سرمایه گذاران موفق جهان از چه تکنیک و قاعده‌ای استفاده می‌کنند؟

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/02/18
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
سرمایه گذاران موفق

سرمایه گذاری یکی از شاخه‌های فعالیت اقتصادی در سراسر جهان محسوب می‌شود که هر فردی در صورت داشتن شرایط اقتصادی مساعد، می‌تواند در این حوزه، فعالیت کند اما از آنجا که موفقیت در این کار منوط به رعایت قوانین و شرایط خاصی است، افراد محدودی می‌توانند ثروت خود را از طریق حضور در بازارهای اقتصادی متعدد چندین برابر کنند. در واقع، داشتن یک سرمایه گذاری موفق در صورتی امکان پذیر است که فرد از مهارت و دانش کافی در این زمینه برخوردار باشد که البته کسب این دانش به معنای داشتن مدارج عالی تحصیلی نیست چه بسا که اغلب سرمایه گذاران موفق حتی به فضای آکادمیک هم وارد نشده‌اند.

بنابراین مهارت و دانش لازم برای این حرفه، می‌تواند ناشی از تجارب خود شخص، تعامل با افراد موفق در این حوزه یا در نتیجه آزمون و خطاهای زیاد به دست آمده باشد. هر چند یادگیری و بهره بردن از قواعدی که اکثر سرمایه گذاران موفق جهان انجام داده‌اند نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

در ابتدا پیشنهاد می‌کنیم که اگر به انواع سرمایه گذاری علاقه‌مند هستید، حتما مقاله « قرارداد سرمایه گذاری » را مطالعه کنید. این مقاله در خصوص جنبه حقوقی این اقدام، اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار خواهد داد. علاوه براین، « قرارداد سرمایه گذاری استارتاپ » نیز از دیگر مقالات محبوبی است که می‌توانید در مجله حقوقی درباره آن مطالعه کنید.

موفق ترین سرمایه گذاران جهان

در سراسر جهان، افراد زیادی در زمینه‌های مختلف اقتصادی سرمایه گذاری کرده‌اند اما تنها کسانی توانستند به موفقیت‌های چشمگیر و بزرگی برسند که علاوه بر قدرت ریسک پذیری بالا از قوه صبر برخوردار بودند و نسبت به اهداف خود، شور و اشتیاق داشتند. اغلب این افراد تنها با روش‌های منحصر به فرد خود به ثروت‌های قابل توجهی دست یافته‌اند. در واقع، راهنمای اصلی آن‌ها آزمون و خطا و به کار گرفتن شیوه‌های متناسب با نوع کسب و کار بوده که در نهایت، منجر به ابداع راه‌حل‌هایی در حوزه سرمایه گذاری نیز شده است. در ادامه به برخی از موفق ترین سرمایه گذاران جهان و همچنین نحوه فعالیت آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

بنیامین گراهام؛ یکی از سرمایه گذاران موفق

بنیامین گراهام (1894-1976) یکی از بزرگتری اقتصاددانان و سرمایه گذاران انگلیس بود که علاوه بر موفقیت در این حوزه، در زمینه دانش سرمایه گذاری نیز تالیفات موفق و سودمندی نظیر کتاب « سرمایه گذاری هوشمند » داشته است که در حال حاضر نیز، سرمایه گذران بزرگ از تالیفات او بهره می‌برند. از جمله راهکارهای معروف بنجامین در حیطه سرمایه گذاری، تجزیه و تحلیل اقتصادی و سرمایه گذاری ارزشمند بود. معنای دقیق سرمایه گذاری ارزشمند یعنی؛ هر دارایی، بیش از آنچه شخص پرداخت می‌کند ارزشمند است. گراهام همچنین در اوراق بهادار آمریکا اصلاحاتی ایجاد کرد و باعث شد که امور مالی سازمان‌های دولتی بدون دخالت شرکت‌های حسابرسی منتشر شود.

جان تمپلتون؛ از دیگر سرمایه گذاران موفق دنیا

از دیگر افراد موفق در این حوزه، جان تمپلتون بانکدار انگلیسی _ آمریکایی است که در سال 1912 متولد شد و در سال 2008 در گذشت. تمپلتون از جمله مهم‌ترین سرمایه گذاران جهان بود که از طریق خرید سهام ارزان و فروش آن در زمان رکود، به یکی از ثرتمندترین افراد این حوزه تبدیل شد که در نتیجه توانست بزرگترین صندوق سرمایه گذاری جهان را از همین طریق ایجاد کند. تمپلتون اعتقاد داشت که سرمایه گذاری‌های متنوع، داشتن چشم اندازی بلند مدت و تسلط داشتن بر کلیات بازار، از جمله مواردی است که تا حدود زیادی ریسک و خطر پذیری را کاهش می‌دهد.

جک بوگل؛ از جمله مهم‌ترین سرمایه گذاران موفق

یکی از افراد مشهور در حوزه، سرمایه گذاری کم ریسک، جک بوگل است که صاحب یک شرکت صندوق سرمایه گذاری بزرگ بود. بوگل با ایده‌ها و طرح‌های ساده و کارآمد خود باعث شد گروه خود را به سودهای کلان و زیادی برساند که در نتیجه این امر شرکت او مقام دوم را در میان بزرگترین شرکت‌های صندوق سرمایه گذاری مشترک کسب کرد. جک بوگل یک سری قوانین را مبنای روش کار خود قرار داده بود که در ادامه به آن‌ها به صورت تیتروار اشاره می‌کنیم:

  1. مورد بررسی قرار ندادن کارکرد گذشته؛
  2. برخورداری از مشاوره حرفه‌ای؛
  3. بهره بردن از کارکرد گذشته جهت ثبات و کاهش ریسک؛
  4. در نظر گرفتن تمامی جوانب دارایی‌های قابل خرید؛
  5. خریداری واحد صندوق‌های مورد نظر؛
  6. بهره بردن صندوق‌های کم خطر.

فیلیپ فیشر؛ سرمایه گذاران موفق جهان

شخص دیگری که در این حوزه شهرت زیادی دارد، فیلیپ فیشر است که به مدت هفتاد سال با به کارگیری روشی حرفه‌ای، موجب سود زیادی برای مشتریان خود شد. روش فیلپ بر سرمایه گذاری بلند مدت متمرکز بود. به‌ گونه‌ای که در سال 1955، سهام یکی از شرکت‌های معروف را خریداری کرد و تا زمان مرگ، آن را نگه داشت. از دیدگاه فیلیپ، شرکت‌هایی برای سرمایه گذاری مناسب هستند که دارای شرایط خاصی باشند. در ادامه به این شرایط اشاره می‌کنیم:

  1. نوسانات مطلوب سهام؛
  2. بالاتر بودن از رقبا؛
  3. بازدهی مثبت و زیاد پول؛
  4. برخورداری از سود قابل قبول؛
  5. و پیشرو بودن در صنایع و محصولات.

فیلیپ همچنین اعتقاد داشت که یک مدیر استاندارد و موفق، باید از ویژگی‌هایی مانند صداقت، اعتماد، قدرت محاسباتی دقیق و صحیح و اهدافی بلند مدت در جهت شکوفایی سازمان خود برخوردار باشد.

یکی دیگر از سرمایه گذاران موفق؛ پیتر لینچ

پیتر لینچ که در میان سرمایه گذاران موفق دنیا عنوان سوم را به خود اختصاص داده است، از جمله افرادی محسوب می‌شود که در این حوزه، قوانینی کاربردی را مبنای موفقیت خود قرار داده است. قواعدی که لینچ همواره در مسیر کاری خود به آن‌ها تاکید داشت عبارتند از:

  1. پرهیز از ریسک‌های بزرگ؛
  2. خریداری صندوق‌هایی با مدیریت حرفه‌ای؛
  3. استفاده از فرصت‌های معامله؛
  4. برخورداری از روحیه انعطاف پذیری؛
  5. پذیرفتن اشتباهات و درس گرفتن از آن‌ها؛
  6. و هدف داشتن برای خریدن صندوق مورد نیاز.

وارن بافت؛ از شناخته شده‌ترین اشخاص این حرفه

یکی از سرمایه گذران بزرگ و معاصر که به واسطه سرمایه گذاری‌های موفقیت آمیز خود چهره‌ای شناخته شده در سراسر جهان دارد، وارن بافت سرمایه گذار آمریکایی است. از استراتژی‌های موفق وارن بافت که به سرمایه گذاران دیگر نیز آن را توصیه می‌کند، این است که بخش زیادی از سهام شرکت‌های با ارزش نسبتا پایین را خریداری کنند و در بلند مدت، به محض افزایش سهام مورد نظر، آن را به قیمت دلخواه بفروشند. وارن بافت در واقع همیشه سهام شرکت‌هایی را خریداری می‌کند که از ارزش مالی نسبتا پایینی برخوردار هستند.

مایکل استاینهارت را بشناسید

از دیگر ثروتمندان موفق جهان مایکل استاینهارت است که به مدت 28 به طور مداوم، بیست و چهار درصد سود وال استریت را از آن خود کرد. سرمایه گذاری استاینهارت غالبا از طریق خرید اوراق بهادار و سهام سرمایه گذاری‌های بلند مدت و کوتاه مدت انجام می‌شد و تمرکز اصلی او بیشتر بر سرمایه گذاری بلند مدت بود. استاینهارت به سرمایه گذاران دیگر توصیه می‌کند که از سرمایه گذاری‌های کوچک پرهیز کنند. اعتماد داشتن به شهود خود، رقابتی بودن و تلاش کردن برای هدف مورد علاقه، از دیگر توصیه‌های مایکل استاینهارت است.

نکات قانونی و حقوقی این حرفه

گرچه در این مقاله راهکارهای افراد موفق جهان ارائه شد اما در کشور خودمان اشخاصی هستند که به عنوان سرمایه گذاران موفق ایران شناخته می‌شوند و با بررسی شیوه فعالیت آن‌ها، می‌توانیم الگوی مناسبی برای وارد شدن به این حرفه در اختیار داشته باشیم. مسلم است که در مسیر تبدیل شدن به یک سرمایه گذار موفق ، کسب اطلاعات، آگاهی و بهره بردن از تجارب دیگران، اهمیت زیادی دارد. در واقع، بهره بردن از قواعد و راهکارهای افراد موفق و همچنین استفاده از تجارب آن‌ها، می‌تواند تا حدود زیادی در موفقیت شما موثر باشد.

نکته مهم دیگری که برای شروع فعالیت در این حوزه باید در نظر داشته باشید این است که انجام معاملات، نیازمند تنظیم و امضای قراردادهای معتبر و صحیح است. در واقع امضای قرارداد ، نقش قابل توجهی در سلامت سرمایه گذاری و حفاظت از حقوق شما دارد. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم که در خصوص اقداماتی که انجام می‌دهید، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. علاوه براین، این امکان نیز برای شما فراهم است که مسئولیت تنظیم قرارداد اختصاصی خود را به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات