قرارداد اجاره تجهیزات فیلمبرداری را چگونه می‌نویسند؟ + نکات محتوای متن آن!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/12/17
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره تجهیزات فیلمبرداری

برای انجام پروژه‌های ساخت سریال و فیلم‌های سینمایی، فیلم‌های کوتاه ، تولید محتوای تصویری، فیلم برداری مراسم‌ها و مناسبت‌های شخصی، ساخت تبلیغات و هر پروژه دیگری که به نوعی نیازمند تهیه ابزار و وسایل خاصی برای فیلمبرداری باشد، بدون شک تهیه تجهیزات فیلمبرداری از اقدامات اولیه و مهم است. در پروژه‌های بسیار زیادی، صاحبان پروژه از شرایط قرارداد اجاره برای تامین تجهیزات مورد نیاز خود استفاده می‌کنند. این اقدام، هم هزینه کمتری برای آن‌ها خواهد داشت و هم اینکه با اجاره کردن تجهیزات، می‌توانند هر بار جدیدترین دستگاه‌ها و تجهیزات فیلمبرداری را در اختیار بگیرند. قرارداد اجاره تجهیزات فیلمبرداری قراردادی است که برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با استفاده از این قرارداد، صاحبان پروژه و هر شخصی که متقاضی تهیه تجهیزات فیلمبرداری باشد، این امکان را خواهند داشت که تجهیزات مورد نیاز خود را برای مدت مشخصی در اختیار بگیرند و از آن تجهیزات، برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های خود استفاده کنند. از طرف دیگر، اشخاصی هستند که ترجیح می‌دهند با سرمایه گذاری در حوزه خرید انواع تجهیزات فیلمبرداری، آن تجهیزات را به اشخاصی که متقاضی هستند، اجاره دهند. به این صورت، در یک توافق دو جانبه، هر دو طرف، از این قرارداد منفعت کسب می‌کنند. در ادامه این مطلب سعی می‌کنیم که در خصوص نمونه قرارداد اجاره تجهیزات فیلمبرداری توضیحات بیشتری را ارائه دهیم.

ماهیت و ویژگی‌های قرارداد اجاره تجهیزات فیلمبرداری

نمونه قرارداد اجاره تجهیزات فیلمبرداری در واقع یکی از انواع قرارداد اجاره محسوب می‌شود. عقد اجاره از عقود معین در قانون مدنی است. این قانون در خصوص شرایط اجاره اشیاء به تفصیل قواعد و ضوابطی را بیان می‌کند. بنابراین، برای تنظیم این قرارداد نیز باید مطابق با قواعدی که در خصوص عقد اجاره بیان شده است، عمل کنید.

از طرف دیگر، این توافق ، یک عقد معوض خواهد بود. یعنی اینکه برای انجام قرارداد اجاره، لازم است که حتما اجاره بها برای مالک تجهیزات در نظر گرفته شود. به این صورت، در ازای در اختیار گرفتن تجهیزات فیلبرداری، عوض یا بهایی پرداخت خواهد شد.

قرارداد حاضر یک عقد تملیکی است. زیرا به موجب امضای این قرارداد توسط طرفین، شخصی که تجهیزات فیلمبرداری را اجاره می‌کند، مالک منافع تجهیزات می‌شود. یعنی این امکان را دارد که در بازه زمانی که برای اجاره نامه معین شده است، مطابق با عرف، از منافع تجهیزات فیلمبرداری استفاده کند. علاوه براین، قرارداد حاضر یک عقد لازم است که هر دو طرف قرارداد را ملزم می‌کند که مطابق با توافق و موضوع قرارداد، به تعهدات خود پایبند باشند. در این شرایط، هیچ کدام از طرفین نمی‌توانند قرارداد را فسخ کنند. اگرچه موجر و مستاجر می‌توانند شروطی را برای این قرارداد در نظر بگیرند.

لزوم وارسی تجهیزات پیش از تحویل و بعد از آن!

زمانی که به واسطه یک نمونه قرارداد اجاره تجهیزات فیلمبرداری ، برای اجاره کردن وسایل و تجهیزات خاصی با یکدیگر توافق می‌کنید، یکی از مهمترین مسائل این است که طرفین از صحت و سلامت وسایل و تجهیزات آگاه باشند. زیرا شرط اصلی در این قرارداد این است که تجهیزات به همان صورتی که به مستاجر تحویل داده می‌شوند، به همان صورت نیز به موجر برگردانده شوند.

مشاهده شده است که اغلب در این خصوص، اختلافات و اشکالات زیادی ایجاد می‌شود. به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما از تمام جزئیات و ویژگی‌های وسایل و تجهیزات فیلمبرداری که در اختیار می‌گیرید، مطلع باشید تا به این وسیله از ایرادات و مشکلات آن آگاه باشید. این اقدام به شما کمک می‌‎کند که در آخر قرارداد، بتوانید اثبات کنید که آیا از سمت شما آسیبی به تجهیزات فیلمبرداری وارد شده است یا نه. علاوه بر وارسی دقیق تجهیزات، بهتر است که تمام اطلاعات و دستاوردهایی که از این اقدام به دست آوردید را در متن نمونه قرارداد اجاره تجهیزات فیلمبرداری به دقت بنویسید تا ابهامی در این خصوص وجود نداشته باشد و هر دو طرف با آگاهی از تمام جوانب، قرارداد را امضا کنند.

تکلیف خسارت‌های احتمالی در قرارداد اجاره تجهیزات فیلمبرداری

ممکن است تجهیزات فیلمبرداری که در اختیار می‌گیرید، در طول پروژه فیلمبرداری دچار آسیب شوند. بدون شک لازم است که در این موقعیت‌ها، راهکار مناسب و صحیحی ارائه شود تا طرفین بتوانند مشخص کنند که چه شخصی مسئول خسارت یا زیان به وجود آمده است. در این شرایط، ابتدا باید به این مساله توجه کرد که زیان و خسارت تجهیزات فیلمبرداری به چه دلیلی ایجاد شده است؟

اگر خسارت و زیان به دلیل رفتار و عملکرد مستاجر (یعنی شخصی که ابزار را اجاره می‌کند) باشد، مسئولیت خسارت‌ها به عهده مستاجر خواهد بود اما اگر مشخص شود که تجهیزات فیلمبرداری دچار نقص و ایراد بوده‌اند یا اینکه به واسطه فرسودگی، دچار خسارت شده اند، مسئولیتی برای جبران خسارت به عهده مستاجر نیست. در این زمان، موجر (مالک دستگاه و تجهیزات) مسئول رسیدگی به خسارت احتمالی است و باید شرایط را برای کسب منفعت مستاجر فراهم کند. یعنی اینکه باید مسئولیت تعمیر و رسیدگی به تجهیزات را به عهده بگیرد.

امکان فسخ نمونه قرارداد اجاره تجهیزات فیلمبرداری

نمونه قرارداد اجاره تجهیزات فیلمبرداری یک عقد لازم است. یعنی اینکه مالک تجهیزات فیلمبرداری و شخصی که تجهیزات را از او اجاره می‌کنند، ملزم خواهند بود که به تعهدات خود در خصوص این قرارداد متعهد باشند و نمی‌توانند قرارداد را فسخ کنند. اگرچه این امکان برای آن‌ها فراهم است که شروطی را برای قرارداد در نظر بگیرند. به این ترتیب، در صورت بروز آن شروط، طرفین حق فسخ قرارداد را خواهند داشت و می‌توانند قرارداد حاضر را فسخ کنند.

بنابراین، اگر تمایل دارید که حق فسخ قرارداد را در اختیار داشته باشید، به شما پیشنهاد می‌کنم که حتما در این خصوص با توافق یکدیگر، شروط مشخصی را در نظر بگیرید. لازم به ذکر است که شروط فسخ قرارداد باید با رضایت هر دو طرف معین شوند. بنابراین برای نوشتن هر شرط در قرارداد، باید توافق و رضایت طرفین جلب شده باشد.

محتوای متن نمونه قرارداد اجاره تجهیزات فیلمبرداری

محتوای نمونه قرارداد اجاره تجهیزات فیلمبرداری حاوی اطلاعاتی است که رابطه استیجاری میان طرفین را مشخص می‌کند. اطلاعات و مشخصات موجر و مستاجر، موضوع قرارداد، مدت اجاره، مبلغ اجاره بها، شروط و تعهدات طرفین و موارد مهم دیگر در این خصوص، از جمله مواردی هستند که در متن قرارداد اجاره توضیح داده می‌شوند. بیان این موارد در متن قرارداد به شما کمک می‌کند که اطلاعات دقیقی از این توافق در اختیار داشته باشید. قرارداد پیش رو، یک سند معتبر و قانونی است که در صورت لزوم، می‌توانید از آن در مراجع قانونی بهره ببرید. بنابراین، بسیار مهم است که این قرارداد را میان طرفین تنظیم و امضا کنید.

تاکید می‌شود که حتما با جزئیات به روابط و شروطی که برای قرارداد در نظر گرفته شده است اشاره کنید تا ابهامی در خصوص قرارداد وجود نداشته باشد.

تعیین مدت برای قرارداد اجاره تجهیزات فیلمبرداری

مساله اصلی و مهم در هر قرارداد اجاره که در نظر گرفته نشدن آن در قرارداد، حتی می‌تواند موجب بی اعتبار شدن آن قرارداد شود، مساله تعیین مدت قرارداد است. این نکته مهم را در نظر داشته باشید که اگر قرارداد اجاره شما دارای مدت نباشد، عملا قرارداد شما باطل خواهد بود. بنابراین، لازم است به صراحت در متن قراردادتان بنویسید که تجهیزات فیلمبرداری را در چه تاریخی به مستاجر تحویل می‌دهید و مستاجر نیز باید در چه تاریخی این تجهیزات را به شما برگرداند.

نکته: ممکن است در یک قرارداد اجاره تجهیزات فیلمبرداری، به تاریخ شروع قرارداد اشاره نشده باشد و فقط تاریخ اتمام قرارداد را نوشته باشند. در چنین شرایطی، معمولا تاریخ امضا شدن قرارداد، به منزله تاریخ آغاز آن در نظر گرفته می‌شود. بنابراین اگر توافق شما به این صورت است که مدتی بعد از امضای قرارداد، تجهیزات فیلمبرداری را در اختیار مستاجر قرار دهید، حتما در متن قراردادتان، به تاریخ دقیقی که این تجهیزات را تحویل خواهید داد، اشاره کنید.

پیشنهاد ما

اجاره دادن و اجاره گرفتن ابزار و اشیاء دارای شرایط خاصی است که پیش از هر اقدامی باید درباره آن بدانید. به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنم که حتما در خصوص این قرارداد با مشاور حقوقی تلفنی گفتگو کنید و از این خدمات استفاده کنید. علاوه بر مشاوره حقوقی تلفنی، شما می‌توانید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد ، قرارداد مورد نظرتان را به صورت اختصاصی دراختیار داشته باشید.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد اجاره تجهیزات
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات