نقش رهبری تیم برای رسیدن به اهداف سازمان؛ اصول رهبری تیمی

-
بروزرسانی:1401/08/11
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
رهبری تیم

در هر تیمی، افراد متخصصی گرد یکدیگر جمع شده‌اند که هر کدام با توجه به مهارت‌های خود، به انجام فعالیت‌هایی می‌پردازند. برای اینکه فعالیت‌های این افراد، همسو با اهداف سازمان باشد، حضور شخصی تحت عنوان رهبر یا راهنما، ضروری است تا با الهام بخشی و ایجاد انگیزه در اعضاء، عملکرد آن‌ها را بهبود ببخشد و رهبری تیم را بر عهده بگیرد. حضور رهبر، از این حیث حایز اهمیت است که این شخص، چشم‌ اندازهای سازمان را برای افراد تعیین و شفاف سازی می‌کند و با برقراری ارتباط مناسب با اعضای تیم، به شیوه‌ای مناسب بر آن‌ها تاثیر می‌گذارد تا افراد را مطابق با استراتژی‌های خود، به سمت تحقق اهداف سازمانی هدایت کند.

رهبر تیم می‌تواند پیمانکار پروژه موضوع یک قرارداد پیمانکاری باشد یا امکان دارد کارفرمایی باشد که با کارمندان و کارگران خود، قرارداد استخدام امضا کرده است. در هر سمت و جایگاهی که به رهبری یک تیم می‌پردازید، باید حتما درباره اصول آن مطلع باشید. با مطالعه این مقاله اطلاعات جامعی در خصوص اصول رهبری انواع تیم و شگردهای جدید آن کسب خواهید کرد.

تفاوت ریاست و رهبری تیم

اغلب مردم بر این باورند که رهبر، همان رئیس است و این دو مقوله، یکی هستند. در حالی که ماهیت وظایف این دو عنوان، با یکدیگر متفاوت است. می‌توان گفت، رهبران کسانی هستند که چشم اندازی از آینده کسب و کار تعیین می‌کنند، آن چشم انداز را برای اعضاء به تصویر می‌کشند و سپس به افراد کمک می‌کنند تا موانع را برطرف کنند و در راستای تحقق آن اهداف و چشم‌اندازها حرکت کنند. به عبارتی دیگر، منظور از رهبری تیم ، فرآیند نفوذ در دیگران و ترغیب آن‌ها برای همکاری با همدیگر به منظور رسیدن به اهداف کسب و کار است.

بعد از اینکه به واسطه رهبری تیمی در سازمان ، اهداف و چشم اندازهای سازمان توسط رهبر تعیین شد، رئیس باید بر مجموعه رفتار استراتژیک اعضا، برای رسیدن به هدف، نظارت داشته باشند. منظور از رفتار استراتژیک، تعیین وظایف اعضا، اطمینان حاصل کردن از هماهنگ بودن افراد با یکدیگر و تعیین فرجه برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت است.

اصول رهبری تیمی

کار جمعی یا کار تیمی ، یکی از ابزارهای راهبردی برای موفقیت هر کسب و کاری به حساب می‌آید اما آنچه که در رسیدن به اهداف مجموعه، نقش بسزایی دارد، برخورداری از یک رهبر حاذق است. از طرف دیگر، یک رهبر در صورتی موفق می‌شود که به اصولی پایبند باشد و آن اصول را در راستای رهبری موثر تیم خود به کار بگیرد. در این قسمت، به اصول رهبری تیمی می‌پردازیم.

چند نمونه از اصول و وظایف مهم رهبری

  1. برخورداری از انگیزه لازم؛
  2. تعیین اهدافی متناسب با ظرفیت اعضا و منابع موجود؛
  3. برخورداری از صداقت و شفافیت به منظور عملکرد صحیح افراد؛
  4. معتمد بودن برای اعضا؛
  5. داشتن دانش و مهارت‌های کافی و لازم در خصوص امور محوله به تیم؛
  6. شناخت کامل پرسنل در راستای تقسیم وظایف متناسب با توانایی‌های آن‌ها؛
  7. تمایل به ریسک و برخورداری از روحیه انعطاف پذیر؛
  8. تعریف چشم انداز و اهداف مشخصی از سازمان برای اعضاء؛
  9. قدردانی و ارائه پاداش به افراد در صورت انجام عملکردی فراتر از انتظارات شما و با هدف تقویت حس تعهد آن‌ها به تیم؛
  10. برقراری ارتباط موثر با اعضا و همدلی با آن‌ها؛
  11. دادن اختیار تام به آن‌ها در انجام وظایفشان و ارائه مسئولیت‌های جدیدی به افراد به منظور توانمند کردن آن‌ها؛
  12. به روز کردن و توسعه مهارت‌های خود با هدف ایجاد شرایطی برای رشد اعضا.

مفهوم رهبری تیم فروش

هر کسب و کاری در وهله اول، به فروش بالا و کسب سود از این طریق می‌اندیشد. به همین جهت، برای رسیدن به این مقصود، باید از یک رهبر توانا بهره بگیرد زیرا هر یک از اعضای یک تیم، پتانسیل متفاوتی دارند و این هنر رهبر است که با بهره گیری از شگردهای اصولی، از تمام ظرفیت وجودی و توانایی‌های نیروی فروش بهره بگیرد تا به این ترتیب اهداف کسب و کار محقق شود. برای رهبری تیم فروش ، باید از شگردهای زیر کمک بگیرید:

  1. تشریح کامل انتظارات خود به نمایندگان فروش؛
  2. ایجاد یک مسیر استراتژیک در راستای هدایت درست اعضا به سوی هدف؛
  3. همدلی با نمایندگان فروش به عنوان نیروی محرکه‌ای برای رسیدن به موفقیت؛
  4. تعیین چهارچوب مشخصی به منظور رفتار اعضا بر اساس استانداردهای مشخص و با هدف بهبود عملکرد آن‌ها؛
  5. برقراری ارتباط کارآمد با نمایندگان فروش به منظور افزایش اعتماد به نفس اعضا، پیروی از رهبر و غیره؛
  6. تشکر و قدردانی از اعضاء به مناسبت عملکرد خوب آن‌ها.

شگردهایی برای رهبری تیم های مجازی

تیم مجازی، گروه پراکنده‌ای از افراد است که در موقعیت‌های جغرافیایی و زمانی مختلفی قرار دارند و امور محوله خود را از راه دور پیش می‌برند. در نهایت، همه آن‌ها در راستای هدف مشترکی تلاش می‌کنند. امروزه، با توجه به گستردگی ابزارها و فناوری‌های ممکن، امکان برقراری یک ارتباط موثر بین اعضاء فراهم شده است. بنابراین، شاید در نگاه اول، اینطور به نظر برسد که رهبری موثر تیم مجازی، کار راحتی است اما هرچه گستره تقسیمات و پراکندگی بیشتر می‌شود، تعارض بین اعضا نیز افزایش می‌یابد. از این رو، برای رهبری تیم های مجازی باید رهبر، تدابیر اصولی به کار بگیرد. در ادامه به بیان راهکارهایی در این خصوص می‌پردازیم:

  1. برقراری یک ارتباط با کیفیت و اطمینان حاصل کردن از آگاهی همه اعضا در رابطه با مسایل مهم؛
  2. ایجاد یک فرهنگ تیمی قوی به عنوان نیروی محرکه‌ای برای نگه داشتن اعضا کنار یکدیگر؛
  3. استخدام افراد متخصص و همچنین سازگار با شرایط دورکاری؛
  4. اعتماد متقابل به منظور ایجاد روابط کاری موثر؛
  5. تعیین اهداف به صورت صریح و شفاف به منظور پیشبرد امور محوله بر اساس خواسته‌ها و انتظارات شما؛
  6. ارائه راه حلی مناسب در هنگام بروز مشکلات به منظور ترغیب اعضا برای انجام صحیح وظایفشان؛
  7. تعریف و تمجید و قدردانی از افراد به دلیل افزایش انگیزه در آن‌ها؛
  8. به کارگیری راهکارهایی برای تاثیر گذاری بیشتر روی اعضاء و با هدف افزایش بهره وری آن‌ها؛
  9. ایجاد یک فضای مناسب و منعطف برای ارتباط و تعامل با افراد، همچنین ایجاد امکان بیان ایده‌های آن‌ها.

نحوه رهبری تیم ملی فوتبال

یک تیم فوتبال، توسط مجموعه‌ای از افراد تشکیل شده است که مثل سایر تیم‌ها، حضور رهبر در آن نقش سازنده‌ای دارد. تیم ملی فوتبال نیز از این قاعده مستثنی نیست چرا که بدون حضور راهنما، اعضای آن تیم به دور شدن از فوتبال و موارد دیگری از این قبیل فکر می‌کنند. در واقع، نقش رهبر در تیم فوتبال به گونه‌ای است که انگیزه لازم را در بازیکنان ایجاد می‌کند و با ارایه تکنیک‌های اصولی، اهداف تیم را در زمین و خارج از زمین پیش می‌برد. همچنین، هم تیمی‌های خود را راهنمایی می‌کند. یک کاپیتان یا رهبر خوب برای رهبری تیم ملی فوتبال ، باید اقدامات زیر را انجام دهد:

اقدامات مهم برای رهبری

  1. متعهد بودن به تیم با هدف جلب اعتماد اعضا؛
  2. برقراری یک ارتباط شفاف و مبتنی بر صداقت با بازیکنان؛
  3. نوآوری در عمل و خلق روش‌های جدید برای پیشرفت تیم؛
  4. خوب گوش دادن به بازیکنان به منظور پرورش ایده‌های موثر آن‌ها؛
  5. انتقاد مثبت و سازنده و آموزش نحوه صحیح عملکرد به بازیکن خطاکار؛
  6. امیدواری به آینده و ایجاد اهداف بلند مدت و کوتاه مدت.

پیشنهاد رکلا

اگر قصد راه اندازی حرفه‌ای را دارید، برای اینکه طول عمر کسب و کارتان افزایش یابد و از سازمانتان حداکثر بهره وری را داشته باشید، حضور یک رهبر کارآمد، بسیار ضروری و مفید خواهد بود. در واقع رهبری تیم ، فرآیندی است که در آن، مسیر اهداف و فعالیت‌های سازمان توسط رهبر مشخص می‌شود و با اثرگذاری بر اعضای تیم، آن‌ها را برای رسیدن به هدف مشخصی هدایت می‌کند. در این مقاله، تلاشمان بر این بود که شما را با مفهوم رهبری آشنا کنیم. از طرف دیگر، اگر در زمان استخدام، نسبت به جوانب قانونی و حقوقی این نوع روابط کاری، به راهنمایی و مشاوره نیاز داشتید، می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید و موانع حقوقی پیش روی خود را کنار بزنید.

از دیگر خدمات تیم حقوقی رکلا، تنظیم قرارداد به صورت اختصاصی است که برای بهره‌مندی از آن، لازم است درخواستتان را ثبت کنید.

زهره ابراهیمی
زهره ابراهیمی، فارغ التحصیل ارشد هوش مصنوعی و علاقه مند به مباحث اخلاقی - حقوقی مرتبط با کسب و کار است. در همین راستا، بخشی از محتوای آماده شده در وب سایت حقوقی «رکلا» توسط ایشان تالیف شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات