مهمترین مواردی که باغداران باید درباره قرارداد اجاره باغ گردو بدانند!

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/06/12
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره باغ گردو

قرارداد اجاره باغ گردو یک نوع از قرارداد اجاره است که به موجب آن، اجاره کردن یک یا چند درخت گردو مهیا امکان پذیر خواهد بود. گردو در گروه ثمرهای مغزدار و با ارزش قرارداد می‌گیرد زیرا یک منبع عالی برای فیبر، پروتئین و آنتی اکسیدان محسوب می‌شود و همچنین دارای بیشترین میزان اسید چرب امگا 3 است. گردو از کشور ایران نشأت گرفت و از آنجا به اروپا و آمریکا راه یافت. شهرستان تویسرکان که در استان همدان واقع شده، پایتخت گردوی جهان است. و در حال حاضر ایران سومین کشور تولید کننده گردو در جهان محسوب می‎شود.

گردو نسبتاً گران قیمت و با ارزش است و به همین دلیل در بازار داخلی و خارجی طرفداران زیادی دارد. میانگین سن باردهی درخت گردو 10 تا 13 به طول می‌انجامد که زمانی نسبتاً طولانی است اما اشخاص می‌توانند باغ‌های گردو را اجاره کنند و با تنظیم و امضای نمونه قرارداد اجاره باغ گردو ، وارد بازار این محصول شوند.

بررسی ویژگی‌های قانونی قرارداد اجاره باغ گردو

این قرارداد به وسیله توافق صاحب باغ گردو و مستاجر ایجاد و امضا می‌شود. به موجب قرارداد مذکور، مالکیت منافع باغ (درخت‌های گردو یا دیگر اموال موجود در آن) برای بازه زمانی محدود و در مقابل پرداخت اجاره بها، در مالکیت مستاجر قرار می‌گیرد.

قرارداد اجاره باغ گردو ، جزء آن دسته قراردادهایی محسوب می‌شود که در قانون مدنی، شرایط و احکام آن بیان شده است و در واقع یک نوع از قراردادهای معین خواهد بود.

قرارداد اجاره باغ گردو باید مطابق با مقررات قانون مدنی، تنظیم و امضا شود اما موجر و مستاجر می‌توانند برخلاف برخی از این مقررات نیز با یکدیگر توافق کنند.

لازم به ذکر است که در قانون مدنی، قرارداد اجاره به سه دسته اجاره اموال، اشخاص و حیوان تقسیم می‌شود. این قرارداد از نوع اجاره، مربوط به اموال است و از مقررات مربوط به آن پیروی می‌کند.

قرارداد حاضر لازم‌الاجرا است و هیچ یک از مستاجر یا مالک باغ گردو حق انحلال یا در اصلاح حقوقی، حق فسخ آن را ندارند مگر در شرایطی که قانون گذار به آن‌ها حق فسخ داده باشد.

قرارداد اجاره باغ معوض است و رایگان نیست زیرا اجاره بها و منافع باغ گردو دو عوض این قرارداد را هستند که به طرفین قرارداد مرتبط خواهند شد. موضوع اصلی این قرارداد، انتقال مالکیت منافع باغ است و توافق طرفین، یک قرارداد تملیکی محسوب می‌شود.

عناصر نمونه قرارداد اجاره باغ گردو

قرارداد اجاره باغ گردو از عناصر زیر ساخته شده است:

  1. موجر؛ شخصی است که مالک درختان و منافع باغ گردو است. لزومی ندارد که موجر مالک زمین باغ گردو باشد. مالکیت موجر نسبت به منافع باغ، کفایت می‌کند تا از شایستگی قانونی برای تنظیم و امضای این قرارداد، برخوردار باشد.
  2. مستاجر؛ شخصی است که مالکیت منافع باغ گردو، پس از تنظیم و امضای قرارداد اجاره به او منتقل می‌شود.
  3. مورد اجاره؛ درختان گردو یا دیگر منافع باغ هستند و در اصطلاح حقوقی، مالکیت منافع باغ نامیده می‌شود که به موجب قرارداد اجاره به مستاجر منتقل خواهد شد.
  4. اجاره‌بها؛ قیمت یا مبلغی است که برای منافع باغ در نظر گرفته می‌شود و با توافق مستاجر و صاحب درخت گردو، تعیین خواهد شد.

نحوه تنظیم قرارداد

در گذشته جمعیت شهرها و روستاها اندک بود و به همین دلیل اغلب افراد با یکدیگر آشنایی نسبی داشتند و براساس اعتماد متقابلشان بیشتر قراردادها را به صورت شفاهی تنظیم و امضا می‌کردند. امروزه تمامی امور پیچیده و گسترده شده است و اعتمادی که در سابق مبنای امضای قرارداد شفاهی بود، امروزه کمرنگ شده یا حتی از بین رفته است و به همین دلیل اغلب قراردادها به صورت مکتوب نوشته می‌شوند.

به متن مکتوب قرارداد اجاره باغ گردو؛ اجاره نامه باغ گردو می‌گویند.

مشخصات طرفین در نمونه قرارداد اجاره باغ گردو

در مطالب گذشته نیز گفتیم که قرارداد اجاره با توافق موجر و مستاجر به وجود می‌‌آید. موجر، مالک منافع باغ است و همانطور که در مطالب بالا نیز اشاره کردیم، لزومی ندارد او مالک زمین باغ نیز باشد.

موجر و مستاجر باید عاقل، بالغ و رشید باشند. افراد تاجر یا شرکت‌های تجاری که ورشکسته شده‌اند و حکم ورشکستگی آن‌ها را دادگاه صادر کرده است از تصرف در اموال و حقوق مالی خود ممنوع هستند و برای امضای اجاره نامه باغ گردو، اهلیت قانونی ندارند.

لازم به ذکر است که با فوت صاحب باغ یا مستاجر، قرارداد اجاره باغ ، باطل نمی‌شود و وراث مستاجر جانشین قانونی او هستند و می‌توانند از منافع باغ استفاده کنند.

اشخاص حقیقی که به عنوان موجر یا مستاجر، اجاره نامه را تنظیم کرده‌اند باید مشخصات هویتی و آدرس محل اقامت خود را در آن بنویسند.

موضوع نمونه قرارداد اجاره باغ گردو

انتقال موقت مالکیت منافع باغ گردو موضوع این قرارداد را تشکیل می‌دهد.

موضوع قرارداد باغ گردو باید معلوم و معین باشد زیرا مجهول بودن موضوع باعث باطل شدن قرارداد می‌شود.

باغ گردوی مشاع را نیز می‌توان اجاره داد اما برای صحت و اعتبار قانونی آن، رضایت سایر شرکا نیز لازم است. مانند اینکه باغ گردو متعلق به سه شریک بوده و هر دو دانگ آن متعلق به یکی از آن‌ها است هر یک از این سه شریک می‌تواند دو دانگ متعلق به خود را اجاره دهد اما رضایت دو شریک دیگر نیز لازم است.

باید به این نکته توجه کنید که هزینه تعمیرات باغ و فراهم کردن تجهیزات و وسایل استفاده از آن به عهده موجر یا همان صاحب باغ است اما این یک قاعده کلی است و طرفین این قرارداد می‌توانند برخلاف آن نیز با یکدیگر توافق کنند.

مدت در نمونه قرارداد اجاره باغ گردو

تعیین مدت یکی از شرایط اساسی و ضروری قرارداد اجاره بوده و به بیان دیگر شرط صحت آن است.

قانون‌ گذار صراحتاً تعیین مدت در قرارداد اجاره را الزامی کرده است. تعیین نکردن مدت باعث باطل شدن قرارداد اجاره می‌شود.

مدت اجاره باید به صورت دقیق معلوم شود. بنابراین ابتدای مدت اجاره و به پایان رسیدن آن را نمی‌توان مشروط به یک رخداد احتمالی و نامعلوم کرد. مانند اینکه مستاجر و موجر توافق کنند که تاریخ مرگ موجر ابتدای مدت قرارداد و تاریخ مرگ مستاجر پایان مدت قرارداد اجاره است.

لزوم تعیین کردن مدت قرارداد اجاره یک قاعده آمره است و صاحب باغ و مستاجر نمی‌توانند بر خلاف آن با یکدیگر توافق کنند. باید به این نکته توجه داشته باشید که هرگونه توافق موجر و مستاجر مبنی بر عدم تعیین مدت قرارداد اجاره نه تنها باطل است بلکه باعث باطل شدن خود قرارداد اجاره نیز می‌شود.

در طول مدت عقد اجاره، مستاجر امین است و باغ گردو نیز در حکم امانت قرار دارد. بنابراین مستاجر، ضامن خرابی و عیب و نقص باغ نیست مگر در صورتی که کوتاهی او در محافظت از باغ گردو به اثبات برسد اما به محض پایان رسیدن مدت، قرارداد اجاره منحل شده و از این به بعد مستاجر، ضامن تمامی خرابی‌های باغ خواهد بود. حتی اگر کوتاهی او در محافظت از باغ نیز به اثبات نرسد.

پیشنهاد ما

اگر تمایل دارید که با تنظیم قرارداد ، باغ گردوی خود را اجاره دهید یا اینکه یک باغ گردو را اجاره کنید، آگاهی از ابعاد حقوقی مربوط به آن، برای شما بسیار مهم خواهد بود. به همین منظور به شما پیشنهاد می‌کنیم که پیش از تنظیم قرارداد از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید.

قرارداد اجاره باغ گردو (بدون پول پیش)

با در اختیار داشتن این قرارداد، می‌توانید برای اجاره کردن یک باغ گردو بدون پرداخت ودیعه (پول پیش) توافق کنید.

نمونه اجاره نامه باغ گردو (بدون پول پیش)
دانلود نمونه اجاره نامه باغ گردو (بدون پول پیش)

قرارداد اجاره باغ گردو (با پول پیش)

با امضای این قرارداد میان مالک باغ گردو و مستاجر، باغ را با شرط دریافت ودیعه (پول پیش) اجاره کنید.

نمونه قرارداد اجاره باغ گردو (با پول پیش)
دانلود نمونه قرارداد اجاره باغ گردو (با پول پیش)
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات