نمونه قرارداد تاکسی تلفنی با راننده چه مقدمات و اصولی دارد؟

-
بروزرسانی:1401/11/10
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد آژانس تاکسی تلفنی

قرارداد آژانس تاکسی تلفنی با توجه به رشد نیاز افراد برای جا به جایی سریع، متقاضیان زیادی پیدا کرده است. این نمونه قرارداد به طور معمول میان راننده‌ای که صاحب خودرو است و صاحب سرمایه‌ای که مجوزهای لازم را از اتحادیه تاکسیرانی کسب کرده است، منعقد می‌شود. قرارداد آژانس با راننده طبق ماده ۱۰ قانون مدنی حاکم منعقد می‌شود.

طبق این ماده، تمام قراردادهایی که میان اشخاص مختلف جامعه منعقد می‌شود، تحت حمایت قانون است. طرفین قرارداد‌ها می‌توانند مواد و مندرجات آن را مطابق توافق خودشان تنظیم کنند البته تا جایی که مخالف موازین و چهارچوب مواد قانونی نباشد. در خصوص نمونه قرارداد تاکسی تلفنی با راننده نیز همین اصل جاری است. ضمن اینکه قرارداد، مراحل تعریف شده‌ای دارد که توسط مراجع مرتبط تعیین شده است. صاحب سرمایه و راننده‌ای که قصد نوشتن قرارداد آژانس تاکسی تلفنی را دارند، در ابتدای یک شراکت و همکاری با یکدیگر قرار می‌گیرند که لازم است به خوبی از حقوق و تکالیف خود آگاه باشند. بنابراین، این توافق یک نوع قرارداد مشارکت است.

نوع نمونه قرارداد آژانس تاکسی تلفنی

به خاطر داشته باشید که در زمان انعقاد این قرارداد، هر دو طرف باید به طور کامل رضایت داشته باشند. بنابراین نکته، هیچکس از طرفین نمی‌تواند بندی را در قرارداد آژانس با راننده به شخص مقابل تحمیل کند. متن باید به طور کامل حاصل توافقات آن‌ها باشد. توجه کنید که عمل به تعهدات و مواد نوشته شده بلافاصله بعد از امضای نمونه قرارداد آژانس تاکسی تلفنی الزامی است.

قبلا اشاره شد که این مشارکت کاری که در قالب قرارداد آژانس با راننده شکل می‌گیرد، باید از شکل مشخصی که قانون تعیین کرده است پیروی کند. بنابراین این قرارداد در قالب یک قرارداد شراکت منعقد می‌شود. قرارداد شراکت، به همه اشخاص این امکان را می‌دهد که آورده های مالی و غیرمالی خود را به صورت نقدی یا غیر نقدی، در طی مدت معین برای رسیدن به سود بیشتر تخصیص دهند. این توافق در نهایت منجر به قرارداد تاکسی تلفنی با راننده می‌شود. یکی از طرفین راننده و دیگری صاحب سرمایه است.

طرفین و موضوع قرارداد آژانس تاکسی تلفنی

قبل از درج هر نکته و بندی در متن قرارداد آژانس تاکسی تلفنی ، دقت کنید که حتما موضوع قرارداد با محتوای آن همخوانی کامل داشته باشد. اشخاص و گروه‌هایی که حق امضای این قرارداد را دارند، طبق قانون می‌توانند در سه گروه قرار بگیرند. البته در زمان درج مشخصات، اختلافاتی نیز با یکدیگر دارند:

  1. گروه اول اشخاص حقیقی یا افراد عادی هستند. افراد عادی در زمان تکمیل قرارداد آژانس تاکسی تلفنی باید نام و نام خانوادگی، نام پدر، کد ملی، شماره تماس، نشانی و کد پستی خود را وارد کنند.
  2. مجموعه شرکت‌ها، ادارات و موسسات که آن‌ها را در حقوق، شخص حقوقی می‌دانند، در زمان تکمیل نمونه قرارداد آژانس تاکسی نام کاملی که با آن ثبت شده‌اند؛ کد ثبت، کد اقتصادی، شماره تماس، فکس، نشانی و کد پستی خود را وارد می‌کنند. توجه داشته باشید که اعمال اشخاص حقوقی توسط اشخاص صاحب حق امضا انجام می‌شود، برای بررسی صلاحیت آن شخص حقوقی و فردی که به عنوان عضو صاحب حق امضا، قرارداد آژانس تاکسی تلفنی را امضا می‌کند، آخرین نسخه از روزنامه شرکت را مطالعه کنید.
  3. گروه سوم، نمایندگان دو گروه قبل هستند. این گروه باید قبل از امضای این قرارداد، نمایندگی خود را برای امضای قرارداد تاکسی تلفنی ثابت کنند. نام و نام خانوادگی و سمت نمایندگان نیز در متن قرارداد نوشته می‌شود.

مرجع حل اختلاف قرارداد تاکسی تلفنی با راننده

هریک از سه گروه گفته شده، می‌توانند قرارداد آژانس تاکسی تلفنی را به صورت شفاهی یا کتبی و به شکل سند رسمی یا به صورت دست نوشته تنظیم کنند. اگر طرفین قصد انعقاد قرارداد را در اسناد رسمی داشته باشند، باید آن را در دفاتر اسناد رسمی ثبت کنند یا در حضور یکی از مامورین رسمی ثبت اسناد امضا شود. گاهی ممکن است طرفین بخواهند قرارداد آژانس تاکسی تلفنی را به صورت دست نوشته تنظیم کنند، در این حالت حتما برای استحکام و اعتبار بیشتر قرارداد، می‌توانید از شاهدان بخواهید تا آن را امضا کنند. فراموش نکنید که حتما کپی کارت ملی شاهدان را به نمونه قرارداد آژانس تاکسی تلفنی پیوست کنید. در مجموع اصلا ضرورتی ندارد که قرارداد را در دفترخانه رسمی کنید. حتی درج امضای شهود نیز ضرورتی ندارد و امضای طرفین به تنهایی کافی است. در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

قبل از پاسخ به این سوال، ابتدا یک نکته مهم را برای شما توضیح می‌دهم. توجه کنید که طرفین می‌توانند در قرارداد تاکسی تلفنی با راننده مرجعی را جهت حل اختلافات خود تعیین کنند. به این معنی که اگر طرفین نتوانند اختلاف پیش آمده را با استفاده از روش‌های مسالمت آمیز و مذاکره حل کنند، در نهایت با مراجعه به مرجع تعیین شده، اختلاف برطرف می‌شود. البته پیشنهاد ما این است که داوری را به عنوان مرجع حل اختلاف قرار دهید. در این صورت، در زمان خود صرفه جویی زیادی خواهید کرد. داوری معمولا طی شش ماه به اختلافات شما رسیدگی خواهد کرد. گاهی اشخاص به دلایل مختلف مرجعی را تعیین نمی‌کنند. در این صورت می‌توانند به دادگاهی مراجعه کنند که برای حل اختلاف، صالح است.

قرارداد آژانس با راننده

بالاخره قرارداد رسمی یا عادی؟ کدام بهتر است؟

در پاسخ به سوال مطرح شده باید گفت، هر دو نوع سند، چه رسمی و چه دست نویس، نزد مرجع حل اختلاف دارای اعتبار خواهد بود اما حتما باید نسخه اصلی قرارداد به دادگاه تحویل داده شود، زیرا نسخه کپی قراردادها اعتبار چندانی نخواهد داشت.

مبلغ سرمایه گذاری در قرارداد تاکسی تلفنی با راننده

همان طور که اشاره شد، هر یک از طرفین قرارداد می‌توانند آورده‌های مختلفی اعم از مادی و غیر مادی، نقدی و غیر نقدی داشته باشند. برای مثال در خصوص مشارکتی که قرار است بعد از نوشتن قرارداد آژانس تاکسی تلفنی ایجاد شود، یکی از طرفین می‌تواند سرمایه و امکانات مورد نیاز را فراهم کنند و شخص دیگر خودرو و راننده را فراهم کند یا خودرو خود را به عنوان سرمایه برای مشارکت تخصیص دهد. اگر بحث تاکسی‌های اینترنتی مطرح باشد، یکی از طرفین می‌تواند ایده و برنامه نویسی آن را انجام دهد و مجوزهای لازم را دریافت کند. به خاطر داشته باشید که قدم اول برای نوشتن قرارداد مشارکت، کسب مجوزهای لازم از سوی اتحادیه تاکسیرانی است.

به این منظور می‌توانید با مراجعه به اتحادیه تاکسیرانی شهرستان خودتان، یک درخواست کتبی برای اخذ مجوز و پروانه مربوطه بدهید. اتحادیه نیز باید ظرف مدت ۱۵ روز به درخواست شما پاسخ دهد. در صورت رد درخواست باید دلایل مستند خود را ضمیمه‌ جوابیه کند. چند نمونه از شرایط و مدارک لازم برای تحصیل پروانه، تابعیت ایرانی، گواهی عدم سوء پیشینه، سن کمتر از ۷۰ سال، آخرین مدرک تحصیلی و موافقت اداره نظارت بر اماکن است. طرفین باید ملکی را به عنوان نشانی آژانس تعیین کنند. آن‌ها می‌توانند ملک را خریداری کنند یا اجاره کرده باشند.

سود و زیان

مساله تعیین سود و زیان قرارداد، از مسائل مهمی است که حتما باید درباره آن تصمیم گیری کنید و نتیجه نهایی را در متن قرارداد بنویسید. در این قراردادها، سود و زیان را به صورت درصدی محاسبه می‌کنند. علاوه براین، اینطور توافق خواهند کرد که در بازه‌های زمانی معین، میزان سود حاصل از کار محاسبه و نسبت سهم هر شخص، به آن‌ها تخصیص داده شود. در خصوص محاسبه و پرداخت زیان احتمالی نیز به همین صورت اقدام خواهد شد. در ادامه این بخش مناسب است که شماره حساب یا شماره کارت طرفین، در متن قرارداد نوشته شود تا بعد از محاسبه، برای پرداخت وجوه مورد نظر، اقدام کنند.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را با زدن روی همین عبارت و ثبت درخواست به ما بسپارید.

خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز، دیگر خدماتی است که توسط تیم حقوقی رکلا ارائه می‌شود. برای استفاده از این سرویس نیز، کافی است که درخواستتان را در صفحه مربوط به آن ثبت و تاریخ دقیق برقراری تماس را انتخاب کنید.

فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات