امروزه هر کسب و کار حرفهای و توسعه یافتهای، بدون شک از مشاور یا مشاورانی ماهر در زمینه امور مالی شرکت خود راهنمایی و مشاوره میگیرد. در واقع، حضور مشاور مالیاتی در این سازمانها از جمله ضروریات هر نوع تجارتی محسوب میشود. بنابراین بهره بردن از خدمات یک مشاور حرفهای، میتواند نقشی تعیین کننده در بازدهی بهینه و مناسب یک کسب و کار داشته باشد. در این مقاله درباره اهمیت و کاربرد مشاوره مالیاتی صحبت میکنیم.
چنانچه در این حرفه فعالیت میکنید، برای شما مناسب خواهد بود که درباره شرایط تنظیم و امضای قرارداد مشاور مالیاتی نیز اطلاعات دقیقی در اختیار داشته باشید. لازم به ذکر است که این توافق کاری، در ابعاد یک قرارداد کار تهیه و تنظیم میشود.
مالیات را در گذشته خراج مینامیدند. مالیات در واقع نوعی هزینه برای افراد یک جامعه، شاغلان و کسب و کارهای مختلف است که توسط دولت تعیین و اخذ میشود. این هزینه مالی از عموم مردم به شکلهای مختلفی گرفته خواهد شد. عموم افراد جامعه وظیفه دارند که متناسب با موقعیت شغلی خود به دولت مالیات بپردازند. مالیات دریافتی توسط دولت، معمولا صرف هزینههای عمومی نظیر بهداشت، آموزش، عمران آبادی، حقوق کارکنان دولتی، نیروهای انتظامی و غیره میشود. به همین جهت است که پرداخت مالیات یکی از عوامل مهم در هر کشوری است. با این حال، مالیات به صورتهای مختلفی قابل پرداخت است و از این رو کلیه فعالین اقتصادی موظف هستند که با توجه به نوع کسب و کار خود، میزان مالیات تعیین شده را بپردازند.
مشاوره مالیاتی از جمله موقعیت شغلی است که فرد فعال در آن با تکیه بر مهارتهای مالی خود، موجب رونق و توسعه یک کسب و کار میشود. به عبارت دیگر، فردی که در بخش مالی یک شرکت فعالیت دارد، موظف است که با تجزیه و تحلیل کلیه فعالیتهای مالی شرکت مربوطه، یک برنامه و استراتژی کاربردی طراحی کند که همزمان کاهش مالیات و افزایش درآمد آن شرکت را به همراه داشته باشد. بر این اساس میتوان گفت وظیفه اصلی یک مشاور مالیاتی این است که بتواند با دانش محاسباتی خود، رشد و پیشرفت اقتصادی یک کسب و کار را موجب شود.
نقش اصلی و اساسی یک مشاور مالیاتی تحلیل و بررسی منابع و هزینههای یک کسب و کار است. از این رو افراد فعال در این حیطه باید حتما به دانش حسابداری تسلط کامل داشته باشند تا بتوانند برنامههای سودمندی ارائه دهند. ضمن اینکه شناخت دقیق قوانین و مقررات مالیات و همچنین برخوردار بودن از تجربههای موفق در اداره کردن پروندههای مالیاتی نیز از جمله مهارتهای لازم برای فعالیت یک مشاور مالیاتی حرفهای است.
بنابراین فردی که به عنوان مشاور رسمی مالیاتی شناخته میشود نیز لازم است که به تمام بخشنامهها، آیین نامهها و قوانین مالیاتی شناخت و تسلط کامل داشته باشد تا بتواند عملکردی مطلوب و رضایت بخش ارائه دهد. مشاوران رسمی به دو روش امور مالی یک شرکت را مدیریت و کنترل میکنند. در ادامه درباره هر کدام توضیح میدهیم:
در این روش شخص مشاور از طریق ارائه مشاورههای متناسب با کسب و کار شرکتی که با آن همکاری میکند، تلاش خواهد کرد که مالیاتهای تعلق گرفته به آن شرکت را کاهش دهد. در واقع، مشاور با بررسی و شفاف سازی روند فعالیتهای شرکت، برنامههای مناسبی جهت کاهش مالیاتها تدوین میکند. او همچنین برای اینکه بتواند راهکارهای مطلوبی ارائه دهد، کلیه فعالیتهای مالی شرکت همچون قراردادهای منعقد شده، میزان دریافتی و پرداختیهای شرکت و غیره را به صورت دقیق تحت نظارت و بررسی قرار میدهد. به همین دلیل است که معمولا برای شروع همکاری با مشاور مالیاتی ، با او قرارداد محرمانگی اطلاعات امضا میکنند.
از دیگر روشهای فعالیت یک مشاور مالیاتی رسمی، رسیدگی به پرونده مالیاتی شرکت در صورت بروز مشکلات مالی است. به این صورت که هنگام بروز مشکلات مالیاتی برای شرکت، مشاور باید متناسب با تجربه و دانشی که دارد، در مراجع مربوطه حاضر شود و به دفاع از حقوق شرکت بپردازد. برای این منظور در مواقعی شرکت میتواند از مشاور مالیاتی و وکیل مالیاتی به صورت همزمان کمک بگیرد تا این دو نیرو، به واسطه دانش و تخصص خود در زمینه امور مالیاتی و حقوق مربوط به مالیات، به دفاع از حقوق شرکت مورد نظر بپردازند.
اشخاصی که به فعالیت در حیطه امور مالی مشغول هستند باید از مهارتهای این حرفه به خوبی برخوردار باشند. در واقع، از پایههای اساسی موفقیت در این حرفه، تسلط کافی به دانش و مهارتهای مخصوص آن است. از جمله قابلیتهای مورد نیاز یک مشاور مالیاتی عبارتند از:
مشاوران و وکلای مالیاتی در صورتی که مسئولیتهای خود را به درستی انجام دهند، نتایج و عملکردهای مطلوبی را برای شرکت مربوطه ایجاد خواهند کرد. از جمله خدماتی که میتوانیم آن را دستاورد یک وکیل مالیاتی بدانیم، مواردی نظیر جلوگیری از جرایم و مجازاتهای مالیاتی، طراحی و تنظیم انواع اظهار نامهها همچون اظهار نامه مالیات بر عملکرد سالانه یا ارزش افزوده شرکت، تنظیم فهرست خرید و فروشهای فصلی، حضور در جلسات مالیاتی و شوراهای حل اختلاف، پیگیریهای لازم در صورت اعتراضات مالیاتی، تنظیم لوایح مالیاتی و غیره است.
ارائه مشاوره مالیاتی در واقع بر اساس نوع و شرایط یک کسب و کار صورت میگیرد. به عبارتی دیگر، وکیل مالیاتی مطابق با فعالیتهایی که یک کسب و کار دارد، در جهت بررسی و ارزیابی امور مالی آن مشاوره میدهد. از این رو وظایف یک وکیل مالیاتی را میتوان موارد زیر دانست:
فعالیت به عنوان مشاور مالیاتی قطعا کار سخت و پیچیدهای خواهد بود. مخصوصا اگر کسب و کار مربوطه بسیار گسترده و توسعه یافته باشد. بنابراین لازم است که شاغلین این حرفه، قبل از شروع یا حتی در طول مدت فعالیت خود همواره از تجربیات و دانش افراد موفق این حوزه بهر ببرند. علاوه بر این، افرادی که قصد دارند از طریق این موقعیت شغلی به جایگاه و موفقیت دلخواه خود برسند، لازم است که فارغ از مهارتهای مربوطه، به مسائل حقوقی این شغل نیز آگاه باشند.
در نهایت توصیه میکنیم برای آگاهی از نکات قانونی و حقوقی مربوط به این حوزه شغلی، حتما از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید. علاوه براین، اگر تنظیم یک قرارداد جامع و اختصاصی برای این همکاری را در نظر دارید، میتوانید درخواستتان را در بخش تنظیم قرارداد اختصاصی ثبت کنید.
قرارداد مشاوره
اگر به یک فرم خام از قرارداد مشاوره نیاز دارید، اینجا بزنید. موضوع این قرارداد ارائه خدمات مشاوره است.