چند اصل مهم که خریداران باید درباره نکات خرید زمین در شمال بدانند

-
بروزرسانی:1402/02/18
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
نکات خرید زمین در شمال

امروزه، خرید زمین در شمال، طرفداران زیادی را به سوی خود جلب کرده است. در این میان، توجه به نکات خرید زمین در شمال در زمان نقل و انتقالات ضروری شمرده مي‌شود. برخی از این نکات، جنبه حقوقی و برخی دیگر جنبه فنی دارند. عدم توجه به این نکات، خسارات زيادی را به شما تحمیل می‌کند. به همین ترتیب، در این مقاله تلاش داریم که مهم‌ترین و کاربردی‌ترین نکات خرید زمین در شمال را بررسی کنیم.

با آگاهی از این نکات می‌توانید قرارداد خرید زمین را به بهترین شیوه ممکن امضا کنید.

قبل از هر اقدامی، ابتدا هدف خود را از خرید زمین مشخص کنید!

تعیين هدف از خرید، از مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین نکات خرید زمین در شمال است. منظور از تعیین هدف این است که شما باید در ابتدا، نوع استفاده خود را از زمین مد نظرتان مشخص کنید. بنابراین اگر شما می‌خواهید از زمین برای انجام فعالیت‌های عمرانی استفاده کنید، باید یک زمین متناسب با پروژه‌های ساخت و ساز را مورد نظر قرار دهيد. از سوی دیگر، اگر شما می‌خواهید از زمین جهت اهداف زراعی بهره ببرید، زمین مورد نقل و انتقال باید از یک سری ویژگی‌های خاص برخوردار باشد. همچنین این امکان نیز وجود دارد که اشخاص بخواهند صرفا یک زمین را برای اهداف سرمایه گذاری بخرند.

تعیین هدف از خرید زمین، به عنوان یکی از نکات خرید زمین در شمال است که کلیه انتخابات شما را در امر نقل و انتقال زمین تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم که تمامی تلاش خود را در صرف زمان مناسب در این مرحله به کار بگیرید. در خصوص مطالبی که در این بخش بیان کردیم، مطالعه نکات خرید زمین تجاری را نیز به شما پیشنهاد می‎‌کنیم.

ارزیابی موقعیت جغرافیایی زمین ؛ از نکات خرید زمین در شمال

یکی دیگر از نکات مهم در این زمینه، بررسی موقعیت آب و هوایی زمین مورد نقل و انتقال است. همانطور که اشاره کردیم، شما باید با عنایت به مصارف خود از زمین مورد نظر، شرایط جغرافیایی و آب و هوایی آن را بسنجید. برای سنجش موقعیت جغرافیایی زمین، شما باید به مواردی از قبیل میانگین بارش منطقه، دمای هوا، ارتفاع از سطح دریا و موارد دیگر توجه کنید.

جهت و شیب زمین مورد نظر؛ از نکات خرید زمین در شمال

ارزیابی جهت زمین، به منظور سنجش موقعیت زمین از لحاظ دریافت نور خورشید است. شاید تعداد زیادی از اشخاص در زمان خرید مستغلات، اصلا به این نکته توجه نکنند اما باید خاطر نشان کرد که توجه به جهت زمین، از نکات مهم انجام موضوع این قرارداد به حساب می‌آید. توجه به این موضوع، برای اشخاصی که به قصد امور زراعی اقدام به خرید می‌کنند، از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

در خصوص بررسی شیب زمین نیز باید بیان کرد که این امر برای محاسبه احتمال شسته شدن و فرسایش خاک زمین انجام می‌شود. این مسئله، در خصوص زمین‌هایی که در شیب‌های زياد واقع شده‌اند، قابل نگرانی است زیرا به مرور زمان، بر اساس شسته شدن خاک، کاربری زمین از بین خواهد رفت. بنابراین برای کسب هر چه بیشتر از این موضوع، به شما توصیه می‌کنیم علاوه بر ارزیابی و محاسبه شیب زمین مورد نظر، عمق و جنس خاک آن را نیز بررسی کنید.

بررسی و ارزیابی امکان نقل و انتقال از مهمترین نکات خرید زمین در شمال

توجه به قابلیت نقل و انتقال زمین از آنجا اهميت دارد که امروزه وقوع کلاهبرداری‌ها در زمینه نقل و انتقال اموال غیر تبادل بسیار شایع شده است. به طور کلی، اشخاص نمی‌توانند برخي زمين‌ها را خريداري کنند. براي مثال، زمین‌های مجهول المالک، زمین‌های موات، مراتع و زمین‌های موقوفی از اين دست هستند زيرا مالکيت چنين اموالي، در انحصار دولت است. بنابراین هر گونه نقل و انتقال آن‌ها، با مشکل جدي روبرو خواهد بود.

از سوي ديگر، اين امکان وجود دارد که زمين مورد نظر شما، در وثيقه شخص يا نهاد خاصي باشد. در اين موارد نيز بايد توجه داشت که اموال توقيفي را نمي‌توان تا زمان آزاد شدن خريداري کرد. البته در برخي از مواقع، امکان نقل و انتقال اموال در رهن، با اجازه شخص يا نهاد مربوطه امکان پذير خواهد بود. اين مسئله، از نکات مهم خرید زمین در شمال است.

اطمینان از مالکيت انتقال دهنده نسبت به زمين از نکات خرید زمین در شمال

امروزه پديده انتقال مال غير، به کَرات در حال وقوع است. در اين ميان، براي مقابله با رويارويي با چنين معضلي، ابتدا اسناد مالکيتي انتقال دهنده را ارزيابي کنيد. این امر، از نکات خرید زمین در شمال محسوب می‌شود. به طور کلي، انتقال دهنده مي‌تواند به موجب دو نوع سند، مالکيت خود را اثبات کند.

ممکن است سند اثبات کننده مالکيت انتقال دهنده، يک سند عادي باشد. اسناد عادي، اسنادي هستند که توسط اشخاص تنظيم مي‌شود و به ثبت مراجع رسمي ذي صلاح نرسيده‌اند. از سوي ديگر ممکن است سند انتقال دهنده، سند رسمي باشد. اين نوع سند، در دفاتر اسناد رسمي و توسط اشخاص صالح تنظيم مي‌شود و به ثبت می‌رسد. اگرچه ارائه هر یک از اين دو سند برای احراز مالکیت انتقال دهنده کفایت می‌کند اما سند رسمی از اعتبار بیشتری برخوردار خواهد بود.

وکالت نامه نماينده انتقال دهنده زمین

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه کنید، در خصوص بررسی وکالت نامه نماینده صاحب زمین است. اگر شخص انتقال دهنده، خود به صورت مستقیم طرف شما نیست و عمل نقل و انتقال از سوی وکیل او انجام می‌شود، حتما وکالت نامه نماینده را بررسی کنید. بعد از بررسی و تایید صلاحیت، وکیل می‌تواند قرارداد بیع زمین را امضا کند.

جلب رضایت سایر مالکین زمین از نکات خرید زمین در شمال

ممکن است شما بخواهید بخشی از یک زمین اشتراکی را خریداری کنید. در چنین حالتی، شما با مالکانی بیش از یک شخص روبرو خواهید بود. بنابراین باید رضایت همه شرکا را برای نقل و انتقال زمین به دست بیاورید. در غیر این صورت، به موجب قانون این حق برای شرکا محفوظ است که نقل و انتقال شما را فسخ کنند اما در مواردی که شما با اعلام رضایت آن‌ها زمین را خریداری می‌کنید، اعمال فسخ از آن‌ها سلب خواهد شد. توجه داشته باشید این موضوع، از نکات مهم خرید زمین در شمال است.

دریافت کد رهگیری از نکات خرید زمین در شمال

کد رهگیری، کدی است که از سوی مراجع صالح به منظور جلوگیری از وقوع کلاهبرداری در نقل و انتقال مستغلات صادر می‌گردد. دریافت این کد سبب می‌شود که روند نقل و انتقال زمین با اطمینان انجام شود. به این صورت که اگر زمین قبل از شما به شخص دیگری انتقال داده شده باشد، امکان صدور کد برای شما وجود ندارد. برای دریافت این کد، شما باید از طریق بنگاه‌های نقل و انتقال اقدام کنید. بنابراین به این نکته، به عنوان یکی از مهمترین مواردی که باید پیگیری شود، توجه خاص داشته باشید.

تنظیم قرارداد به صورت کتبی

تنظیم قرارداد کتبی خرید، از محوری‌ترین نکات خرید زمین در شمال است. اگرچه این قرارداد به صورت شفاهی نيز آثاری را به همراه دارد اما به شما توصیه اکید می‌کنیم که نمونه کتبی این قرارداد را منعقد کنید. این قرارداد به خوبی جزئیات نقل و انتقال را مشخص می‌کند و در مواقع بروز اختلاف، در حل و فصل آسان‌تر مشکلات به شما کمک خواهد کرد. توجه داشته باشید که شما باید پس از انعقاد قرارداد عادی برای نقل و انتقال، قرارداد منعقد شده را دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسانید.

برای انجام این معامله، در اختیار داشتن یک قرارداد (قولنامه) جامع که دقیقا مطابق با قانون و با توجه به شروط و توافقات طرفین تنظیم شده باشد، بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل به این مساله توجه داشته باشید که نگارش محتوای قرارداد خود را به چه شخصی می‌سپارید. برای این منظور، پیشنهاد ما به شما همکاری با مشاوران حقوقی و وکلایی است که به صورت اختصاصی در حوزه تنظیم قرارداد فعالیت می‌کنند. در نظر داشته باشید که پیش از امضای نهایی قرارداد، حتما محتوای متن آن را به صورت کامل مطالعه کنید و اگر قرارداد بیش از یک صفحه است، خریدار و فروشنده حتما تمام صفحات آن را امضا کنند.

چگونه چنین قراردادی را سریع‌تر در اختیار داشته باشیم؟

برای دسترسی آسان به چنین قراردادی، کافی است که درخواستتان را در بخش تنظیم قرارداد ثبت کنید. مشاوران و وکلای مجموعه حقوقی رکلا، در اسرع وقت با شما ارتباط می‌گیرند و می‌توانید در خصوص قرارداد مورد نظرتان با آن‌ها گفتگو کنید تا در نهایت، قرارداد اختصاصی شما، با توجه به شروط و تعهداتی که در نظر دارید و همچنین با در نظر گرفتن قوانین مربوطه تهیه و تنظیم شود.

البته اگر برای انجام موضوع این قرارداد، صرفا نیاز به مشاوره دارید، این امکان نیز برای شما فراهم است که با ثبت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی ، از این خدمات بهره ببرید. بدون شک کسب آگاهی در خصوص مسائل حقوقی اقدامی که انجام می‌دهید، از بروز اختلافات و مشکلات احتمالی به میزان زیادی جلوگیری خواهد کرد.

قرارداد فروش زمین مسکونی

اگر زمینی که در شمال معامله می‌کنید، یک زمین مسکونی است، از این قرارداد برای مکتوب کردن معامله خود استفاده کنید.

نمونه قرارداد فروش زمین مسکونی
دریافت نمونه قرارداد فروش زمین مسکونی

قرارداد فروش زمین کشاورزی

اگر تصمیم دارید در شمال، زمین کشاورزی معامله کنید، پیشنهاد می‌کنیم از نمونه قرارداد فروش زمین کشاورزی بهره ببرید. برای تهیه این قرارداد، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد فروش زمین کشاورزی
دریافت نمونه قرارداد فروش زمین کشاورزی
فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات