خرید و تامین مصالح انتخاب کنید. با در دست داشتن حسابی از طرف شما، اقدام به خرید و تامین مصالح کند. در آخر هم فاکتور‌ها و کاغذ خریدها را به شما تحویل دهد. مبلغی را نیز به عنوان حق الزحمه او در نظر بگیرید و در مراحل مختلف به او پرداخت کنید.

2 – شما می‌توانید با فردی قرارداد ببندید که مصالح مورد نیاز شما را تامین کند و در اختیارتان قرار دهد. در زمان تحویل مصالح از ایشان نیز می‌توانید با حساب فاکتورها و کاغذ خریدها که سندی قانونی محسوب می‌شوند، هزینه و مبلغ مورد نظر را به او پرداخت کنید. (در این حالت، قرارداد شما با ایشان یک قرارداد خرید و فروش است و طرف مقابل شما، احتمالاً فروشنده می‌باشد.)

3 – شما می‌توانید مبلغ حق الزحمه تامین کننده را بعد از اطمینان از کیفیت مصالح و چک کردن نواقص و عیوب و تضمین حسن انجام کار و کیفیت محصول به ایشان پرداخت کنید.

مکان تحویل

در این بخش از قرارداد، مشخص می‌کنید که باید مصالح به کجا تحویل داده شود. معمولاً علاوه بر تامین مصالح، حمل و نقل آن نیز به عهده طرف مقابل است. البته در این مورد می‌توانید توافق دیگری انجام دهید.

تعهدات خریدار در قرارداد خرید مصالح

در این بخش از قرارداد، وظایف، مسئولیت‌ها و تعهدات خریدار نسبت به پروژه و کارفرما نوشته می‌شود. خریدار موظف است به تمامی بندهای موجود در این بخش عمل کند. بنابراین، توقعات و شروط کارفرما در این بخش نوشته می‌شود. در مجموع، تمام کارهای که خریدار باید انجام دهد از قبیل لزوم حفظ سلامت کالا و کیفیت آن (مطابق مندرجات پیوست) در این قسمت نوشته می‌شود.

تعهدات کارفرما در قرارداد خرید مصالح

لازم است تعهدات کارفرما نیز در قرارداد آورده شود. بخش تعهدات کارفرما در قرارداد، به تمام مسئولیت‌ها، وظایف، توقعات و انتظاراتی که از کارفرما داریم، اشاره می‌کند. معمولاً مهمترین انتظاری که از کارفرما وجود دارد، پرداخت به‌ موقع مبلغ قرارداد است. البته با توجه به شرایط خاص هر قرارداد، ممکن است کارفرما تعهدات دیگری نیز به عهده بگیرد. بنابراین، لازم است تمام وظایفی که به عهده او سپرده می‌شود، به صورت دقیق در قرارداد شرح داده شوند. همچنین پیشنهاد می‌کنیم که برای عدم انجام تعهدات، ضمانت اجرا نیز در نظر بگیرید.

جریمه تاخیر در انجام تعهدات قراردادی

برای خانم مهدوی توضیح دادم، همان طور که پیش‌تر نیز اشاره کرده‌ام، زمان و کیفیت و قیمت در کار ساخت و ساز دارای اهمیت است. مخصوصاً زمان بسیار تاثیر گذار است. اگر در زمان مشخص، مواد و مصالح در اختیار پیمانکار ساختمان قرار نگیرد، بدون شک، کار ساخت و ساز به مشکل می‌خورد و به طول می‌انجامد، که این اتفاق اصلاً خوب نیست. برای اینکه تامین کننده مصالح، مجبور به انجام به موقع قرارداد و تهیه مصالح باشد، کارفرما می‌تواند هزینه‌ای را بابت خسارت تاخیر دریافت کند. برای مثال، در شمارش روزها، تاخیر کمتر از 5 روز حساب نشود. تاخیر بیشتر از 5 روز و کمتر از ده روز نیز ده روز محاسبه شود. البته طرفین می‌توانند به هرترتیبی که مایل هستند توافق کنند.

همین جریمه را در مورد کارفرما و در مورد تاخیر در انجام تعهدات قراردادی خود، تعیین می‌کنند.

موارد فسخ قرارداد خرید مصالح

شما می‌توانید در این بخش شرایطی را تعیین کنید که در صورت بروز آن‌ها، قرارداد قابل فسخ باشد. برای مثال، سپرده شدن کار به شخص دیگر بدون اطلاع کارفرما، عدم کیفیت مصالح، تاخیر زیاد در تهیه مصالح، بی توجهی به توضیحات ناظر فنی پروژه و از این قبیل مسائل، می‌توانند دلایلی باشند که با استفاده از آن‌ها، قرارداد فسخ شود. به طور معمول، طرفین می‌توانند در خصوص فسخ قرارداد با یکدیگر توافق کنند و با اجماع نظر یکدیگر، شروطی را برای آن تعیین و به صورت مکتوب ثبت کنند. تعیین شروط فسخ، از مسائل مهمی است که در هنگام نوشتن قرارداد باید به آن توجه داشته باشیم.

صحبت‌هایم را رو به خانم مهدوی، با لبخند به اتمام رساندم. خانم مهدوی تشکر کردند و گفتند اطلاعات خوبی در این زمینه دریافت کرده‌اند. قرار بر این شد که قرارداد را برایشان تنظیم کنم تا شخص مورد نظرشان برای قرارداد را انتخاب کنند و با ایشان قرارداد را امضا کنند.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، یک مرجع تخصصی تنظیم قرارداد است.

شما می‌توانید تنظیم قرارداد خود را به ما محول کنید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد روی لینک قبل بزنید. ضمن آنکه شما می‌توانید مشاوره حقوقی تلفنی بگیرید.

قرارداد فروش مصالح (نقدی)

فرم آماده نمونه قرارداد فروش مصالح (نقدی) را می‌توانید از اینجا بگیرید.

نمونه قرارداد فروش مصالح (نقدی)
دانلود نمونه قرارداد فروش مصالح (نقدی)

قرارداد فروش اقساطی مصالح

این نمونه قرارداد برای شرایط معامله اقساطی مصالح، کاربرد دارد. برای دریافت آن، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی مصالح
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی مصالح
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.