قرارداد اجاره ابزار ؛ راه مطمئن اجاره دادن و اجاره کردن ابزار

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/12/17
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره ابزار

قرارداد اجاره ابزار یکی از انواع قرارداد اجاره است. این قرارداد در واقع یک توافق دو جانبه و کاربردی است که با استفاده از آن می‌توانید ابزارها را برای طول مدت مشخصی در اختیار بگیرید. ابزار؛ به هر چیزی اطلاق می‌شود که بتواند با ساز و کار مکانیکی که دارد، روند انجام کار را تسهیل کند یا به صورت مستقیم برای تولید یا تعمیر مورد استفاده قرار بگیرد. این مفهوم کلی، مختص به قطعات بسیار زیادی خواهد بود و گروه بزرگی را شامل می‌شود. به همین دلیل با توجه به محوریت پروژه یا فعالیتی که انجام خواهد شد، می‌توانیم اجاره نامه ابزار را در چند گروه مشخص، دسته بندی کنیم. برای مثال، یکی از متداول‌ترین قراردادهایی که در خصوص اجاره ابزارها مورد استفاده قرار می‌گیرد، نمونه قرارداد اجاره ابزار ساختمانی است.

پروژه‌های ساخت و ساز و انجام تعمیرات ساختمانی، از جمله پروژه‌هایی هستند که هر روزه در تعداد قابل توجهی انجام می‌شوند. بدون شک برای انجام این پروژه‌ها نیاز به ابزارهایی است که روند فعالیت نیروی کار انسانی و روند پیشرفت پروژه را افزایش دهد. با توجه به این مساله که تهیه و خرید ابزارهای ساختمانی نیازمند صرف هزینه زیادی خواهد بود، صاحبان پروژه و پیمانکاران ترجیح می‌دهند که برای پروژه‌های عمرانی و ساختمانی، ابزارهای مورد نیاز خود را اجاره کنند. نمونه قرارداد اجاره ابزار ساختمانی قراردادی است که برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ادامه این مقاله در نظر داریم که به صورت اختصاصی درباره اجاره نامه ابزار توضیح دهیم و همچنین به نکات مهمی که لازم است در این قرارداد به آن توجه کنید، اشاره خواهیم کرد.

ماهیت قانونی قرارداد اجاره ابزار

در مقدمه توضیح دادیم که قرارداد اجاره ابزار در واقع یک نوع از قرارداد اجاره است. قانون مدنی به صراحت درباره عقد اجاره توضیح می‌دهد و به همین دلیل است که قرارداد حاضر در واقع یک عقد معین محسوب می‌شود که برای تنظیم آن، نیاز داریم که به قواعد و ضوابط عقد اجاره در قانون مدنی توجه کنیم.

براساس تقسیم بندی ماده 467 قانون مدنی، قرارداد اجاره ابزار در گروه قراردادهایی با موضوع اجاره اشیاء قرار می‌گیرد. به زبانی ساده، اجاره یعنی اینکه شما بتوانید ابزارهایی را در ازای پرداخت مبلغ مشخصی بابت اجاره بها، برای مدت معینی در اختیار بگیرید. به این ترتیب، این قرارداد یک قرارداد معوض محسوب می‌شود، زیرا برای انجام این توافق، بها یا عوض مشخصی میان طرفین پرداخت خواهد شد. از طرف دیگر، این قرارداد یک عقد تملیکی است. زیرا شخصی که ابزار را اجاره می‌کند، در طول بازه زمانی که برای اجاره در نظر گرفته شده است، مالک منافع ابزارها خواهد بود. یعنی اینکه می‌تواند مطابق عرف از ابزارها استفاده کند و از آن‌ها نفع ببرد.

در نهایت، قرارداد حاضر با توافق و رضایت طرفین تنظیم و می‌شود و یک قرارداد لازم است. یعنی اینکه مالک ابزارها و شخصی که ابزارها را اجاره می‌کند، به موجب این قرارداد ملزم هستند که به تعهدات و مسئولیت‌هایی که به عهده گرفته‌اند، پایبند بمانند و برای انجام موضوع قرارداد تلاش کنند. در واقع، طرفین این قرارداد نمی‌توانند قرارداد اجاره ابزار را فسخ کنند. اگرچه این امکان برای آن‌ها فراهم است که شروطی را برای این مساله در نظر بگیرند.

پیش از امضای اجاره نامه ابزار باید چه کار کنیم؟!

اگر تمایل دارید که با استفاده از اجاره نامه ابزار ابزارهایی را اجاره کنید، لازم است به چند مورد مهم توجه داشته باشید. با توجه به این مساله که چه نوع ابزاری را در نظر دارید، باید تا حدودی با آن ابزار آشنا باشید یا اینکه از شخصی که در این زمینه آگاهی دارد، بخواهید که ابزارها را بررسی کند. ساده بگوییم! شما باید از صحت و سلامت ابزارها اطمینان کسب کنید. همچنین اگر هر کدام از ابزارها دارای ایرادات جزئی باشند، باید در مذاکرات و متن قرارداد به آن ایرادات اشاره شود.

دلیل انجام این کار این است که ابزارهایی که اجاره می‌کنید، باید برای شما کاربردی باشد و کسب منفعت شما را تضمین کند. بدون شک خرابی ابزار، روند کاری شما را با اشکال مواجه خواهد کرد. در قانون مدنی نیز بیان شده است که مال مورد اجاره باید قابلیت کسب منفعت را داشته باشد. بنابراین، اگر نتوان از ابزار استفاده کرد، شخصی که ابزارها را اجاره کرده است، می‌تواند قرارداد را فسخ کند.

نکته مهم بعدی در خصوص لزوم وارسی ابزارها، این است که در انتهای قرارداد، شما ملزم خواهید بود که ابزارهایی که دریافت کرده‌اید را دقیقا به همان صورت به مالک برگردانید. به همین دلیل لازم است که از صحت ابزارها و خصوصیات و ویژگی‌هایی که دارند مطلع باشید و حتما درباره آن‌ها در متن قرارداد بنویسید.

خسارت و آسیب به ابزار

یک نکته بسیار مهم در خصوص نمونه قرارداد اجاره ابزار ساختمانی ، مساله امکان آسیب یا خسارت به ابزار است. در پروژه‌هایی مانند پروژه‌های عمرانی و ساختمانی، محتمل است که در استفاده از ابزارها آسیب یا خسارتی ایجاد شود. به همین دلیل اشخاصی که تمایل دارند ابزارهای ساختمانی را به پروژه‌های مختلف اجاره دهند، در خصوص این مساله نگران هستند.

در خصوص مساله خسارت یا آسیب ابزارها، ابتدا باید به این مساله توجه کنیم که خسارتی که وارد شده است، به واسطه فرسودگی ابزارها است؟ یا اینکه به دلیل شیوه رفتار مستاجر بوده است؟ اگر مشخص شود که ابزارها به واسطه بی احتیاطی یا تعدی مستاجر یا کارگران او آسیب دیده‌اند، مستاجر ضامن خسارت و زیان خواهد بود و باید خسارتی که به ابزارها وارد شده است را جبران کند اما اگر خسارت‌های احتمالی به دلیل فرسودگی ابزار ایجاد شده‌ باشند، ضمانتی به عهده مستاجر نیست.

تضمین سالم بودن ابزار

این نکته مهم را به خاطر بسپارید که اگر تمایل داشتید ابزار یا هر وسیله دیگری را به شخصی اجاره دهید، حتما در متن قرارداد درباره شرایط فنی و ویژگی‌های آن ابزار بنویسید و از مستاجر نیز بخواهید که ابزاری که اجاره کرده است را امتحان کند. بعد از بررسی مستاجر، می‌توانید در متن قرارداد اضافه کنید که این دستگاه در کمال سلامت فنی و بدون نقص و مشکل به مستاجر تحویل داده می‌شود. به این ترتیب، مستاجر نیز بعد از امضای این قرارداد، متعهد خواهد بود که ابزار را به همان صورتی که دریافت کرده است، به موجر تحویل دهد.

محتوای متن قرارداد حاوی چه اطلاعاتی است؟

اگر تمایل دارید که برای پروژه مورد نظر خود ابزارهایی را اجاره کنید، حتما به یک قرارداد نیاز دارید. برای تنظیم یک قرارداد یا حتی برای امضای آن، باید نسبت به محتوای متن قرارداد اطلاعات کافی در اختیار داشته باشید. محتوای متن نمونه قرارداد اجاره ابزار ساختمانی ، حاوی اطلاعاتی خواهد بود که روابط میان طرفین قرارداد را مشخص می‌کند و شروط، تعهدات و مسئولیت‌های هر کدام از طرفین به صورت مکتوب در آن نوشته شده است.

محتوای متن نمونه قرارداد اجاره ابزار ساختمانی حاوی اطلاعات و مشخصات هویتی موجر و مستاجر است و اطلاعات دقیقی از محل اقامت و دیگر مشخصات هویتی موجر و مستاجر در ابتدای آن نوشته می‌شود. در ادامه این قرارداد، توضیحات دقیقی درباره موضوع توافق، مدت اجاره، مبلغ اجاره بها، تعهدات طرفین و موارد مهم دیگر نیز نوشته می‌شود.

با امضای قرارداد توسط طرفین، موجر و مستاجر ملزم خواهند بود که به تعهداتی که به عهده گرفته‌اند، عمل کنند. قرارداد حاضر یک سند معتبر و قانونی از رابطه میان طرفین است که در اختیار هر دو طرف قرار می‌گیرد.

پیشنهاد ما

اگر تمایل دارید که ابزارهایی را اجاره کنید، پیش از امضای قرارداد، حتما با یک مشاور حقوقی گفتگو کنید تا شما را از حقوقی که در این قرارداد خواهید داشت مطلع کند و همچنین به شروطی که باید در نظر بگیرید  نیز اشاره کند. برای این منظور به شما پیشنهاد می‌کنم که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و خدمات تنظیم قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد اجاره ابزار

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد اجاره تجهیزات
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات